Lätt laptop för civilingenjör it på liu.

Permalänk

kan tipsa er om denna, 10 000kr med deras rabattkod
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV58E...

Permalänk

Köp en beggad Macbook pro för cirka 10k. Sälj om några år för 7-8k.

Har gjort såhär var tredje år sedan 2006 och efter jag sålt den vidare brukar de kosta mig 1-2000kr över tre problemfria år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Jag köpte den när den kostade 10k, det är en riktigt bra laptop på alla punkter förutom skärmen, den har bra betraktningsvinklar och bra ljusstyrka men när det gäller färger så är den riktigt kass (iaf om man tänker på priset) så jag returnerade den och beställde denna hp envy istället
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MX19E...

HPs skärm är en riktigt fröjd för ögat i jämförelse, den har bland de bästa skärmarna som går att hitta på en laptop/ultrabook så jag är supernöjd med bytet trots de sämre specs.

Köpte Lenovo Ideapad S530 men blev missnöjd med batteritiden så letar efter något liknande.
Funderar mellan Asus VivoBook 14och HP Envy 13. Båda kostar 9999kr.

Är du nöjd med batteritiden på din HP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LearningExperience:

Köpte Lenovo Ideapad S530 men blev missnöjd med batteritiden så letar efter något liknande.
Funderar mellan Asus VivoBook 14och HP Envy 13. Båda kostar 9999kr.

Är du nöjd med batteritiden på din HP?

Du tog beslutet att göra återköp också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mrguy:

Du tog beslutet att göra återköp också?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det blir nog så. Batteritiden var usel

Permalänk
Skrivet av LearningExperience:

Köpte Lenovo Ideapad S530 men blev missnöjd med batteritiden så letar efter något liknande.
Funderar mellan Asus VivoBook 14och HP Envy 13. Båda kostar 9999kr.

Är du nöjd med batteritiden på din HP?

när det gäller batteri så är asusen oslagbar, det stämmer att man får runt 20h men som sagt skärmen var ingen höjdare direkt, HP's batteri är riktigt bra den med, jag har alltid över 70% när jag åker hem från högskolan och då har den varit igång i mist 4 timmar, jag gissar på att man får 12-13h på en laddning.

jag misstänker att lenovon har dålig batteritid eftersom den har ett dedikerat grafikkort

Permalänk
Medlem

Har hands on experience med de flesta laptop typer som nämns här.
Min åsikt och uppfattning är följande:
* ideapad är ett skämt, får ej jämföras med en thinkpad. min ideapad stendog efter ca 2 år med lätt användande, har en bekant som upplevt samma beteende.
* XPS, använder jag och många andra datatekniker som jag studerar med. Dessa är ett lotto med vinstchans på 1/3 om man får en man är nöjd med. Min har varit riktigt stökig med moderkortsbyte, byte till bättre wifi-kort osv. Batteriet har degraderat 47% på 3 år ca.
* Thinkpad X1, odödlig är min uppfattning. Köp en begagnad om budget inte tillåter
* Matebook, trevlig, 4k skärm är onödig. bra byggkvalite .
* HP elitebooks, plastig skit, förstår inte hur dessa kan anses värdiga.
* HP Z book, kraftiga bra byggkvalite men mycket lustiga hårdvaru buggar ( likt XPS).

tldr: jag hade köpt en thinkpad X1 om jag fått chansen.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Citat:

jag misstänker att lenovon har dålig batteritid eftersom den har ett dedikerat grafikkort

Jo det är nog orsaken.

Webhallen höjde precis tillbaka priset på Asus:en så saken är klar, det blir HP:n. Hade du några problem med HP:s webshop?

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägger den bara här, såg ut att vara hyfsad prestanda per krona men en undersökning angående omdömen osv bör göras.

Lenovo S530-13IWL / 13.3" / IPS / i7-8565U / 16GB / 512GB SSD M.2 / HD 620 (Fyndvara - Klass 1) - 10 790 kr

La till pris i länkbeskrivning
Permalänk
Skrivet av LearningExperience:

Jo det är nog orsaken.

Webhallen höjde precis tillbaka priset på Asus:en så saken är klar, det blir HP:n. Hade du några problem med HP:s webshop?

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inga problem alls, det var första gången jag beställde från HP store också, det ska även gå att returnera produkten ifall du ångrar dig, så inga konstigheter.

Sen ett annat tips är att om ni har elgiganten, inet eller mediamarkt i närheten gå förbi dem och känn på tangentborden, kolla på skärmarna etc, det hjälpte mig att hitta den perfekta laptop i mitt fall 👍
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte nyligen en Lenovo ThinkPad L390 som verkade ruskigt stabil, speciellt sett till priset. Jag imponerades framförallt av den matta skärmen och byggkvaliteten (ex. gångjärnet kändes robust). Tangentbordet var gjort för att faktiskt skriva på och hela paketet kändes väl avvägt liksom.

Osäker, men tror du kan få studentrabatt här också:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/ThinkP...

Edit: Jag kan inte uttala mig och fläktar, värmeutveckling eller batteritid. Brorsan verkar dock nöjd, så helt kasst kan det ju inte vara tycker jag

Permalänk
Medlem

Funkar väl bra med var som som inte är för tung.

Jag skulle kört på en Dell XPS eftersom den är trevlig och man vill kunna köra Linux.
(funkar ju iofs med Lenovo eller whatever också)

Jag tycker vikt, skärm och max RAM är viktigast. Dedikerad GPU kan man väl leva utan i realiteten osv. (rent kursmässigt så kanske du stöter på nån kurs där det är bra men det är 3-4 år frammåt; noll viktigt om man har en desktop hemma också)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit läsa alla kommentarer här än! Men jag blev klar på liu nu i våras o jag köpte en asus zenbook i 1an som överlevde hela studietiden med bravur, den tickar på hemma än idag. Den kostade 10k och har klarat allt jag kastat på den under studietiden så som CAD, matlab etc. Kunde inte vara mer nöjd.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Jag studerar just nu. Är inne på år 4 av 5 till civilingenjör.
Jag köpte en Asus VivoBook Flip TP301UA-C4040T när jag började studera. Nu när jag börjar år 4 av 5 tittar jag på en ny pga två anledningar.

Storleken på skärmen, dvs arbetsyta samt vikten.

Att bära på den varje dag (1,5kg) + böcker etc gör att jag vill ha en lättare.

Jag tog och beställde den nya Acer Swift 5 med 16gb ram, 15,6 tum skärm och väger under 1kg. Imponerande.

Med 90 dagars öppet köp som medlem så får man utvärdera om den håller måttet, dvs tangenbord, skärm mm.