Vilken var din första dator?

Permalänk

Stay Atari!

Startade med familjens Apple-II, min första egna burk var en C64. I tur och ordning:

C64 -85
C128 -86
Atari 520 STM -87
Atari 520 STE -90
Atari Falcon030 -93
PC, Pentium90 -94(?)

Använder fortfarande en Atari Falcon030, ställde upp i en demotävling med polaren och vann för en månad sen, wooohoo!
Här har ni en länk: Joy / New Beat

Anders / New Beat

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem

Om vi minns!!!
Den var ju känd som helt outslitlig! Dyr men väl värt sin vikt i guld, den kunde kastas i golvet väggen, ja misshandlas utan att något hände, önskar att jag hade kvar min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Först var en Texas Instruments TI-99/4A:
http://oldcomputers.net/pics/ti-994a.jpg

Oj! den där var ingen lek på sin tid, fan vad vi suktade efter en sådan, innan VIC-20! Vilka spel som fanns till den då!
Jävligt fin!
När hade du den?

Permalänk
Medlem

Vic 20 var min första innan jag uppgraderade till en C64 i början på 80 talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Comodore 64 1986. Hade två olika bandstationer, innan jag fick programmet för att ställa in tonhuvudet rätt. Köpte på slutet en diskettstation för 5,25 tums diskar som gick att klippa för att göra dem dubbelsidiga. Många fantastiska spelminnen från den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pery:

Comodore 64 1986. Hade två olika bandstationer, innan jag fick programmet för att ställa in tonhuvudet rätt. Köpte på slutet en diskettstation för 5,25 tums diskar som gick att klippa för att göra dem dubbelsidiga. Många fantastiska spelminnen från den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha!!Fan det hade jag glömt, Klipptricket!
Tonhuvudsskruvande var ingen kul grej, en spelade in med tonhuvet på nivå X och en annan försökte spela upp med tonhuvudet på nivå Y x 10000 användare
Blev lite bättre efter "Turbo" kom, då slapp man i alla fall vänta i 30min på att få redan på att det funkade..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Haha!!Fan det hade jag glömt, Klipptricket!
Tonhuvudsskruvande var ingen kul grej, en spelade in med tonhuvet på nivå X och en annan försökte spela upp med tonhuvudet på nivå Y x 10000 användare
Blev lite bättre efter "Turbo" kom, då slapp man i alla fall vänta i 30min på att få redan på att det funkade..

Jag har en fråga här jag också går bet på so far...

Har en bandspelare som jag inte riktigt vet till vilken maskin den ursprungligen har hört, men den har gått ihop med en C-64
Den har ett runt uttag märkt AZIMUTH på ena sidan.
Vet någon här vad man skulle koppla in på det och vad det gör?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Spectravideo 728

Min första var en Spectravideo SV-328. Den var fantastisk!

Första PCn var en enormt snabb 486DX-33 som jag köpte från USA. Men det var ju långt senare.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en fråga här jag också går bet på so far...

Har en bandspelare som jag inte riktigt vet till vilken maskin den ursprungligen har hört, men den har gått ihop med en C-64
Den har ett runt uttag märkt AZIMUTH på ena sidan.
Vet någon här vad man skulle koppla in på det och vad det gör?

Jag tolkar det som det är där du skall stoppa in din lilla skruvmejsel av stjärntyp för att vrida och flytta tonhuvudet, så att det kommer i rätt höjd/vinkel för att läsa av magnetbandet i kasetten. Jag mins att jag hade en liten etikett/tejp pekandes ut från mejseln för att veta hur mycket man vridit och för att kunna återställa dess position.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pentium 200mhz @ 266mhz 64MB EDO ram Voodoo2 SLI och mitsumi cd-r Har den fortfarande kvar, funkar nu som då=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pery:

Jag tolkar det som det är där du skall stoppa in din lilla skruvmejsel av stjärntyp för att vrida och flytta tonhuvudet, så att det kommer i rätt höjd/vinkel för att läsa av magnetbandet i kasetten. Jag mins att jag hade en liten etikett/tejp pekandes ut från mejseln för att veta hur mycket man vridit och för att kunna återställa dess position.

Skickades från m.sweclockers.com

Näpp, det är ett elektriskt uttag vad det ser ut när jag skruvar isär den, inte som den vanliga skruven som står i mekanisk förbindelse med tonhuvudet..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Näpp, det är ett elektriskt uttag vad det ser ut när jag skruvar isär den, inte som den vanliga skruven som står i mekanisk förbindelse med tonhuvudet..

Spännande. Då är jag mer osäker. Googlade "AZIMUTH tape recorder" och det var då jag fick upp bilder på inställning av tonhuvudet. Kan det var ett uttag där man kan plocka ut en signal som visar hur väl inställt tonhuvudet är i förhållande till magnetbandet? Kanske kommer ut som en spänning eller som ett pipljud i en högtalare, där högre ljud/spänning är indikstionen för bättre inställning. Jag hoppas du finner en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pery:

Spännande. Då är jag mer osäker. Googlade "AZIMUTH tape recorder" och det var då jag fick upp bilder på inställning av tonhuvudet. Kan det var ett uttag där man kan plocka ut en signal som visar hur väl inställt tonhuvudet är i förhållande till magnetbandet? Kanske kommer ut som en spänning eller som ett pipljud i en högtalare, där högre ljud/spänning är indikstionen för bättre inställning. Jag hoppas du finner en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, måste nog skruva isär den igen och titta närmare...

Azimuth skruven till tonhuvudet använde man vad jag minns ihop med ett särskilt kassettband sedan skulle man pilla på den tills man fick så raka linjer som möjligt på vad man nu använde som skärm...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Första datorn var en zx spectrum....sen kom c64 och c128.....gick över till amiga efter det och första pc var en 486 33mhz runt 1993

Permalänk
Medlem

Fick en c64 av morsan men den första jag själv betalade för var en Atari 520ST. Den var väldigt populär bland musiker eftersom den hade inbyggt midigränssnitt men var hårdrockare på den tiden så syntar gjorde sig inte besvär och det blev därför mest spel. Åkte hem till någon snubbe som sålde kopior för typ en tia spelet eller liknande.

Hemma hade jag tillgång till en Mac portable som det spenderades många timmar med. Kommer ihåg den där skärmsläckaren med flygande brödrostar.
Operativsystemet hade faktiskt rätt många likheter med Atarins TOS.

https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_Portable

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första pc jag köpte var en IBM PS/1 386 SX16 med inbyggd 12" VGA-skärm och 40mb hårddisk. Köptes i december 1991 för ca 16000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Ojoj, vilken nostalgitripp.

  • Min första egna dator var en Commodore 64 med bandstation och The Final Cartridge III som jag köpte av min morbror som hade begagnataffär på den tiden. Tror jag gav 50:- för den och detta borde ha varit runt 1993-1994. Jag har fortfarande kvar min C64 och den fungerar, men tangenterna har blivit lite tröga och det brummar i ljudet så den skulle nog behöva rengöring från både smuts och oxid. Har också tänkt byta kondensatorerna och jorda SID-chippet när jag får tid.

  • 1995 köpte min far familjens första PC, en Intel Pentium på 90 mHz med hela 16 MiB RAM!

  • 1998 fick han, som var populärt på den tiden, leasa en PC från jobbet. En Pentium II vars klockfrekvens jag glömt bort. Jag fick ta den gamla PC:n, och testade då Linux för första gången. Först Red Hat Linux, sedan debian och Slackware.

  • Runt 2000 fick jag en gammal PowerMac G3 (desktop) som skulle kastas där jag sommarjobbade. Körde Mac OS 9 och OpenBSD på den.

  • 2001 köpte jag ny PC, en AMD Athlon med GeForce 3 där det dualbootades Slackware och Windows XP för spel. Detta var min sista dator som körde Windows nativt. Sedan dess har jag klarat mig helt på Wine eller VBox.

  • 2003 gick PC:n sönder, lyckades aldrig lista ut om det var moderkortet, CPU, RAM eller mer troligt en kombination. Köpte en PowerMac G4 MDD DP som Apple sålde billigt efter introduktionen av PowerMac G5 eftersom det var den sista arbetshästen som kunde boota OS 9.

  • Sedan dess har det blivit en rad med iMac, iBook, PowerBook och MacBook Pro. Nuvarande maskinpark är en MacBook Pro 15" med 16 GB RAM från 2014 som jag inte kommer byta ut förrän Apple skärpt sig och släpper en MBP med ordentligt med portar och uppgraderbart minne (och nu när Johnny Ive fått sparken ser det ju ljust ut!), en hembygd desktop som jag kör OS X på, och ett par hp ProLiant rackservrar med FreeBSD, OpenBSD och Solaris.

Permalänk
Medlem

En compaq presario med pentium 2 300 mhzis, kanske 64 mb minne och 6 gig hdd.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Amiga 500, med extraminne.
Min första PC var en Pentium 90 med 8 MB ram och 1 GB hdd från Svenska PC-fabriken.
Min första PC jag byggde själv var en Pentium 233 klockad till 266 MHz (begagnade delar), tror 16 MB ram? Minns inte riktigt dessa specs av någon orsak.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ingen aning. När jag föddes hade vi typ fyra-fem datorer hemma. En IBM PC antagligen, vad fanns 1985 egentligen?

Men jag satt mest på farsans jobb och spelade Where in the World Is Carmen Sandiego?, Stunts, Commander Keen, Duke Nukem etc.. Var rätt grymt att nästan växa upp bland ett gäng datortekniker.

Min första egna var nån skräpig Dell eller Packard Bell

Permalänk
Medlem

En AOpen MT85 (hette chassit i alla fall.) Har fortfarande kvar den, vann den 1999.

Permalänk
Medlem

ABC 802

@SysGhost: ABC 802 kunde förses med Luxors vanliga systemexpansionsenhet (ett kort inuti datorn
och en grov kabel vidare till motsvarande kort i kortlådan.)
Därefter ett styrkort för diskstationen i kortlådan och en grov kabel vidare till stationen.

Det vanliga för ABC 802/806 maskiner är skulle jag säga 5 1/4 floppy, inte de tidigare 8 tum.

Floppy: 830 och 834 (som kunde hängas på sidan av en 802.)

838 är 8 tum floppy:stationen.

Permalänk
Medlem

Mycket

@phedd: vad som fanns hemma hos folk ... beror på vad de är för några, intressen (vilket jobb) och annat....

1985, antalet Peter Löthberg:typen här i Sverige är väl inte jättestor om man säger som så (har man en egen DEC PDP-10 central så har man.)

Det borde kunna finnas ett antal exempel på DEC PDP11 maskiner i hemmamiljö, exv.
Utvecklingssystem där man knackar in maskinkoden självt osv.

Förutom alla ungdomar med VIC, Spectrum osv.

Permalänk
Medlem

Hårddisk ???

@anon136950: Jag tror inte att den hårddisken från 1991 var på 45GB, snarare 45 MB .

I den tiden importerade jag från USA en begagnad WREN disk på 300 MB.
600 $ var då relativt billigt för denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SOES:

@phedd: vad som fanns hemma hos folk ... beror på vad de är för några, intressen (vilket jobb) och annat....

1985, antalet Peter Löthberg:typen här i Sverige är väl inte jättestor om man säger som så (har man en egen DEC PDP-10 central så har man.)

Har varit där och besökt platsen med inbjudan av herrn själv - en av de få tillfällen i mitt liv där jag verkligen stod där med ögon som inte trodde vad de såg och hakan tappad i golvet när han visade sin 'hemdator' (har svag minne att den nicknamnades till CCC-cavern men när man googlade på det så hette den tydligen Colossal Cave Computer Center) när den fanns, de (det var inte bara han själv som rotade i burkarna - utan mer som en liten datorklubb) hade 2 DEC PDP-10 igång just då och målet var att få igång den 3' och därmed den största installationen någonsin av DEC PDP-10 - om de lyckades vet jag dessvärre inte. Förutom dessa 3 stora så var det ett antal diskstackar och annat som behövdes kring det hela. Det var rätt påkostat utbyggd del i en garage vid Timmermansgatan (ungefär där Statoil hade sin huvudkontor i sverige) med AC-kyla, installationsgolv och hela kitet och tydligen var dealen med garageägaren att värmen som producerades - skickades ut i resten av garaget som just uppvärmning.

Redan då (våren 1986 om jag minns rätt) så diskuteras det här med 'Internet' och att utanför högskolornas datornätverk fans suget att komma åt olika servrar i främst USA med filer på billigare sätt, annars var enda vägen att med modem ringa BBS:er och ringa över Atlanten och hämta för typ 8:- i minuten med 1200/2400/4800 Bauds modem (9600-baud och kort efter 14.4k-modem kom lite senare) , så det var väldigt målinriktat på vad man ville ta hem i filer när man väl slog numret...

Permalänk
Medlem

Colossal Cave

@xxargs: du vet om att Living Computer Museum och Paul Allen lyckades få Peter Löthberg att sälja minst en CPU i april 2018 (som verkar vara KATIA.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SOES:

@xxargs: du vet om att Living Computer Museum och Paul Allen lyckades få Peter Löthberg att sälja minst en CPU i april 2018 (som verkar vara KATIA.)

Så sent? - trodde att grejorna var 'gone' sedan minst 25 år tillbaka

Har inte följt det eller hållit mig uppdaterad, att jag alls fick se det berodde på att på dåvarande arbetsplatsen så var det par där som delat uppväxten med honom och de var sas. i polare-kretsen och han bl.a lånade lite terminaler och annat vi hade för att verifiera att linjerna och modemen fungerade till sagda ställe och därför fick följa med och kika lite - han kallade det också som sin 'lilla' hemdator och jag var inte alls förberedd på vad som skulle komma...

Men kul att veta att grejorna inte till slut hamnade i skrotpressen utan förvaltats väl...

Man skall komma ihåg att på den tiden var det inte givet att varken Internet eller att PC-datorerna skulle bli så otroligt dominerande som det blev senare - Vi hade 8-bits CP/M datorer som företagsdatorer och hemma lekte jag med ABC1600 och provade på Unix och det var först med CAD-dator som PC och ryggknäckande tung och bättre färgskärm dök upp på firman - och min så otroliga besvikelse och frustration på en operativsystem som hette MSDOS 3.1 ... gick man från en nyupptäckt och fascinerande Unix-liknande miljö hemma till en MSDOS-miljö och där saker skulle uträttas på jobbet så kunde omställningen knappast bli värre - tom. CP/M var mer användbar även om det där fanns brister på annat sätt (tex att CP/M inte har trädstrukturer i sitt filsystem utan allt låg på samma ställe och man hade 'konton' för olika användare - och det gick väl att hantera så länge filerna var högst enstaka hundra i antal)

Permalänk

ngnstans i början av 80-talet en ZX Spectrum
Första PC:n i slutet av 80-talet Amstrad 512 K

Visa signatur

Internet talks..bullshit walks

Permalänk

den första datorn som jag använde "dagligen" var föräldrarnas HP Pavilion, win xp typ en P4 men kommer inte ihåg allt för mycket. Den första datorn so verkligen var "min" var en begagnad "spel"-dator. Amd Phenom 2, Radeon HD 6970. Använder den fortfarande men Gpu-fläkten dog för ett tag sen och jag köpte ett HD 6990 i nästan nyskick med bättre kylning. Men både cpu:n och gpu:n är nu respektive 10 och 12 år gamla....

Permalänk

Jag fick min första när jag gick i 4: e klass. Jag kommer inte ihåg vad modellen är men det är en IBM.