Permalänk
Medlem

Flutter + Dart = Jobb?

Är det värt att lägga ner pengar och energi på att bli bra på Flutter och Dart? När jag söker positioner där dem eftersöker någon som har kunskap inom flutter och dart så får jag inte upp mycket. Det känns som om Java är det som gäller om man vill göra appar?
Hur ser ni på flutter och dart? Kommer det slå igenom och bli stort? För mig känns det väldigt kallt på marknaden just nu eftersom det är så pass nytt.
Jag vet ju att det är bättre att veta flera språk för att bli eftertraktad, med om man börjar med att lära sig flutter och dart, kan det leda till något?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat med Flutter och Dart och än så länge har det inte kostat några pengar, bara lite tid. Men jag gör det ju bara för skojs skull och har ingen tanke på arbetsmarknaden.

Det som verkar bra är att det går snabbt skapa grafiska gränssnitt för både Android och iOS. Man kan alltså använda samma programkod för olika plattformar. En annan sak som kan vara bra för framtiden är att Google jobbar på ett nytt OS som heter Fuchsia. Fuchsia är till stor del baserat på Dart. Att snabbt kunna skapa appar för både Android och iOS är nog eftertraktat och flutter lär nog öka i popularitet så det är inte fel att lära sig tror jag. Jag tror det kan bli stort på lite sikt.

Jag har inte använt Java eller Kotlin för att skapa appar så har lite svårt att jämföra. Man kan också se det åt andra hållet. Lär du dig Java eller Kotlin så kan du göra mer än bara appar. I teorin kan man det också med Dart men som du säger det är inget eftertraktat språk på arbetsmarknaden ännu.

Hur som helst är programspråket dart objektorienterat och det är även java så man behöver lära sig objektorienterad programmering i båda fallen.

Har du tänkt göra appar till iOS också? I så fall kanske flutter är smartare då man kan ha samma kod till både iOS och Android. iOS använder ju Swift eller objective C i grunden och inte Java.

Känns som det här inte var något bra svar. Det kanske inte ger jobb i närtid men det är aldrig fel att lära sig något för framtiden.

Om Fuchsia: https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Fuchsia

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Är det värt att lägga ner pengar och energi på att bli bra på Flutter och Dart? När jag söker positioner där dem eftersöker någon som har kunskap inom flutter och dart så får jag inte upp mycket. Det känns som om Java är det som gäller om man vill göra appar?
Hur ser ni på flutter och dart? Kommer det slå igenom och bli stort? För mig känns det väldigt kallt på marknaden just nu eftersom det är så pass nytt.
Jag vet ju att det är bättre att veta flera språk för att bli eftertraktad, med om man börjar med att lära sig flutter och dart, kan det leda till något?

Tror inte det. Finns många språk som är bättre än gamla språk från 90-talet, men har inte fått det där "Go!!!".

Folk använder oftast "legacy"-språk så som C, C++, Java, C# för att det är tråkiga tunga industrispråk som har hängt med och det fungerar.

Själv kör jag GluonHQ för att skapa androidappar och iphoneappar i Java

Permalänk
Inaktiv

@Snorlena Flutter är absolut något du kommer ha nytta av! Jag har jobbat som iOS- & Android-utvecklare senaste 6 åren. Sen i somras jobbar jag nästan uteslutande i Flutter.
Ovant till en början, men native iOS & Android känns så föråldrat när man skriver det efter att ha jobbat med Flutter. Deklarativt, hot reload för snabb debugging och snabb itterering av UI & det fungerar på både Android & iOS.
När google släpper Fuchsia så kommer dessutom flutter-appar fungera nästan out of the box.

Självklart har man användning av både native iOS & Android utveckling, men ska man lära sig app-utveckling idag så är flutter en bra start
Lycka till!