Permalänk
Avstängd

ASUS WS C621E Sage utan grafikkort?

Komplett har haft min dator sen i Maj, de har gett mig en lösning med vga från mkortet - kabel - vga - HDMI grunka med upplösning på 1920x1080
De påstår att de varit i kontakt med Asus som nu efter någon månad påstår att på dessa mkorten används de 7 pci expressplatserna endast till ljudkort, nätverkskort etc, de påstår alltså att man inte kan sätta i ett vanligt grafikkort enligt komplett

Så då står jag med ett mkort för 7800kr och 2x xeon + 256 gb ecc minne men kan alltså inte sätta i ett vanligt grafikkort och koppla till en ordinär 34 tums 60mhz samsung skärm 3440x1440
Är här ngn som kan bringa lite ljus i detta?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa:
Peka Komplett till ASUS hemsida isåfall.
Asus skriver tydligt på första sidan:
"ASUS WS C621E SAGE accommodates up to four dual-width graphic cards with a four true PCIe Gen3 x16 link to unleash maximum graphic performance. With support for up to 4-way NVIDIA® SLI™, AMD CrossFireX™, and 2-Way NVIDIA Quadro® SLI™, WS C621E SAGE is an excellent choice for content creators, mechanical or architectural engineers, and anyone with processing-intensive workloads. "

Mer info hos ASUS säger att den stödjer grafikkort:
WS C621E SAGE Formal BIOS 0501 release.
※This is bridge BIOS version
1.Update Nvidia formal SLI performance
2..Improved NVIDIA some VGA card compatibility
3.Update VROC function

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

@fjamsetramsa:
Peka Komplett till ASUS hemsida isåfall.
Asus skriver tydligt på första sidan:
"ASUS WS C621E SAGE accommodates up to four dual-width graphic cards with a four true PCIe Gen3 x16 link to unleash maximum graphic performance. With support for up to 4-way NVIDIA® SLI™, AMD CrossFireX™, and 2-Way NVIDIA Quadro® SLI™, WS C621E SAGE is an excellent choice for content creators, mechanical or architectural engineers, and anyone with processing-intensive workloads. "

Mer info hos ASUS säger att den stödjer grafikkort:
WS C621E SAGE Formal BIOS 0501 release.
※This is bridge BIOS version
1.Update Nvidia formal SLI performance
2..Improved NVIDIA some VGA card compatibility
3.Update VROC function

De skrev detta:

Gällande att kortet inte har stöd för grafikkort så stämmer detta, det är det uttalandet vi fått från asus gällande detta moderkortet och deras pcie portar. Varför detta inte är uppdaterat på deras sida för mig är ett mysterium, men den informationen vi fått är att pcie endast är tänkt att användas till wi-fi/nätverks-kort samt ljudkort.
Skulle det vara något mer du funderar över är du varmt välkommen att höra av dig i detta mail
Du kan även nå oss på våran telefon 031-710 20 00 eller via våran chatt.
Med vänliga hälsningar
Daniel, Kundservice
http://www.komplett.se/

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa:
Skulle i detta fall kontakta ASUS själva och kolla då en recensioner emotsäger det svar du fått samt att folk benchmarkat med detta moderkort samt GPU.
https://www.servethehome.com/asus-ws-c621e-sage-motherboard-s...
https://www.userbenchmark.com/System/Asus-WS-C621E-SAGE-Serie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

De skrev detta:

Gällande att kortet inte har stöd för grafikkort så stämmer detta, det är det uttalandet vi fått från asus gällande detta moderkortet och deras pcie portar. Varför detta inte är uppdaterat på deras sida för mig är ett mysterium, men den informationen vi fått är att pcie endast är tänkt att användas till wi-fi/nätverks-kort samt ljudkort.
Skulle det vara något mer du funderar över är du varmt välkommen att höra av dig i detta mail
Du kan även nå oss på våran telefon 031-710 20 00 eller via våran chatt.
Med vänliga hälsningar
Daniel, Kundservice
http://www.komplett.se/

Såklart du kan sätta i ett grafikkort. I sämsta fall sämre prestanda, men såklart du ska kunna få rätt upplösning på skärmen.

Vad svarar @Asus eller vad användaren heter som representerar dom?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

@fjamsetramsa:
Skulle i detta fall kontakta ASUS själva och kolla då en recensioner emotsäger det svar du fått samt att folk benchmarkat med detta moderkort samt GPU.
https://www.servethehome.com/asus-ws-c621e-sage-motherboard-s...
https://www.userbenchmark.com/System/Asus-WS-C621E-SAGE-Serie...

Tack, jag har redan mailat dem ett antal tester och reviews

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Ser att Gigabyte har ett moderkort med samma chipset och upplägg som även det stödjer grafikkort:
Har något i bakhuvudet att Asus haft en del problem med detta moderkort.

Hoppas @ROG_Johan eller @ASUS_Tommy kan hjälpa till att reda ut detta.
Annars kanske du kan få mer detaljerat svar i Asus forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

Ser att Gigabyte har ett moderkort med samma chipset och upplägg som även det stödjer grafikkort:
Har något i bakhuvudet att Asus haft en del problem med detta moderkort.

Jag fick först ett z11pr-d16 som bara slocknade när jag installerat grafiken (drivrutinen) då får jag ett nytt kort med samma fel.
Då skickar jag upp kortet till Komplett med monterade processorer, fläktar och minne, det får jag tillbaks - NU FUNKAR DET du hade satt minnena fel, inte f-n fungerade det när jag monterat allt i lådan igen.

Då pratar jag med en skapligt snutig tjej som inte vill att jag skickar upp HELA datorn, jag tänkte i min enfald att det skulle bli lättare för dem att felsöka men icke.

Dagen efter blir jag uppringd och då har de ändrat sig, jag ska skicka upp datorn och får de igång den ska jag betala 1200kr vilket jag accepterar annars skulle jag slippa kostnaden om det nu var jag som gjort ngt fel.

Efter ca 6 veckor till meddelar de att det kortet inte funkar med vanliga grafikkort utan vi kommer överens om att jag ska ha det här Sage kortet istället, det har de fibblat med i ca 1 månad nu och kommer fram till denna lösning som står i första posten, detta är ju datordelar för över 50.000kr som tydligen inta ska fungera på en högst vanlig skärm.

Detta har pågått sen Maj och jag är tvingad att sitta och jobba på en riktig skitdator, jag har 2 mil fram och tillbaks till mitt utlämningsställe där jag varit 4-5 gånger, alla timmar som är nedlagt på detta går snart inte att räkna, frustrationen ska vi inte prata om, vi kan prata om min låda istället som är helt sönderskruvad efter alla monteringar, de har erbjudit ny låda i kompensation.

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Hur ser konfigurationen ut annars?
vilken CPU modell kör du och kör du singel eller dual CPU etc.
Förstår din frustration.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

Hur ser konfigurationen ut annars?
vilken CPU modell kör du och kör du singel eller dual CPU etc.
Förstår din frustration.

2st Intel Xeon Silver 4108, inköpta efter kompletts rekommendation

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Såklart du kan sätta i ett grafikkort. I sämsta fall sämre prestanda, men såklart du ska kunna få rätt upplösning på skärmen.

Vad svarar @Asus eller vad användaren heter som representerar dom?

Precis gjort inlägg på Asus utan svar änsålänge, prestandan i grafiken är ointressant, spelar inte och sådant

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Om du började med ett z11pr-d16, kan det inte vara så att den personen hos komplett som varit i kontakt med Asus förvirrat sig själva och fortsatt prata med dem om z11pr-d16 snarare än Sage kortet?

Känns ju osannolikt att Asus av misstag skulle skrivit både "with quad-strength graphics support" och "Up to 4-Way NVIDIA® SLI® and AMD® Crossfire X™ on demand" på sidan för kortet.

För övrigt har ju även komplett "4-Way SLI/CFX" på sin sida för Sage-kortet, så om de hävdar att det inte hanterar grafikkort borde de kanske uppdatera sin egen hemsida också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cebor:

Om du började med ett z11pr-d16, kan det inte vara så att den personen hos komplett som varit i kontakt med Asus förvirrat sig själva och fortsatt prata med dem om z11pr-d16 snarare än Sage kortet?

Känns ju osannolikt att Asus av misstag skulle skrivit både "with quad-strength graphics support" och "Up to 4-Way NVIDIA® SLI® and AMD® Crossfire X™ on demand" på sidan för kortet.

För övrigt har ju även komplett "4-Way SLI/CFX" på sin sida för Sage-kortet, så om de hävdar att det inte hanterar grafikkort borde de kanske uppdatera sin egen hemsida också

Det har jag precis mailat och undrat eftersom de tyckte det var märkligt att Asus inte uppdaterat sin sida

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cebor:

Om du började med ett z11pr-d16, kan det inte vara så att den personen hos komplett som varit i kontakt med Asus förvirrat sig själva och fortsatt prata med dem om z11pr-d16 snarare än Sage kortet?

Känns ju osannolikt att Asus av misstag skulle skrivit både "with quad-strength graphics support" och "Up to 4-Way NVIDIA® SLI® and AMD® Crossfire X™ on demand" på sidan för kortet.

För övrigt har ju även komplett "4-Way SLI/CFX" på sin sida för Sage-kortet, så om de hävdar att det inte hanterar grafikkort borde de kanske uppdatera sin egen hemsida också

Allt finns ju på mail som om de blandar ihop ngt så är det lustigt och inte mitt problem, lite lustigt är det att de inte kunnat lösa detta sen Maj

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Allt finns ju på mail som om de blandar ihop ngt så är det lustigt och inte mitt problem, lite lustigt är det att de inte kunnat lösa detta sen Maj

Pinsamt skulle jag säga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa: Häv köpet. Asus egna produktsida specificerar upp till 4 grafikkort samt även Komplett's beskrivning anger följande "NVIDIA 4-way SLI Technology Support, Q-Code, ASUS 2 Phase DRAM Power Design, 7+1 Phase Power Design, AMD 4-way CrossFireX-tekniksupport".
Om Komplett nu hävdar raka motsatsen, mot vad de anger i beskrivning av produkten, att du inte kan använda grafikkort på detta moderkort så är det minst sagt vilseledande och orsak till hävning av köpet.

Edit: misstog vem som var trådskapare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

@Maxizor: Häv köpet. Asus egna produktsida specificerar upp till 4 grafikkort samt även Komplett's beskrivning anger följande "NVIDIA 4-way SLI Technology Support, Q-Code, ASUS 2 Phase DRAM Power Design, 7+1 Phase Power Design, AMD 4-way CrossFireX-tekniksupport".
Om Komplett nu hävdar raka motsatsen, mot vad de anger i beskrivning av produkten, att du inte kan använda grafikkort på detta moderkort så är det minst sagt vilseledande och orsak till hävning av köpet.

Visst är det så men jag tycker tvärtom de ska lösa det fort som f-n, jag har väntat sen i Maj, jag har inte det minsta nytta av att få pengar tillbaks, jag behöver en dator

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Maxizor: Häv köpet. Asus egna produktsida specificerar upp till 4 grafikkort samt även Komplett's beskrivning anger följande "NVIDIA 4-way SLI Technology Support, Q-Code, ASUS 2 Phase DRAM Power Design, 7+1 Phase Power Design, AMD 4-way CrossFireX-tekniksupport".
Om Komplett nu hävdar raka motsatsen, mot vad de anger i beskrivning av produkten, att du inte kan använda grafikkort på detta moderkort så är det minst sagt vilseledande och orsak till hävning av köpet.

Inte jag som är TS utan @Fjamsetramsa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Inte jag som är TS utan @Fjamsetramsa

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ber om ursäkt. Ibland agerar fingrarna snabbare än huvudet.

@fjamsetramsa
Vad säger dig att det kommer gå snabbt att lösa detta när de hållit på sedan maj? Vilket i min värld är långt över "skälig tid" för åtgärd. När de väl tycks ha kommit på en lösning levererar de något för dig totalt obrukbart och på det hävdar motsatsen till vad som står i produktbeskrivningar.

Har du fått tagit del av oredigerade svaret som Asus gav Komplett? Jag kan aldrig tänka mig att Asus skulle hävda att C621 Sage inte kan användas med Nvidia eller AMD GPU. Står så här på Asus.se "ASUS WS C621E SAGE accommodates up to four dual-width graphic cards with a four true PCIe Gen3 x16 link to unleash maximum graphic performance. With support for up to 4-way NVIDIA® SLI™, AMD CrossFireX™, and 2-Way NVIDIA Quadro® SLI™..." https://www.asus.com/se/Commercial-Servers-Workstations/WS-C6...

Personligen hade jag hävt köpet omedelbart och sedan gjort ett omtag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Jag ber om ursäkt. Ibland agerar fingrarna snabbare än huvudet.

@fjamsetramsa
Vad säger dig att det kommer gå snabbt att lösa detta när de hållit på sedan maj? Vilket i min värld är långt över "skälig tid" för åtgärd. När de väl tycks ha kommit på en lösning levererar de något för dig totalt obrukbart och på det hävdar motsatsen till vad som står i produktbeskrivningar.

Har du fått tagit del av oredigerade svaret som Asus gav Komplett? Jag kan aldrig tänka mig att Asus skulle hävda att C621 Sage inte kan användas med Nvidia eller AMD GPU. Står så här på Asus.se "ASUS WS C621E SAGE accommodates up to four dual-width graphic cards with a four true PCIe Gen3 x16 link to unleash maximum graphic performance. With support for up to 4-way NVIDIA® SLI™, AMD CrossFireX™, and 2-Way NVIDIA Quadro® SLI™..." https://www.asus.com/se/Commercial-Servers-Workstations/WS-C6...

Personligen hade jag hävt köpet omedelbart och sedan gjort ett omtag.

Jag har mailat dem igår kväll att jag vill se deras konversation med Asus, jag har även begärt ett telefonnummer till ngn på Asus som kan förklara för mig varför man inte kan ha ett vanligt grafikkort på det mkortet eller det första z11pr-d16, jag har ju nu genomskådat ett flertal rena lögner och jag förstår inte problemet med att sätta ihop min dator, därför ser jag inte det som en lösning att häva köpet eftersom jag lagt ned så mycket tid och väntat sen i Maj.

Är det så låg kompetens på det företaget så får de fixa det från någon annan, dessutom så finns de xeon processorerna inte i lager någonstans utan det ska beställas mm mm vilket bara blir mer besvär, jag har begärt en lösning av dem idag annars lägger jag ut hela vår mail konversation här så alla Sveriges dator nördar kan skratta åt dem för att inte tala om eventuella förlorade kunder

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

En tanke är att de sitter på ett defekt kort de vill mångla på mig genom lögner, igår var jag beredd på att acceptera deras lösning och få datorn tillbaks ihop monterad när jag råkade läsa att jag skulle få en upplösning på 1920x1080 till min skärm som är 3440x1440, så det var ju tur man såg det i sista sekunden....

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

Då fick jag besked från Postnord att datorn är på väg tillbaks hem till mig, utan mitt godkännande, en dator för nästan 60 000kr som är totalt oanvändbar

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
ASUS Nordic

@fjamsetramsa Är "Above 4G Decoding" aktiverat i BIOS? Det krävs ofta för att köra flera grafikkort med mycket minne.

Kolla 3.5.8 här: https://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/Socket3647/WS_C621E_SAGE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinc:

@fjamsetramsa Är "Above 4G Decoding" aktiverat i BIOS? Det krävs ofta för att köra flera grafikkort med mycket minne.

Kolla 3.5.8 här: https://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/Socket3647/WS_C621E_SAGE...

Ingen aning, datorn är på väg från Postnord nu

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

Den här har jag blivit erbjuden att köpa för 29000kr men med minne, nätdel etc, då funkar tydligen moderkortet med vanlig grafik

https://www.komplett.se/product/11359/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa:
Då är frågan vad som skiljer sig från din rigg då dom använder moderkort i samma serie.
Har CPUn betydelse tro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

@fjamsetramsa:
Då är frågan vad som skiljer sig från din rigg då dom använder moderkort i samma serie.
Har CPUn betydelse tro.

Det priset innebär mina billigare cpu, min m2 disk, mitt nätagg,grafik, mina minne, mina kylare, dvs då ca 10 000kr för montering, skulle bli uppringd idag vilket jag inte blivit ännu

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

Kontakt från Komplett och de tar tillbaks sina delar

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet