Testpilot: Deepcool Assassin III – knäpptyst kylare i toppklass

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Precis vad jag tänkte. Så jävla pinsamt.
Det är för fan en kylare...

😂

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar alltså att du aldrig har hört talas om hur man lönnmördar någon med en dubbel tornkylare? Det är inte det smidigaste vapnet att gömma undan, och fläktarna ger egentligen ingen fördel vid denna typ av användning, men när man väl får upp svinget i kylaren kan man faktiskt klappa till någon ordentligt med den.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga från någon som inte fäst något så tungt i sitt chassi.

Finns det inte risk att man får problem när man har en så stor vikt hängandes i modekortet? Vanligt att man fäster lite extra stöd eller något sådant?

Permalänk
Medlem

Kan vi få en uppdatering/komplettering på testet med en riktig ljudnivå-mätning? Jag tycker kylaren verkar vara intressant att den är värd det.

Permalänk
Medlem

Namnen på moderna datorprylar får mig att tänka på den här tröjan från Jula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Luft är totalt överlägset så vida det inte handlar om ytseo ty p12or, förestår ont dom tycker det är snyggt med. Kostnadseffektivt och tyst är inte iaf, Nu för tiden vill jag ha en liten tyst burk. MVG Låt trollet börja hugga🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, sett till ren prestanda är vatten fortfarande överlägset, Buildzoid har en väldigt bra video som förklarar hur värmerör fungerar, och hur de kan "överlastas"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Snabb fråga från någon som inte fäst något så tungt i sitt chassi.

Finns det inte risk att man får problem när man har en så stor vikt hängandes i modekortet? Vanligt att man fäster lite extra stöd eller något sådant?

Finns alltid risk, det är mycket tyngd på lite yta, men 4 skruvar och rejäl bracket som håller fast den.

Stöd behövs inte om du ska ha datorn stationär, men som testpiloten nämner bör man avmontera den om man ska flytta på burken.

Själv har jag ställt datorer med towerkylare på sidan i så att tornet står upp när jag har den i t.ex. bilen, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Pratar du AIO nu? för där vinner luft pris prestanda rakt igenom.

Lol, för en custom-loop är ju billig.. Får ju knappt CPU-blocket för en NH-D15

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ramlösa:

Lol, för en custom-loop är ju billig.. Får ju knappt CPU-blocket för en NH-D15

Nej rätt dyrt om du inte kör EK alu kit.
CPU block kostar runt 550-750kr behöver köpa aquacomputer / EK RGB för 1500kr

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bra test och gillar att man testar med likvärdiga fläktar.

Man kan alltid diskutera utmärkelser men NH-D15 har varit bäst på marknaden och den här är likvärdig, det är bara frågan om priset, sen skall man ha i åtanke att den är lättmonterad. Så visst är den värd guld imho.

Priset tror jag kommer hamna på 999, det kommer bli svårt som nykomling att lägga sig på ett högre pris än NH-D15 om man vill etablera sig.

Många gillar ju inte färgsättningen på Noctua och här får man svart och förnicklat som säkert kan tilltala många och det är väl ingen som säger nej till valmöjligheter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför monteringsstödet inte inkluderar AMD Threadripper är något förvånande då kylaren med sin kylförmåga på 280 W borde klara nuvarande toppmodell, ...

Inte förvånande alls om man betänker att TR4 kräver att kylaren har en ungefär dubbelt så stor bottenplatta för att kunna kyla hela processorn.
Fullt möjligt att göra en specialmodell med större bottenplatta för TR4, men blir det lönsamt?

Skrivet av SCORPIUS:

Bakplatta i plast kan fara åt fanders. ...

Varför då? Plattan ska fungera som en bricka så att inte skruvhuvudena spräcker moderkortet, och får inte vara elektriskt ledande.
Hårdplast är då ett riktigt bra alternativ.

Skrivet av Vinolik:

Dessa testpiloter är skrattretande

Just detta test är faktiskt ett av de bättre jag sett, bortsett från den lite konstiga slutsatsen.

Permalänk
Hjälpsam

Bra kylare men dessa på 15 cm är jävligt stora!
Tycker att Noctuas 12 cm är ganska stor även den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vinolik:

Dessa testpiloter är skrattretande

Vad tråkigt att du känner så.
Har du lust att utveckla dina tankar något och komma med konstruktiva förslag på hur vi kan förbättra konceptet får du gärna skapa en tråd i feedback-forumet.
Vi vill ständigt förbättra oss och dina åsikter är värdefulla för att vi ska kunna lyckas med detta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Den får vara hur bra som helst, men inte en chans att jag köper en produkt med den namnsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad tråkigt att du känner så.
Har du lust att utveckla dina tankar något och komma med konstruktiva förslag på hur vi kan förbättra konceptet får du gärna skapa en tråd i feedback-forumet.
Vi vill ständigt förbättra oss och dina åsikter är värdefulla för att vi ska kunna lyckas med detta

Kort och gott konstiga slutsatser av testpiloterna och sen svarar de som i detta fall inte i forumet om folk ställer frågor

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj vad mycket aktivitet det har blivit och åsikterna verkar vara delade. Jag ska försöka besvara eventuella frågor!

Skrivet av Kaleid:

Rejäl prislapp, ska istället kika på vad en AM4 kompatibel större Scythe säljs för, om bolaget fortfarande ens är aktivt.

Scythe har så vitt jag vet ingen närvaro i varken Nordamerika eller EU längre.

Skrivet av Mordekai:

Jag fattar inte, den är inte bättre än Noctua, den kostar mer och väger mer. Varför får den så högt betyg?

När jag delar ut betyg så tittar jag främst på produkten och vad den tar till bordet. Det är alltså inte ett krav att spöa Noctua för att få ett betyg utan produkten kan främst stå på egna fötter och leverera rejäl kylning till låg ljudnivå. Det finns inget som säger att den är bäst på marknaden rent prestandamässigt utan det är ju flera aspekter som vägs in i betyget.

Skrivet av RVX:

Kan man verkligen fundera över, inget litet prispåslag heller om den gissade prislappen faller in.
Plus en backplate i plast? Som pricken över i:et. Svårt att se hur den kunde få så högt betyg ärligt talat, prislappen verkar inte speglas in alls i den här recensionen. Eller så har jag missat nåt fundamentalt.

Det fanns inget pris när jag skrev recensionen utan det är främst kvalificerade gissningar. Det är inte heller så att en produkt måste vara billigast för att få ett bra betyg, jag tänker mig att det ena utesluter inte det andra. Även det jag skrev i text ovan kan läsas in här.

Skrivet av Aksi:

CPU-Z har båda 70 som lägst i första, Noctua vinner i andra. IntelBurn Test vinner GSAIII i första och Noctua i andra. De är lika i ljud.

Är inte det då 2 vinster för Noctua, en för GSAIII, och två där det är lika? Hur kan GSAIII beskrivas som vinnaren i detta scenario? Missar jag något?

För att inte tala om vikten och bak-grejen i plast...

Att något vinner är väl kanske mest en miss i hur ingressen skrevs. Tar du en titt på sammanfattningen så drar jag slutsatsen:
"Produkten har dock slagit mina förväntningar med råge och även om kylaren inte är en överlägsen vinnare jämfört med Noctuas dito anser jag att den levererar det tillverkaren annars utlovat. Utöver detta tycker jag den är ruskigt snygg och har en av de bästa monteringslösningarna jag har använt."

Skrivet av Daemon:

Kanske missat men tycker inte jag hittar vilken kylpasta som användes i testerna? Stock på båda?

Miss av mig! Skall lösa.
För att svara direkt på din fråga så kör jag alla mina kylartester med Arctic Cooling MX4 över hela brädet. Det är en kylpasta som inte kostar skjortan, inte har någon direkt inbränningstid och är lätt för läsare att få tag på och jämföra med.

Det är även en populär kylpasta som kan vara en rimlig ersättare till den medföljande kylpastan efter ett par monteringar.

Skrivet av Orisons:

Tycker priset borde dra ned betyget, jag blir aldrig imponerad av premium produkter med super prestanda, jag blir imponerad av premium produkter med sub-premium pris.
Mycket lättare att lösa problem om man bara kan slänga pengar på dem.

Det är inte alltid självklart att pris ska dra ner betyget, i detta fallet levererar produkten bra prestanda och kostar troligen därefter. Nu är dock inte priset känt då den inte går att köpa ännu men med ball-parken den landar i ett rimligt interval. Exakt vilken man köper själv är nog mer en smaksak.

Jag har lagt till ett litet stycke om detta i slutsatsen för att förtydliga att jag tror att det främst är en subjektiv bedömningspunkt om användaren tycker eventuell prisskillnad eller val av tillverkare kan tänkas vara värt om man får utseendet på kylaren i recensionen istället.

Sida 1 besvarad, fortsättning följer. Om jag missade ditt inlägg vänligen använd @davidthedoom och din fråga så skall jag försöka besvara dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vinolik:

Dessa testpiloter är skrattretande

Skrivet av Vinolik:

Kort och gott konstiga slutsatser av testpiloterna och sen svarar de som i detta fall inte i forumet om folk ställer frågor

Det är ju dock så att vi Testpiloter uteslutande jobbar med detta på Frilans, om dagarna har vi familjeliv, skola och jobb och allehanda andra åtaganden. Vi svarar ju självklart så snart vi kan.

Hade du någon konstruktiv kritik så rekommenderar jag dig till feedback-tråden som Nordnet länkade. Har du en frågar får du gärna tagga mig med @Davidthedoom och frågan direkt här i tråden.

Skrivet av galenmyra:

Du menar alltså att du aldrig har hört talas om hur man lönnmördar någon med en dubbel tornkylare? Det är inte det smidigaste vapnet att gömma undan, och fläktarna ger egentligen ingen fördel vid denna typ av användning, men när man väl får upp svinget i kylaren kan man faktiskt klappa till någon ordentligt med den.

Jag tänker mig att namnet främst är för att lönnmördare är tysta? Sedan att det går att banka ut ett eget vapen av kylaren är nog främst viktrelaterat.

Skrivet av Rapidact:

Kan vi få en uppdatering/komplettering på testet med en riktig ljudnivå-mätning? Jag tycker kylaren verkar vara intressant att den är värd det.

Jag har tyvärr ingen utrustning för att mäta ljud med. Det gör att testerna i sig blir fullkomligt meningslösa både jämförelsevis med andra tester av kylare och alla tester användare kan göra hemma. Jag hoppas du förstår varför det är svårt för mig att leverera någon form av data med faktiskt pålitlighet.

Det jag kan nämna är att jag själv är nöjd med ljudnivån och inget märkligt missljud eller vinande uppstod under testerna. Kör man kylaren i full hastighet så låter såklart systemet och subjektivt tycker jag det är alldeles för högljutt vid full last. Det är dock inte GS-kylaren ensamt skyldig till utan minst lika applicerbart på Noctua kylaren om fläktarna släpps lös.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Falistar:

Den får vara hur bra som helst, men inte en chans att jag köper en produkt med den namnsättningen.

Varför så mån om vad din CPU-kylare heter? Utställningsobjekt?

Kan hålla med tankegången lite om det är något namn som är synligt, tryckt på ett tangentbord, skärm, chassi eller dylikt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Många gillar ju inte färgsättningen på Noctua och här får man svart och förnicklat som säkert kan tilltala många och det är väl ingen som säger nej till valmöjligheter.

Det är ju ett Noctua-signum med detta beige/chokladbrun-färgschema, som kunde varit hämtat från vilken västtysk husbil som helst, istället för att ha samma tråkiga färgschema som alla andra kinaprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför då? Plattan ska fungera som en bricka så att inte skruvhuvudena spräcker moderkortet, och får inte vara elektriskt ledande.
Hårdplast är då ett riktigt bra alternativ.

Därför att plasten sannolikt kommer att åldras av värmen och potentiellt spricka, särskilt vid flytt/demontering. Backplate i stål är ett gammalt fungerande och hållbart koncept som inte behövde ersättas. Det är en utstickande budgetdetalj på en kylare som vill vara i premiumsegmentet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju ett Noctua-signum med detta beige/chokladbrun-färgschema, som kunde varit hämtat från vilken västtysk husbil som helst, istället för att ha samma tråkiga färgschema som alla andra kinaprylar.

Väl medveten om det men bygger man nått som är i ett annat färgschema och man är känslig så funkar det ju inte riktigt med Noctuas fläktar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Vill bara klargöra att det inte var någon kritik mot din recension. Den var väldigt välgjord. Menar bara att det är lätt att göra en dyr bra produkt, mycket svårare att göra en bra billig produkt.
Dock finns det ju de som misslyckas med det första också......=)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att något vinner är väl kanske mest en miss i hur ingressen skrevs. Tar du en titt på sammanfattningen så drar jag slutsatsen:
"Produkten har dock slagit mina förväntningar med råge och även om kylaren inte är en överlägsen vinnare jämfört med Noctuas dito anser jag att den levererar det tillverkaren annars utlovat. Utöver detta tycker jag den är ruskigt snygg och har en av de bästa monteringslösningarna jag har använt."

Läste det! Var mest en kritik mot ingressen som körde något helt annat än vad du pratade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför då? Plattan ska fungera som en bricka så att inte skruvhuvudena spräcker moderkortet, och får inte vara elektriskt ledande.
Hårdplast är då ett riktigt bra alternativ.

För att jag har sett många sådana släppa i fästena för muttrarna, så dom snurrar när du försöker spänna fast den.
Så metal omgivet av plast är mycket bättre. Inte enbart plast.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Frida 🥐

Uppdatering: Sedan publiceringen av denna testpilot har Deepcool ändrat lanseringspriset på Assassin III. Detta är nu satt till 89 EUR exklusive moms

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

... jag har sett många sådana släppa i fästena för muttrarna, så dom snurrar när du försöker spänna fast den.
Så metal omgivet av plast är mycket bättre. Inte enbart plast.

Om muttrarna glider runt så beror det på någon kombination av för mjuk plast och grova toleranser (hållaren större än muttern).
Med plastfästen monterade i metallram är det om möjligt ännu större risk att dessa fästen roterar i infästningen.

Här verkar det vara skruvar med sexkanthuvuden som sticks genom hål i bakstycket och sedan mutter som dras åt från framsidan, vilket ger ett mindre vridmoment på skruven. Minimal risk att skruven roterar mot bakstycket om de inte valt helt fel material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om muttrarna glider runt så beror det på någon kombination av för mjuk plast och grova toleranser (hållaren större än muttern).
Med plastfästen monterade i metallram är det om möjligt ännu större risk att dessa fästen roterar i infästningen.

Här verkar det vara skruvar med sexkanthuvuden som sticks genom hål i bakstycket och sedan mutter som dras åt från framsidan, vilket ger ett mindre vridmoment på skruven. Minimal risk att skruven roterar mot bakstycket om de inte valt helt fel material.

En ram i metall omgiven av plast där det behövs är bästa.

Just precis, om dom inte har valt helt fel material.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Tycker att temperaturerna känns lite höga för en 3700x med både GSA III och dh-15 i förhållande till vad jag får i Aida 64, cinebench r15 och intelburntest, min 3800x når 4350 MHz på samtliga kärnor med ca 1.35-1.38V på auto cpu vcore och har som högst nått 74°C efter 30min med en phanteks ph-tc14pe (629kr) med en ensam fractal design venturi hp-14 mellan kyltornen har dock ett välventilerat meshify C chassi med 2 fläktar insug och 2 fläktar utsug.

Det kan inte bero på?
Ryzen 7 3700X @ 4,3 GHz - 1,4 V vs 1,35-1,38 V

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Uppdatering: Sedan publiceringen av denna testpilot har Deepcool ändrat lanseringspriset på Assassin III. Detta är nu satt till 89 EUR exklusive moms

Ändrat från 99 USD till 89 euro? Missar jag något här? Dollarn har handlats hyfsat stabilt till cirka 0,9 euro ett tag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021