Behöver en ny stol som är någorlunda mjuk och ergonomisk samt flexibel

Permalänk
Medlem

Behöver en ny stol som är någorlunda mjuk och ergonomisk samt flexibel

Är 180 cm lång, min nuvarande stol är en typisk gamingstol. Jag har haft 5 olika gamingstolar men aldrig varit nöjd, antingen har de varit för breda eller för hårda eller rent allmänt dåliga. Är villig att lägga 4-5k om det krävs men om det finns billigare alternativ som är skönare så tar jag dem gärna. Avskyr gamingstolar som är böjda innåt vid axlarna, det har gett mig extrema problem med mina skuldror bland annat.

Behöver inte vara en gamingstol, jag sitter många timmar om dagen framför datorn så komfort (mjuk, flexibel) och framför allt ergonomiskt är viktigt.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

Använder du nack samt och svank kudde?

Jag tog bort mina för båda orsakade problem för mig, men svank kudden var värst.
Det var otroligt skönt med den, men den försvagade min rygg p.g.a. det "onaturliga" stödet.

Permalänk
Medlem

https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/60...

Jag har min kinnarpsstol i 20 år, fortfarande underbart bra.
Sitter man väldigt mycket i stolen är en riktig stol klart värt priset. Kvalitet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av balr:

Använder du nack samt och svank kudde?

Jag tog bort mina för båda orsakade problem för mig, men svank kudden var värst.
Det var otroligt skönt med den, men den försvagade min rygg p.g.a. det "onaturliga" stödet.

Jag gjorde ej det de första åren när gaming stolar kom, men har börjat göra det nu. Misstänker att det var det som startade problem med skuldror/rygg, men vem vet. Hur som helst, denna stolen jag har just nu är fruktansvärt hård som sagt så har en vanlig kudde och svank. Nackkudden har jag börjat lägga åt sidan, det är som du säger att det blir ett onaturligt stöd och min nacke har också tagit stryk.

Skrivet av JD:

https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/60...

Jag har min kinnarpsstol i 20 år, fortfarande underbart bra.
Sitter man väldigt mycket i stolen är en riktig stol klart värt priset. Kvalitet.

Jag kollade på videon och den verkar utmärkt! Jag gillar verkligen allt som går att skjustera med den, det är perfekt för mig - den går händelsevis inte att beställa online? Vart köper jag den annars?

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shoot:

Jag gjorde ej det de första åren när gaming stolar kom, men har börjat göra det nu. Misstänker att det var det som startade problem med skuldror/rygg, men vem vet. Hur som helst, denna stolen jag har just nu är fruktansvärt hård som sagt så har en vanlig kudde och svank. Nackkudden har jag börjat lägga åt sidan, det är som du säger att det blir ett onaturligt stöd och min nacke har också tagit stryk.
Jag kollade på videon och den verkar utmärkt! Jag gillar verkligen allt som går att skjustera med den, det är perfekt för mig - den går händelsevis inte att beställa online? Vart köper jag den annars?

Ska du köpa stolen ny så är den pissdyr men finns många som säljer dessa begagnade och många gånger kan de vara väldigt lite använda.
Nya köpes hos en bättre utrustad kontorsstolsaffär eller typ AJ men de begagnade så är det antingen blocket eller så finns företag som riktar in sig på begagnade kontorsmöbler från företag som bytt eller gått i KK.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Slår ett slag för en Kinnarps stol, har haft min i 2 år nu och har aldrig suttit bättre.
(Hade en Ikea Marcus innan)

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ska du köpa stolen ny så är den pissdyr men finns många som säljer dessa begagnade och många gånger kan de vara väldigt lite använda.
Nya köpes hos en bättre utrustad kontorsstolsaffär eller typ AJ men de begagnade så är det antingen blocket eller så finns företag som riktar in sig på begagnade kontorsmöbler från företag som bytt eller gått i KK.

Pissdyr innebär? Jag kan rucka på budgeten lite, kan jag lägga 40k på en ny dator så kan jag lägga en slant på ergonomi så jag inte pajjar kroppen mer. Vart hittar jag företag som kursat och säljer dem annars?

Skrivet av Shuffmeister:

Slår ett slag för en Kinnarps stol, har haft min i 2 år nu och har aldrig suttit bättre.
(Hade en Ikea Marcus innan)

Har också haft Marcus tidigare men det är många år sedan nu. Den stolen fuckade inte med min rygg/nacke osv på samma sätt som dessa gamingstolar gör.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shoot:

Pissdyr innebär? Jag kan rucka på budgeten lite, kan jag lägga 40k på en ny dator så kan jag lägga en slant på ergonomi så jag inte pajjar kroppen mer. Vart hittar jag företag som kursat och säljer dem annars?

Här finns en sida som kallas google där man snabbt kan söka på.
Jag hittade ex. https://www.exin.se/produkt/kontorsstol-kinnarps-2/ Men det finns massor av sidor.

Ny finns den på kinnarps men då får du ringa och be om pris, blir inte förvånad om 15 tkr inte räcker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En Kinnarps Plus 8 kostar ca. 6500kr utan nackstöd om jag inte minns fel.

Jag köpte en ny för 2 år sedan och betalade ca. 8600kr med ett lite finare tyg, nackstöd och de lyxiga armstöden.

Ett av mina bästa köp hittills, är lika nöjd nu som första dagen!

Beroende på var du bor så finns det förmodligen en drös företag som säljer begagnade, de brukar kosta från 1500kr och uppåt. Allting beror på modell och utrustning så klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shoot:

Pissdyr innebär? Jag kan rucka på budgeten lite, kan jag lägga 40k på en ny dator så kan jag lägga en slant på ergonomi så jag inte pajjar kroppen mer. Vart hittar jag företag som kursat och säljer dem annars?
Har också haft Marcus tidigare men det är många år sedan nu. Den stolen fuckade inte med min rygg/nacke osv på samma sätt som dessa gamingstolar gör.

är rätt lång (185) plus på den tunga sidan, kände en absolut skillnad mellan Marcus och Kinnarps-stolen.
skillnaden för mig är att Kinnarps-stolen passar mer rygg än vad Marcus gjorde.

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här finns en sida som kallas google där man snabbt kan söka på.
Jag hittade ex. https://www.exin.se/produkt/kontorsstol-kinnarps-2/ Men det finns massor av sidor.

Ny finns den på kinnarps men då får du ringa och be om pris, blir inte förvånad om 15 tkr inte räcker.

Jag uppskattar din google-humor den är så ny och innovativ, tror du inte jag googlade innan jag ställde frågan i tråden? Det finns gott om scamsidor som kommer upp när man googlar min kära vän så därför söker jag hellre råd från folk här på Sweclockers som har praktisk erfarenhet av detta.

Skrivet av evirob:

En Kinnarps Plus 8 kostar ca. 6500kr utan nackstöd om jag inte minns fel.

Jag köpte en ny för 2 år sedan och betalade ca. 8600kr med ett lite finare tyg, nackstöd och de lyxiga armstöden.

Ett av mina bästa köp hittills, är lika nöjd nu som första dagen!

Beroende på var du bor så finns det förmodligen en drös företag som säljer begagnade, de brukar kosta från 1500kr och uppåt. Allting beror på modell och utrustning så klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Exklusive eller inklusive moms? Hur lång tid tog det från beställning till att du hade den hemma (antar att de tillverkar den efter att den är beställd). 9-10 kan jag lägga, jag avstår gärna begagnad rövsvett, bromsspår osv när jag köper ny stol :).

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, bokmärkt! Ska vänta på svar från evirob ang. momsen där annars så tar jag och köper från dem.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Jag uppskattar din google-humor den är så ny och innovativ, tror du inte jag googlade innan jag ställde frågan i tråden? Det finns gott om scamsidor som kommer upp när man googlar min kära vän så därför söker jag hellre råd från folk här på Sweclockers som har praktisk erfarenhet av detta.
Exklusive eller inklusive moms? Hur lång tid tog det från beställning till att du hade den hemma (antar att de tillverkar den efter att den är beställd). 9-10 kan jag lägga, jag avstår gärna begagnad rövsvett, bromsspår osv när jag köper ny stol :).

Inkl. Moms jag köpte privat! De har en ganska bra prislista någonstans på sin site.

Edit: jag hittar den inte nu men maila och be om en så ska det nog ordna sig.

Jag skulle dock rekommendera dig att testa båda modellerna av 'gungor' som de har. Asynkron och vad den andra nu heter. Om du har möjlighet så klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det dyker väl upp lite då och då större rensningar på stolar

i mina trakter hamnar de på secondhand för någon hundring st på andra ställen på blocket se annonsen
https://cdn.blocket.com/static/0/images_full/72/7252245831.jp...
https://www.blocket.se/malmo/Kontorsstolar_fran_500kr_st_8596...
Stort antal kontorsstolar från de stora kvalitetsmärken Kinnarp, RH , Håg och EFG. Färg och skick varierar.
Kontorsstolar från 500kr/st

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shoot:

Jag uppskattar din google-humor den är så ny och innovativ, tror du inte jag googlade innan jag ställde frågan i tråden? Det finns gott om scamsidor som kommer upp när man googlar min kära vän så därför söker jag hellre råd från folk här på Sweclockers som har praktisk erfarenhet av detta.

Ursäkta det ”humoristiska” svaret men fick inte känslan av att du googlat innan.
Jag får då tillägga att jag inte har någon praktisk erfarenhet av dessa som säljer begagnade kontorsmöbler. Det möblemang från kinnarps jag har är köpt ny direkt från Kinnarps fast via företaget jag då jobbade på.
Går du in på allabolag och kollar lite på företaget du hittar så tror jag säkert att du kan se om företaget är riktigt eller scam men förstår absolut hur du tänker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

KAB är ju också ett alternativ om du kan hitta en begagnad. Eller ny för den delen men då ligger de runt 15tkr+. Jag har haft min i säkert 10 år nu och då tog jag över den från min far när han avvecklade företaget, så stolen i sig är nog sedan början av 90-talet. Använder en Kinnarps på jobbet och sitter bra även där, men inte lika bra som i KAB'en. Bästa är ju såklart om du kan prova någonstans då det är högst individuellt vilka modeller/märken som passar just dig.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ursäkta det ”humoristiska” svaret men fick inte känslan av att du googlat innan.
Jag får då tillägga att jag inte har någon praktisk erfarenhet av dessa som säljer begagnade kontorsmöbler. Det möblemang från kinnarps jag har är köpt ny direkt från Kinnarps fast via företaget jag då jobbade på.
Går du in på allabolag och kollar lite på företaget du hittar så tror jag säkert att du kan se om företaget är riktigt eller scam men förstår absolut hur du tänker.

Ingen fara, jag var nyvaken och det är inte riktigt en höjdare när det kommer till gott morgonhumör för min del.
Jag blev blåst en gång när jag köpte något och då kollade jag upp sidan först, tror dock det var på pricerunner. Den hade typ 10k omdömen men det går tydligen att fiffla rätt gott med det där. Vet inte hur det ligger till med allabolag.se men jag är väldigt vaksam av mig efter den läxan.

Skrivet av Ebmaister:

KAB är ju också ett alternativ om du kan hitta en begagnad. Eller ny för den delen men då ligger de runt 15tkr+. Jag har haft min i säkert 10 år nu och då tog jag över den från min far när han avvecklade företaget, så stolen i sig är nog sedan början av 90-talet. Använder en Kinnarps på jobbet och sitter bra även där, men inte lika bra som i KAB'en. Bästa är ju såklart om du kan prova någonstans då det är högst individuellt vilka modeller/märken som passar just dig.

Har den liknande funktioner som den från Kinnarp? Jag tyckte det såg oehört bra ut att man kan skjuta fram och tillbaka sittplatsen och den såg allmänt komfortabel ut, därför jag är lite extra sugen på den.
Ja, testa hade ju varit det bästa, vi har en Kinnarpfabrik i närheten här, borde ju inte vara omöjligt att svänga förbi och testa deras stolar.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

En Kinnarps Plus 8 kostar ca. 6500kr utan nackstöd om jag inte minns fel.

Jag köpte en ny för 2 år sedan och betalade ca. 8600kr med ett lite finare tyg, nackstöd och de lyxiga armstöden.

Ett av mina bästa köp hittills, är lika nöjd nu som första dagen!

Beroende på var du bor så finns det förmodligen en drös företag som säljer begagnade, de brukar kosta från 1500kr och uppåt. Allting beror på modell och utrustning så klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad grymt! Det är värt att lägga lite deg på en stol som är helt ny och man får "designa själv" iom att det lär skona kroppen. Såg att vi har en Kinnarp-butik i stan så får nog bli att svänga förbi den i dagarna. Tillverkar de på beställning eller finns det i lager så att säga?

EDIT: ursäkta för dubbelposten.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

@Shoot:

Jag och frun köpte varsin Kinnarps direkt från fabriken på deras Outlet, gav väl 3500kr/st ungefär. Begagnade från företag brukar dock hålla väldigt hög kvalitet, så man kan få tag i stolar för någon tusenlapp eller två i riktigt bra skick. Jag rekommenderar att få med gel-armstöd om du hittar, de är grymt sköna för armbågarna när man sitter länge vid datorn.

De har väl ett antal modeller i standardutförande på fabrik antar jag och sen bygger de ihop efter beställning om man ska ha särskilda material eller högre gasfjäder t.ex.

De äldsta vi har på jobbet är från 90-talet så 20+ år och funkar hyfsat fortfarande så länge man smörjer upp dem. Det är klädseln som blir gammal och uschlig, så det är de med "läder" som vi har kvar, för de räckar att torka av då och då

Det enda man kan behöva göra på en gammal stol är spänna åt en mutter som trycker ihop låsskivorna för ryggstödet. Det är lite pilligt att komma åt, men jag har gjort det ett antal gånger med resultat att en sliten stol blivit som ny i funktion.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har själv en KAB Director som jag är nöjd med.
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/ka...

KAB gör i första hand stolar till fordonsindustrin som lastbilar, grävmaskiner, fartyg etc. så deras stolar är verkligen kvalitet. Men deras stolar används också till bevakning, kontrollrum, callcenter etc., alltså för personer som sitter ner hela arbetsdagen och ofta i skift på samma stol.

Priset för en KAB Director ligger kring 12 tusen med moms, och jag tror lätt att du hittar en helt ny Kinnarp med extra allt samma pengar. Så börja med Kinnarp och är du inte nöjd med dem så får du kolla på olika 24/7 stolar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Shoot:

Jag och frun köpte varsin Kinnarps direkt från fabriken på deras Outlet, gav väl 3500kr/st ungefär. Begagnade från företag brukar dock hålla väldigt hög kvalitet, så man kan få tag i stolar för någon tusenlapp eller två i riktigt bra skick. Jag rekommenderar att få med gel-armstöd om du hittar, de är grymt sköna för armbågarna när man sitter länge vid datorn.

Tack så jättemycket! Deras Outletbutik ligger ganska nära mig så lär åka dit och ta en kik först, hade inte en aning om att de hade en outletbutik där!

Skrivet av kalle-anka:

Jag har själv en KAB Director som jag är nöjd med.
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/ka...

KAB gör i första hand stolar till fordonsindustrin som lastbilar, grävmaskiner, fartyg etc. så deras stolar är verkligen kvalitet. Men deras stolar används också till bevakning, kontrollrum, callcenter etc., alltså för personer som sitter ner hela arbetsdagen och ofta i skift på samma stol.

Priset för en KAB Director ligger kring 12 tusen med moms, och jag tror lätt att du hittar en helt ny Kinnarp med extra allt samma pengar. Så börja med Kinnarp och är du inte nöjd med dem så får du kolla på olika 24/7 stolar istället.

Det låter som en fin plan - Outlet, Showroom, KAB i den ordningen.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Fan vad grymt! Det är värt att lägga lite deg på en stol som är helt ny och man får "designa själv" iom att det lär skona kroppen. Såg att vi har en Kinnarp-butik i stan så får nog bli att svänga förbi den i dagarna. Tillverkar de på beställning eller finns det i lager så att säga?

EDIT: ursäkta för dubbelposten.

De tillverkar på beställning så det kan ta lite tid. Jag beställde visserligen i början av augusti så det påverkade nog min beställning negativt (tänker på semester etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

De tillverkar på beställning så det kan ta lite tid. Jag beställde visserligen i början av augusti så det påverkade nog min beställning negativt (tänker på semester etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Mm misstänkte det men det får väl ta lite tid. Det är ju alltid skönt med saker som är tillverkade i Sverige, då vet man att det blir bra kvalité och att man får det man pekat ut. Men ska dra förbi outlet någon dag och kolla där först.

Tack för alla svar hittills, om någon har flera idéer mottages dem gärna!

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk

Läste i någon annan tråd om en som handlat här: https://kontorsmobler.se/begagnade-arbetsstolar/

KAB-stolen kostade 5000:- vill jag minnas

Visa signatur

CPU Intel Core i7-8700K - RAM Corsair 4x8GB 3000Mhz - GPU Asus GeForce RTX 3080 OC TUF - Moderkort Asus ROG STRIX Z390-F Gaming - Kylning Alphacool custom loop CPU + GPU - SSD Samsung 860 EVO 1 TB + 500 GB - Chassi Fractal Design R6 - PSU Corsair RMx V2 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Fan vad grymt! Det är värt att lägga lite deg på en stol som är helt ny och man får "designa själv" iom att det lär skona kroppen. Såg att vi har en Kinnarp-butik i stan så får nog bli att svänga förbi den i dagarna. Tillverkar de på beställning eller finns det i lager så att säga?

EDIT: ursäkta för dubbelposten.

Du väljer exakt hur du vill ha den, vilket typ, vilken färg, vilka armstöd, hjul etc...så syr de upp och sätter ihop exakt som du vill ha den.
Bästa "datorköpet" nånsin...dator byter man efter några år....stolen består.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Får slå ett slag för Lanab's stolar också. Rekommenderas starkt.