Samsung Pay tappar magnetavläsning som betalalternativ i kortterminaler

Permalänk
Melding Plague

Samsung Pay tappar magnetavläsning som betalalternativ i kortterminaler

Den särskiljande egenskapen med Samsung Pay är att den kan efterlikna magnetremsan i ett vanligt betalkort. Till följd av ett EU-direktiv försvinner det här stödet den 14 september.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använde det flyktigt överallt där de fortfarande inte hade NFC. Tråkigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Man tappar hela poängen om det inte fungerar överallt. Då måste man ju ändå ha med sig kortet för att vara säker på att kunna betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Lite surt, ja.
Men samtidigt är drt för vår säkerhet.
Magnetremsorna på alla betalkort blir obrukbara samt att det inte kommer gå att genomföra signaturköp från o med den14:e September.
Så har ni kort ni inte kommer ihåg koden till eller aldrig haft någon är det dax o beställa ett nytt nu.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Testade magnet-delen två gånger men det fungerade aldrig (antingen gjorde jag eller kassören fel) men det slutade med att jag gav upp.

Det var inte värt att bilda kö och stå som ett fån med mobilen (innan folk började förstå vad man styrde med) så jag håller mig till NFC-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Väldigt tråkigt. Man tappar hela poängen om det inte fungerar överallt. Då måste man ju ändå ha med sig kortet för att vara säker på att kunna betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nästan alla butiker i dagsläget stödjer ju Blip (nfc). Var nog över 2 månader sen jag betalade något med kort då det funkat perfekt med min apple watch.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paontuus:

Fast nästan alla butiker i dagsläget stödjer ju Blip (nfc). Var nog över 2 månader sen jag betalade något med kort då det funkat perfekt med min apple watch.

Apple pay är också mycket mer pålitligt än samsungs variant, det är i alla fall min upplevelse. Det är ”smidigt när det funkar” vs ”funkar varje gång”.

Men det kan ju också vara för att de helt skippade fulhacket MST.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: Jag föredrar dock att det kanske fungerar de gångerna det absolut inte skulle fungera för Apple, jag har då aldrig hört att en NFC läsare tar Apple men inte Samsung.

Min egna upplevelse är att jag ofta lyckas med MST, personerna bakom disken blir själva förvånade.

Permalänk
Medlem

I samband med detta är det precis som Google Pay dvs med NFC på?

Btw älskar Google Pay men magnetremsan känns som det var just Samsung Pays grejj.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

FYI så har inte vanliga Galaxy Watch MST heller. Så utfasningen har pågått under en ännu längre period.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

En annan intressant grej är att det tydligen ska bli lagkrav med NFC i alla kortläsare 1 Januari 2020.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Fast nästan alla butiker i dagsläget stödjer ju Blip (nfc). Var nog över 2 månader sen jag betalade något med kort då det funkat perfekt med min apple watch.

Använder det oxå väldigt ofta, men det finns några som konsekvent vägrat införa NFC, OKQ8 t.ex, inte ofta jag handlar där men det är irriterande när det är enda macken man har i närheten när man är på semester och man måste föra in kortet i terminalen för att betala.

Annars har nog alla andra funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kortterminalerna kunde kanske ha en liten oled-skärm istället, visa en QR-kod och så kunde man använda Swish istället för att enkelt betala?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kortterminalerna kunde kanske ha en liten oled-skärm istället, visa en QR-kod och så kunde man använda Swish istället för att enkelt betala?

Skulle det vara snabbt och smidigt (enkelt) menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Skulle det vara snabbt och smidigt (enkelt) menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du swish uppe går det snabbt att skanna av en QR ja. Sen ska du bara slå in din kod eller godkänna med touch.
Manuell inmatning i swish kan omöjligt tillåtas i en sån situation, det skulle ju gå felmpå varannan betalning för folk 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Fast nästan alla butiker i dagsläget stödjer ju Blip (nfc). Var nog över 2 månader sen jag betalade något med kort då det funkat perfekt med min apple watch.

Lunchrestauranger i Stockholm är inte early adopters direkt. Oftast då jag använt Samsung pay då jag brukar glömma plånboken på kontoret ganska ofta 😂

Men det är ju ett problem som går över, tillslut har alla NFC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kortterminalerna kunde kanske ha en liten oled-skärm istället, visa en QR-kod och så kunde man använda Swish istället för att enkelt betala?

Det finns redan,så både nr och belopp matas in automatiskt

https://www.kuarpay.se/products/kuardisplay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt. Primära anledningen till Samsung telefon och klocka tidigare.

Tycker fortfarande NFC känns opålitligt och struligt. Vissa saknar stöd för NFC fortfarande. Får väl packa på mig korten igen 24/7

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Vad är det i direktivet som gör att man gör denna bedömning? Känns väl nästan säkrare, man får ju ett fejk-kortnummer etc. Eller är det alltså alla magnetremsor, även på kort som ska bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Använder det oxå väldigt ofta, men det finns några som konsekvent vägrat införa NFC, OKQ8 t.ex, inte ofta jag handlar där men det är irriterande när det är enda macken man har i närheten när man är på semester och man måste föra in kortet i terminalen för att betala.

Ja, visst är det jobbigt... man kan ju lacka ur för mindre.

Årets I-landsproblem, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Vad är det i direktivet som gör att man gör denna bedömning? Känns väl nästan säkrare, man får ju ett fejk-kortnummer etc. Eller är det alltså alla magnetremsor, även på kort som ska bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, efter 14 september så går det inte betala via magnetremsa på nått kort, är vad jag tolkar det som, blip eller chip är vad som gäller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Men samtidigt är drt för vår säkerhet.

Du har missförstått, det är för bankens säkerhet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kortterminalerna kunde kanske ha en liten oled-skärm istället, visa en QR-kod och så kunde man använda Swish istället för att enkelt betala?

Funkar hur smidigt som helst i Kina, antingen skannar du någons qr kod och så skriver du in summan eller så skannar dom din kod och drar det belöppet varan kostar.
Finns dock inte swish här, det är wechat eller alipay som gäller för det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner mig gammal och en smula teknikfientlig som strikt håller mig till kortbetalning med chip och inte är det minsta nyfiken på att göra något annat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tragiskt. Också tråkigt att de aldrig gjorde det möjligt att emulera medlemskort för tex coop eller kort för passerkort etc via MTS emulering.

Permalänk
Medlem

Men va dåligt det är alltid så roligt att betala i vissa butiker som inte har "Blipp" funktionen och dom i kassan ba: Nej tyvärr, vi har inte blipp... och mitt svar blir, jodå det fungerar ändå

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det är verkligen på tiden att magnetkort förbjuds, allt utom chip borde förbjudas, även nfc om det inte kombineras med nått mer säkerhetssystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En annan intressant grej är att det tydligen ska bli lagkrav med NFC i alla kortläsare 1 Januari 2020.

Alla kortterminaler som är ute i Sverige idag har NFC inbyggt i sig. och det har de haft, såvidare inte kortterminalen är äldre än 5 år. Men om den skulle vara det så skulle den ändå vara förbjuden att använda då den inte hade haft E2EE kryptering, vilket är ett krav från de svenska bankerna idag.

Problemet är snarare att butikerna inte orkat gå över, då det kräver att man konfigurerar om sin POS, då det finns vissa regler som krävs när du betalar med NFC - Exempelvis så måste det stå på kvittot att det är kontaktlös betalning etc.
Så felet ligger hos butikerna som bara är lata.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt besked, Samsung tappar sitt ess i rockärmen utan mst. Jag har använt Samsung pay sedan start i Sverige och använder bara klockan eller mobilen som betalmedel. Försökte alltid med NFC först eftersom man slapp skriva kod i terminalen, men backup har alltid varit mst. Visst har det blivit bättre i affärer med NFC, men det är tyvärr fortfarande långt kvar, så ett lagkrav är verkligen på sin plats.