Byta karriär från IT? Råd önskas

Permalänk
Medlem

Byta karriär från IT? Råd önskas

Känner mig vilse och skulle verkligen uppskatta ärliga råd från er här som kanske är i samma bransch.

Jag gick datavetenskaplig utbildning och började sedan jobba på ett konsultföretag där jag nu varit i snart 8 månader. Jag känner mig sämst. Tycker det går riktigt långsamt för mig och det känns som det kommer hintar om det då och då från chef och kollegor. Detta förstör mitt redan dåliga självförtroende. Jag tror inte jag klarar av det här längre och tror heller inte att jag kommer att kunna ha en långvarig anställning.

För att klara denna snabba och relativt breda bransch har jag fått uppfattning att man behöver en av två egenskaper:

  1. Vara genomsnittlig smart men så pass intresserad och passionerad att man sysslar med det (programmering) en hel del på fritiden

  2. Eller att man istället är över genomsnittligt smart och mycket snabblärd men inte nödvändigtvis så passionerad till den grad att man sitter och kodar på fritiden

Jag ingår inte i någon av de 2 kategorierna ovan. Har svårt för att organisera och strukturera upp mina arbetsuppgifter och fastnar lätt på detaljer och att jag ser problem i förväg vilket gör att jag har svårt att komma igång. Jag tycker iofs att det är kul att programmera, men gör hellre annat på fritiden.

Frågan är vad ska jag göra istället? Jag ser mig själv ha följande alternativ:

  1. Fortsätta tills jag bryter samman/ får sparken. Kan förmodligen hålla mig från att få sparken om jag jobbar extra ca 10 timmar per vecka, men det orkar jag inte.

  2. Byta jobb inom IT, isåfall något enklare såsom IT support eller dylikt

  3. Byta till ett enklare jobb utanför IT och under tiden fundera på vad jag ska göra istället. Kanske söka någon kortare utbildning/yrkesutbildning under tiden.

Jag själv känner mest för alternativ 3 ovan. Jag är medveten att det blir väldigt svårt att komma tillbaka till IT branschen när man väl lämnat den något år men den risken är jag villig att ta.

Har någon här varit i en liknande situation? Hur gjorde ni? Alla råd uppskattas.

Permalänk
Medlem

Jobba 1 år på konsultfirman, sen börjar du söka fasta tjänster inom det du tycker är roligast att jobba med. Det kan nog vara lite högre tempo som konsult, sen beror det ju också på var man hamnar. Tror inte du ska ge upp efter första företaget...
Skulle inte bli förvånad om du har lite Impostor syndrome också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Jobba 1 år på konsultfirman, sen börjar du söka fasta tjänster inom det du tycker är roligast att jobba med. Det kan nog vara lite högre tempo som konsult, sen beror det ju också på var man hamnar. Tror inte du ska ge upp efter första företaget...
Skulle inte bli förvånad om du har lite Impostor syndrome också.

Snacka med din chef. Är det en chef värt namnet så kommer personen kunna ge bra tips eller ge dig en själförtroendeboost. Är det som du misstänker så är det ju lika bra att ni särar på er direkt och då får du väl det också bekräftat. Du ska kunna prata med chefen, annars är det ingen bra chef eller ett bra ställe i alla fall så då har ju inte förlorat något.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Changer2:

Känner mig vilse och skulle verkligen uppskatta ärliga råd från er här som kanske är i samma bransch.

Jag gick datavetenskaplig utbildning och började sedan jobba på ett konsultföretag där jag nu varit i snart 8 månader. Jag känner mig sämst. Tycker det går riktigt långsamt för mig och det känns som det kommer hintar om det då och då från chef och kollegor. Detta förstör mitt redan dåliga självförtroende. Jag tror inte jag klarar av det här längre och tror heller inte att jag kommer att kunna ha en långvarig anställning.

För att klara denna snabba och relativt breda bransch har jag fått uppfattning att man behöver en av två egenskaper:

  1. Vara genomsnittlig smart men så pass intresserad och passionerad att man sysslar med det (programmering) en hel del på fritiden

  2. Eller att man istället är över genomsnittligt smart och mycket snabblärd men inte nödvändigtvis så passionerad till den grad att man sitter och kodar på fritiden

Jag ingår inte i någon av de 2 kategorierna ovan. Har svårt för att organisera och strukturera upp mina arbetsuppgifter och fastnar lätt på detaljer och att jag ser problem i förväg vilket gör att jag har svårt att komma igång. Jag tycker iofs att det är kul att programmera, men gör hellre annat på fritiden.

Frågan är vad ska jag göra istället? Jag ser mig själv ha följande alternativ:

  1. Fortsätta tills jag bryter samman/ får sparken. Kan förmodligen hålla mig från att få sparken om jag jobbar extra ca 10 timmar per vecka, men det orkar jag inte.

  2. Byta jobb inom IT, isåfall något enklare såsom IT support eller dylikt

  3. Byta till ett enklare jobb utanför IT och under tiden fundera på vad jag ska göra istället. Kanske söka någon kortare utbildning/yrkesutbildning under tiden.

Jag själv känner mest för alternativ 3 ovan. Jag är medveten att det blir väldigt svårt att komma tillbaka till IT branschen när man väl lämnat den något år men den risken är jag villig att ta.

Har någon här varit i en liknande situation? Hur gjorde ni? Alla råd uppskattas.

Jag känner igen det du säger. Är själv konsult men inte inom programmering. Jag är själv rätt trögfattad men jag jobbar som fan med saker och tillslut fattar man. 😄

Som nyanställd bör man ha en mentor och nån att vända sig till. Det tar också tid att bli bra, det är lätt att känna sig kass när andra som har mer erfarenhet eller är snabblärda hela tiden briljerar. Där jag jobbar tycker jag man är rätt dåliga på att hjälpa varandra tyvärr. Man behöver också hitta sin nisch. Bli bra på en sak du gillar, och ha en sekundär kompetens inom det näst roligaste. Resten kan du prioritera ner och hänvisa till kollegor. Typ.

I min bransch finns det en del människor som är tekniskt överlägsna men inte för fem öre kan prata med en kund i projektmöten eller förstå vad en ledningsgrupp tycker är intressant. Dessa "mjukare" kompetenser är värdefulla och kunder kan vara frustrerade över att många tekniker saknar detta. Jag har en kund nu som tycker att "äntligen hittar man nån man kan prata med", även om kollegor hos samma kund är bättre rent tekniskt. Sånt känns rätt bra.

Jag tror du har flera alternativ. Dels kan du försöka sänka kraven på dig själv och ta saker i din egen takt. Bena ut problemen ett i taget. Man bygger sakta upp erfarenheten och allt eftersom blir man effektivare. Om man jobbar på i sin takt, gör vad man kan för att bli bättre och lösa problem får en arbetsgivare nog lite svårt att sparka dig. Kolla om du kan få utbilda dig på arbetstid (det går hos typ alla konsultbolag). Prata med din chef, dom ska stötta dig i din kompetensutveckling och det är delvis deras problem om du inte trivs.

Du kan nockså söka ny arbetsgivare inom samma bransch. Det kan vara en bättre stämning och mer välkomnande mot nyanställda nån annanstans. Kolla med polare som jobbar i samma bransch hur det är hos dom.

Du kanske kan vinkla din inriktning något, och tex gå mot projektledare? Det är nog bra att ha några års erfarenhet först, men projektledare med tekisnk kompetens är ovärderligt. Oftast kan dom alldeles för lite teknik och alldeles för mycket Excel, och det blir fel överallt.

Eller så byter du bransch. Men efter några månader på ett företag känns det lite förhastat. Fundera över alternativen först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Jobba 1 år på konsultfirman, sen börjar du söka fasta tjänster inom det du tycker är roligast att jobba med. Det kan nog vara lite högre tempo som konsult, sen beror det ju också på var man hamnar. Tror inte du ska ge upp efter första företaget...
Skulle inte bli förvånad om du har lite Impostor syndrome också.

Tack för svar! Jag är medveten om att jag kanske är lite för tidig med att ge upp. Impostor syndrome har jag hört om och det har jag såklart, det tror jag många har. Jag tycker dock jag har ganska bra självinsikt så jag vet när det inte går bra för mig oftast

Ska kanske jobba på ett tag till innan man gör något förhastat

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Snacka med din chef. Är det en chef värt namnet så kommer personen kunna ge bra tips eller ge dig en själförtroendeboost. Är det som du misstänker så är det ju lika bra att ni särar på er direkt och då får du väl det också bekräftat. Du ska kunna prata med chefen, annars är det ingen bra chef eller ett bra ställe i alla fall så då har ju inte förlorat något.

Tack för svar! Jag får väl kanske göra det på något smidigt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag känner igen det du säger. Är själv konsult men inte inom programmering. Jag är själv rätt trögfattad men jag jobbar som fan med saker och tillslut fattar man. 😄

Som nyanställd bör man ha en mentor och nån att vända sig till. Det tar också tid att bli bra, det är lätt att känna sig kass när andra som har mer erfarenhet eller är snabblärda hela tiden briljerar. Där jag jobbar tycker jag man är rätt dåliga på att hjälpa varandra tyvärr. Man behöver också hitta sin nisch. Bli bra på en sak du gillar, och ha en sekundär kompetens inom det näst roligaste. Resten kan du prioritera ner och hänvisa till kollegor. Typ.

I min bransch finns det en del människor som är tekniskt överlägsna men inte för fem öre kan prata med en kund i projektmöten eller förstå vad en ledningsgrupp tycker är intressant. Dessa "mjukare" kompetenser är värdefulla och kunder kan vara frustrerade över att många tekniker saknar detta. Jag har en kund nu som tycker att "äntligen hittar man nån man kan prata med", även om kollegor hos samma kund är bättre rent tekniskt. Sånt känns rätt bra.

Jag tror du har flera alternativ. Dels kan du försöka sänka kraven på dig själv och ta saker i din egen takt. Bena ut problemen ett i taget. Man bygger sakta upp erfarenheten och allt eftersom blir man effektivare. Om man jobbar på i sin takt, gör vad man kan för att bli bättre och lösa problem får en arbetsgivare nog lite svårt att sparka dig. Kolla om du kan få utbilda dig på arbetstid (det går hos typ alla konsultbolag). Prata med din chef, dom ska stötta dig i din kompetensutveckling och det är delvis deras problem om du inte trivs.

Du kan nockså söka ny arbetsgivare inom samma bransch. Det kan vara en bättre stämning och mer välkomnande mot nyanställda nån annanstans. Kolla med polare som jobbar i samma bransch hur det är hos dom.

Du kanske kan vinkla din inriktning något, och tex gå mot projektledare? Det är nog bra att ha några års erfarenhet först, men projektledare med tekisnk kompetens är ovärderligt. Oftast kan dom alldeles för lite teknik och alldeles för mycket Excel, och det blir fel överallt.

Eller så byter du bransch. Men efter några månader på ett företag känns det lite förhastat. Fundera över alternativen först.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ett så utförligt svar!

Jag har tänkt på dedär med att hitta sin nisch. Jag tror att det är viktigt. Det finns dock många områden inom IT världen och det är svårt när man tycker att många av dom är intressanta. Men i mitt fall har jag väl tänkt på relativt lättare nischer.

Jag kanske ska ägna än mer tid åt att utforska på fritiden om jag kan fastna för nåt.

Permalänk
Medlem

Lite tankar jag fick utifrån det du skrev :

Om du har dåligt självförtroende är risken större att du blir överdrivet självkritisk. Du kan inte lita på din känsla utan behöver feedback utifrån. Försök att verkligen ta till dig det andra säger att du gör bra, för sannolikt har du en tendens att bortse från positiv kritik ("det var bara pga x") och mest komma ihåg sämre erfarenheter ("typiskt mig").

Åtta månader är kort tid på komplexa arbeten. Man brukar säga att det tar ett år att lära sig betydligt "enklare" arbeten. En vettig chef och vettiga medarbetare räknar inte med att du kommer vara särskilt snabb. Dessutom är det inte bara snabbhet som räknas.

Ta hjälp av trevliga och erfarna kollegor. De har garanterat minnen från när de själva var nya och osäkra.

Om du egentligen inte vill jobba i branschen är det så klart en bra idé att byta inriktning. Jag har en polare som jobbade som programmerare, som bytte för några år sedan och numera jobbar som vägläggare. Han stortrivs.

Slutligen : Du är verkligen inte ensam i din osäkerhet. På arbetsplatser jag varit på där folk litar på varandra kommer liknande samtalsämnen upp i bland och många brukar känna igen sig. Kanske hänger det samman med Dunning-Kruger effekten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om impostor syndrome på Dev:
https://dev.to/search?q=impostor%20syndrome

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Datavetenskapliga utbildningar brukar vara rätt breda om det inte är en speciellt nischad utbildning. Tänk på att inom IT finns det otroligt mycket intressanta jobb! Du kanske bara inte har hittat rätt område inom IT.

Fundera lite på vad du vill jobba med inom IT. Tycker du om att arbeta med människor kanske helpdesk kan vara något för dig. Vill du jobba med servrar så kanske en kurs i Windows Server är något!som en form av fortbildning (https://valla.fhsk.se/utbildningar/windows-server-grundkurs/). Om du känner att nätverk är mer din grej så kan du ju kolla på utbildningar inom nätverk och sen söka ett jobb som nätverkstekniker.

Det kommer att lösa sig! I värsta fall får du gå tillbaka till skolbänken om du inte skulle hitta något som passar dig! Men om du verkligen vill byta jobb, försök att kolla efter ett nytt jobb inom IT-området. Därefter kollar du på utbildningar.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Dessvärre ett fenomen i branschen. Man skall vara fullärd och ha minst 10-års erfarenhet men du skall vara nyutexad och ha en lön som följer något U-land lönestandard.
Man vill dessutom inte lära upp någon.

I gengäld får man brist på personer inom yrket. Högre löner än normalfallet samt ett ständigt gnäll över varför det inte finns några utvecklare att få tag på.

Snacka om idioti på hög nivå.

Ett tips till dig om man nu skall hålla sig OnT. är att söka till någon aktör som inte är konsultfirma. Som är villig att ta sig an en junior som jobbat som konsult i ett år.
Det är långt ifrån alla konsulter som är underbarn enligt dina punkt 1 och 2.
För att kunna utföra ett bra arbete så är det ju ändå så att man måste få förutsättningarna till det. Som junior så är det en engagerad senior/lead som borde guida dig och bolla idéer med dig.
Har du någon handledare som kan stötta dig?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tycker nog du borde ta det lugnt, att programmera är inte enkelt och du har enbart jobbat 8 månader.
Tror ingen är särskilt duktig eller effektiv direkt efter utbildningen, mer än de som haft det som hobbyintresse då såklart. Men tror inte det är särskilt många av alla utvecklare som har det.

Men nu har du ju 8 timmar per dag * 5 dagar i veckan på dig att träna och bli bättre. (Förmodligen mer tid än vad någon hobbyprogrammerare sitter).

Dock förstår jag dig helt och hållet, jag håller på och läser Kand. inom Datavetenskap och är inne på min 3:e vecka - har väldigt höga krav på mig själv och är väldigt orolig för att jag inte kommer hålla måttet för vad jag själv skulle vara nöjd med. Eller att man är en under medel bra programmerare - eller värsta fall, en hopplös programmerare. Men förhoppningsvis märker jag det relativt snart.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Skulle du vara intresserad av försäljning av liknande produkter så finns massor med jobb också.
Jag gjorde liknande byte för tio år sen, jobbade som industrielektriker och är nu säljare inom industriautomation.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits. Nyexaminerad på konsultbolag, precis fått första uppdraget. Det alla har sagt, inklusive cheferna är: ta det lugnt!

Är man nyexad så bör företaget inte räkna med att man ska vara 110% produktiv direkt. Vi har ju ingen erfarenhet! Företagen tar in nyexade för att de kan forma dem till någonting som är (ofantligt) vinstdrivande om >2 år.

Som andra har sagt, snacka med din chef och ta det lugnt

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Nu jobbar inte jag i IT, men kan säga som många andra att arbetslivet tar tid! Det tar allt från 2 till 5 år innan du lär dig ditt yrke så du känner dig bekväm med det. Se bara till att fråga och lära dig så mycket du kan varje dag så ska du se att känslan vänder.

Mina första 2-3 år i mitt yrke kände jag den känslan av att ha tagit vatten över huvudet. Grejen är den att alla andra förväntar sig kanske inte lika mycket som du gör. I början har man en tendens att förvänta sig att allt ska gå så hiskeligt fort uppåt och framåt. Sanningen är ofta att de som är runt omkring är medvetna om det mesta delen av tiden.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Lite tankar jag fick utifrån det du skrev :

Om du har dåligt självförtroende är risken större att du blir överdrivet självkritisk. Du kan inte lita på din känsla utan behöver feedback utifrån. Försök att verkligen ta till dig det andra säger att du gör bra, för sannolikt har du en tendens att bortse från positiv kritik ("det var bara pga x") och mest komma ihåg sämre erfarenheter ("typiskt mig").

Åtta månader är kort tid på komplexa arbeten. Man brukar säga att det tar ett år att lära sig betydligt "enklare" arbeten. En vettig chef och vettiga medarbetare räknar inte med att du kommer vara särskilt snabb. Dessutom är det inte bara snabbhet som räknas.

Ta hjälp av trevliga och erfarna kollegor. De har garanterat minnen från när de själva var nya och osäkra.

Om du egentligen inte vill jobba i branschen är det så klart en bra idé att byta inriktning. Jag har en polare som jobbade som programmerare, som bytte för några år sedan och numera jobbar som vägläggare. Han stortrivs.

Slutligen : Du är verkligen inte ensam i din osäkerhet. På arbetsplatser jag varit på där folk litar på varandra kommer liknande samtalsämnen upp i bland och många brukar känna igen sig. Kanske hänger det samman med Dunning-Kruger effekten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte fått höra riktigt än: "det gjorde du bra". Däremot har jag väl inte direkt fått höra motsatta heller men tror mer det har att göra med snällhet.

Jag skiftas mycket mellan olika sub-områden inom IT på mina projekt, så ibland försöker jag vara snäll mot mig själv och tänka att det är okej om det går lite segt eftersom allt är nytt hela tiden. Men känslan av ångest på slutet av dagen när man inte kommit så långt finns ofta där.

Tackar så mycket för svar och pepptalket, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Tack! det finns lite tips att hämta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Datavetenskapliga utbildningar brukar vara rätt breda om det inte är en speciellt nischad utbildning. Tänk på att inom IT finns det otroligt mycket intressanta jobb! Du kanske bara inte har hittat rätt område inom IT.

Fundera lite på vad du vill jobba med inom IT. Tycker du om att arbeta med människor kanske helpdesk kan vara något för dig. Vill du jobba med servrar så kanske en kurs i Windows Server är något!som en form av fortbildning (https://valla.fhsk.se/utbildningar/windows-server-grundkurs/). Om du känner att nätverk är mer din grej så kan du ju kolla på utbildningar inom nätverk och sen söka ett jobb som nätverkstekniker.

Det kommer att lösa sig! I värsta fall får du gå tillbaka till skolbänken om du inte skulle hitta något som passar dig! Men om du verkligen vill byta jobb, försök att kolla efter ett nytt jobb inom IT-området. Därefter kollar du på utbildningar.

Tack för svar! Ska verkligen anstränga mig mer för att hitta en nisch jag kan gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Dessvärre ett fenomen i branschen. Man skall vara fullärd och ha minst 10-års erfarenhet men du skall vara nyutexad och ha en lön som följer något U-land lönestandard.
Man vill dessutom inte lära upp någon.

I gengäld får man brist på personer inom yrket. Högre löner än normalfallet samt ett ständigt gnäll över varför det inte finns några utvecklare att få tag på.

Snacka om idioti på hög nivå.

Ett tips till dig om man nu skall hålla sig OnT. är att söka till någon aktör som inte är konsultfirma. Som är villig att ta sig an en junior som jobbat som konsult i ett år.
Det är långt ifrån alla konsulter som är underbarn enligt dina punkt 1 och 2.
För att kunna utföra ett bra arbete så är det ju ändå så att man måste få förutsättningarna till det. Som junior så är det en engagerad senior/lead som borde guida dig och bolla idéer med dig.
Har du någon handledare som kan stötta dig?

Jag har väl tänkt på att lämna just konsultbranchen.

Jag har ingen mentor/handledare. Faktum är att jag inte fått en enda kodgranskning sen jag började. Sitter själv med projekten och skriver förmodligen dålig kod. Förut hade jag ångest för min dåliga kod men nu är det mer att jag tänker "aja om ingen ändå ska titta till det här och hjälpa mig med synpunkter, so be it".

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Tycker nog du borde ta det lugnt, att programmera är inte enkelt och du har enbart jobbat 8 månader.
Tror ingen är särskilt duktig eller effektiv direkt efter utbildningen, mer än de som haft det som hobbyintresse då såklart. Men tror inte det är särskilt många av alla utvecklare som har det.

Men nu har du ju 8 timmar per dag * 5 dagar i veckan på dig att träna och bli bättre. (Förmodligen mer tid än vad någon hobbyprogrammerare sitter).

Dock förstår jag dig helt och hållet, jag håller på och läser Kand. inom Datavetenskap och är inne på min 3:e vecka - har väldigt höga krav på mig själv och är väldigt orolig för att jag inte kommer hålla måttet för vad jag själv skulle vara nöjd med. Eller att man är en under medel bra programmerare - eller värsta fall, en hopplös programmerare. Men förhoppningsvis märker jag det relativt snart.

Tack för fina order. Ska inte göra något förhastat men vet inte hur länge jag orkar med känslan av oduglighet. Ska försöka vara snällare mot mig själv.

Lycka till med utbildningen och tips: fokusera på grunderna. tex: Operativsystem och nätverk önskar jag att jag hade spenderat mer tid på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle du vara intresserad av försäljning av liknande produkter så finns massor med jobb också.
Jag gjorde liknande byte för tio år sen, jobbade som industrielektriker och är nu säljare inom industriautomation.

Just sälj lockar inte, men jag ska försöka vara öppen för att leta efter andra andra jobb inom IT som inte är lika svåra som programmering.

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Changer2:

Känner mig vilse och skulle verkligen uppskatta ärliga råd från er här som kanske är i samma bransch.

Jag gick datavetenskaplig utbildning och började sedan jobba på ett konsultföretag där jag nu varit i snart 8 månader. Jag känner mig sämst. Tycker det går riktigt långsamt för mig och det känns som det kommer hintar om det då och då från chef och kollegor. Detta förstör mitt redan dåliga självförtroende. Jag tror inte jag klarar av det här längre och tror heller inte att jag kommer att kunna ha en långvarig anställning.

För att klara denna snabba och relativt breda bransch har jag fått uppfattning att man behöver en av två egenskaper:

  1. Vara genomsnittlig smart men så pass intresserad och passionerad att man sysslar med det (programmering) en hel del på fritiden

  2. Eller att man istället är över genomsnittligt smart och mycket snabblärd men inte nödvändigtvis så passionerad till den grad att man sitter och kodar på fritiden

Jag ingår inte i någon av de 2 kategorierna ovan. Har svårt för att organisera och strukturera upp mina arbetsuppgifter och fastnar lätt på detaljer och att jag ser problem i förväg vilket gör att jag har svårt att komma igång. Jag tycker iofs att det är kul att programmera, men gör hellre annat på fritiden.

Frågan är vad ska jag göra istället? Jag ser mig själv ha följande alternativ:

  1. Fortsätta tills jag bryter samman/ får sparken. Kan förmodligen hålla mig från att få sparken om jag jobbar extra ca 10 timmar per vecka, men det orkar jag inte.

  2. Byta jobb inom IT, isåfall något enklare såsom IT support eller dylikt

  3. Byta till ett enklare jobb utanför IT och under tiden fundera på vad jag ska göra istället. Kanske söka någon kortare utbildning/yrkesutbildning under tiden.

Jag själv känner mest för alternativ 3 ovan. Jag är medveten att det blir väldigt svårt att komma tillbaka till IT branschen när man väl lämnat den något år men den risken är jag villig att ta.

Har någon här varit i en liknande situation? Hur gjorde ni? Alla råd uppskattas.

Mitt råd till dig är: Vad vill du själv hålla på med?
Vill du fortfarande jobba inom IT-Branschen så sök dig till en annan arbetsgivare som uppskattar dig.

Konsultbolag är i regel inte jättebra på att ta hand om sina konsulter om du inte är deras kassako alltså deras most wanted konsult.
Jag har förvisso haft tur att vara en av de konsulterna som ständigt haft 3-8 kunder som huggit efter än.
Men jag har sett andra kollegor som har behandlats liknande som du vilket gjorde att även jag tröttnade på arbetsgivarens tilltag.
Det är en annan sak om de kommer med konstruktiv kritik men att bara komma med saker som sänker en person är helt fel.

Som sagt trivs du inom branschen och vill jobba med IT så kan man lära sig det mesta även de mest erfarna (experterna) har svarta håll där de rent av är riktigt dåliga kunskapsmässigt då de ofta är experter på just sitt område.

Antingen letar du ett annat jobb inom IT-Branschen om du känner att du kan tänkas trivas tex IT-Support och när du åter igen fått upp självförtroendet kanske söker dig vidare för det finns bra arbetsgivare som även ger än kurser för de vill bygga upp en person så som dem vill ha än. Du skriver samtidigt att du inte är så pass passionerad grejen är att försöka hitta ett jobb man samtidigt tycker är kul då man spenderar så pass mycket tid på sin arbetsplats.

Dock verkar det konsultbolaget du jobbar på inget vidare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Sitter lite i samma sits. Nyexaminerad på konsultbolag, precis fått första uppdraget. Det alla har sagt, inklusive cheferna är: ta det lugnt!

Är man nyexad så bör företaget inte räkna med att man ska vara 110% produktiv direkt. Vi har ju ingen erfarenhet! Företagen tar in nyexade för att de kan forma dem till någonting som är (ofantligt) vinstdrivande om >2 år.

Som andra har sagt, snacka med din chef och ta det lugnt

Tack! Jag ska jobba på att inte tänka så dramatiskt. Jag försöker att inte hetsa upp mig för mycket över hur lite jag producerar ibland även om det är svårt.

Skrivet av Drickz:

Nu jobbar inte jag i IT, men kan säga som många andra att arbetslivet tar tid! Det tar allt från 2 till 5 år innan du lär dig ditt yrke så du känner dig bekväm med det. Se bara till att fråga och lära dig så mycket du kan varje dag så ska du se att känslan vänder.

Mina första 2-3 år i mitt yrke kände jag den känslan av att ha tagit vatten över huvudet. Grejen är den att alla andra förväntar sig kanske inte lika mycket som du gör. I början har man en tendens att förvänta sig att allt ska gå så hiskeligt fort uppåt och framåt. Sanningen är ofta att de som är runt omkring är medvetna om det mesta delen av tiden.

Tackar! Ja det verkar vara en genomgående åoäng bland svaren hitills att jag inte bör stressa och ta det lite som det kommer. Jag ska avakta med att helt lämna IT och känna efter ett tag till hur det går

Tack!

Permalänk
Medlem

Det var likadant för mig i början. När min första kod accepteras till produktion och började användas på riktigt så släppte det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Mitt råd till dig är: Vad vill du själv hålla på med?
Vill du fortfarande jobba inom IT-Branschen så sök dig till en annan arbetsgivare som uppskattar dig.

Konsultbolag är i regel inte jättebra på att ta hand om sina konsulter om du inte är deras kassako alltså deras most wanted konsult.
Jag har förvisso haft tur att vara en av de konsulterna som ständigt haft 3-8 kunder som huggit efter än.
Men jag har sett andra kollegor som har behandlats liknande som du vilket gjorde att även jag tröttnade på arbetsgivarens tilltag.
Det är en annan sak om de kommer med konstruktiv kritik men att bara komma med saker som sänker en person är helt fel.

Som sagt trivs du inom branschen och vill jobba med IT så kan man lära sig det mesta även de mest erfarna (experterna) har svarta håll där de rent av är riktigt dåliga kunskapsmässigt då de ofta är experter på just sitt område.

Antingen letar du ett annat jobb inom IT-Branschen om du känner att du kan tänkas trivas tex IT-Support och när du åter igen fått upp självförtroendet kanske söker dig vidare för det finns bra arbetsgivare som även ger än kurser för de vill bygga upp en person så som dem vill ha än. Du skriver samtidigt att du inte är så pass passionerad grejen är att försöka hitta ett jobb man samtidigt tycker är kul då man spenderar så pass mycket tid på sin arbetsplats.

Dock verkar det konsultbolaget du jobbar på inget vidare.

Tack! Jag ska i första hand kolla efter andra jobb/arbetsgivare inom IT men kanske söka enklare delområden av IT.

Skrivet av Xeno88:

Det var likadant för mig i början. När min första kod accepteras till produktion och började användas på riktigt så släppte det.

Tack det skall jag ha i åtanke att det kanske släpper om man väl får lite konfirmation. Tyvärr är det ingen som tittar på min kod :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Changer2:

Tack det skall jag ha i åtanke att det kanske släpper om man väl får lite konfirmation. Tyvärr är det ingen som tittar på min kod :/

Berätta för någon mer senior på företaget att du känner dig osäker på om din kod följer företagets standarder och att du gärna vill utveckla dig. Har du tur så har företaget ett dokument med regler för hur man bör koda. Saker som max x rader per metod, kommentarer/inte kommentarer, kameler/dromedarer och så vidare.

Om inte annat så kolla på kodstandard/styleguide/konventioner för det språk du kodar i och välj en som passar dig, snabbt googlat:
- C# Coding Conventions (C# Programming Guide)
- oracles code conventions (1997)
- JavaScript Style Guide
- PEP 8 -- Style Guide for Python Code
Hittar du en bra standard och följer den så är din kod åtminstonne konsekvent och du vet att den håller måttet. Får du ändå klagomål så kan du alltid hänvisa till en standard du följer, då du inte blivit föreslagen någon annan. Men var öppen för förändring om det önskas.

Angående ditt ursprungliga inlägg:

Skrivet av Changer2:

Jag ingår inte i någon av de 2 kategorierna ovan. Har svårt för att organisera och strukturera upp mina arbetsuppgifter och fastnar lätt på detaljer och att jag ser problem i förväg vilket gör att jag har svårt att komma igång. Jag tycker iofs att det är kul att programmera, men gör hellre annat på fritiden.

Du är med största sannolikhet inte helt korkad. Du har åtminstone lyckats analysera vad det är du har problem med, nu behöver du bara lista ut vad du ska göra för att tackla problemen. Här är några tips att sparka dig i rätt riktning:

- Bryt upp dina uppgifter i mindre uppgifter och börja bocka av allteftersom.
- Att du ser problem är knappast en svaghet, det tyder på att du har hyffsad koll på vad du sysslar med iaf Jag gillar att börja med grunden för att sedan lägga till edge-cases. Det blir lätt överväldigande för mig annars med alla "tänk om".

Matnyttigt för ditt självförtroende:

Dunning-Kruger-effekten

Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

Dold text

Imposter syndrome

Bluffsyndromet[1][2][3] (översatt från engelskans "impostor syndrome") är en informell psykologisk term som myntades på 1970-talet för att beskriva hur vissa personer har svårt att internalisera sina förmågor eller prestationer. Trots yttre tecken på kompetens är de som lider av bluffsyndromet övertygade om att de är "bluffar" och inte förtjänar den framgång de har nått.

Dold text

Är själv ny i branchen förövrigt, men verkar ha haft betydligt mycket mer tur vad gäller uppdragsgivare. Sök dig vidare på samma spår och ge det någon till chans innan du går och byter ner dig!

Permalänk
Medlem

Jag hatade att läsa datalogi, inte för att det var ointressant men för att vi blev satta att arbeta i par eller grupper och vad jag än gjorde kände jag att något var fel.
Vissa gick det ju bra att arbeta med, gärna de som var på samma nivå som jag så jag spände av.

Nu i efterhand inser jag att jag var onödigt hård mot mig själv, inte bara vad det gäller plugget.

Det är verkligen viktigt i livet i att med måtta skita i vad andra tycker.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

8 månader är ingenting och allt kommer vara svårt i början. Om jag vore du hade jag nog gett det några år till i alla fall. Kanske kan du byta uppdrag och få mer hjälpsamma kollegor? Kollegor är a och o enligt mig och det är vad som gör det kul (eller tråkigt) att gå till jobbet. Har du lyft detta med din chef? Jag förstår att det kan kännas dumt att att berätta att man känner sig inkompetent inför sin chef men du kan ju säga att något i stil med att du vill lägga upp en plan för att utvecklas på ett bättre sätt.

Att inte koda på fritiden är verkligen inget fel. Det finns någon slags företeelse om att alla utvecklare ska ha "side projects", gå på events med mera och det ökar stressen och pressen enligt mig. Jag sitter redan 8h (10h om man räknar med resa) framför en skärm och har redan musarm. Inte fan orkar jag sitta och fortsätta jobba när jag kommer hem, då har jag andra hobbies och plikter att utföra, för att inte tala om vila och umgås med familjen. Om jag kodar hemma så är det enbart för att jag verkligen vill det och njuter av det, annars får det vara.

Skrivet av Changer2:

Tack! Jag ska i första hand kolla efter andra jobb/arbetsgivare inom IT men kanske söka enklare delområden av IT.

Tack det skall jag ha i åtanke att det kanske släpper om man väl får lite konfirmation. Tyvärr är det ingen som tittar på min kod :/

Enklare jobb kan ju vara kommunalt t ex där allting går i slow motion. Mindre stress men man får nog vara beredd på lägre lön, mindre förmåner, mer möten och mindre personlig utveckling. Med det sagt så behövs det ju folk som jobbar där också såklart så det är inget dåligt i mina ögon.

Då är det hög tid att ni börjar med code reviews så att ni alla blir bättre. Du som är fräsch ny från skolan har ju garanterat pluggat agila processer. Introducera gärna sådana ideér för de gamla rävarna.

Permalänk
Medlem

låter som företaget inte är jätte bra på att ta hand om sina juniorer. Rent spontant så känns det drastiskt att helt byta bransch så tidigt när det i mycket verkar handla om att du inte trivs på jobbet. Har skrivits mycket bra i tråden redan men kan du inte få situationen löst så kan det mycket väl vara en ide att först prova ett annat företag.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en del i det du skriver. Är nyutbildad inom datavetenskap och jobbar som systemutvecklare inom .net. Har snart arbetat 6 månader och skrivit en del kod som används i produktion men tagit rätt lång tid att få den "ren och torr". Det är lite ångestfyllt att sitta på dagliga möten och se sina items på scrum-brädan ha över 200% i tid när alla andra blir klara mycket snabbare, så ska man stå till svars för det varje gång.

Får se vad man gör om några år, inte omöjligt att jag är någonstans mellan kod och kunder och inte bara utvecklar. Tiden får utvisa.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"