Permalänk
Medlem

Datorn går inte att få igång

Hej!

Försöker sätta på datorn men inget händer. När jag trycker på knappen så lyser den men slocknar direkt därefter. Vad kan problemet vara?

Edit: höll in strömkabeln medan jag samtidigt tryckte på startknappen så kom datorn igång? Tog också bort dammsamlaren som är under datorn och den var full av damm. Kan dammet ha varit problemet?

Permalänk
Medlem

Kontrollerat att strömkabeln är ordentligt insatt? Om den är lite på sniskan så kan man få intermittent ström vilket kan ge de symptom du beskriver!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kontrollerat att strömkabeln är ordentligt insatt? Om den är lite på sniskan så kan man få intermittent ström vilket kan ge de symptom du beskriver!

Den var ordentligt isatt när jag testade men då hände inget , men sedan höll jag in den ytterligare medan jag samtidigt startade datorn och då funkade det. Tog även bort dammsamlaren under datorn som var full av damm. Kan dammet ha påverkar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Den var ordentligt isatt när jag testade men då hände inget , men sedan höll jag in den ytterligare medan jag samtidigt startade datorn och då funkade det. Tog även bort dammsamlaren under datorn som var full av damm. Kan dammet ha påverkar något?

Dammet kan nog ha bidragit i så måtto att ett igensatt filter kan få fläkten i agget att gå på högvarv oftare vilket ger vibrationer som kan fortplanta sig strömkabeln vilket långsamt långsamt får den att gradvis åka ur lite och till slut blir det intermittent ström. Det är en möjlig förklaring. Kul att det var ett så enkelt fel i alla fall! Jag brukar numera ha som vana att trycka till strömkabeln lite grann nån gång i månaden på min dator då jag själv råkat ut för detta. Har inte drabbats av detta sedan jag börjat med detta...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version