Högre pris på konsol spel??

Permalänk

Högre pris på konsol spel??

Hejsan

Har märkt av en trend att konsol spel har blivit väldigt dyra på senare tid, även äldre spel har fått en höjning. Rent generellt ska ju gamla spel gå ner i pris och inte upp igen efter dessa gått ner. Någon som har ett bra svar varför det blivit såhär?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Permalänk
Skrivet av pa1983:

Kronan är inte värd ett skit?

Aha okej, det är så enkelt alltså. Men tycker det ändå är märkligt.. tex god of war kostar 399kr som billigast. Det spelet köpte jag för 250kr förra året??? Vad hände där liksom..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

För lite information.

Vilket God of War? Vilken konsol? Fysisk skiva eller digitalt?

Permalänk
Medlem

De har nog märkt att många kanske väntar 3-6 mån och köper det för halva priset. Därav vill de ha högre pris under längre tid för att få igen lite pengar av det de satsat. Vild gissning men kanske. 😕

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

För lite information.

Vilket God of War? Vilken konsol? Fysisk skiva eller digitalt?

god of war, PS4, skiva.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

god of war, PS4, skiva.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3733718

Tycker prisutvecklingen ser rimlig ut för ett modernt spel när försäljningen på skiva antagligen börjat falla lite ur tiden och butikerna inte köper in fler enheter än de under en rimlig tidsram förväntas kunna sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kronan är inte värd ett skit?

Det har väl inget med fallet att göra?

Skrivet av Kevlarheart:

Aha okej, det är så enkelt alltså. Men tycker det ändå är märkligt.. tex god of war kostar 399kr som billigast. Det spelet köpte jag för 250kr förra året??? Vad hände där liksom..

Skrivet av Kevlarheart:

god of war, PS4, skiva.

Det är väl bara att titta på prishistoriken så ser du att du aldrig haft någon längre period nere på 250 kr. Förra året gick det ner till 279 kr som lägst, i år 249 kr. Kampanjpris är kampanjpris, annars är det inte kampanjpris

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det har väl inget med fallet att göra?

Det är väl bara att titta på prishistoriken så ser du att du aldrig haft någon längre period nere på 250 kr. Förra året gick det ner till 279 kr som lägst, i år 249 kr. Kampanjpris är kampanjpris, annars är det inte kampanjpris

Jovisst, det var bara ett exempel, finns fler andra spel som gått samma öde till mötes. Finns det lite orimligt att spel nästan kostar ny pris när det är såpass gammalt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Kolla på Nintendo spel, tex de till Switch, de går aldrig ner i pris. Breath of the Wild kostar fortfarande runt 600:- i butik.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kevlarheart:

Jovisst, det var bara ett exempel, finns fler andra spel som gått samma öde till mötes. Finns det lite orimligt att spel nästan kostar ny pris när det är såpass gammalt.

Mja, orimligt vet jag inte. Exemplet (även om det bara är ett exempel) är ju extremt kritikerrosat, vunnit massvis av utmärkelser etc. Så länge det säljer ok så kommer priset vara ganska stadigt. När man märker att där är en dip kör man en liten kampanj och vips så ökar intresset igen.

Ta fallout 76. Där har du ett exempel på vad som händer om man sänker ett pris för snabbt, kunderna blir mindre nöjda

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jovisst, det var bara ett exempel, finns fler andra spel som gått samma öde till mötes. Finns det lite orimligt att spel nästan kostar ny pris när det är såpass gammalt.

Finns det?

Det är ett populärt spel som det säkert fortfarande finns kunder för, de som inte vill spendera pengarna får väl vänta på en ny kampanj eller köpa begagnat. Kampanjpris är kampanjpris. Nypris var mer 499-649 kr, så de ligger en bra bit under idag. Det är inget konstigt att ett snart 1,5 år gammalt konsolspel kostar 399 kr, men det är inget som speglar marknaden som helhet då många spel slumpas bort efter tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kolla på Nintendo spel, tex de till Switch, de går aldrig ner i pris. Breath of the Wild kostar fortfarande runt 600:- i butik.

Just detta var ett bra exempel faktiskt. På eShop har nintendo sen någon månad tillbaka höjt priset till 689:- på detta spel. (Utan någon direkt anledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hejsan

Har märkt av en trend att konsol spel har blivit väldigt dyra på senare tid, även äldre spel har fått en höjning. Rent generellt ska ju gamla spel gå ner i pris och inte upp igen efter dessa gått ner. Någon som har ett bra svar varför det blivit såhär?

Konsolspel har typ alltid varit dyrare så länge jag minns.
Men varför de inte går ner i pris längre är ju för att spelen säljs digitalt. Förr så såldes det ju ut äldre spel för att fria upp lager etc, nu finns inte de bekymmren och man kan fortsätta att ta högt pris för ett 3år gammalt pris.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Konsolspel har typ alltid varit dyrare så länge jag minns.
Men varför de inte går ner i pris längre är ju för att spelen säljs digitalt. Förr så såldes det ju ut äldre spel för att fria upp lager etc, nu finns inte de bekymmren och man kan fortsätta att ta högt pris för ett 3år gammalt pris.

Tre år gamla AAA-spel för 100-200 kr är väl knappast högre än förr?

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja, tycker inte du att 200kr för ett gammalt spel är dyrt?

Jag har ett kvitto här ifrån 2012 (dvs 2år gammalt) när jag köpte Mass effect 2 på dvd för 49kr på cdon.
nypris var då 59.99 USD vid release enligt google.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Petterk: Ja, tycker inte du att 200kr för ett gammalt spel är dyrt?

Jag har ett kvitto här ifrån 2012 (dvs 2år gammalt) när jag köpte Mass effect 2 på dvd för 49kr på cdon.
nypris var då 59.99 USD vid release enligt google.

Men ditt exempel är ju från modern tid?

På 90-talet kostade då inte ett 2 år gammalt AAA-spel 49 kr. Dessutom verkar du prata om Windows-versionen?

Priserna jag nämnde är ju dessutom spelen som sänkt priset till 100-200 kr, även dessa spel har kampanjer – särskilt på digitala plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kolla på Nintendo spel, tex de till Switch, de går aldrig ner i pris. Breath of the Wild kostar fortfarande runt 600:- i butik.

Nintendo rear i princip aldrig ut sina egna spel. Enda spelen man kan köpa på release utan att se spelet kosta halva priset 3 mån senare. Tror detta har att göra med att de som köper en Nintendo konsol gör det för deras spel som man inte kan få någon annanstans.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Konsolspel har två trender,
Fysiska skivor säljs inom ett år under ett par dagar ut neråt 100:- , sedan är lagret slut och priserna höga igen.
Digitala spel är halva priset på en deal en månad efter release, sedan återkommer reor typ 30, 40,45% första året - inte lika billigt. Till slut efter ett par år reas det till 75% eller mer ett par gånger,
sedan kanske förläggaren tröttnar och spelet är alltid fullpris.

Det brukar alltid komma reor ned till 85% ändå, då köper nog jag.