Test: Grafikprestanda och ray tracing i Control

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förhoppningsvis ja, men med högre prestanda kommer mer effekter. Det går hand i hand.
Så kommer ta minst två generationer grafikkort och en minskad wow-effekt innan det är en grafikinställning som alla andra.
Förmodligen längre tid.

Jag tror att lägre inställningar kommer se bättre ut i framtiden och då kommer det gå att driva med den dagens kort fint. Sen är det ju som Tdoll skrev att det inte gör något om man inte kan maxa dagens spel med dagens grafikkort heller, det gör det extra fint för alla som vägrar Epic Men ja, det är ju nice om man kan använda inställningarna med dagens kort, och det går om man är går med på att sänka inställningarna på något annat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror att lägre inställningar kommer se bättre ut i framtiden och då kommer det gå att driva med den dagens kort fint. Sen är det ju som Tdoll skrev att det inte gör något om man inte kan maxa dagens spel med dagens grafikkort heller, det gör det extra fint för alla som vägrar Epic Men ja, det är ju nice om man kan använda inställningarna med dagens kort, och det går om man är går med på att sänka inställningarna på något annat.

Neje! Går det inte att maxa spelet så blir man skitsur, och beställer genast ett nytt grafikkortet och får leva på knäckebröd några månader 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Varför är 1080Ti inte med i vanlig ordning? :-/ Känns lite som om att ni medvetet exkluderar det från tester.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hade velat se 1080ti. Mest för att jag ständigt funderar på ett beggat.
Grafik korts marknade är lite vad cpu marknade var för några år sedan. Hoppas AMD lyckas röra om i grytan och dumpa priser lite. Köra detta spel i max med rt innebär 2 st 2080ti = ca 30k vilket ligger LITE utanför min budget.
Ser även att mitt 1080 börjar bli rätt förlegat.

Jag gillar att köra spel på höga inställningar just för att det är så det ska upplevas känns det som. Denna titel får vänta tills jag kan dra runt den utan att tvingas ned till low på en del saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Tomika:

Varför är 1080Ti inte med i vanlig ordning? :-/ Känns lite som om att ni medvetet exkluderar det från tester.

Tidsmässigt finns det tyvärr inte möjlighet att få med alla kort i den här typen av tester, och någonstans behöver vi lägga band på oss själva så att artikeln faktiskt blir klar medan spelet fortfarande är hett. På senare tid har det blivit svårare att få med äldre kort med introduktionen av både Nvidias Super- och 16-serie, vilket innebär att många Pascal-kort faller bort.

Till det här testet stod jag och vägde mellan 1080 Ti och 1080 som sista kort innan jag rundade av och tog beslutet att ta det sistnämnda för att det helt enkelt är fler på SweClockers som äger den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hade velat se 1080ti. Mest för att jag ständigt funderar på ett beggat.
Grafik korts marknade är lite vad cpu marknade var för några år sedan. Hoppas AMD lyckas röra om i grytan och dumpa priser lite. Köra detta spel i max med rt innebär 2 st 2080ti = ca 30k vilket ligger LITE utanför min budget.
Ser även att mitt 1080 börjar bli rätt förlegat.

Jag gillar att köra spel på höga inställningar just för att det är så det ska upplevas känns det som. Denna titel får vänta tills jag kan dra runt den utan att tvingas ned till low på en del saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppgraderade själv min skärm från 1920x1080 till 3440x1440 och upptäckte då att mitt GTX 1080 FE inte riktigt hängde med, så köpte ett bättre begagnat Asus 1080 Ti.

Det behövs för att driva lite högre upplösning med bra inställningar tillfredsställande.
Och det blev bättre, markant bättre.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Uppgraderade själv min skärm från 1920x1080 till 3440x1440 och upptäckte då att mitt GTX 1080 FE inte riktigt hängde med, så köpte ett bättre begagnat Asus 1080 Ti.

Det behövs för att driva lite högre upplösning med bra inställningar tillfredsställande.
Och det blev bättre, markant bättre.

Själv kör jag 1440p vilket är lite trögt ibland. Kan bli ett beggat 1080 ti snart om inget annat alternativ dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Full förståelse för det. Sen är det min personliga preferens men ser förstås hellre prestandan mellan 1080Ti vs 2080 i just sådana här tester, istället för ett Vega 56 kort. Just när raytracing ändå är i fokus så ligger det personligen mer intresse i kampen av pascal high-end vs RTX korten och inte AMDs klenod Vega 56 som förmodligen ännu färre sitter på.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

But can it run Control?

Permalänk

Jag kör spelet på ett GTX 2070-kort och tycker inte jag ser någon skillnad mellan DX11 och DX12. Kommer givetvis köpa ett RTX-kort i framtiden och testa igen, men för tillfället flyter allt på bra som det ska.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

Konstaterande: RT suger (prestanda)!

En intressant analys av recensenters motsägelser när de ska demonstrera/presentera RT:

Länkar direkt till det enligt mig intressantaste partiet, men inlägget är intressant i sin helhet, om än lite tjatigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag kör spelet på ett GTX 2070-kort och tycker inte jag ser någon skillnad mellan DX11 och DX12.

Det är väl inte meningen heller? (Så vida du inte aktiverar RTX.)
Som jag har förstått det så var huvudargumentet för DX12 att programmerarna ges möjlighet att optimera koden mer för specifik hårdvara, medan DX11 bara är "one size fits all".
Optimering för specifik hårdvara tar förstås mer tid, om man inte vet att alla användare har likadan (konsol!), så det lär knappast förekomma för PC-spel.

Permalänk
Hjälpsam

Gratis på Epic Games just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |