Permalänk
Medlem

Möjligt att kattungen slog ut datorn?

Okej, här är scenariot. Jag har en dator som fungerar felfritt. Har försökt att hitta mitt chassit, men hittar det inte. Det har hur som helst en "fläkt i taket", ni förstår.

Anyways, idag hoppade kattungen upp på fläkten och satte sig. När jag tog bort honom första gången så startade datorn om sig.

Givetvis smög han upp där igen, fast senare. När jag då tog bort honom startade datorn om sig först, men sen dog den helt.

Har öppnat upp den och kollat, men inget luktar bränt och ser inga sladdar som kommit loss, varese inne eller utanför.

Men nu är den död. Startar inte alls. Kan det vara så illa att någon statisk elektricitet från kattungen har slagit ut någon komponent? Det är en raskatt, somali, så han är rätt "fluffig" med len päls.

Några tips på vad jag kan kolla efter?

Tack!

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ur den fläkten och prova igen?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalixen:

Okej, här är scenariot. Jag har en dator som fungerar felfritt. Har försökt att hitta mitt chassit, men hittar det inte. Det har hur som helst en "fläkt i taket", ni förstår.

Anyways, idag hoppade kattungen upp på fläkten och satte sig. När jag tog bort honom första gången så startade datorn om sig.

Givetvis smög han upp där igen, fast senare. När jag då tog bort honom startade datorn om sig först, men sen dog den helt.

Har öppnat upp den och kollat, men inget luktar bränt och ser inga sladdar som kommit loss, varese inne eller utanför.

Men nu är den död. Startar inte alls. Kan det vara så illa att någon statisk elektricitet från kattungen har slagit ut någon komponent? Det är en raskatt, somali, så han är rätt "fluffig" med len päls.

Några tips på vad jag kan kolla efter?

Tack!

nja troligare är väl kattspya eller kattpiss.
om du nu har katt givetvis hittar dom ett varmt ställe,
du får ju ställa datorn så det inte går att sitta på den ex. bara 3-4cm mellanrum mellan datorn & bordet

har du läst igenom felsökningsguiden

Permalänk
Medlem

Dra ut elsladden ur datorn, låt den stå några minuter och tryck på strömknappen några gånger. Ibland kan det hjälpa att ladda ur datorn om det är så att den utsatts för något elektriskt problem. Inte säkert att det hjälper, men det skadar inte att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

nja troligare är väl kattspya eller kattpiss.
om du nu har katt givetvis hittar dom ett varmt ställe,
du får ju ställa datorn så det inte går att sitta på den ex. bara 3-4cm mellanrum mellan datorn & bordet

har du läst igenom felsökningsguiden

Inga tecken på varken spya/Kiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

ESD.
Katter är ju inte kända för att kunna bli uppladdade med statisk elektricitet (eller är det det de är.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är "fläkten i taket" som jag syftade på. Kattungen hoppade alltså upp och myste ovanpå tills jag tog ned honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ESD.
Katter är ju inte kända för att kunna bli uppladdade med statisk elektricitet (eller är det det de är.....
https://www.youtube.com/watch?time_continue=23&v=AqXWTYYM-ps

Okej, så vilka möjligheter har jag nu? Hur går jag vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalixen:

Okej, så vilka möjligheter har jag nu? Hur går jag vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl en hederlig felsökning som gäller, koppla bort allt onödigt och testa byta en del i taget, nätdelen är nog den tåligaste delen men det som innehåller små transistorer kan ha gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tanken om att en urladdning av statisk elektricitet skulle ha skadat hårdvara går kanske inte att utesluta. Jag är ganska säker på att det som är mest känsligt i så fall är minnena.

Men annars så gillade jag idén att testa koppla ur den där fläkten en stund för att se om den fick kortis av att bli för varm och att nätdelen nu känner av det och därför bestämmer sig för att strejka. Vill gärna tro att det är felet.
Hjälper inte det så är det ju himla enkelt att testa med annan nätdel (förslagsvis med samma fläkt urkopplad, i alla fall till att börja med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammal och bitter:

Tanken om att en urladdning av statisk elektricitet skulle ha skadat hårdvara går kanske inte att utesluta. Jag är ganska säker på att det som är mest känsligt i så fall är minnena.

Men annars så gillade jag idén att testa koppla ur den där fläkten en stund för att se om den fick kortis av att bli för varm och att nätdelen nu känner av det och därför bestämmer sig för att strejka. Vill gärna tro att det är felet.
Hjälper inte det så är det ju himla enkelt att testa med annan nätdel (förslagsvis med samma fläkt urkopplad, i alla fall till att börja med).

Nja, om katten är utanför chassit och chassit är elektriskt ledande så blir det ju en faradays bur så även om katten är laddad till 10 000 volt borde det inte hända nåt där.... men det är klart det kan ju ändå komma in lite via usb-portar mm om det är nåt anslutet.