AMD Ryzen 3000-serien når högre turbo med läckt BIOS/UEFI

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien når högre turbo med läckt BIOS/UEFI

En läckt BIOS/UEFI-version för moderkortet MSI Prestige X570 Creation gör att Ryzen 7 3700X och 9 3900X når sina specificerade turbofrekvenser, men prestandaförbättringar uteblir.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre men håller fortfarande inte deras sagda boost-frekvens även med denna inte på 3900x iallafall, men e ju beta så det visar sig när den riktiga patchen kommer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

% hit eller dit..

Permalänk

Gillar att nya patchen heter Abba 😂

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Sitter på MSI X370 SLI PLUS, 1.0.0.3, hoppas de släpper den snarast.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Entusiast

Förstår inte varför folk stirrar sig blind på 25 Mhz, det kommer ju inte göra någon praktisk skillnad.

Permalänk
Medlem

Har man ett HPC-kluster med några hundratal CPUer som kör speciella instruktioner så lär 25MHz spela roll. Fast iofs, förlorar man en runda på CS:GO så vet vi ju alla att det beror på att CPUn inte boostade upp ordenligt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag når 4516mhz på 2 kärnor.
Så ja tack för uppdatering. Asus suger fett med sina bios releases...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Calathea: Håller med dig men jag tror det handlar om folk vill ju ha det AMD tekniskt sett lovade.
Är nöjd med min R5 2600 som kör på 4.1GHz, vågar inte direkt uppgradera och vet inte om jag skulle tjäna på det.

Permalänk
Medlem

@cirnocirno: Det här är väl enbart för 3k-serien så vet inte varför det skulle förändra/förbättra något för dig på en 2600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Har man ett HPC-kluster med några hundratal CPUer som kör speciella instruktioner så lär 25MHz spela roll. Fast iofs, förlorar man en runda på CS:GO så vet vi ju alla att det beror på att CPUn inte boostade upp ordenligt.

Den som lägger en offert på hundratals konsument processorer för ett HPC kluster kommer att få kicken snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Har man ett HPC-kluster med några hundratal CPUer som kör speciella instruktioner så lär 25MHz spela roll. Fast iofs, förlorar man en runda på CS:GO så vet vi ju alla att det beror på att CPUn inte boostade upp ordenligt.

Jag brukade tro detta... men idag vet jag att det beror på mig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

@Calathea: Håller med dig men jag tror det handlar om folk vill ju ha det AMD tekniskt sett lovade.
Är nöjd med min R5 2600 som kör på 4.1GHz, vågar inte direkt uppgradera och vet inte om jag skulle tjäna på det.

"Tjäna på det " är ju svårt att mäta, vad är det som skall betjänas? En sak är dock klar, r5-3600 är rejält mycket snabbare än 2600 - vi har båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hårklyveri, mycket väsen för nästintill ingen effekt! Men visst, alltid bra med fintrimning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att de försöker fixa debaklet. Själv är jag nöjd med min 3600 som toppar ibland på ca 4230-50 i cine av någon underlig anledning. Bra ex antar jag.
Få se om den nu blir än bättre med bioset som kommer.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag är syper nöjd med min Ryzen 7 3700X. 25MHz hit eller dit är inget jag märker av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir någon skillnad i Temp och hur många Watt de drar efter patch?
Men gött att dom har kunna fixa det iaf.

Permalänk

@ToddTheOdd: Ursäkta? Inget av det jag skrev handla om mitt R5 2600 Jag skrev bara att jag var rädd att köpa en R5 3600 eller högre pga biosproblem m.m.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

@ToddTheOdd: Ursäkta? Inget av det jag skrev handla om mitt R5 2600 Jag skrev bara att jag var rädd att köpa en R5 3600 eller högre pga biosproblem m.m.

Nej du skrev att du var rädd för att uppgradera, vilket kan tolkas som att uppgradera bios med din nuvarande cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Calathea:

Förstår inte varför folk stirrar sig blind på 25 Mhz, det kommer ju inte göra någon praktisk skillnad.

För AMD är det en profilfråga efter Der8uer släppte sin YouTube-video. Det är bra att detta kommit upp på bordet och det är bra att AMD adresserar det. Resten är egentligen inte så intressant.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Rent krasst förväntar man sig att en produkt ska hålla vad tillverkaren påstår. Nu riskerar jag kanske att framstå som en Intel-fanboy, men jag undrar om inte tongångarna varit hårdare om Intel gjort samma sak.

Köpte en 3600X idag, och ska bli intressant att se hur den kommer att leverera. Jag kan sålla mig till skaran som skiter i 25mhz hit eller dit i praktiken (oavsett tillverkare), men visst tycker jag att det är en rättfärdigad irritation hos de som känner den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter att jag själv ställt in pbo så kommer jag upp i 4200MHz på alla kärnor i cb r20,dock så går den ner till 4175MHz på alla kärnor och stannar där så fort den kommer upp i ca 71-72c, i lättare applikationer tex spel ligger jag på 4275-4,3GHz.
Två kärnor går upp i 4,4GHz när jag endast surfar.
Jag kör inte på undervoltat då det ger sämre poäng i cb r20 men oftast en längre boost i 4,2GHz(lägre temp), hastigheten är alltså inte allt...

Så min 3700x kommer iaf upp i utlovade hastigheter om jag inte missat ngt eftersom hur länge all core boost håller i sig alltid kommer att vara beroende av kylnings förmåga, det tror jag inte den nya agesa kan ändra så mkt på heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Rent krasst förväntar man sig att en produkt ska hålla vad tillverkaren påstår. Nu riskerar jag kanske att framstå som en Intel-fanboy, men jag undrar om inte tongångarna varit hårdare om Intel gjort samma sak.

Köpte en 3600X idag, och ska bli intressant att se hur den kommer att leverera. Jag kan sålla mig till skaran som skiter i 25mhz hit eller dit i praktiken (oavsett tillverkare), men visst tycker jag att det är en rättfärdigad irritation hos de som känner den.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer säkert att det hade varit större reaktion på Intel, men är ju alltid så att många gillar en underdog. Däremot tror jag att oavsett tillverkare, när det gäller något som detta, så är folk nog okej med om det visar sig att problemet rättas till.

Permalänk
Avstängd

Ånej nu kommer den bara hålla ett år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Stämmer säkert att det hade varit större reaktion på Intel, men är ju alltid så att många gillar en underdog. Däremot tror jag att oavsett tillverkare, när det gäller något som detta, så är folk nog okej med om det visar sig att problemet rättas till.

Jo det stämmer säkert med underdog. Men tror även det beror på Intels historik av skitsnack, halvlögner och mängder av fulspel till gränsen av olagligt som spelar in på att folk får spel då de "än en gång" ljuger, blåser, fular....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

3600x här går sällan över 4,3 ghz, snittar cinema 20 på 4-4,1 GHz. Uppgraderingen blir jag inte olycklig för det då den presterar långt över i5 6600k.

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Jo det stämmer säkert med underdog. Men tror även det beror på Intels historik av skitsnack, halvlögner och mängder av fulspel till gränsen av olagligt som spelar in på att folk får spel då de "än en gång" ljuger, blåser, fular....

"Ljuger" (läs: på gränsen marknadsföring) gör alla i denna bransch, däremot fallet som de blev fällda för för många år sedan med olagliga butiksbonusar för att hämma konkurrens kan säkerligen spela in. Dock tycker jag att all skit de får för detta är välförtjänt, då boten de fick var löjlig i sammanhanget (sen är jag osäker på om de ens fick betala hela eller om det överklagades och sänktes..?)

Permalänk
Medlem

Gött gött! Då inväntar vi även hur PBO kommer fungera Härligt att problemet är löst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

En del konstiga svar i tråden, är detta verkligen SweCLOCKERS? Vissa inlägg borde gjorts på Underclockers.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant med CB, men vinner man på något så förlorar man på något annat (dessutom dyrare att boosta högre på en kärna än att boosta något lägre på fler kärnor). AMD lär inte kunna göra så mycket gällande det då det finns multipla tak som begränsar klockfrekvensen.