Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gillar Gigabytes design men hade så mycket problem med mitt 970 att jag förmodligen aldrig kommer köpa något från dem igen.

Samma här. Hade deras 970 och det lät redan vid Idle (behövde göra custom bios för att kunna sänka rpm under 1600 haha) och lät mycket vid load. Fick en chock när jag kom ifrån ett 680 med påmonterad accelero twin turbo.

Ska mycket till för att jag ska röra ett gigabyte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JonasT:
Nu när en del eftermarknads kort har rasat ut, kommer ni ha möjlighet att kika på dom i ett lite djupare test med powertables osv?
Skulle gärna sett Hitman i bland spelen.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni borde testa lite mer än bara GPU temperaturer. I dagens grafikkort är minnestemperaturer och VRM temperaturer nästan lika viktiga för prestandan och livslängden, speciellt på partnerkort. VRM- och minneskylning är dessutom de områden där det fuskas mest bland tillverkarna.

T.ex så var ju Gigabytes Vega kort ökända för att dö snabbt pga katastrofal VRM kylning, och det var något Navi kort nu också som hade riktigt sunkig minneskylning (MSI Evoke kanske? kommer inte ihåg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jonas, kolla gärna kvalite på montering av pads och sånt på korten. MSI's variant var helt katastrof rent kvalitetsmässigt med glödvarma minnen och VRM som resultat. GN hade precis en rätt kul grej om det. Totalt slakt. Det är sånt vi potentiella köpare vill veta.

Skrivet av hg:

Jag tycker ni borde testa lite mer än bara GPU temperaturer. I dagens grafikkort är minnestemperaturer och VRM temperaturer nästan lika viktiga för prestandan och livslängden, speciellt på partnerkort. VRM- och minneskylning är dessutom de områden där det fuskas mest bland tillverkarna.

T.ex så var ju Gigabytes Vega kort ökända för att dö snabbt pga katastrofal VRM kylning, och det var något Navi kort nu också som hade riktigt sunkig minneskylning (MSI Evoke kanske? kommer inte ihåg).

Jag håller helt med. Fps mellan två kort ur samma serie är ganska ointressant, det hamnar alltid inom en felmarginal.
Hur kylaren presterar och allt vad det innebär som tex fläktkurva, montering av pads, ljudvolym, utformning, hur lätt det är att byta ut trasig fläkt och nedmontering för att byta pasta eller byta kylare helt och hållet är långt mer intressant för mig.
Förmodligen för alla som vill klocka med. Några ord om pcb och val av komponenter/minnen vore önskvärt om kompetensen finns.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hg:

Jag tycker ni borde testa lite mer än bara GPU temperaturer. I dagens grafikkort är minnestemperaturer och VRM temperaturer nästan lika viktiga för prestandan och livslängden, speciellt på partnerkort. VRM- och minneskylning är dessutom de områden där det fuskas mest bland tillverkarna.

T.ex så var ju Gigabytes Vega kort ökända för att dö snabbt pga katastrofal VRM kylning, och det var något Navi kort nu också som hade riktigt sunkig minneskylning (MSI Evoke kanske? kommer inte ihåg).

Eftersom vi hade temperaturloggar över både minne och VRM så passade jag på att lägga in dem i recensionen.

Lägger till dem i framtida eftermarknadstester av Navi också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Eftersom vi hade temperaturloggar över både minne och VRM så passade jag på att lägga in dem i recensionen.

Lägger till dem i framtida eftermarknadstester av Navi också.

Jag brukar aldrig requesta något men måste bara denna gången.

MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X verkar vara ett otroligt bra utförande av tredjepartskort.

Låga temps och väldigt tyst.

Skulle säga det är det bästa 5700 XT jag sett hittills.

Finns det någon chans att ni kan testa det i erat testlabb?

Tack

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

Jag brukar aldrig requesta något men måste bara denna gången.

MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X verkar vara ett otroligt bra utförande av tredjepartskort.

Låga temps och väldigt tyst.

Skulle säga det är det bästa 5700 XT jag sett hittills.

Finns det någon chans att ni kan testa det i erat testlabb?

Tack

Ser väldigt fläskigt ut! Jag kollar om det går att lösa ett testexemplar.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av JonasT:

Ser väldigt fläskigt ut! Jag kollar om det går att lösa ett testexemplar.

Apropå 5700 XT modeller att testa tycker jag att PowerColor 5700 XT Dual Fan verkar spännande med sin "låga" profil.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Samma här. Hade deras 970 och det lät redan vid Idle (behövde göra custom bios för att kunna sänka rpm under 1600 haha) och lät mycket vid load. Fick en chock när jag kom ifrån ett 680 med påmonterad accelero twin turbo.

Ska mycket till för att jag ska röra ett gigabyte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte så att Gigabyte funkar bättre på AMD kort av någon konstig anledning? Eller har jag fått för mig fel?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det man bryr sig om med alla dessa partnerkort är väl egentligen kylarkvalitén inklusive för alla viktiga komponenter. Då känns det väl ändå som det behövs ett ljud-normaliserat mått på temperatur. Varje gång jag köper grafikkort så underklockar jag tills jag kan köra kortet helt tyst under gaming. Det jag bryr mig om är vilken kylare som kan köras tystast med lägst möjliga temperatur. Att endast ha två skilda grafer med ljud och temperatur säger inte så mycket om det svalaste kortet är betydligt mer högljutt än det näst svalaste t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Apropå 5700 XT modeller att testa tycker jag att PowerColor 5700 XT Dual Fan verkar spännande med sin "låga" profil.

Hittar inga tester på detta kort?
Finns det andra 5700xt kort som har låg profil?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Grafer över renderingstider brukar vi reservera till lanseringar av nya grafikarkitekturer samt utrullningen av en ny testsvit av spel. I somras var vi dock tyvärr tvungna att prioritera bort detta med Navi för att hinna med Ryzen 3000.

Sapphires Pulse rullar just nu i testlabbet, bör ha en recension ute där i början av nästa vecka.

Vi har haft en del interna diskussioner om att utarbeta en enklare testmodell för partnerkorten, och lägga fokusen där det verkligen betyder något (som kylaren exempelvis). Anledningen varför vi kör hela stacken med DX11-tester nu är just för att få ihop ett komplett prestandaindex för kortet vid den aktuella upplösningen och kunna dra en direkt jämförelse mot tidigare referenser.

Ska fnula vidare på detta och försöka hitta en metod ger oss möjlighet att bedöma kortet på ett fullgott vis utan att för den delen behöva testa 23 spel vid 18 olika upplösningar.

Era tester känns halft irellevanta och man söker sig till andra recensioner när ni bara baserar på testerna på dx11.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gillar Gigabytes design men hade så mycket problem med mitt 970 att jag förmodligen aldrig kommer köpa något från dem igen.

Mitt gigabyte 970 brann upp, bokstavligt talat! Blev powercolor 5700 xt red dragon för mig, tyst (relativt) och stilig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av kotz:

Hittar inga tester på detta kort?
Finns det andra 5700xt kort som har låg profil?

Dåligt med det! Alla företag vill ju sälja mest av deras mest påkostade kort så inga har fått dessa billigare verkar det som.

ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D, som verkar lovande.
PowerColors Red Dragon serie är också 2 slots, men det är bredare på ena bredden vilket ställer till det i vissa små chassin ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Mitt gigabyte 970 brann upp, bokstavligt talat! Blev powercolor 5700 xt red dragon för mig, tyst (relativt) och stilig!

Skickades från m.sweclockers.com

Gamers Nexus” brukar som bekant skruva isär grafikkorten och titta hur det ser ut.

Det verkar vara MSI som snålar ganska rejält i monteringen av sina RX 5000 grafikkort.

Inte bara är ledningsmaterialet för smått skuret, dessa har ofta inte ens placerats i centrum av kretsarna. Två av de kretsar som inte har proper täckning av ledningsmaterial förefaller vara RDNA-designens viktigaste, vilka således blir mycket varma, vilket GN-Steve menar är potentiellt allvarligt snålande eftersom detta sannolikt kommer innebära problem eller helt döda kortet långt i förväg.

Vet inte om GN har skruvat isär något Gigabyte-kort än, men kom i alla fall att tänka på det här med MSI när ni skrev om slarvig/dumsnål montering.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mr_Torped:

Era tester känns halft irellevanta och man söker sig till andra recensioner när ni bara baserar på testerna på dx11.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får givetvis tycka att de är irrelevanta, men jag håller dock inte med. Den stora poängen med att testa partnerkorten är att se hur prestanda/ljudnivå/temperatur skiljer från referenskortet, och för det syftet behövs rent krasst inte tester med både DX11/DX12 samt alla upplösningar. Som jag skrev tidigare i tråden presenteras mätningar från DX12 och resterande upplösningar när nya grafikkortsmodeller lanseras, nu senast Radeon RX 5700 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Dåligt med det! Alla företag vill ju sälja mest av deras mest påkostade kort så inga har fått dessa billigare verkar det som.

ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D, som verkar lovande.
PowerColors Red Dragon serie är också 2 slots, men det är bredare på ena bredden vilket ställer till det i vissa små chassin ändå.

Power color 5700 XT RD ser ut att ligga i top på allt. Drar lite, tyst och bäst i spel mot andra 5700 XT kort. Och har en mycket god kylare.
Den ser liten ut annars tycker jag.

Men du sa att den var lite bred?
Vart då?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av kotz:

Power color 5700 XT RD ser ut att ligga i top på allt. Drar lite, tyst och bäst i spel mot andra 5700 XT kort. Och har en mycket god kylare.
Den ser liten ut annars tycker jag.

Men du sa att den var lite bred?
Vart då?

Power Color Red Dragon håller sig inom ramarna för två expansionplatser, men bygger på rätt många centimeter på höjden vilket gör att det kan bli en tight fit inuti exempelvis ett Ghost S1 om man vill få på topplocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Power Color Red Dragon håller sig inom ramarna för två expansionplatser, men bygger på rätt många centimeter på höjden vilket gör att det kan bli en tight fit inuti exempelvis ett Ghost S1 om man vill få på topplocket.

Tack,

Det blev ett sådant kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Power Color Red Dragon håller sig inom ramarna för två expansionplatser, men bygger på rätt många centimeter på höjden vilket gör att det kan bli en tight fit inuti exempelvis ett Ghost S1 om man vill få på topplocket.

Lika svårt som att få in U14s i en itx-burk! Tvungen gå på custombygge för att bli av med onödig volym...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att köpa ett RX 5700 XT kort, men vet inte så mycket om dem. Vet att referensmodellen inte är att föredra. Målet är acceptabel ljudnivån samt temperatur. Rör mig helst inte över 5500kr, såg att Msi mech OC 5700 XT fanns för 4949kr samt 5700 XT Pulse OC för 5299kr, någon som har någon erfarenhet/åsikt om dessa??? Om inte vet ni någon annat kort som är prisvärt med acceptabel ljudnivå??

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Johan890:

Har bestämt mig för att köpa ett RX 5700 XT kort, men vet inte så mycket om dem. Vet att referensmodellen inte är att föredra. Målet är acceptabel ljudnivån samt temperatur. Rör mig helst inte över 5500kr, såg att Msi mech OC 5700 XT fanns för 4949kr samt 5700 XT Pulse OC för 5299kr, någon som har någon erfarenhet/åsikt om dessa??? Om inte vet ni någon annat kort som är prisvärt med acceptabel ljudnivå??

Enligt SweClockers tester är Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse och Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC båda bra produkter i samma prisklass, runt 5300kr.

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

@FLAXMANNEN: Jo det pekade länge på pulse men såg nu att man kunde köpa red dragon för 5300 med, men tror det blir Pulse ändå