Permalänk

Byta moderkort Lenovo Y50-70

Hej!

Mitt moderkort tycks vara sönder och jag undrar om det är värt att byta? Av någon anledning tycks det ha bränts mellan moderkort o strömkabeln.
https://imgur.com/a/hOAhMNt

Det är en Lenovo Y50-70 20378.
De fem sista siffrorna anger modelnamn men när jag söker på detta modellnamn får jag upp alla möjliga olika varianter av Y50-70, men tror att det är specsen till denna som gäller:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Innan datorn dog var det svårt att få den att ladda och till slut laddade den inte alls, inte heller med en annan laddare. Den fungerar inte med laddkabeln i.
Har kört en del fortnite med rätt begränsad fps och väldigt varm dator, dock inte gjort någon överklockning eller så...

Jag har egentligen aldrig gjort något liknande men har för skojs skulle skruvat isär min förra laptop och satt ihop med gott resultat, samt lyckats få loss moderkortet på min nuvarande. För mer än 1,5 år sedan spillde jag vatten över datorn. Hann stänga av den innan den självdog, skruvade isär o tog ur batteriet (minns inte att något var blött inuti), lät den torka några dagar och sen har den funkat utan problem fram till nu.

Det tycks finnas många moderkort att köpa till y50-70 serien, ex detta:
https://m.aliexpress.com/item/32907508909.html?pid=808_0000_0...

Det ser ut vara samma kontakter och skruvhål på samma ställen som mitt, men med skillnaden/(skillnaderna?) att processorn uppgraderas.
1.
Är detta så lätt som det låter? Bara att skruva i och köra? Kompatabilitet med övriga komponenter?

2.
Kommer detta fixa mitt problem/vad som nu orsakade att det blev såhär?

3.
Hur brukar det vara att beställa från aliexpress/ebay. Håller de känsliga delarna en transport över jorden?

Tack för råd!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jakeplisken:

Mitt moderkort tycks vara sönder och jag undrar om det är värt att byta?

Det är ju upp till dig. Personligen tror jag inte det då åtminstone det moderkortet du länkar till är ganska dyrt. Vet inte vad frakt och eventuella Postnord-avgifter hamnar på men du är en bra bit på vägen till vad en begagnad dator med liknande prestanda skulle kosta.

Skrivet av jakeplisken:

Det tycks finnas många moderkort att köpa till y50-70 serien, ex detta:
https://m.aliexpress.com/item/32907508909.html?pid=808_0000_0...

Det ser ut vara samma kontakter och skruvhål på samma ställen som mitt, men med skillnaden/(skillnaderna?) att processorn uppgraderas.
1.
Är detta så lätt som det låter? Bara att skruva i och köra? Kompatabilitet med övriga komponenter?

Det brukar finnas x antal olika varianter av moderkort när det gäller bärbara datorer. Samma datormodell tillverkas i många olika varianter med lite olika processorer, grafik och RAM och det är därför du hittar många olika moderkort.
Så länge du är säker på att moderkortet du köper kommer från exakt samma modell som din nuvarande så bör det passa rent fysiskt. De viktigaste komponenterna sitter på moderkortet så kompatibilitet är inget att oroa sig för. Datorerna inom samma modellserie använder processorer från samma generation vilket innebär att RAM-stöd bör vara identiskt mellan dem. Interface för lagring är standardiserat och kommer inte att vara några problem.

Skrivet av jakeplisken:

2.
Kommer detta fixa mitt problem/vad som nu orsakade att det blev såhär?

Jag vågar inte svara på det eftersom jag inte vet vad som orsakade dina problem till att börja med. Kanske har det att göra med det tidigare spillet men jag hade även velat kolla så att det inte är något fel på laddaren.

Skrivet av jakeplisken:

3.
Hur brukar det vara att beställa från aliexpress/ebay. Håller de känsliga delarna en transport över jorden?

Har aldrig gjort det själv men jag tror att det är väldigt individuellt. Beror på vilken säljare du handlar av, hur bra de är på att packa dina grejer och om du har otur någonstans ut med vägen.

Permalänk

@Andreaz1:
Tack för svar!

Aliexpress uppger gratis frakt och tullverket.se säger 400kr i moms, dvs totalkostnad 2000. Tycker det är ganska smärtfritt OM det fungerar.

Egentligen är kanske min fråga vad som händer/skulle kunna hända om man byter mot ett moderkort som inte är exakt samma (om men ändå passar rent fysiskt)?
Då jag eventuellt ändå kommer byta lockar det ju att få uppgradera processorn samtidigt.

Ha testat datorn med en annan laddare och vill ju verkligen tro att jag då testade min laddare till en annan dator. Minns dock inte helt men borde gjort detta, och borde lagt på minnet om den inte gav ström. Sen är ju frågan om den ger för mycket ström eller liknande av någon anledning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jakeplisken:

Egentligen är kanske min fråga vad som händer/skulle kunna hända om man byter mot ett moderkort som inte är exakt samma (om men ändå passar rent fysiskt)?
Då jag eventuellt ändå kommer byta lockar det ju att få uppgradera processorn samtidigt.

Moderkortet tillsammans med alla de viktigaste delarna kommer ju i en enda stor del och kommer alltid att vara kompatibelt med "sig självt" så att säga. Det enda du lägger till är RAM och en lagringsdisk och båda dessa använder standardiserade gränssnitt. Jag kan inte se varför det inte skulle fungera, men du får vara beredd på att installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Spännande idé! Jag tror det kan funka. Kan bli problem med windows-licensen, men tror att det fortfarande går att ladda ner Win10 gratis från Microsofts hemsida så det borde inte vara ett problem.

Permalänk
Avstängd

Prova baka moderkortet innan du köper