Vilken Internethastighet krävs för spel?

Permalänk
Medlem

Vilken Internethastighet krävs för spel?

Hej jag undrar vilken internethastighet du behöver för att kunna spela onlinespel då och då. Räcker det med typ 3-5 mbits? Och om inte wi-fi routern klarar med det kan man koppla datorn till mobilens abonnemang? Vi är 5 i familjen.

Förtydligade rubrik från "Internethastighet" samt flyttade till rätt forumdel/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Skrivet av SS01:

Hej jag undrar vilken internethastighet du behöver för att kunna spela onlinespel då och då. Räcker det med typ 3-5 mbits? Och om inte wi-fi routern klarar med det kan man koppla datorn till mobilens abonnemang? Vi är 5 i familjen.

Det viktigaste är egentligen ping eller latens, det blir otroligt svårt att spela med hög latens, vilket kan vara fallet med mobilabonnemanget. I dagsläget skulle jag inte skaffa 3-5 mbit/s heller, idag streamar man ju det mesta och kollar youtube t.ex. det kommer snabbt äta upp all bandbredd du har. Jag skulle föreslå ett större abonnemang och inte något via mobiltelefonen

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Rekordmedlem

Lägst som erbjuds räcker troligen och blir över, spel kräver väldigt liten bandbredd för själva spelandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Det viktigaste är egentligen ping eller latens, det blir otroligt svårt att spela med hög latens, vilket kan vara fallet med mobilabonnemanget. I dagsläget skulle jag inte skaffa 3-5 mbit/s heller, idag streamar man ju det mesta och kollar youtube t.ex. det kommer snabbt äta upp all bandbredd du har. Jag skulle föreslå ett större abonnemang och inte något via mobiltelefonen

Jag vet inte exakt hur många mbits vi har men när jag gjorde testet på mobilen så stod det iallafall att jag hade 5 mbits hastighet. Så jag tror vi har mer men när alla använder det så sjunker det såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SS01:

Hej jag undrar vilken internethastighet du behöver för att kunna spela onlinespel då och då. Räcker det med typ 3-5 mbits? Och om inte wi-fi routern klarar med det kan man koppla datorn till mobilens abonnemang? Vi är 5 i familjen.

Hej ja det är absolut inga problem om inte din familj använder massa bandbredd på samma gång. Då lär märka om t.ex. din familj laddar ner filer eller kollar på Youtube i hög kvalite.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS01:

Jag vet inte exakt hur många mbits vi har men när jag gjorde testet på mobilen så stod det iallafall att jag hade 5 mbits hastighet. Så jag tror vi har mer men när alla använder det så sjunker det såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar räkna på 10 Mbit/s per person som kan råka använda nätet samtidigt, Netflix drar ofta tex mer än när du spelar.
Särskilt om man har största abonnemanget och streamar i 4k.

Anledningen till att trådlöst inte fungerar, är inte hastigheten utan en mängd olika faktorer som stör singalen och gör att paket(dat) tappas och måste skickas om.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS01:

Jag vet inte exakt hur många mbits vi har men när jag gjorde testet på mobilen så stod det iallafall att jag hade 5 mbits hastighet. Så jag tror vi har mer men när alla använder det så sjunker det såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Som nämnts så är det latency som är viktigt inte bandbredd, förutsatt att du bara spelar och använder internet själv. Då räcker ADSL bra. Min erfarenhet så är Telia bäst på latencys. Dock ökar latency direkt någon annan gör nått på nätet. Netflix så är det kört direkt. Minimum annars är 100/10 fiber. Då kan man använda internet samtidigt som du spelar utan att det direkt märks. Finns ibland 10/10 mbit också fiber men det skulle jag inte rekommendera om du inte är själv på det. Något bättre än ADSL men överlag lika kasst.
Sen beror det på vad du spelar också. Är det typ wow så märkls det inte om det är 30-100 ms. Spelar du mer fps med fart i som quake, cs där ms är viktigt så kommer du märka skillnad mellan de olika. Men kör du fiber av något slag så är du i regel safe m du inte spelar mot en server i EU.

Visa signatur

.