Instabil dator. Drivrutinen till grafikkortet återställs titt som tätt.

Permalänk

Instabil dator. Drivrutinen till grafikkortet återställs titt som tätt.

Hej!

Ja som jag skriver i rubriken så kraschar drivrutinen till grafikkortet hela tiden. Problemet har funnits nån vecka men har blivit mycket värre de senaste två dagarna och verkar eskalera.

Processorn har varit något överklockad och i våras började jag få problem med blåskärmar och att datorn hängde sig. Jag tog då bort överklockningen och gick ner på stock volt och sen dess har det inte varit några problem alls.

Nu är jag lite osäker på vad det är som spökar, om det är grafikkortet som börjar ge upp, vilket vore lite konstigt då det inte är jättegammalt till skillnad från den övriga hårdvaran. Eller om det är sliten processor som är boven i dramat. Jag körde Prime95 i en timme som ett snabbtest och det var inga problem. Startar jag däremot upp ett spel t ex Diablo 3 så har jag en svart skärm ganska omgående och får starta om datorn med reset-knappen.

Hur ska jag gå till väga med felsökningen för att kunna isolera vad det är som strular?
Jag tänkte börja med att låta Prime95 gå över natten. Men sen?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

@The Slayer: Försök utesluta fel i Windows mm.

Snabbaste sättet att utesluta allt där på en gång är att göra en ren installation (ta bort alla partitioner på den disken) eller låna en disk som man testar att installera om på. Man behöver gå så långt för att vara säker på att man uteslutit allt. Ha bara 1 disk kopplad när du gör det så DVD/USB inte lägger/använder något på andra disken och gör det bla svårare att felsöka.

Vill man först chansa på tex buggiga drivrutiner, spel mm så behöver man åtminstone avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. För det som buggar mm kan bli kvar om man bara uppdaterar/installerar över den gamla. Stora problemet är att hitta och få bort allt.

Nollställ bios (CMOS) för att vara säkrare på inget fel är kvar där. Dom sätt som görs medan strömkabeln är utdragen är känd för att fixa flera konstiga fel än det sätt som görs i bios. Antingen gör man som det står i moderkorts manualen eller så tar man bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Kolla upp minnen med memtest som man laddar ned. Kolla att minnena är rätt inställd i bios. Välja XMP profil ELLER själv ställa in volt (spänning) och timing (latens). Minnes tillverkarna och vissa butiker har siffrorna om det inte står på själva minnena.

Det ska ställas in innan man ens drömmer om att kanske öka minnens frekvensen (hastigheten). På moderkorts hemsidor bruka det vid vissa minnes frekvenser stå * eller OC för att visa att dom räknas som minnes överklockning oavsett vad man köpt för minnen. Har man inte ställt in det andra så kan man få olika fel.

Permalänk

Uppdatering: Jag drog igång Prime95 för att låta det gå över natten men grafikdrivrutinen krashade efter 20 minuter och windows hängde sig totalt. Fick köra en norsk återställning.

Så jag plockade fram mitt förra grafikkort ur gömmorna, ett GTX780 att testa med och det fungerar precis som det ska. Ingen instabilitet alls. Så jag är väldigt säker på att det är 1070 kortet som det hänt nåt med.
Det är ett OC kort från Asus Strix-serie och kretsar som är överklockade degraderar ju med tiden. Det har nu faktiskt tyvärr gått precis över 3 år sedan jag köpte det.
Det felade bara på ett par veckor så det var ju lite oturligt. Jag har ändå reklamerat kortet hos butiken jag köpte det av för att höra ifall Asus kör någon form av goodwill. Så jag får se när de hör av sig.
Det handlar ju ändå om ett grafikkort i premium segmentet. Det bör hålla mer än 3 år tycker jag.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!