Matrox medgrundare köper helägande i bolaget – lovar nya satsningar

Permalänk
Melding Plague

Matrox medgrundare köper helägande i bolaget – lovar nya satsningar

Den kanadensiska grafikmakaren Matrox har varit aktiv i 40 års tid inom grafikbranschen. Nu blir företagets medgrundare helägare och utlovar nya satsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den kanadensiska grafikmakaren Matrox har varit aktiv i 40 års tid inom. Nu blir företagets medgrundare helägare och utlovar nya satsningar.

Läs hela artikeln här

Nu blev en annan nostalgisk!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Minns fortfarande lyckan av att spela på datorn med ett Matrox och två Voodoo 2 i SLI med hela 12 Megabytes high speed EDO DRAM back in the day

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har 2st Matrox G400 16Mb från 1999.
Dom korten hade högst minnesbandbred innan GeForce 256 DDR kom ut år 2000.

Installerade just ett Matrox G450 QUAD 128mb i retroservern, har inte bestämt exakt vad vi ska ha det till men var väl tänkt att kunna visa saker från servern med på lan, spectata matcher mm, det är 4st G450 med en PLX brygga och 32Mb per grafikkrets sedan 2st utgångar som med adaptrar ger totalt 4st skärmanslutningar.

Har lite andra Matrox liggandes med som är tidigare, G200, Matrox MGA-2064W Millennium på 2/4Mb som passar typ 486/Pentium maskiner bra.

Letar efter ett Matrox G400 MAX till Lan riggen då detta har 200mhz 128bit minne och buss vilket för sin tid var den högsta minnesbandbred ett grafikkort erbjöd innan DDR kom med GeFroce 256 DDR år 2000.
Har haft bra framgång med att överclocka G400, dom benchar inte lika bra i 3Dmark2000 som ett GeForce 256 SDR då det har hårvarubaserad T&L och anses vara den första GPU'n MEN med en stark nog CPU så har jag slagit liknande 1999 års maskiner med GeForce 256 i spel rätt hårt i ren FPS så syntetiska tester är inte allt.

Kommer ett galleri på min nya 1999 års Retro lan rig för Braindrain 4 som kommer ha ett G400 rätt ordentligt överklockat.

Matrox G400 MAX var ett MYCKET bra high end spelkort men dåliga drivers i början tillsammans med det faktum att G450 bara var en budget variant av G400 utan någon direkt extra prestanda och att G550 var samma sak åter igen gjorde att Matrox kom och gick som high end tillverkare av grafikkort för spel bara på nåt år eller två.

Matrox hade hårt koll på tillverkningen av sina kort så bildkvaliten var överlägsen det mesta annat då alla kort i princip levede upp till samma standard.
Andra tillverkare som lät partners designa kort och välja ramdac och modifiera sina bios ledde till varierande bildkvalite, jag har sett flera S3 kort tex med usel svarta, matrox korten lider inte av sådan problem utan erbjuder bra bild och det var ofta det plus flerskärmstödet som gjorde att folk folk med sådana behov valde dom.

Video tips för den som vill ha mer historia

Permalänk
Hjälpsam

Tycker Matrox TripleHead2Go var en fantastisk produkt, tillät mig köra WoW på 3840x1024 (3st 19" skärmar) på ett FX 5700 Ultra. En extra Ventrilo/Thotbot skärm på sekundärutgången.

Att driva 4st skärmar på ett konsumentkort på den tiden var enastående

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Matrox Mystique G200

Minns mitt Matrox Mystique G200 men blandade känslor
Fick kortet i födelsedagspresent och det va ett riktigt trevligt kort som jag hade en del förväntningar på. Men det hade tyvärr bara ok prestanda i Direct3D och fungerade kasst i de spel jag helst spelade där OpenGL eller Glide va det som gällde.

Permalänk
Medlem

Hade en Pentium med Matrox Millennium II (PCI), med 8MB som var märkbart dyrare än 4MB versionen på den tiden.
Men 8MB versionen fanns i lager och 4MB var restnoterad med längre leveranstid, jag ville bygga ihop min nya Pentium burk, inte vänta i veckor.

Efter det var det ett Millennium G200 (AGP) i en K6-3 burk.
Var bättre stöd för hårdvaruaccelerering i G200 kortet, även om det så klart är primitivt mot dagens kort.
Fanns någon Glide wrapper till Quake 2 så man kunde köra med 3Dfx Voodoo effekterna på sitt Matrox kort.

Efter det har det mestadels varit Nvidia, men har även haft ATI/AMD kort också.

Permalänk
Medlem

Jag körde Matrox TripleHead2Go till min iBook för att driva 3st 19" 1280x1024-skärmar. Kul produkt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Deras video-ut kort för videoredigering har varit väldigt stabila i Avid för mig. Jag refererar till produkten som "matrox-boxen", aldrig lärt mig vad saken hette men det är en liten silvrig box tillhörande ett litet PCIe-kort. Tyvärr måste jag hålla mig till Blackmagic-kort för det mesta pga Resolve-kompatibilitet. Dom brukar få flertalet problem dessvärre.

Hade också någon slags Matrox Millenium grafikkrets i moderkortet på en kontorsdator (ca 1999) jag köpte på auktion. Jag försöker googla fram något med matrox inbyggt på moderkort men kan bannemig inte riktigt hitta vilken modell det exakt skuile ha varit. Det dög bara för att få ut bild och inte mycket mer, i alla fall Vill minnas att det körde 8MB grafikminne vilket var typ ingenting även då.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Minns mitt Matrox Mystique G200 men blandade känslor
Fick kortet i födelsedagspresent och det va ett riktigt trevligt kort som jag hade en del förväntningar på. Men det hade tyvärr bara ok prestanda i Direct3D och fungerade kasst i de spel jag helst spelade där OpenGL eller Glide va det som gällde.

Jag hade ett Millennium II som kostade en halv förmögenhet. Jag blev mer än lite snopen när polarens Nvidia-kort (TNT eller Riva128) sprang i cirklar runt mitt i direct-3d tester. Ok, jag hade ett Voodoo2 också, men det var ju bara till glide

Permalänk
Medlem

Hade ett Millennium myself.

En tredje konkurrent för diskreta gfx-kort vore ju fint. Eller fjärde kanske det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Tänker av någon anledning på denna. Måste dela med mig så vi kan lida tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Deras video-ut kort för videoredigering har varit väldigt stabila i Avid för mig. Jag refererar till produkten som "matrox-boxen", aldrig lärt mig vad saken hette men det är en liten silvrig box tillhörande ett litet PCIe-kort. Tyvärr måste jag hålla mig till Blackmagic-kort för det mesta pga Resolve-kompatibilitet. Dom brukar få flertalet problem dessvärre.

Hade också någon slags Matrox Millenium grafikkrets i moderkortet på en kontorsdator (ca 1999) jag köpte på auktion. Jag försöker googla fram något med matrox inbyggt på moderkort men kan bannemig inte riktigt hitta vilken modell det exakt skuile ha varit. Det dög bara för att få ut bild och inte mycket mer, i alla fall Vill minnas att det körde 8MB grafikminne vilket var typ ingenting även då.

Ja för videokort (SDI etc) är Matrox helt klart teir 1 och fortfarande väldigt populära i professionella sammahang, medan blackmagic ligger rätt långt ner, reflekteras dock i priset. Blackmagics videokort för videoredigering är imo ett totalt mörker.

Stöter även på lite servrar då och då som är av modell äldre, som kör matrox chip för vga ut. Klarar dock knappt rendera ett os med gui...

Permalänk
Medlem

@emilakered: Nej usch, varför gör du så? Nu blev jag riktigt ledsen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Kanada sitter på sådan kompetens inom grafikkort (ATI, Matrox, fler?)? Det är ju ett väldigt litet land, och grafikkort väldigt smalt område - och avancerat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om de kom in i matchen igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur kommer det sig att Kanada sitter på sådan kompetens inom grafikkort (ATI, Matrox, fler?)? Det är ju ett väldigt litet land, och grafikkort väldigt smalt område - och avancerat.

Nåja, det är världens näst största land. Så, så litet är det inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Matrox Mystique var mitt första 3d-kort, Matrox kändes som ett bra val just då för att de var kända för sina högkvalitets RAMDAC:ar men tog inte lång tid innan jag började bli avundsjuk på de som hade 3dfx voodoo-kort som både hade bättre prestanda, mer features och framför allt kunde köra alla spel specifikt utvecklade för Glide, vilket resulterade i att jag efter en tid bytte ut mitt Mystique mot ett Voodoo Rush istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

@emilakered: Nej usch, varför gör du så? Nu blev jag riktigt ledsen.

Ja, kan någon moderator sätta stopp för detta högst tvivelaktiga beteende?!

Har själv haft:
Matrox Mystique
Matrox G400

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Matrox Mystique var mitt första 3d-kort, Matrox kändes som ett bra val just då för att de var kända för sina högkvalitets RAMDAC:ar men tog inte lång tid innan jag började bli avundsjuk på de som hade 3dfx voodoo-kort som både hade bättre prestanda, mer features och framför allt kunde köra alla spel specifikt utvecklade för Glide, vilket resulterade i att jag efter en tid bytte ut mitt Mystique mot ett Voodoo Rush istället.

Samma här! Blev dock väldigt besviken när jag insåg det inte var samma som 3Dfx och lyckades lämna tillbaka det till butiken. Sparade senare ihop till ett Voodoo1-kort ist. Tror Mystique:t kostade runt 800-900kr och Voodoo ~2200kr.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Hade Matrox Mystique med Rainbow Runner som "Piggy back" capture card.

Permalänk
Snusfri

Vore grymt om Matrox satsade på konsumentmarknaden.
AMD, Nvidia, Intel och Matrox som slåss om konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Minns fortfarande lyckan av att spela på datorn med ett Matrox och två Voodoo 2 i SLI med hela 12 Megabytes high speed EDO DRAM back in the day

Hade samma uppsättning på den tiden, Matrox Millennium och två Voodoo 2, var sanslöst bra!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Såg Matrox och tänkte direkt att det var relaterat till 20-årsjubileumet, det var ungefär så lång tid sen man hörde/såg något från dem senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tänker av någon anledning på denna. Måste dela med mig så vi kan lida tillsammans.
https://youtu.be/ugotuom-nfU

Skickades från m.sweclockers.com

Gissa vem som har biljetter till Markoolio i Globen i år?

ÅÅÅÅÅ MILLENIUM TVÅ, DU ÄR SÅ PÅ, ÅÅÅÅÅ VI ALLA LÄNGTAR SÅ

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Hade Matrox Mystique med Rainbow Runner som "Piggy back" capture card.

Jag minns reklamsidorna för dem i PC-tidningarna back in the days. Jag var inte riktigt med på vad kortet gjorde, man jga ville ha ett ändå

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jackbob:

Gissa vem som har biljetter till Markoolio i Globen i år?

ÅÅÅÅÅ MILLENIUM TVÅ, DU ÄR SÅ PÅ, ÅÅÅÅÅ VI ALLA LÄNGTAR SÅ

Dold text

😱 Det är nästan värre än Takida (ping @jreklund).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S