Äga en dns och använda outlook epost server gratis?

Permalänk

Äga en dns och använda outlook epost server gratis?

Hallå allesammans.

Jag har tänkt köpa mig en dns för att kunna få en företags email. Jag behöver vad jag då förstått även någon typ av email server.
Jag gillar outlook, har alltid använt mig av outlook.com så skulle även nu vilja ha denna emailserver.
Jag har läst att man kan köpa en subscription av något typ av office program(office365) men kan då endast ha en email. Detta kostar 100kronor i månaden + en dns.
Jag har även läst att man kan använda sig av sitt webhotels email sen forwards den till outlook.... stämmer detta? Finns det risk att det strular och att visa emails inte kommer fram?

Finns det andra seriösa email servrar som är billigare? Tycker det blir dyrt med 100 kronor i månaden, speciellt om jag vill ha tre emails. Plus en dns från godaddy, för det var den som godkändes.

Permalänk
Medlem

100kr i månaden för dyrt för ett företag? Vad tror du drifta eget kostar? 100 kr ger ca 15 minuter per månad. På den tiden ska du hinna drifta och supporta hela alltet. För din tid kostar också i ett företag.

Betala och sov gott (alternativt få lite fritid om det är ett eget företag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

100kr i månaden för dyrt för ett företag? Vad tror du drifta eget kostar? 100 kr ger ca 15 minuter per månad. På den tiden ska du hinna drifta och supporta hela alltet. För din tid kostar också i ett företag.

Betala och sov gott (alternativt få lite fritid om det är ett eget företag)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är klart fast det blir ju 300 kronor för tre emails plus en godaddy domän. När man one.se får fler emails.
Sen kan jag ej få den domän jag vill ha på godaddy.
Så frågan kvarstår kan man forwarda en email som man kunnat göra innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av frågvis jävel:

Jo det är klart fast det blir ju 300 kronor för tre emails plus en godaddy domän. När man one.se får fler emails.
Sen kan jag ej få den domän jag vill ha på godaddy.
Så frågan kvarstår kan man forwarda en email som man kunnat göra innan

Du kan väl lägga flera alias på en användare, men är ni 3st användare så behövs 3st licenser.

Du får ju mer än bara epost med Office 365 för företag.
Tex hela office suiten, 1TB molnlagring, webmail, support osv.

Du betalar för att slippa lägga tid på det.

Kostnaden är troligen mindre än ett enda mobilabinnemang...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Sen kan jag ej få den domän jag vill ha på godaddy" är den uptagen där så är den upptagen, du kan inte använda vilken domän du vill bara för att du sätter upp en DNS, då lär det bli ett jävla liv och din ISP kommer släcka din lina

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"Sen kan jag ej få den domän jag vill ha på godaddy" är den uptagen där så är den upptagen, du kan inte använda vilken domän du vill bara för att du sätter upp en DNS, då lär det bli ett jävla liv och din ISP kommer släcka din lina

Tror ts menar exemeplvis .se .com. net osv. Inte att domänen är upptagen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanka på frågorna så tror jag det är bäst att hyra in sig på ett webhotell och låta dem sköta allt tills man kan tillräckligt för att inte behöva ställa frågor av den här typen.

Tex kostar ett företagspaket med 10 mailkonton och dns tjänst 47,20kr + moms per månad på Loopia.
https://support.loopia.se/wiki/paket-med-enbart-e-post/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Tror ts menar exemeplvis .se .com. net osv. Inte att domänen är upptagen.

Bäst att kolla, råkat på folk förr som tror att man kan köra en dns "hemma" och använda "Upptagendomän.com"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du kan väl lägga flera alias på en användare, men är ni 3st användare så behövs 3st licenser.

Du får ju mer än bara epost med Office 365 för företag.
Tex hela office suiten, 1TB molnlagring, webmail, support osv.

Du betalar för att slippa lägga tid på det.

Kostnaden är troligen mindre än ett enda mobilabinnemang...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstod det som så får du en email, sen vet jag inte om du kan ha flera aliases som går till samma email. Men jag skulle vilja kunna använda mig av tre emails med olika inloggningar.
Jag ska ringa och kolla med dem imorgon

Skrivet av adfactory:

"Sen kan jag ej få den domän jag vill ha på godaddy" är den uptagen där så är den upptagen, du kan inte använda vilken domän du vill bara för att du sätter upp en DNS, då lär det bli ett jävla liv och din ISP kommer släcka din lina

Jag förstår att de inte går att använda sig av en upptagen domän det jag menade var att de inte har den domän som jag skulle vilja använda mig av(.nu)

Skrivet av mrqaffe:

Med tanka på frågorna så tror jag det är bäst att hyra in sig på ett webhotell och låta dem sköta allt tills man kan tillräckligt för att inte behöva ställa frågor av den här typen.

Tex kostar ett företagspaket med 10 mailkonton och dns tjänst 47,20kr + moms per månad på Loopia.
https://support.loopia.se/wiki/paket-med-enbart-e-post/

Den fråga jag ställt var om det går att forwarda email från ett wobhotells email till en outlookmail samt om det finns några nackdelar. Det har jag ännu inte fått svar på

Permalänk
Skrivet av frågvis jävel:

Jag förstår att de inte går att använda sig av en upptagen domän det jag menade var att de inte har den domän som jag skulle vilja använda mig av(.nu)

Topp.

Ja du kan få dina mail i outllok, du kan lägga till ditt gmail/hotmail/egen domän.xx i outlook klienten. Outlook är ju bara ett mailprogram, mail-serverdelen heter exchange.

Du anger bara webhotellets smtp och imap i outlook, *poff* alla mail hamnar hos dig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Finns tre alternativ.
Du skaffar domänen av loopia/one eller liknande på alla tre alternativen. Första är att du använder deras paket för e-post. Mejlen kan du då läsa i deras webbmejl och du kan lägga in den i Outlook programmet i din dator och appen i telefonen.

Du skaffar Office 365. Det kostar om du bara vill ha E-post 50GB, teams, onedrive 1TB, sharepoints etc. cirka 45kr månaden. per användare. Är du själv i företaget så räcker en licens oavsett hur många domännamn du har. För cirka 100kr istället för 45 får du även 5st installationer av Office-paketet. Du kan lägga till E-posten i både telefon och dator. Du får full synkning på mejl och kontakter.

Det sista och sämsta är att vidarebefodra mejlen till Outlook.com. Men då blir det genast krångligare att skicka med domänen. Så det rekommenderar jag inte.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Topp.

Ja du kan få dina mail i outllok, du kan lägga till ditt gmail/hotmail/egen domän.xx i outlook klienten. Outlook är ju bara ett mailprogram, mail-serverdelen heter exchange.

Du anger bara webhotellets smtp och imap i outlook, *poff* alla mail hamnar hos dig.

okej vad bra, verkar vara något liknande jag har gjort med mitt thunderbird mailprogram

Permalänk
Medlem

@frågvis jävel: Du blandar ihop begrepp rätt så friskt, vilket gör det lite svårt att hjälpa dig.

En domän syftar på hela "namnet" (t ex sweclockers.com) och inte enbart den s k toppnivådomänen. (.com)

outlook.com är ingen epostserver i sig. Möjligen syftar du på själva webbgränssnittet?

Epost har inget med webbhotell att göra. Webbhotell handlar bara om hemsidor. Antar att du bara menar "valfri epostleverantör".

Som ovan nämnt så kan du lägga in epost från vilken leverantör du vill i Outlook skrivbordsklient. Jag tror det går i webbgränssnittet med, men då måste du nog logga in med ett Microsoft-konto först och sedan lägga till din företagsadress.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Finns tre alternativ.
Du skaffar domänen av loopia/one eller liknande på alla tre alternativen. Första är att du använder deras paket för e-post. Mejlen kan du då läsa i deras webbmejl och du kan lägga in den i Outlook programmet i din dator och appen i telefonen.

Du skaffar Office 365. Det kostar om du bara vill ha E-post 50GB, teams, onedrive 1TB, sharepoints etc. cirka 45kr månaden. per användare. Är du själv i företaget så räcker en licens oavsett hur många domännamn du har. För cirka 100kr istället för 45 får du även 5st installationer av Office-paketet. Du kan lägga till E-posten i både telefon och dator. Du får full synkning på mejl och kontakter.

Det sista och sämsta är att vidarebefodra mejlen till Outlook.com. Men då blir det genast krångligare att skicka med domänen. Så det rekommenderar jag inte.

Okej då förstår jag, det låter ju intressant. Det blir nog den för 45 isåfall !

Skrivet av L'ombra:

@frågvis jävel: Du blandar ihop begrepp rätt så friskt, vilket gör det lite svårt att hjälpa dig.

En domän syftar på hela "namnet" (t ex sweclockers.com) och inte enbart den s k toppnivådomänen. (.com)

outlook.com är ingen epostserver i sig. Möjligen syftar du på själva webbgränssnittet?

Epost har inget med webbhotell att göra. Webbhotell handlar bara om hemsidor. Antar att du bara menar "valfri epostleverantör".

Som ovan nämnt så kan du lägga in epost från vilken leverantör du vill i Outlook skrivbordsklient. Jag tror det går i webbgränssnittet med, men då måste du nog logga in med ett Microsoft-konto först och sedan lägga till din företagsadress.

Jag förstår ledsen om jag gjort det krångligare än det egentligen är. Tackar så hemskt mycket för all hjälp och svar jag fått. Jag är nu mycket klokare!

Permalänk
Medlem

Vem som helst kan sätta upp en DNS - så länge den inte försöker trycka ut "egna" saker på nätet är det inget problem.

Vad du har för domän hemma är likgiltigt för resten av internet. Bara du väljer något som inte kommer att ha samma som redan finns på nätet eftersom då kommer du inte att komma åt det.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men...

Vill du ha ex mittföretag.com som mailadress men använda en annan mailtjänst? Detta kan du göra med ex gmail. Du kan regga din domän med den mailadressen du vill ha och konfa det i gmail.

Du skickar och tar emot mail på dittföretag@gmail men det ser ut som du tar emot/skickar från dittföretag.com

Finns massor med guider på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com