Permalänk
Medlem

Har ni tips på någon aktie som delar ut på hösten? Det är lite tråkigt att ha ett längre glapp i utdelningarna.
Föredrar stabilitet framför hög volatilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har ni tips på någon aktie som delar ut på hösten? Det är lite tråkigt att ha ett längre glapp i utdelningarna.
Föredrar stabilitet framför hög volatilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Här finns en lista:

Citat:

Halvårsutdelningar bland de Sverigenoterade aktierna hittar vi numera i Astra Zeneca, Atlas Copco, Castellum, Husqvarna, NCC, Oriflame, Telia och Thule.

Bilsäkerhetsbolaget Autoliv och fastighetsbolaget Hemfosa är de enda större bolagen i Sverige som ger kvartalsutdelning på en vanlig stamaktie.

Dock saknas Investor på den listan, jag vet inte varför. De delar ut 4 kr den 14 november.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

från avanza:Det är alltså inte avanza eller nordnet som tar ut det. Alla fonder har olika driftkostnader som drar ned resultatet något jämfört med indexet de följer, men kursen som redovisas är efter alla avgifter är dragna så det spelar eg ingen roll. Det räcker att jämföra fondernas avkastning med varandra och med deras jämförelseindex.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för info! Jag är inget stort fan av att jämföra historisk avkastning mellan olika fonder, utan brukar titta mkt på förvaltningskostnad. Så länge anskaffningskostnaderna är desamma mellan olika förvaltare är det förstås lugnt. Vet du om det finns ngn översikt?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för info! Jag är inget stort fan av att jämföra historisk avkastning mellan olika fonder, utan brukar titta mkt på förvaltningskostnad. Så länge anskaffningskostnaderna är desamma mellan olika förvaltare är det förstås lugnt. Vet du om det finns ngn översikt?

https://www.avanza.se/fonder/lista.html kan du sortera efter prod. avgift, då är det även inkluderat transaktionsavgifter och annat som inte räknas med i förvaltningsavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderar allt mer på Lysa för mitt mellanrisk sparande. I våras startade jag ett 80/20 portfölj hos dem och satte in 10k samtidigt som jag gjorde min egna portfölj (starkt inspirerad av nybörjarportföljen) och satte in 10k där. Såhär ser det ut idag:

Lysa
Avgift 0,393%, Ca 18kr per år

Vinst 0.78%, Ca 212kr

Avanza
Avgift 0.200%, Ca 9kr per år

Vinst 0.16%, Ca 16kr

Nu har ju mitt lilla experiment pågått under ganska kort tid så egentligen kan man ju inte dra någon superbra slutsats, speciellt inte när börsen varit lite svajjig på sistone. Men jag överväger starkt att sälja av hela min mellanrisk portfölj hos Avanza och ha den på Lysa istället. Visst avgifterna är ju ungefär den dubbla mot vad jag har idag men det är ju ändå extremt lite och jag tror nästan deras portfölj är såpass mycket bättre än min att det kan vara värt det. Om vi leker med tanken att jag har 500 000kr hos Lysa så kostar det ca 1500kr om året i avgifter och ca hälften hos Avanza. Vettitusan om det inte är värt 750kr om året ändå att slippa hålla på det själv. Pensionen kommer jag dock ha fortsatt hos Avanza, kör 100% Global fonder där som är billig.

Min fördelning hos Avanza:

Fonder Fördelning
Avanza Global 65 %
Handelsbanken Realränte 5 %
IKC Avkastningsfond 5 %
AMF Räntefond Lång 5 %
PLUS Småbolag Sverige Index 5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
Swedbank Robur Access Asien 5 %
Spiltan Räntefond Sverige 5 %

Lysa är en enkel indexbaserad globalfond kombinerat med en lågrisk räntefond enligt den fördelning du väljer.
Edit: Lysa är inte en strikt fond, utan de köper flera olika fonder för att ha en "global aktieportfölj", och bör då jämföras mot ett globalt index. Fonden nedan jag använt som exempel fäljer MCSI world index, ett index med över 1600 värdepapper tänkta att återspegla en global marknad (exklusive vissa tillväxtmarknader).

Om du jämför utvecklingen på lysas aktiefond på deras egen hemsida (+31%) har de, sedan start, presterat sämre än en billigare globalfond som ex Länsfösäkringar global indexnära (+39%).

Det är såklart enkelt att bara skaffa ett konto och välja "risk" (fördelningen globalfond/lång räntefond). Men du kan göra det billigare genom att köpa ovan LF-fond och ex. amf räntefond lång för strax över halva avgiften.

Lysa är praktiskt om man bara vill spara i en globalfond, men jag tycker de vilseleder kunder ganska kraftigt när de snackar om att lysa är ett "supersmart konto". Det är inget supersmart med att köpa en global indexfond som dessutom går att få billigare annorstädes.

Ändrade att visa Lysa ej är en strikt fond, utan en fond som köper andra fonder (en proxy-fond?)
Permalänk
Medlem

Har inte kört mer än 6 mån men körde då både Lysa och Better Wealth (collectors startup) och under den perioden presterade BW bättre än Lysa så nu har jag avslutat Lysa eftersom det räcker med en automatrådgivare för att benchmarka mot mitt egna fondspar.

Dock slog min egna 6 fonds automatspar bägge två. Men låter det gå ytterligare 6 månader och ser sen om det är värt att fortsätta. Finns ju andra fördelar med rådgivarna då de kommer åt instrument som en annan inte gör.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Lysa är en enkel indexbaserad globalfond kombinerat med en lågrisk räntefond enligt den fördelning du väljer.

Om du jämför utvecklingen på lysas aktiefond på deras egen hemsida (+31%) har de, sedan start, presterat sämre än en billigare globalfond som ex Länsfösäkringar global indexnära (+39%).

Det är såklart enkelt att bara skaffa ett konto och välja "risk" (fördelningen globalfond/lång räntefond). Men du kan göra det billigare genom att köpa ovan LF-fond och ex. amf räntefond lång för strax över halva avgiften.

Lysa är praktiskt om man bara vill spara i en globalfond, men jag tycker de vilseleder kunder ganska kraftigt när de snackar om att lysa är ett "supersmart konto". Det är inget supersmart med att köpa en global indexfond som dessutom går att få billigare annorstädes.

Fast lysa aktier har inte samma innehåll som länsförsäkringars globalfond, så det blir en skev jämförelse. Du har bland annat större andel sverige och även småbolag vilket du inte har i en globalfond. Samma sak med amf räntefond lång och lysa räntor..

Sen kanske man tror väldigt mycket på stora Amerikanska bolag kombinerat med långa svenska räntor och då kommer ditt alternativ matcha det bättre.. men det blir fortfarande äpplen vs päron.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast lysa aktier har inte samma innehåll som länsförsäkringars globalfond, så det blir en skev jämförelse. Du har bland annat större andel sverige och även småbolag vilket du inte har i en globalfond. Samma sak med amf räntefond lång och lysa räntor..

Sen kanske man tror väldigt mycket på stora Amerikanska bolag kombinerat med långa svenska räntor och då kommer ditt alternativ matcha det bättre.. men det blir fortfarande äpplen vs päron.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du två fonder med samma innehåll finns det inte mycket mening med att jämföra dem, LF-fonden var bara ett exempel på en fond som följer MSCI World Total Net Return (global index). Men du har rätt, den (Lysa) har högre viktning mot Sverige.
Som jag skrev så är det inget fel med att använda Lysa, det är mer hur de marknadsför sig jag inte tycker om.

Lycka till med din Lysa-portfölj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Har du två fonder med samma innehåll finns det inte mycket mening med att jämföra dem, LF-fonden var bara ett exempel på en fond som följer MSCI World Total Net Return (global index). Men du har rätt, den (Lysa) har högre viktning mot Sverige.
Som jag skrev så är det inget fel med att använda Lysa, det är mer hur de marknadsför sig jag inte tycker om.

Lycka till med din Lysa-portfölj

Fast om du jämför indexfonder som följer olika index så gör du inte den jämförelse du tror att du gör. MSCI World kommer inte ha samma utveckling och riskspridning som MSCI All-World och de kommer i sin tur inte bete sig likadant som MSCI All Cap eller IMI. Det blir väldigt lätt att i efterhand säga att det lönat sig att ha högre vikt USA de senaste åren, men det leder direkt till kuggfrågan; varför la man då inte 100% i en fond som följde MSCI USA istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast om du jämför indexfonder som följer olika index så gör du inte den jämförelse du tror att du gör. MSCI World kommer inte ha samma utveckling och riskspridning som MSCI All-World och de kommer i sin tur inte bete sig likadant som MSCI All Cap eller IMI. Det blir väldigt lätt att i efterhand säga att det lönat sig att ha högre vikt USA de senaste åren, men det leder direkt till kuggfrågan; varför la man då inte 100% i en fond som följde MSCI USA istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är ett direkt citat från Lysa (emfas av mig):

Skrivet av Lysa.se:

Innan du öppnar ett konto ställer vi frågor till dig för att kunna identifiera en lämplig risknivå för dig. Varje gång du gör en insättning investerar vi sedan automatiskt dina pengar i en global portfölj med rätt risknivå.

Så jo, det är relevant att jämföra lysas aktiedel med andra fonder som har global inriktning, då Lysa själva enligt egen utsago investerar i en "global portfölj". Det är inte relevant att jämföra med MSCI USA eftersom det inte är ett globalt index.

Permalänk
Medlem

@The-Architect: nu står det "en global portfölj" men det är inte en fond som t.ex. Länsförsäkringar globala index.

Här har dom en hel portfölj med många olika fonder i sig medans LF är EN fond.
Så du har helt fel när du skriver "Lysa är en enkel indexbaserad globalfond".
med det sagt säger jag inte att Lysa är bättre än att ha t.ex. EN globalfond. men att jämföra dem med EN billig indexfond är helt fel

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Jag storsäljer svenska aktier och satsar på ryska fonder. Det har gått väldigt bra hittills. Men nu blev det dyrare att köpa pga oljekrisen. Jag köper ändå. Ekonomin i EU och Sverige hålls igång med konstgjord andning (sedelpressar och negativa räntor). Det kommer aldrig hålla i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@The-Architect: nu står det "en global portfölj" men det är inte en fond som t.ex. Länsförsäkringar globala index.

Här har dom en hel portfölj med många olika fonder i sig medans LF är EN fond.
Så du har helt fel när du skriver "Lysa är en enkel indexbaserad globalfond".
med det sagt säger jag inte att Lysa är bättre än att ha t.ex. EN globalfond. men att jämföra dem med EN billig indexfond är helt fel

Jag skrev ett inlägg tidigare, men läste en gång till på deras hemsida och ser att de faktiskt investerar i fonder, så det var skrivet ur fel premisser så jag raderade det.

Ville däremot peka på att säga något är "enbart en fond" är missvisande, en fond består ju ofta av många värdepapper. LF-fonden ovan har, då den följer MCSI world index ca 1600 värdepapper.

Så jo, om du har en portfölj bestående av värdepapper från hela världen så går det alldeles utmärkt att jämföra hur den presterar gentemot ett index med samma marknadsbegränsningar (i det här fallet alltså nästan inga alls, då den är global). Det är själva poängen med just index, de representerar ett genomsnitt av den marknad de återspeglar.

Eftersom vi inte vet exakt hur lysa investerar så läser vi vad de själva skriver, och jämför dem med det närmast motsvarande. Annars skulle det ju aldrig gå att jämföra den med någonting.

Edit: Men rätt ska vara rätt, jag ska redigera mitt orginalinlägg att det faktiskt inte är exakt en billig globalfond, det uppfyller dock i princip alla kriterier för att vara just det, och kan därför också jämföras mot andra värdepappersportföljer med global fokus, som exempelvis en indexfond följande MCSI world index.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Jag skrev ett inlägg tidigare, men läste en gång till på deras hemsida och ser att de faktiskt investerar i fonder, så det var skrivet ur fel premisser så jag raderade det.

Ville däremot peka på att säga något är "enbart en fond" är missvisande, en fond består ju ofta av många värdepapper. LF-fonden ovan har, då den följer MCSI world index ca 1600 värdepapper.

Så jo, om du har en portfölj bestående av värdepapper från hela världen så går det alldeles utmärkt att jämföra hur den presterar gentemot ett index med samma marknadsbegränsningar (i det här fallet alltså nästan inga alls, då den är global). Det är själva poängen med just index, de representerar ett genomsnitt av den marknad de återspeglar.

Eftersom vi inte vet exakt hur lysa investerar så läser vi vad de själva skriver, och jämför dem med det närmast motsvarande. Annars skulle det ju aldrig gå att jämföra den med någonting.

Edit: Men rätt ska vara rätt, jag ska redigera mitt orginalinlägg att det faktiskt inte är exakt en billig globalfond, det uppfyller dock i princip alla kriterier för att vara just det, och kan därför också jämföras mot andra värdepappersportföljer med global fokus, som exempelvis en indexfond följande MCSI world index.

Vi vet naturligtvis exakt hur Lysa investerar, de har långa tråkiga texter om det på sin hemsida. Deras aktieportfölj motsvarar till 58% MSCI world, resten är småbolag, tillväxtmarknader och sverige. Din jämförelse med ett index som exkluderar de marknaderna hamnar med andra ord 42% fel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vi vet naturligtvis exakt hur Lysa investerar, de har långa tråkiga texter om det på sin hemsida. Deras aktieportfölj motsvarar till 58% MSCI world, resten är småbolag, tillväxtmarknader och sverige. Din jämförelse med ett index som exkluderar de marknaderna hamnar med andra ord 42% fel.

Okej, vi lämnar det där, lycka till med fondsparandet.

Permalänk
Medlem

Har ni några start-ups ni håller ögonen på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har ni några start-ups ni håller ögonen på?

Cortus Energy

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Cortus Energy

Dom har jag sen tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Provar två robotar sedan idag för att jag inte riktigt känt att jag har haft tid på ett par år att sköta investeringar som kräver daglig eller ens veckolig koll. Sen..följer vissa råvaror vissa mönster och jag tänker försöka med en liten vinst åtminstone när det är dags igen (helt utan hävstång).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har ni några start-ups ni håller ögonen på?

Gick in i mentice på 71 kr isk bure och core ny teknik är med. Lyssnat mkt på carl armfelt som äger fonden. bure har även varit med i många fina bolag tex xvivo som jag köpte på 20 kr

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har en del pengar i ett par fonder hos Swedbank som jag fick när jag skapade ett konto för många år sedan. Tyvärr är det Swedbanks egna "VD'n-vill-ha-ny-yacht"-fonder med hög avgift. Jag vill flytta dessa pengar till t.ex Lysa fondrobot eller något eget. Kan man smidigt flytta pengarna eller måste jag ta ut pengarna och skatta och sen börja spara på nytt?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag storsäljer mina svenska aktier och fortsätter med fonder i Ryssland och nu även Kina. Kina ligger långt före USA och Västeuropa i utvecklingen. USA:s och EU:s extra tullar och handelshinder mot Ryssland och Kina är helt kontraproduktiva. Lågkonjunkturen närmar sig med stormsteg. Tyskland befinner sig redan i den djupaste krisen sedan DDR föll. Svenska medier talar tyst om detta av någon anledning.
Den nedtryckta kronan och tidigare devalveringspolitik gör att omvärlden har lågt förtroende för Sverige. De stenrika kineserna kommer troligen köpa upp svenska företag som blivit extremt billiga nu. Jag satsar en del på billiga svenska företag (Ericsson, Nent, Millicom, MTG, Volvo) som kan komma att köpas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag har en del pengar i ett par fonder hos Swedbank som jag fick när jag skapade ett konto för många år sedan. Tyvärr är det Swedbanks egna "VD'n-vill-ha-ny-yacht"-fonder med hög avgift. Jag vill flytta dessa pengar till t.ex Lysa fondrobot eller något eget. Kan man smidigt flytta pengarna eller måste jag ta ut pengarna och skatta och sen börja spara på nytt?

Om du inte har dina fonder på ett investeringssparkonto (ISK) eller i en kapitalförsäkring (KF) så är det tyvärr bara att skatta på vinsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag har en del pengar i ett par fonder hos Swedbank som jag fick när jag skapade ett konto för många år sedan. Tyvärr är det Swedbanks egna "VD'n-vill-ha-ny-yacht"-fonder med hög avgift. Jag vill flytta dessa pengar till t.ex Lysa fondrobot eller något eget. Kan man smidigt flytta pengarna eller måste jag ta ut pengarna och skatta och sen börja spara på nytt?

Titta på efn.se som har väldigt bra program. Titta på deras roliga "uppesittarkväll" som talar om hur man skall spara och placera lönen på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Börjar bränna i plånboken nu. Dum som jag var tänkte jag att det var läge att köpa ännu lite mer Tesla vid 230. Nu ser det ut som det aldrig kommer sluta rasa. Funderar på om man ska bara ge upp och ta förlusten nu.

Visade sig kanske inte var en så dum investering till slut ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Visade sig kanske inte var en så dum investering till slut ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Tur att du inte sålde

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

W-8BEN Avtal:

Är det någon som fyllt i detta avtal (för handel i usa) och kan säga vilka rutor man ska kryssa för. Det är extremt luddigt och en punkt slutar bara tvärt med ",And..."
En punkt hänvisar till ett formulär, rad 9, men jag hittar inte något sådant!?
Har ställt frågan till Avanza också men har inte fått något svar, gissar på att de inte kan ge någon bra förklaring

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har dumpat alla mina fonder hos Avanza och investerar bara hos Lysa numera.
Jag har 4st konton med olika fördelning mellan aktie och räntedel.

Konto 1: 30/70 fördelning mellan aktier/räntor.
En lågrisk portfölj. Syftet är här att bara att behålla pengavärdet utan att det urholkas av inflationen, avgifter mm.

Konto 2: 60/40 fördelning mellan aktier/räntor.
En mellanrisk portfölj.

Konto 3: 90/10 fördelning mellan aktier/räntor.
En högrisk portfölj.

När jag når en viss summa i ett konto så börjar jag investera i nästa och jag gör en koll en gång per år i december och flyttar runt på pengar mellan dessa konton så att jag har de beloppen som jag vill ha på respektive konto.

Konto 4: 100/0 fördelning mellan aktier/räntor.
Detta är mitt egna pensionssparande och jag stoppar in en tusing varje månad. Jag kör 100% aktier fram tills att jag fyller 50. Sedan börjar jag vikta om från aktier mot räntor varje år.

Mer om fördelningarna kan ni läsa om hos Vanguard: https://personal.vanguard.com/us/insights/saving-investing/mo...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag har dumpat alla mina fonder hos Avanza och investerar bara hos Lysa numera.
Jag har 4st konton med olika fördelning mellan aktie och räntedel.

Konto 1: 30/70 fördelning mellan aktier/räntor.
En lågrisk portfölj. Syftet är här att bara att behålla pengavärdet utan att det urholkas av inflationen, avgifter mm.

Konto 2: 60/40 fördelning mellan aktier/räntor.
En mellanrisk portfölj.

Konto 3: 90/10 fördelning mellan aktier/räntor.
En högrisk portfölj.

När jag når en viss summa i ett konto så börjar jag investera i nästa och jag gör en koll en gång per år i december och flyttar runt på pengar mellan dessa konton så att jag har de beloppen som jag vill ha på respektive konto.

Konto 4: 100/0 fördelning mellan aktier/räntor.
Detta är mitt egna pensionssparande och jag stoppar in en tusing varje månad. Jag kör 100% aktier fram tills att jag fyller 50. Sedan börjar jag vikta om från aktier mot räntor varje år.

Mer om fördelningarna kan ni läsa om hos Vanguard: https://personal.vanguard.com/us/insights/saving-investing/mo...

Vilka summor försöker du ha i de olika portföljerna och när flyttar du emellan dem?

Permalänk
Medlem

Flyttat alla fonder jag hade på Avanza till Lysa.
Har 2 konto på Lysa
60/40 1000kr/mån
80/20 1000kr/mån

Kör 3 portföljer på aktieinvest med 500kr/mån i varje
Avkastning, riskspridning och magicbox.

Pensionspar på Swedbank (Robur) på 1000kr/mån

Kör aktier på Avanza. Inget fast / månad utan jag köper lite när jag känner för det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB