Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Det där är en 1080p panel, LG'n är 1440

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zippeer:

Reviewen visar att det är 1080p medans Asus, komplett och Amazon visar 1440p så jag är lite förvirrad...

Men en anledning till att folk väljer LGs är väl delvis att det verkar vara mindre panel lotteri när det gäller IPS glow, BLB?

Efter att ha läst https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg27aq.h...
så känns det som att LG:n är det klara valet.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Efter att ha läst https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg27aq.h...
så känns det som att LG:n är det klara valet.

Sjukt detaljerad review vad är det som gör det till klara valet ? Pallar inte läsa 300 sidor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frasse_84:

Efter att ha läst https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg27aq.h...
så känns det som att LG:n är det klara valet.

Skrivet av 3rk0:

Sjukt detaljerad review vad är det som gör det till klara valet ? Pallar inte läsa 300 sidor

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blev heller inte imponerad av Asus-recensionen.

  • För att slippa overshoot så måste man stänga av overdrive helt vilket innebär 12ms responstid. Även med overdrive i mellanläge ger det bara 7ms och då massvis med overshoot. Kör man skärmen i 144hz hela tiden så är det OK antar jag, där är det inte så farligt. LG å andra sidan klarar antingen 6ms med ingen overshoot alls eller 5 ms med lite overshoot vid 60hz.

  • Bara 80% DCI-P3, vilket betyder "tråkiga" färger. Ska du använda den till arbete där rätt färg är viktigt är detta bra, men till spel och film så är de mer vibranta färgerna nåt som jag föredrar.

  • Kontrasten är bättre än LG men inte lika bra som Aorus.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Beställde min den 28:e augusti och fick den 2:a september(skickades 30:e augusti). Konstigt att folk som beställt tidigare inte fått sin. Betalade ni i förväg eller tog ni på faktura? Jag betalade i förväg. Riktigt nöjd med skärmen i alla fall! Det enda jag stört mig på är att jag inte kan ha HDR på i windows och spela spel som inte har HDR utan att skärmen blinkar till för att byta läge och när man drar över musen till andra skärmen så slår den på HDR igen. Lite drygt när man lirar WoW och ska läsa guider på andra skärmen. Fick helt enkelt slå av hdr medans jag kör spel som inte klarar det.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Jag blev heller imponerad av Asus-recensionen.

  • För att slippa overshoot så måste man stänga av overdrive helt vilket innebär 12ms responstid. Även med overdrive i mellanläge ger det bara 7ms och då massvis med overshoot. Kör man skärmen i 144hz hela tiden så är det OK antar jag, där är det inte så farligt. LG å andra sidan klarar antingen 6ms med ingen overshoot alls eller 5 ms med lite overshoot vid 60hz.

  • Bara 80% DCI-P3, vilket betyder "tråkiga" färger. Ska du använda den till arbete där rätt färg är viktigt är detta bra, men till spel och film så är de mer vibranta färgerna nåt som jag föredrar.

  • Kontrasten är bättre än LG men inte lika bra som Aorus.

Tackar så mycket för sammanfattningen nu hänger jag med.

Permalänk
Medlem

@Blupparen: Får du ut något vettigt med HDR i Windows med den ljusstyrka som skärmen klarar?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Beställde min den 28:e augusti och fick den 2:a september(skickades 30:e augusti). Konstigt att folk som beställt tidigare inte fått sin. Betalade ni i förväg eller tog ni på faktura? Jag betalade i förväg. Riktigt nöjd med skärmen i alla fall! Det enda jag stört mig på är att jag inte kan ha HDR på i windows och spela spel som inte har HDR utan att skärmen blinkar till för att byta läge och när man drar över musen till andra skärmen så slår den på HDR igen. Lite drygt när man lirar WoW och ska läsa guider på andra skärmen. Fick helt enkelt slå av hdr medans jag kör spel som inte klarar det.

vilken affär?

Permalänk

Har suttit med min sedan 2 september (beställde den 30 augusti från Inet) och jag är jättenöjd. Testade två PG279Q och en XB271HU innan, där en PG279Q hade döda pixlar och alla tre led av grov BLB, så jag var lite orolig för att denna skärmen också skulle ha samma problem. Antingen har jag haft större tur nu eller så har LG bättre kvalitetskontroll/bättre paneler än AUO, för min panel är helt perfekt utan någon som helst BLB eller andra problem. Färgerna är kanonbra och jag tycker att panelen är rapp och responsiv i spel. Det enda minuset är ju HDR-stödet är så begränsat så jag har stängt av det helt. Kan dock utan problem rekommendera skärmen för andra som är intresserade och hoppas att den kommer in på lager snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Har suttit med min sedan 2 september (beställde den 30 augusti från Inet) och jag är jättenöjd. Testade två PG279Q och en XB271HU innan, där en PG279Q hade döda pixlar och alla tre led av grov BLB, så jag var lite orolig för att denna skärmen också skulle ha samma problem. Antingen har jag haft större tur nu eller så har LG bättre kvalitetskontroll/bättre paneler än AUO, för min panel är helt perfekt utan någon som helst BLB eller andra problem. Färgerna är kanonbra och jag tycker att panelen är rapp och responsiv i spel. Det enda minuset är ju HDR-stödet är så begränsat så jag har stängt av det helt. Kan dock utan problem rekommendera skärmen för andra som är intresserade och hoppas att den kommer in på lager snart igen.

Tur du måste haft:), la också min beställning hos Inet den 30 augusti (Fri 8/30/2019 10:13 AM), men står fortfarande (Inväntas 29 nov 2019) på min

Edit: Skönt att skärmen fungerar bra

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Skrivet av Spatten:

Tur du måste haft:), la också min beställning hos Inet den 30 augusti (Fri 8/30/2019 10:13 AM), men står fortfarande (Inväntas 29 nov 2019) på min

Edit: Skönt att skärmen fungerar bra

La min beställning 8:56 på morgonen, direkt efter att jag fick ett mejl om att de hade kommit i lager hos Inet och då tror jag det fanns runt 10-15 stycken i lager. Måste ha varit få ex som kom in i lager hos återförsäljarna med tanke på att de blev slutsålda så fort. Håller tummarna att de kommer nya inom kort och datumet bara är preliminärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

vilken affär?

Inet.

Skrivet av Yaana:

@Blupparen: Får du ut något vettigt med HDR i Windows med den ljusstyrka som skärmen klarar?

Har inte testat HDR i windows så mycket eftersom det inte funkade med spel. Märkte mest att saker bytte färg men test-videon såg häftig ut.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Har nån här beställt från Elgiganten och varit i kontakt med dem angående leveransdatum? Känns lite tråkigt att vänta en månad till.

Edit: Av nån anledning så tänkte jag inte på att datumet som nu står på produktsidan inte behöver gälla för de som beställt tidigare. Fick SMS idag och de ska tydligen skicka den idag/imorgon.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Avstängd

Har varit lite sugen på denna skärm sen den annonserades men är lite tveksam då det inte finns någon "anti blur"-funktion på den. Någon som har denna skärm och kör snabba spel som kan jämföra mot en TN 144hz?

Permalänk

Gjorde som många andra och förhandsbokade hos Inet, har länge varit på jakt efter en 27" 144hz IPS och TN/VA-paneler var aldrig intressant för mig. Hur som helst, la en förhandsbokning i Hötorgs-butiken den 7 augusti och dagen då den kom i lager hos Inet (30 augusti klockan 09) så såg jag att de hade 10st i weblager som började försvinna snabbt. Eftersom jag inte fått någon bekräftelse att jag blivit tilldelad en skärm så gjorde jag även en webbeställning och det var denna beställning jag fick hemskickad till mig. Så man kan ju undra hur Inet arbetar med sina förhandsbokningar i fall som dessa.

Nåväl, annars är jag supernöjd med skärmen, inget att störa sig på direkt. Bara härligt skönt flyt i de flesta spelen numera.

En sak till: För de som använder VESA-skärmfästen från Multibracket (som för övrigt är väldigt breda) så kan jag hälsa att det ställer till sig lite med hur utgångarna är placerade på den här skärmen. Lösningen var att helt enkelt vända på fästet 90 grader och skruva fast skärmen i VESA-fästet.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Kom recension idag av Hardware Unboxed, de brukar ha ordentlig genomgång av skärmar:

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Har varit lite sugen på denna skärm sen den annonserades men är lite tveksam då det inte finns någon "anti blur"-funktion på den. Någon som har denna skärm och kör snabba spel som kan jämföra mot en TN 144hz?

Jag ändrar min fråga en aning. Har någon jämfört nivån av motion blur på denna skärm mot konkurrerande IPS-skärmar som har strobing-funktion? Då tänker jag på den faktiska upplevelsen i spel. Har inte sett någon recension som gjort någon bra jämförelse där.

Har en äldre 144Hz TN-skärm med strobing idag som det är dags att byta ut. 27GL850B lär ju vara bättre på det mesta jämfört med den, men jag undrar om just motion blur kan bli något jag hakar upp mig på och att kanske en skärm med ULMB skulle passa mig bättre. Nya skärmar är ju dessutom på väg där adaptiv synk fungerar tillsammans med ULMB utan att man blir låst till en viss Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag ändrar min fråga en aning. Har någon jämfört nivån av motion blur på denna skärm mot konkurrerande IPS-skärmar som har strobing-funktion? Då tänker jag på den faktiska upplevelsen i spel. Har inte sett någon recension som gjort någon bra jämförelse där.

Har en äldre 144Hz TN-skärm med strobing idag som det är dags att byta ut. 27GL850B lär ju vara bättre på det mesta jämfört med den, men jag undrar om just motion blur kan bli något jag hakar upp mig på och att kanske en skärm med ULMB skulle passa mig bättre. Nya skärmar är ju dessutom på väg där adaptiv synk fungerar tillsammans med ULMB utan att man blir låst till en viss Hz.

Nu är inte detta riktigt samma typ av bilder, men såhär ser det ut om man jämför blur-testerna från tftcentral med LG:n i 144hz mot Asus VG27AQ i 155hz med ELMB.

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Kom recension idag av Hardware Unboxed, de brukar ha ordentlig genomgång av skärmar:

Det lät ju bra, lutar åt ett köp. Någon som har lirat mörka spel, typ soma, och kan säga om de mörka partierna ser bra ut?
På min nuvarande aoc g2460pg blir det tydliga kontraster i mörka partier (finns säkert ett svengelskt ord för detta).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Nu är inte detta riktigt samma typ av bilder, men såhär ser det ut om man jämför blur-testerna från tftcentral med LG:n i 144hz mot Asus VG27AQ i 155hz med ELMB.
https://www.tftcentral.co.uk/images/lg_27gl850/144hz_fast.jpg
https://www.tftcentral.co.uk/images/asus_tuf_gaming_vg27aq/blur_reduction.jpg

Ja när det gäller 27GL850 vs VG27AQ så tycker jag LG'n vinner baserat på de där bilderna. Och trots att VG27AQ kan köra sync och strobing samtidigt så känns de ändå som Asus'en förlorar kampen. Men den skärmen är ju också ingångssteget, kanske kommer bättre framöver.

Tittar man på PG279Q däremot när det körs i 120Hz med ULMB så är skärpan riktigt bra. Men med lite ghosting/eftersläp. Men det är testbilder, frågan är hur de är när de ställs mot varandra i verkliga scenarier. Hur mycket märker man av skillnaden mellan de två.

https://www.tftcentral.co.uk/images/asus_rog_swift_pg279q/pur...

Permalänk
Bildexpert 📺

@jawik: Det går inte att direktlänka till bilderna på tftcentral (vilket jag förstår).

Men om det handlar om UFO-bilder så är det utmärkande draget att du kan jämföra dem direkt med din egen skärm via https://www.testufo.com/ghosting

UFO-bilderna är också väldigt jämförbara mellan olika tester. Kommer aldrig vara en exakt jämförelser men en väldigt bra metode för att snabbt se åt vilket håll det bär.

Permalänk
Medlem

Fick min 27gl850 från inet häromdagen. Gillar inte riktigt det medföljande stativet utan tycker skärmen dels är för högt upp på lägsta läget och för långt ifrån väggen baktill.

Någon som bytt till något annat Vesa fäste?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@jawik: Det går inte att direktlänka till bilderna på tftcentral (vilket jag förstår).

Men om det handlar om UFO-bilder så är det utmärkande draget att du kan jämföra dem direkt med din egen skärm via https://www.testufo.com/ghosting

UFO-bilderna är också väldigt jämförbara mellan olika tester. Kommer aldrig vara en exakt jämförelser men en väldigt bra metode för att snabbt se åt vilket håll det bär.

Nä jag såg det på sKRUVARNS inlägg, men det var så enkelt att uppdatera länken så jag följde hans exempel. Gjorde dock två samlingsbilder och lade in här.

Skulle jag köra 144Hz utan strobing så känns LG GL850 som ett givet val. Men inkluderar man strobing så känns det inte lika lätt. VG27AQ känns ointressant om det nu stämmer att det är strobing i 155Hz på den bilden. PG279Q med ULMB känns bättre men har lite ghosting.

Bara för skoj så slängde jag in bilder på min nästan 6 år gamla TN-skärm tagna i pursuit med mobilkamera. Så inte helt perfekta bilder alltså. 144hz känns ju ganska tråkigt på den, men med strobe i 120Hz är skärpan riktigt trevlig, dock med lite ghosting.

Så frågan är ju hur mycket jag skulle märka av den eventuella suddigheten i GL850 i FPS-spel efter att ha kört strobe på TN i flera år. Eller om det inte kommer att bli något problem alls. Enkla svaret är väl naturligtvis "köp och testa". Är väl mest att jag drar mig för det här med att hålla på och skicka saker på retur.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jawik:

Så frågan är ju hur mycket jag skulle märka av den eventuella suddigheten i GL850 i FPS-spel efter att ha kört strobe på TN i flera år. Eller om det inte kommer att bli något problem alls. Enkla svaret är väl naturligtvis "köp och testa". Är väl mest att jag drar mig för det här med att hålla på och skicka saker på retur.

Ja, testa och köp.

För det är en fråga om "hur skulle jag reagera?" vilket du bara kan svara på själv. Jag skulle i alla fall reagera på själva tydligheten/släpnivån i snabba rörelser baserat på bilderna du tagit. Förmodar att VG278HE är din gamla skärm?

Samtidigt har VG278HE skärmen uppenbarligen en besvärlig subpixel- och halvtonsstruktur som är typisk för äldre spelskärmar. Så GL850 i 144 Hz är troligtvis en trevligare upplevelse jämfört med VG278HE i 144 Hz. Vid GL850 i 144 Hz jämfört med GL850 i 144 Hz med VG278HE i 120 Hz-strobe är det en mer pest eller kolera – kanske kaka eller tårta beroende på vad du föredrar.

Där har annars PG279Q med ULMB en fördel att du kan välja ULMB när du så önskar.

Permalänk

Någon som vill dela inställningar som ni är nöjda med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ja, testa och köp.

För det är en fråga om "hur skulle jag reagera?" vilket du bara kan svara på själv. Jag skulle i alla fall reagera på själva tydligheten/släpnivån i snabba rörelser baserat på bilderna du tagit. Förmodar att VG278HE är din gamla skärm?

Samtidigt har VG278HE skärmen uppenbarligen en besvärlig subpixel- och halvtonsstruktur som är typisk för äldre spelskärmar. Så GL850 i 144 Hz är troligtvis en trevligare upplevelse jämfört med VG278HE i 144 Hz. Vid GL850 i 144 Hz jämfört med GL850 i 144 Hz med VG278HE i 120 Hz-strobe är det en mer pest eller kolera – kanske kaka eller tårta beroende på vad du föredrar.

Där har annars PG279Q med ULMB en fördel att du kan välja ULMB när du så önskar.

Stämmer att det är VG278HE jag har. Jo tekniken i sig bör ju vara bättre nu. Min gammelskärm är ju t.ex. lite segare rent allmänt om man tittar på "total display lag" med sina 10.4ms mot 2.7ms för GL850 och 3.25ms för PG279Q. Men man får nog försöka testa av hur det känns helt enkelt.

Sen blir det ju ett steg upp i upplösning också. Men det behöver ju inte nödvändigtvis vara en fördel i FPS-spel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Bildexpert 📺

Dolde inlägg om skärm till försäljning i marknaden. Håll all försäljning till just marknaden och diskutera istället produkten här

Permalänk
Medlem

Kanske lite dum fråga men... Spelar det nån roll vilken sida man köper från? Elgiganten vs Inet? Bättre support hos Inet? Värt att vänta 3 veckor extra för man gillar Inet mer?

Permalänk

För er som har skärmen, stänger ni av den helt efter användning eller låter ni den hamna i power saving mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

För er som har skärmen, stänger ni av den helt efter användning eller låter ni den hamna i power saving mode?

jag stänger av skärmen precis som vanligt?
Varför skulle jag låta den stå tills power saving mode? (Som jag dessutom stängt av)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2