Postnord eller Ica har tappat min skärm...

Postnord eller Ica har tappat min skärm...

lådan såg ut såhär

Från komplett, såg att tjejen på Icamaxi hade väldiga problem att bära lådan plus att hon tog lång tid på sig att hämta skärmen :/... så besviken.

Hur är komplett med detta? Blir jag utan skärm ett tag nu?

Är det några skador på själva skärmen?

Syftet med lådan är att den ska klara diverse hårdhänt hantering

Hör av dig till Komplett? Ska mycket till för att tjejen i kassan ska ha lyckats skada skärmen på det sättet, så tvivlar på att hon är skyldig

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PlogarN97:

Är det några skador på själva skärmen?

Syftet med lådan är att den ska klara diverse hårdhänt hantering

Som ovan, är skärmen trasig? Behåll bilder som bevis men om skärmen är hel så skulle jag inte oroa mig.
Såg precis den närmare bilden. Reklamera direkt via komplett som i sin tur får ta det med postnord.
Du borde dock tagit bilden på plats, med en av arbetarna synlig i bild.

Synliga skador ska noteras direkt vid utlämning... Ditt paket är ett typ-exempel på när man ska göra detta, för att sedan reklamera problemen som skett inuti & ha bakhåll från den fösta noteringen. Men skulle tro att Komplett är rätt så bra på att lösa sådant trots allt. Ring dom.

Jaha, ja då var det en annan femma.

Sånt som händer dock, men förstår att det kan kännas surt.
Kontakta Komplett, så hjälper de dig.

Ser ut som den är rejält skadad uppe i högra hörnet?

Du skulle slutat uppackningen när du uptäckte att den var skadad och dokumenterat.

Du kommer få skicka tillbaka skärmen på RMA.

EDIT:

Såg nästa bild postad. Skärmen är ju rejält trasig.

För alla andra som råkar ut för sådant här, ser förpackningen trasig ut så ta bilder på den när den fortfarande är oöppnad och dokumentera uppackningen. Ser den synligt trasig ut så packa inte upp den mer.

Det är väsentligt svårare att förklara varför man packade upp och hängde upp en uppenbart trasig skärm på väggen än det är att skicka iväg ett gäng bilder på uppacknignsprocessen.

Skrivet av cider123:

Synliga skador ska noteras direkt vid utlämning... Ditt paket är ett typ-exempel på när man ska göra detta, för att sedan reklamera problemen som skett inuti & ha bakhåll från den fösta noteringen. Men skulle tro att Komplett är rätt så bra på att lösa sådant trots allt. Ring dom.

Tänkte inte på sådant när jag tog emot paketet.
Skickade direkt till komplett får hoppas de fixar.

Skrivet av mini-ryttge:

Ser ut som den är rejält skadad uppe i högra hörnet?

Du skulle slutat uppackningen när du uptäckte att den var skadad och dokumenterat.

Du kommer få skicka tillbaka skärmen på RMA.

Följde instruktioner på lådan att montera allt i lådan sen tabort den vita plasten när skärmen är på plats. Sen när jag startade datorn såg jag felet.

Det är sånt här jag inte förstår varför startar man ens grejen om man ser att den är paj?

Jag skulle bara öppna paketet och ser man att grejen är paj synligt så är det bara att reklamera skiten DIREKT för fungerar den och man behåller den med vid ett senare tillfälle gå sönder/strula så kan butiken/tillverkaren hävda handhavande fel och då sitter man där med en trasig skärm utan några rättigheter/garantier....

Förstår dock inte varför du valde att väggmontera skärmen när den har fysiska skador? Hade kontaktat Komplett direkt utan att packa upp den. Nej något luktar skumt.

Jag hade knappt reagerat om kartongen såg ut sådär. Imo lite märkligt att skärmen är så pass skadad samtidigt som kartongen ser ut att vara *nästan* intakt.

alltså, varför monterar du upp den om det var en så pass stor skada på den ur kartong, värkar ju jätte konstigt.

Skrivet av muSashi:

Förstår dock inte varför du valde att väggmontera skärmen när den har fysiska skador? Hade kontaktat Komplett direkt utan att packa upp den. Nej något luktar skumt.

ja det luktar konstigheter här..

Hur kommer det sig att skadan på kartongen är ner till när skärmen är skadad på ovansidan samt intryckt framifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ikariwarrior:

Hur kommer det sig att skadan på kartongen är ner till när skärmen är skadad på ovansidan samt intryckt framifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tänkte jag med på, kanske ligger panelen upp och ner i emballaget?

TS. Du skulle reklamerar direkt vid postutlämningen, nu kanske de tror att du tappat den om inga skadar sågs när du tog emot paketet.

Skadorna verkar inte matcha, så där små skador på en kartong är ju rätt vanligt och kan inte ge den där skadan. Gick i backen vid väggmontering?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker folk ska kolla en unboxing av skärmen. Den ligger annorlunda i kartongen och man ska montera den innan man drar av skyddet

Skrivet av muSashi:

Förstår dock inte varför du valde att väggmontera skärmen när den har fysiska skador? Hade kontaktat Komplett direkt utan att packa upp den. Nej något luktar skumt.

Du får tro vad du vill men jag följde bara instruktionerna
https://imgshare.io/image/IPUXf

Satte dit min wallmount direkt eftersom min förra satt på ett vesa 100*100 fäste.

Såg skadan när jag tog av det vita pappret som skyddar hela skärmen. Sen såg jag skadan på lådan. Köper alltid från komplett och tänkte in på skadan förens jag öppnade. Väldigt stor låda.

Skickades från m.sweclockers.com

Men måste skärmen ha levererats stående i paketet, den kan väl lika gärna lagts "botten upp"? Men visst skulle väl skärmens övre högra hörn befinna sig på motsatta kortsidehörnet i kartongen då p g a kurvaturen? Där skadan på kartongen är skulle det då bara finnas luft bakom. För att skadan på kartongen ska kunna ha samband med detta ska det vara skärmens övre vänstra hörn som är skadat.
Det brukar vara så mycket frigolit och en så liten skada på kartongen, om inte annat skulle det rasat trasig frigolit, den skulle troligen suttit fast alldeles sprucken och böjd runt skadan på skärmen. Förstår inte hur man lyckas missa det förrän den redan är uppackad och monterad.

Hade jag jobbat på Kompletts skadeavdelning hade jag misstänkt att den tappats i golvet och att kunden lägligt hittade en skada på kartongen att skylla på. Eller råkade efterfabricera en egen fast på kartongens baksida istället för framsida...

Skrivet av cider123:

Synliga skador ska noteras direkt vid utlämning... Ditt paket är ett typ-exempel på när man ska göra detta, för att sedan reklamera problemen som skett inuti & ha bakhåll från den fösta noteringen. Men skulle tro att Komplett är rätt så bra på att lösa sådant trots allt. Ring dom.

Fått flera skadade paket och varje gång har de på utlämningsstället sagt att man inte kan anmäla det till dom?

Skrivet av Nils-Göte:

Men måste skärmen ha levererats stående i paketet, den kan väl lika gärna lagts "botten upp"? Men visst skulle väl skärmens övre högra hörn befinna sig på motsatta kortsidehörnet i kartongen då p g a kurvaturen? Där skadan på kartongen är skulle det då bara finnas luft bakom. För att skadan på kartongen ska kunna ha samband med detta ska det vara skärmens övre vänstra hörn som är skadat.
Det brukar vara så mycket frigolit och en så liten skada på kartongen, om inte annat skulle det rasat trasig frigolit, den skulle troligen suttit fast alldeles sprucken och böjd runt skadan på skärmen. Förstår inte hur man lyckas missa det förrän den redan är uppackad och monterad.

Hade jag jobbat på Kompletts skadeavdelning hade jag misstänkt att den tappats i golvet och att kunden lägligt hittade en skada på kartongen att skylla på. Eller råkade efterfabricera en egen fast på kartongens baksida istället för framsida...

Om man kollar på en unboxing video så ser man att den kanten som är skadad ligger exakt i det hörnet kartongen har en skada. Samt att man tydligen ska montera skärmfot och allt innan man ens tar av kartongen, så i det här fallet skulle man inte se skadan alls innan skärmen var monterad.

Senast redigerat 2019-09-10 07:03
Skrivet av Ikariwarrior:

Hur kommer det sig att skadan på kartongen är ner till när skärmen är skadad på ovansidan samt intryckt framifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är iofs på helt rätt ställe...
https://youtu.be/Sh26IxwnkbY

Tycker dock skadan på paketet kanske borde varit större, matchar inte skadan på skärmen.

Mest märkliga är att TS väggmonterat en skadad skärm..

Den där kartongen är ju knappt skadad. Låg den rätt i emballaget (frigoliten) på insidan?

Ser ut som den blivit tappad innan den lades i lådan, eller efter. Skadan ser mer ut som den har blivit klämd i hörnet snarare än tappad.

Skrivet av Marcusk:

Fått flera skadade paket och varje gång har de på utlämningsstället sagt att man inte kan anmäla det till dom?

Samma här!

Jag hämtade ut ett paket som var uppenbart skadat, delar av varan stack ut ur kartongen. När jag påpekade det för ombudet fick jag svaret: "Nya rutiner, fota, ta med den hem och anmäl sedan". Då fotade jag paketet så man såg ombudets PostNord skylt i bakgrunden, det var det bästa jag kunde göra på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

@downup: Sådant ska anmälas till Postnord direkt som fraktskada. Vad PN än frågar så är det viktigt att du inte har "fraktat" den mer än hem, uppackning och upptäckning av skada. Har du burit den mer än nödvändigt såsom tagit den tillbaka till postombudet kan de säga att skadan uppstod där.

Var beredd på att skicka massvis med bilder.

Jag hade packat upp en så pass dyr vara på plats när kartongen såg ut sådär och inte ens tagit hem den. Får se hur det blir nu när du t.om. har hunnit väggmontera skärmen.

Senast redigerat 2019-09-10 08:11
Skrivet av iBurningMan:

Jag hade packat upp en så pass dyr vara på plats när kartongen såg ut sådär och inte ens tagit hem den. Får se hur det ser blir nu när du t.om. har hunnit väggmontera skärmen.

Du har inget annat val än att ta hem den. PostNord tar inte tillbaka den på plats, du behöver ta hem den, anmäla skadan, fixa retursedel etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser inte ut att vara några konstigheter. Skadan på kartongen är ju på samma ställe som på skärmen då den ligger ner, face down, i kartongen. Och enligt instruktioner ska man ju montera stativ och så innan man tar av förpackningen. Visst är inte skadan på kartongen så stor jämfört med skadan på skärmen men det kan ju mycket väl vara vanlig otur.

Skrivet av twk:

Du har inget annat val än att ta hem den. PostNord tar inte tillbaka den på plats, du behöver ta hem den, anmäla skadan, fixa retursedel etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man har andra val, är väl bara att inte hämts ut den alls?
När dom bär fram kartongen och den är skadad är det bara att säga att man vägrar ta emot paketet, sen åker du hem och kontakat din återförsäljare och säger att du inte tänker hämta ut paketet för att det är för skadat, när dom då får tillbaka paketet efter 14 dagar så ser dom att så var fallet och du slipper förmodligen avgiften för outlöst paket! Enkelt! Har själv gjort så.