Permalänk
Skäggig legend

Varje morgon nymalet kaffe och en liten skvätt mjölk.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Moccamaster , bästa kaffebryggare jag haft.
Nespresso maskin när jag vill ta en kapsel kaffe i olika former.

Exakt samma uppsättning som vi

// Lazze

Permalänk
Medlem

Moccamaster KB741, inköpt innan regelverket att standby-tiden får vara högst 30 minuter.
Lika perfekt kaffe idag som dagen jag köpte den.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

En vanlig Moccamaster hemma, och en Cup-one på jobbet.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Haft min Moccamaster i många år nu. Brygger fortfarande utmärkt kaffe!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd

Varför är alla så frälst över Moccamaster? Jag har haft en sådan och tyckte inte den bryggde bättre eller sämre kaffe än vilken annan "duglig" bryggare som helst. Jag hade dessutom inte den allra billigaste. Vattnet rinner bara genom filtret precis som på alla andra maskiner.. Jag har gått över till perkulator och presskanna och tycker kaffet blir betydligt bättre!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Använder mina föräldrars gamla OBH Nordoca Gravity som dom böt ut när värmeplattan gav upp (gick enkelt att byta ut den). Den brygger i min åsikt godare kaffe än en Moccamaster, den är enkel att rengöra och kaffet blir rätt temperatur!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Moccamaster Cup-one Orange

hade en billigare variant för 99kr från ica som jag fick av en kompis.
köpte bryggarn ovanför för 699kr från ELON julen 2017?
brakpris tanke på att den kostar +1000kr annars.

Köpte en MoccaMaster clubline till morsan 4 år sedan & hennes kommentar var att allt kaffe smakar skit nu förutom hemma.
Tanken med min Cup one var att jag skulle börja dricka kaffe, detta har inte hänt än

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vad heter dessa? Min farmor hade en sådan

Det är en Perkulator. Min har jag använt de senaste 21 åren varje morgon
Lägg märke till knoppen, i många år fick man köpa nya då & då, för den smälte, nu har Classe en
"permanent" men den har, som du ser, oxå börjat att tappa sin isolering men är tät fortfarande.

https://imgur.com/a/QfCgxAv

HUR tusan lägger man in en bild utan länk?? :(
Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Varje morgon nymalet kaffe och en liten skvätt mjölk.

https://i.imgur.com/RfXjumN.jpg

Har exakt samma setup fast annan färg på bryggaren.
Jag är dock lite frustrerad över att det är så lätt att spilla kaffepulver från kvarnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har försökt reda ut vilken kaffemaskin det är som gäller och det är inget snack om att Moccamaster är väl omtalad men jag är lite inne på att det till stor del handlar om hype. Det är nämligen inte häller särskilt ovanligt att hitta folk som ratar Moccamastern, kanske beror det på vilken modell man köper. Placebo är ju inte häller att underskatta när det kommer till saker som baseras på smak.

Bekanta som ägt olika Moccamasters har numera bytt till betydligt billigare Melita bryggare som de anser sig mer nöjda med.

Kanske är det på sin plats att köpa hem ett par olika och göra ett test, 2000 kr vs 400 kr =D

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kör med kokkaffekanna. Slår det mesta av alla kaffebryggare. Maler själv och till det använder jag en Wilfa WSCG-2

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Severin " Blå " Termosbryggare , har haft den i många år och den brygger fortfarande gott kaffe.
Perfekt med en termos så man har varmt kaffe längre.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Använder en porslins-tratt, dricker bara en kopp per dag så ej befogat med en el-bryggare.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en DeLonghi Caffe Treviso.

Gör jobbet bra för mig.

Permalänk
Avstängd

Kör med snabbkaffe här.

Gevalia Colombia.

Supergott!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har försökt reda ut vilken kaffemaskin det är som gäller och det är inget snack om att Moccamaster är väl omtalad men jag är lite inne på att det till stor del handlar om hype. Det är nämligen inte häller särskilt ovanligt att hitta folk som ratar Moccamastern, kanske beror det på vilken modell man köper. Placebo är ju inte häller att underskatta när det kommer till saker som baseras på smak.

Bekanta som ägt olika Moccamasters har numera bytt till betydligt billigare Melita bryggare som de anser sig mer nöjda med.

Kanske är det på sin plats att köpa hem ett par olika och göra ett test, 2000 kr vs 400 kr =D

Melitta har bryggare som gör lika bra kaffe som en Moccamaster, bla deras Excelent-serie. Wilfa likaså. Leta efter de som är certifierade av European coffee brewing center. Men Moccamaster är oslagbar på två punkter, livslängd och reparerbarhet. Min Moccamaster är 14 år och brygger lika bra kaffe idag som när den var ny. Moccamaster byggs för hand och kan repareras, allt finns som reservdel.

Skulle tro att de flesta som är missnöjda med en MM är det för att de tycker den är lite knölig i hanteringen (många lösa delar) eller att de fått fel på det manuella droppstoppet. Kanske några som fått en av/på-knapp som gått sönder men den kan enkelt bytas.

Moccamaster (och de andra ECBC-certifierade bryggarna) gör bra kaffe, de brygger med rätt temperatur och tillräckligt snabbt. Givetvis finns det bryggare som inte är certifierade men ändå gör ett bra kaffe. Har dock svårt att se att någon bryggare slår Moccamaster när det gäller livslängd.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Moccamaster samt en (minns ej namnet) en sådan där lite rackare man ställer direkt på spisen och värmer upp för mindre starkare kaffe.

Dricker dock i princip aldrig kaffe, så används främst vid besök. SodaStreamen använder jag däremot dagligen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Melitta har bryggare som gör lika bra kaffe som en Moccamaster, bla deras Excelent-serie. Wilfa likaså. Leta efter de som är certifierade av European coffee brewing center. Men Moccamaster är oslagbar på två punkter, livslängd och reparerbarhet. Min Moccamaster är 14 år och brygger lika bra kaffe idag som när den var ny. Moccamaster byggs för hand och kan repareras, allt finns som reservdel.

Skulle tro att de flesta som är missnöjda med en MM är det för att de tycker den är lite knölig i hanteringen (många lösa delar) eller att de fått fel på det manuella droppstoppet. Kanske några som fått en av/på-knapp som gått sönder men den kan enkelt bytas.

Moccamaster (och de andra ECBC-certifierade bryggarna) gör bra kaffe, de brygger med rätt temperatur och tillräckligt snabbt. Givetvis finns det bryggare som inte är certifierade men ändå gör ett bra kaffe. Har dock svårt att se att någon bryggare slår Moccamaster när det gäller livslängd.

Jag har länge kört Excellent serien och det gör verkligen extremt bra kaffe per krona. ECBC bryggarna är verkligen riktigt bra, iaf melittas och MM. Tycker det finns betydligt bättre saker man kan göra om man vill förbättra smakupplevelsen jämfört med en tusenlapp extra för en MM. Bra kaffe som man gillar är väl självklart, men vatten gör extrem skillnad. Stockholms kranvatten är verkligen ingen höjdare smakmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tycker det finns betydligt bättre saker man kan göra om man vill förbättra smakupplevelsen jämfört med en tusenlapp extra för en MM. Bra kaffe som man gillar är väl självklart, men vatten gör extrem skillnad. Stockholms kranvatten är verkligen ingen höjdare smakmässigt.

Skillnaden är att få, om ens några, Melittor upplever sin 20-årsdag. Majoriteten av alla MM gör det. Det är värt pengarna för mig.

Sedan är bra råvaror a och o.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Kanske är det på sin plats att köpa hem ett par olika och göra ett test, 2000 kr vs 400 kr =D

Kör blindtest på några vänner/bekanta också

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Skillnaden är att få, om ens några, Melittor upplever sin 20-årsdag. Majoriteten av alla MM gör det. Det är värt pengarna för mig.

Sedan är bra råvaror a och o.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du föredrar melittas kvalitet?

Är väl egentligen fel tråd, men har du testat något annat vatten än kranvatten som fungerar bra? Testat någon flaska vatten som blivit över men inte samma nivå som vissa kranvatten

Permalänk
Medlem

Har du inte bra/gott vatten kan du ha hur dyr bryggare som helst. Skit in - skit ut. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

Kör på en Melitta Look Therm.
Brygger bra har nått vad de kallar aroma selector en grej övers som man vrider på och kaffet blir lite olika starkt beroende på om du har på svagt eller starkt. Relativt enkel kaffebryggare som brygger vad jag tycker är bra kaffe med Arvid Nordqvist Classic Mellan.
https://www.melitta.se/sv/LOOK-Therm-602.html?scrolltoindex=0

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Tack för all input! Dags att nörda ner sig lite

Har nu kört ett litet test på Moccamaster KBGC982, Melita Look 4.0 Selection och min gamla noname.

Först körde jag igenom samtliga 2 gånger med rent vatten. 10 dl vatten tog Moccamaster 4.15 min och Melita 5.45 min. En bryggning genomfördes samtidigt på maskinerna med följande recept :

- 20 g Arvid Nordqvist Eco Solid (d.v.s strax över 2 1/2 kaffemått á 7-8 gram).
- 5 dl (Mugg(2.5) x 2)
- Melita 1/4 vitt filter

Man kan här se hur 5 dl som ska vara 2 muggar visas i de olika bryggarna :

Moccamaster

Melita

Noname

Rekommendationen är 1 mått á 7 gram till 1 kopp (1.25 dl), d.v.s 2 mått till en vanlig mugg(2,5 dl). Detta anser jag och många av de jag bjudet vara för mycket. Givetvis är detta en smaksak men personligen gillar jag inte beskt kaffe och just denna ton kommer gärna fram när man ökar styrkan. Samtidigt är tunt kaffe hemskt på sitt vis vilket gör att man vill hitta en balans som troligen är högst individuell. När jag frågat runt så verkar dock det generella receptet vara 1 mått per kopp plus 1 mått till kannan(upp till 7-8 då kannan får 2 mått istället).

Tiden det tog att färdigställa kaffet blev enligt följande :

Moccamaster : 3:20 min
Melita : 4:45 min
Noname : 6:46 min

Vi var 2 som genomförde ett blindtest och av en händelse så lyckades jag faktiskt pricka rätt på samtliga.

- Kaffet från noname bryggaden gav en bra kaffe doft men var tydligt svalare än övriga. Trotts detta gav kaffet en god och fyllig smak som jag såklart känner igen så väl. Detta kaffe svalnade ganska snabbt och därmed blev det också väldigt beskt på slutet. Jag har inte tänkt på detta tidigare men nu när man jämför det så var det väldigt uppenbart. Att prova koka kaffe från spisen då och då för att kontrollera sin kaffekokare är nog inte en dum idé, detta var ett tipps som jag läste från någon kaffe expert.

. Melitan gav också ett kaffe med god kaffe doft. Kaffet i sig var tydligt varmare men fylligheten fanns kvar och beskheten var låg. Upplevde också att kaffet var tjockare men detta måste ha varit någon kombo mellan smak och temp efter som jag använde samma filter på alla.

- Moccamastern var väldigt tydligt varmast av dem alla. Som alla vet så påverkar temperaturen smak och doft en hel del och här var kaffedoften väldigt liten i jämförelse. Första sipparna kändes kaffet vattnet och mindre fylligt vilket jag egentligen inte tycker är vidare konstigt med tanke på den högre temperaturen. Moccamaster fortsatte dessutom hålla en hög temp på kaffet även efter att det var färdigt, vid uppmätning fick jag fram följande :

Moccamaster : 77 grader
Melita 70 grader

Självklart var det en hel del tur att gissa rätt mellan Moccamaster och Melitan men jag tänkte att Moccamaster måste leva upp till ECBC vilket innebär mer kontroll på temperatur oavsett hur det påverkar smaken.

Så även om receptet var exakt likadant så skilde sig smaken på samtliga. Jag gissar på att detta handlar främst om temperatur men också hur snabbt kaffet rinner igenom bönerna.

Det är såklart fullt möjligt att kaffet hade smakat lika dant från samtliga bryggare om de varit på exakt samma temp. Ska man ha en större bjudning eller om man vet att man inte dricker kaffet direkt från kannan så kan säkert Moccamastern vara ett bättre val, kallt kaffe enligt de flesta ingen höjdare(även om proffsen säger att även ett kalt kaffe ska vara gott).

Sen har vi byggkvalité och självklart får men bättre byggkvalité för de 2000 kr som Moccamastern kostar, större delen är gjord av glas och metall. Tack vare den stora vattenbehållaren så är det enkelt att hälla i vatten snabbt utan att det stänker överallt och man ser tydligt vatten nivån. Det finns fler lösa prylar på denna bryggare vilket gör att det känns bökigare men också flexiblare. Kannan är enkel att rengöra men handtaget är inte vidare skönt att hålla i, den känns faktiskt enklare och plastigare än Melitan.

Melitan består främst av plast och större delen är blank. Vattentråget är smalare och kräver lite mer precision när man häller i vatten, det är inte häller lika tydligt var vatten nivån är. Denna bryggare tar upp klart mindre utrymme och passar perfekt i ett hörn. Kannan har en intressant form som ser ut att vara svår att rengöra men som faktiskt är relativt enkel. Handtaget är klart skönare än Moccamastern men det känns också något tyngre(har inte vägt dem). Filterhållaren är väldigt enkelt att plocka ut medan Moccamastern var lite krånglig. När bryggaren körde så klickade den till väldigt markant, troligen någon relä som slår om. Det är så pass högt att man kan fundera på om något är sönder på den.

Det är fullt möjligt att en Melita kokare för 500 kr inte alls håller så länge som en dyrare Moccamaster, men frågan är om det inte är bra att byta ut kaffekokaren lite då och då? Det är allmänt känt att värme prestationen går ner i de flesta bryggare med åren vilket troligen är det vi ser i noname bryggaren jag har.

Vi var 2 som testade och vi är ganska öppenspråkiga med våra åsikter även om vi inte samtycker men i detta fallet hade vi väldigt lika uppfattning.

Så vilken behåller vi? Just nu får jag säga att jag håller med våra bekanta, Melita presterar förvånansvärt bra trotts lågt pris! Men vi ska köra ett litet test till och kanske blandar vi in en Melitta Excellent 5.0.

European coffee brewing centre(ECBC) ger jag lika lite för som kaffe tillverkarens mått recept. Detta är trotts allt en smaksak vilket givetvis också betyder att en tredje person hade kunnat ha en helt annan åsikt än vad vi hade. Anser man att den bryggare man har ger det bästa kaffet så är det också så, det finns inget annat vis att egentligen mäta det på

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Har du inte bra/gott vatten kan du ha hur dyr bryggare som helst. Skit in - skit ut. Så enkelt är det.

I Sverige har vi ju alla, så gott som iallafall, tillgång till bra kranvatten. Så det är ju inget problem.

Sedan så är det temperaturen vid bryggningen som är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

I Sverige har vi ju alla, så gott som iallafall, tillgång till bra kranvatten. Så det är ju inget problem.

Sedan så är det temperaturen vid bryggningen som är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men det smakar definitivt inte likadant. Det finns flera parametrar som avgör smaken på vanligt kranvatten, en av de mer välkända är mängden kalk. Ofta vill man dra ner på det för att hålla rent och fint hemma men då blir också smaken markant sämre säger de som jag uppfattar som kunniga inom ämnet. Var själv på väg att sätta in en kalkavhärdare och då sa man att vissa drar fram en ensam slinga som inte avkalkas och som används till dryck

Vill man jämföra mellan olika geografiska platser kanske man ska använda märkes vatten från flaska ex Evian

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Melitta Easy

Brygger fint, inget löst lock till kannan och tratten har droppstopp så det inte rinner ner om kannan är borttagen.
Tyvärr inget autostop, vilket Melitta Look har.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

I Sverige har vi ju alla, så gott som iallafall, tillgång till bra kranvatten. Så det är ju inget problem.

Sedan så är det temperaturen vid bryggningen som är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jimmy:

Jo men det smakar definitivt inte likadant. Det finns flera parametrar som avgör smaken på vanligt kranvatten, en av de mer välkända är mängden kalk. Ofta vill man dra ner på det för att hålla rent och fint hemma men då blir också smaken markant sämre säger de som jag uppfattar som kunniga inom ämnet. Var själv på väg att sätta in en kalkavhärdare och då sa man att vissa drar fram en ensam slinga som inte avkalkas och som används till dryck

Vill man jämföra mellan olika geografiska platser kanske man ska använda märkes vatten från flaska ex Evian

Visst har vi generellt bra kranvatten i Sverige, men som Jimmy skriver, "det smakar definitivt inte likadant". Det var det jag syftade på. Inte att vi har mer eller mindre odrickbart vatten. Kaffe har ju diskuterats över en kopp kaffe, och flera vittnar om att kaffet smakar godare/bättre på vissa platser än andra. Just pga vattnet.