Köpt ny dator med windows 10, vad bör jag göra först?

Permalänk
Medlem

Köpt ny dator med windows 10, vad bör jag göra först?

Köpt ny dator från komplett, en a140 från komplett.sea140

Bytte upp mig från en sju år gammal dator med windows 8.0. Är ju win10 i den nya och undrar vad det är för inställningar jag ska ändra för att slippa att m$ samlar in all data om mig, nåt som ska avintalleras? Funkar defender som ok virusskydd? Nåt spyware program man bör ha? Kikade lite i tråden om rekommenderade programvaror också och fick lite tips 👍

Permalänk
Medlem

@Exxon:
O&O ShutUp10 kan stänga av den mesta av datainsamlingen.
Med O&O AppBuster kan man plocka bort de flesta av alla förbaskade "bloat" program som finns i Win 10.

Angående Windows Defender, så går åsikterna isär där, en del anser att det är bra, andra anser det är skräp.
Själva tillhör jag till de som anser det är skräp, och kör med 3:de parts program (vilket även har brandvägg's del, så använder mig inte av Windows brandväggen heller).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det bästa virusskyddet är sunt förnuft, annars finns det en rad leverantörer där Kasperky de senaste åren generellt sett levererat det bästa skyddet.

Ett program jag inte skulle kunna leva utan är Malwarbytes. Gratisversionen fungerar gott men jag kör årsprenumeration på den sedan tre år tillbaka och ämnar fortsätta. Bra komplement till när förnuft brottas med begär (streamingsidor för sport är typ värre än porr).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tackar för tipsen 👍, har kört avg free sen jag köpte datorn och aldrig haft problem så det kanske blir det igen då. Surfar iofs aldrig runt på suspekta sidor heller 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Exxon: Inte ens porr?

Visa signatur

Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB, Arctic Freezer 33 eSports ONE Röd, ASUS PRIME Z390-A, BALLISTIX 16GB DDR4, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, be quiet! Pure Power 10 700W, 970 EVO 500GB, Fractal Design Define R5 Limited Gold edition