Permalänk
Medlem

Repa i moderkortet

Upptäckte en skada på moderkortet när jag letade fel. Datorn startar ibland, när den startar så kommer först bilden som vanligt sen blir den svart med "streck" typ, ni vet... Går det att fixa det själv på något sätt eller är det bara att skrota?
https://www.bildtagg.se/bild/ol2gx1spwfrphqc8znihghzo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akdeniz:

Upptäckte en skada på moderkortet när jag letade fel. Datorn startar ibland, när den startar så kommer först bilden som vanligt sen blir den svart med "streck" typ, ni vet... Går det att fixa det själv på något sätt eller är det bara att skrota?
https://www.bildtagg.se/bild/ol2gx1spwfrphqc8znihghzo

Skulle putsa med isopropanol eller dylikt och sätta klarlack på (t.ex genomskinlig nagellack). Kan vara nån smuts där som leder ström och spökar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

@akdeniz: Är det översta märket en stor repa? Det ser ut att vara minst en av banorna som är helt av och frågan är om det går genom några signaler i de andra som ser korroderade ut. Sen vet man inte hur det ser ut i lagrena under det översta - moderna moderkort har kretsar i massor av lager och de kan du inte laga själv. Jag skulle tyvärr säga att det är skrot om det inte funkar efter putsning som ovan tipsade om.

Permalänk
Medlem

@akdeniz: Du skulle behöva få det uppförstorat under mikroskop för att se om ledningsbanorna är skadade. Är det ledningsbrott kan den händige med rätt utrustning bygla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som sagt närbilder underlättar, men i mina ögon så är 2 ledare som har avbrott och det kan ställa till med massor av trassel funktionsmässigt och beroende på vad för signaler som transporteras på dem.

Ser dock inte ut att vara några lane-par (de ledare som är dragna i par tätt mot varandra är 'lanes' med gigabit-fart på ledarna där) så kraven är förhoppningsvis inte så höga när det gäller impedansanpassning där ett hack i glasfiberlaminatet efter reparation eller annan trådprofil (rund istället för platt) eller avstånd från kort (och dess jordplan) och närliggande ledare på sidorna kan får stor påverkan med reflexer och annat som stör...

Med skalad vitråd, upprensing med skapell och lite fluss från tub och en mula lödtenn samt bra temperaturreglerad lödpenna med bra spetsar så kan man nog få fason på det - det kan också behövas lim för att fixera att den nya tråden går exakt som den gamla ledaren och ligger dikt emot kortet - speciellt om det är höghastigsledare (för att impedanserna inte skall avvika för mycket) och efter reparationen tvätta med isopropanol och kanske lite elektronik-lack.

OK - det är inte helt enkelt att fixa om man inte är elektronik och lödvan och inte har grejor - så hör runt i bekantskapskretsen om det är någon med lite elektronikvana och kanske har grejorna hemma...

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar hörrni! Får se om kusin som är elektriker vill ge sig på det annars blir det nog skrot, för pilligt för mig känner jag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som hänt i det där skruvhålet? Ser ut som det suttit någon plåtdetalj eller liknande fastskruvad där som sedan roterat tillsammans med skruven när denna avlägsnat och då kratsat sönder kretskortet...

Ser även ut som en av de ytmonterade komponenterna närmast den skadade ledningsbanan har tjongats av, och det skulle ju potensiellt kunna ge problem det också.