Permalänk
Avstängd

Bygger datorn med ny pasta och sen sitter den tills man säljer delarna för att köpa nytt. Har inte någon större koll på temperaturer i min dator heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Byter när jag avmonterar kylaren. Behövs inte göras annars.
Har 50+ servrar som håller temperaturen perfekt som kört 10+ år med samma kylpasta.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddank:

Vart 3e år ingefär
Skickades från m.sweclockers.com

Även om tempen är samma över tid ?

Skrivet av SkyIab:

En gång per år för min del. Kylpasta har en förmåga att bli torr vid höga temperaturer och därmer krympa ut eller skapa mikro-sprickor. Har märkt att detta fenomen kan synas på temperaturerna därefter och har då lagt in ny per behov. Det finns än så länge ingen kylpasta som är helt perfekt. Det är bara att gå efter egen känning. Gör du inget direkt krävande såsom grafikrendering kommer du undan bra längre.

Så du byter pasta en gång per år.

Varför?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Byter varje gång jag uppgraderar, brukar vara ca 3 år emellan. Haft samma kylare sen 2008. Haft 6 cpuer under den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Testpilot

Byter om jag misstänker att det varit ett dåligt jobb från första början eller om jag monterar om/byter kylaren.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Aldrig!
Är det enkla svaret...

Är det gort rätt så håller det, sen kanske det kan bero på vad man använder.
Har inte kört med vanlig kylpasta, utan har använt biltema kopparpasta sen tidernas begynnelse

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har ett 2600K system som ett av barnen tagit över som inte blor varmare än när det var nytt 2011 eller något sådant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag brukar byta samtidigt som jag byter processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

När jag köper nytt, vilket kanske är vart tredje år ungefär.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för dator, men aldrig någonsin har jag bytt pasta bara för att.

Har även vid extremt många gånger inte brytt mig om att byta efter att jag plockat bort kylaren för rengöring och sedan monterat tillbaka den (oftast vart på barnens datorer eller när jag haft nån äldre gäst dator) aldrig haft nå problem med temps än så länge ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

När jag byter processor eller kylare, vilket inte är så ofta....

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag brukar byta samtidigt som jag byter processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar samma mönster.

Ser ingen anledning att bryta upp ett system, bara för att byta pasta, när allt flyter på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Byter någon gång i halvåret, ibland oftare. Inte för att det behövs utan endast för att jag är sugen på att skruva dator och att det gått för länge sen jag gjorde det. Av samma anledning kan jag plocka ur allt ur chassit bara för att göra om det från början, det är kul helt enkelt

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hej, tar upp tråden igen. Har en tub Noctua NT-H1 Kylpasta som jag fick med min CPU kylare typ nov 2011. Går den pastan att använda om jag bygger en ny dator nu?

Är det inte lättare att köpa en ny tub? Dessutom, om du gillar Noctua så har de uppdaterat pastan nu, finns NT-H2. Men om du har kvar, så tror jag inte att pastan försämras nämnvärt inne i tuben så att säga...

OnT så hade jag den pastan på förra datorn sen 2011-nu för en vecka sedan. Så länge temperaturerna är bra, så ser jag ingen anledning att byta ut pastan. Kör Kryonaut nu, får se hur länge den "håller".

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vid byte av CPU eller montering av ny kylare. Vilket sker i snitt.. ja.. Var femte eller sjätte år. Har inte haft några problem i huvud taget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Aldrig.
Haft min HTPC i sex år.
Arctic Silver MX-2 mellan kylaren Noctua NH-L9i Low profile och CPU:n. Samma temperaturer nu som då. Ett par grader över rumstemperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Byter inte kylpasta. Använder CLU på costumeloop. tror jag kört de i ca 5 år utan byte. Snart dags och uppgradera cpun däremot. Blir CLU då också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

När jag plockar isär allt, vilket brukar bli nångång i halvåret, alltid nått som ska donas med...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hej, tar upp tråden igen. Har en tub Noctua NT-H1 Kylpasta som jag fick med min CPU kylare typ nov 2011. Går den pastan att använda om jag bygger en ny dator nu?

Jag frågade Noctua, 5 år var svaret. Men frågan gällde dock använd pasta, så oanvänd - vet ej, fast jag skulle nog inte använda en 8-9 år gammal pasta. Det är ju också en väldigt liten kostnad i förhållande till övrigt, dessutom finns det nu en ny variant H2. Den skall vara effektivare, men är också rätt mycket dyrare. Har själv använt den för senaste monteringen, noterade att den var "blötare" och därmed flöt ut lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Aldrig!
Är det enkla svaret...

Är det gort rätt så håller det, sen kanske det kan bero på vad man använder.
Har inte kört med vanlig kylpasta, utan har använt biltema kopparpasta sen tidernas begynnelse

Det måste jag kanske prova, låter intressant, är den inte för "grov"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Om man gör rätt. dvs lägger ett så tunt lager som möjligt för att fylla ut porer och ogemenheter. Dvs LITE pasta så finns exakt inget behov att någonsin bytta den så vida man inte monterar isär delarna. Att den "torkar" gör ju inget om det är ett tunt lager då det är metallen i pastan som står för energi överföringen huvudsak . Kletet som gör den till "pasta" överför ju inte energi bra utan finns där bara för att göra den lättarbetad vid appliceringen.

Risken med för tunt är ju att pastan inte sprider sig över hela ytan, att få lite "över kanterna" innebär ju bara att hela ytan är täckt. Trycket som blir när kylaren monteras ser ju till att trycka bort överflödet, kvar blir samma mängd oavsett om man lagt på väldigt mycket för mycket som när man lagt lagom. Har man överdrivet mycket blir det ju väldigt mycket mer kladd att avlägsna om och när processor o/e kylare skall demonteras. Så varken för lite eller för mycket, lagom är bäst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Byter aldrig kylpastan:)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Aldrig bytt, tempsen är nära på exakt samma som när den var ny. Ökningen kan lika gärna beror på att flänsarna nu har ett ordentligt lager damm som de inte hade när den var ny.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Brukar byta när jag dammar ur datorn 1 gång om året bara för att det ingår i min ritual

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Lego Master

Brukar skrapa av den gamla pastan från kylaren och CPUn med ett rakblad och återapplicerar när jag sätter tillbaka. #DenSomSparHanHar

Nej, jag bara busar. Byter pasta som de flesta andra, när det är dags att byta kylare eller CPU, eller datorn monteras isär av andra anledningar (nu senast chassi- och kylarbyte).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Är det inte lättare att köpa en ny tub? Dessutom, om du gillar Noctua så har de uppdaterat pastan nu, finns NT-H2. Men om du har kvar, så tror jag inte att pastan försämras nämnvärt inne i tuben så att säga...

OnT så hade jag den pastan på förra datorn sen 2011-nu för en vecka sedan. Så länge temperaturerna är bra, så ser jag ingen anledning att byta ut pastan. Kör Kryonaut nu, får se hur länge den "håller".

Det blev en ny tub. Men den gamla pastan som satt på 2600K var fortfarande i fint skick fast den monterades för 8 år sedan. Så Noctua kan göra kylare och kylpasta

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns ett enkelt svar på detta.
Bra kylpasta håller ju flera år, ja, men det förutsätter vettiga temperaturer och vettig appliceringstryck mm. Och idag är detta ingen garanti med 200W CPUer och 250W GPUer. Det blir mycket värmeförlust och höga temps, fort. Sen är det inte alltid tillverkarna verkar göra det perfekt heller, då det är svårt i full produktionstakt att göra alla perfekta.

Erfarenheten jag ser är att för låg prestanda maskiner kan du troligen klara dig hela deras livslängd, förutsatt att de aldrig blir riktigt varma. Om du dock har en modern CPU som gärna boostar till nära throttle temps (som också GPUer gör), behöver du byta denna kylpasta mer ofta än tillverkarens "rekommendation".

Varför? Jo för deras spec anger också ett visst användningsmönster som inte involverar 90+ grader. När pastan torkar blir den faktiskt betydligt sämre. Minsta lilla vibration kommer riskera ge en luftspalt mellan, och sen är det "game over". Så är den torr, byt.

Och den torkar just fortare när tempen stiger, så ironiskt nog så när den börjar torka, går det fortare och fortare för ena sidan av pastan att bli för varm, som sedan torkar ännu fortare. Därför är det lika bra att ha vettig rutin på att byta den, innan du hamnar i den sitsen.

Jag själv siktar på var 3 år iaf, både CPU och GPU i generella fallet. Om det är något som kör varmt... som typ alla GPUer idag, siktar jag mer på 2 år. Inte för pastan är dålig efter 2 år, utan för på 2 år kommer du samla damm och mög ändå, och det är lika bra att rengöra allt ordentligt efter ca 2 år. Tryckluft kan ju bara rengöra en del...

Beror ju helt på vad som sitter där också, men är det en värme törstig del, kan kylpasta byte vara det billigaste fixet du kan göra för att få både lägre ljudnivå och mer prestanda. Både CPUer och GPUer idag boostar så högt deras termiska gränser klarar. Så bättre kylning = mer prestanda. Varför snåla på lite kylpasta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Risken med för tunt är ju att pastan inte sprider sig över hela ytan, att få lite "över kanterna" innebär ju bara att hela ytan är täckt. Trycket som blir när kylaren monteras ser ju till att trycka bort överflödet, kvar blir samma mängd oavsett om man lagt på väldigt mycket för mycket som när man lagt lagom. Har man överdrivet mycket blir det ju väldigt mycket mer kladd att avlägsna om och när processor o/e kylare skall demonteras. Så varken för lite eller för mycket, lagom är bäst!

Skickades från m.sweclockers.com

IHS... eller icke.
Det du säger stämmer om du saknar IHS, då måste hela kärnan täckas annars får du hotspots som kan förstöra chippet.

Men om du har en CPU tex, med IHS och med direktkontakt-heatpipes på kylaren... gör "kanten" typ ingenting. Du vill ha maximal kontakt mot heatpipes då bara, och så tunt lager du kan komma undan med.

Och olika kylare har olika tryck. Moderkorten böjs ju redan av att folk spänner åt som F*N när de ska "jämna ut pastan". Så även det är ett problem man kanske bör ha i aspekt.

Min poäng är... "lagom" är väldigt svårt att definiera då det beror på många faktorer.

Permalänk
Medlem

Kylpasta är något jag aldrig haft som huvuduppgift att byta om man säger så. Jag har endast rengjort och applicerat när man haft annat för sig tex ny CPU/kylare. Det har varit vartannat eller vart tredje år så orelevant att byta kylpasta.

Min gamla dator i källaren som agerat som server har haft samma pasta sen typ 2008 eller nåt. Sist jag kika temp vart de ändå 40-50 grader max. Tror de va en 3 kärnig AMD han hade på 45nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Sätter på pastan och sedan är den klart. Håller tills man köper nytt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"