Permalänk
Avstängd

Laptop till Tjejen (The Sims)

Snabb fråga

Tjejen pratade nostalgiskt om THE Sims igår och hur kul det skulle va att spela detta igen.

Tänkte överraska med en laptop idag, har Elgiganten och Netonnet nära mig.

Finns det någon prisvärd där som jag kan plocka upp idag ?

Permalänk
Medlem

Storlek? (13 eller 15 tum är väl vanligast)
Ungefärlig prisklass? The sims är ju inte speciellt tungdrivet men snålar man för mycket är risken att allt laggar när hon byggt en stor stad med flera hushåll.

Permalänk
Avstängd

13 hade vart trevligt, jag är inte snål men att köpa nåt för 10k kanske är onödigt

Ingen stationär, vi bor för trångt.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

The sims är ju inte speciellt tungdrivet men snålar man för mycket är risken att allt laggar när hon byggt en stor stad med flera hushåll.

Jag skulle säga precis tvärtom, Sims är extremt tungdrivet. Exempelvis hackar både 2:an och 3:an duktigt på min sambos maskin, som ändå är en stationär med Ryzen 1800X + GTX 1080.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chimo:

Storlek? (13 eller 15 tum är väl vanligast)
Ungefärlig prisklass? The sims är ju inte speciellt tungdrivet men snålar man för mycket är risken att allt laggar när hon byggt en stor stad med flera hushåll.

Hade denna funkat?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

13 hade vart trevligt, jag är inte snål men att köpa nåt för 10k kanske är onödigt

Ingen stationär, vi bor för trångt.
Skickades från m.sweclockers.com

14 tum är nog det minsta du kan hitta med vettiga specs, om du inte skaffar en surface pro, annars ligger många spelfokuserade laptops på 15,6 tum.
Frågan är om det skall vara med separat grafikkrets eller om det kan räcka med inbyggda.

Permalänk
Medlem

@trollhattan:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Är väl runt där en dator som kan spela spel hamnar, verkligen ingen speldator dock, men kan köra typ esportspel på ok inställning och mycket annat på low med lägre upplösningar, just sims 4 kan den köra i över 30 fps på high i 1080p enligt notebookcheck. Liten och stilig också, kanske kan vara något?

Annars har elgiganten väldigt bra fyndvaror, t ex https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... fyndvara för runt 6000kr, lite stor kanske men går bra att spela på.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... även denna som fyndvara.

Dock verkar mycket bara finnas online, vissa butiker har ju lokala "fyndvaro"grejer, men just 13-14 tum och ett dedikerat grafikkort värt något är ganska svårt att hitta, i värsta fall funkar även intel uhd 620-630 om man kan tänka sig att spela på low-medium i 720p eller så. Då finns det hur många datorer som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sarlucic:

@trollhattan:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Är väl runt där en dator som kan spela spel hamnar, verkligen ingen speldator dock, men kan köra typ esportspel på ok inställning och mycket annat på low med lägre upplösningar, just sims 4 kan den köra i över 30 fps på high i 1080p enligt notebookcheck. Liten och stilig också, kanske kan vara något?

Annars har elgiganten väldigt bra fyndvaror, t ex https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... fyndvara för runt 6000kr, lite stor kanske men går bra att spela på.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... även denna som fyndvara.

Dock verkar mycket bara finnas online, vissa butiker har ju lokala "fyndvaro"grejer, men just 13-14 tum och ett dedikerat grafikkort värt något är ganska svårt att hitta, i värsta fall funkar även intel uhd 620-630 om man kan tänka sig att spela på low-medium i 720p eller så. Då finns det hur många datorer som helst.

Såg den här, hade den fungerat?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle säga precis tvärtom, Sims är extremt tungdrivet. Exempelvis hackar både 2:an och 3:an duktigt på min sambos maskin, som ändå är en stationär med Ryzen 1800X + GTX 1080.

Märkligt. 4an flyter på bra på fruns dator med en 1300x och ett rx 380x.

Åtminstone det jag har sett henne spela. Kanske är annorlunda med de äldre spelen dock.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Märkligt. 4an flyter på bra på fruns dator med en 1300x och ett rx 380x.

Åtminstone det jag har sett henne spela. Kanske är annorlunda med de äldre spelen dock.

Tycker detsamma. Sambons laptop har någon en fyrkärnig i7 (kommer inte ihåg modell/gen), samt ett 1050Ti och klagar inte. Flyter i 1080p/60, vet dock inte om det är maxat.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du verkar vara inställt på just den där datorn. Som jag förstått det ska det vara rätt bra skillnad på 1050 Ti och 1050 (Skulle rekommendera 1050 Ti, helst 1060), men om tjejen din inte har några större krav på att alla inställningar ska vara max/ultra, så fungerar den nog.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Den kommer att fungera helt OK, gissar på 60 fps med medium inställningar.
Jag valde ut Acer A515-41G-13CJ (ca 1 år sedan, 6k SEK) till systerdottern, som skulle spela Sims 4. Fungerar helt OK!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ptja, köpt det du har råd med och tycker känns rimligt som den du länkade. Laggar det apa är det ju bara att åka tillbaka med datorn, chansen är väl dock att hon inte ens tänker på det misstänker jag.

Antingen blir det väldigt mycket ligga den här helgen... eller så kommer de ta ett tag, it's a double edged sword! Men jättefin gest! Hoppas hon blir nöjd! :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Tycker detsamma. Sambons laptop har någon en fyrkärnig i7 (kommer inte ihåg modell/gen), samt ett 1050Ti och klagar inte. Flyter i 1080p/60, vet dock inte om det är maxat.

Jag hjälpte henne installera spelet och jag drog upp alla reglage på max. 1080p. Tror inte hon har ändrat något.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle säga precis tvärtom, Sims är extremt tungdrivet. Exempelvis hackar både 2:an och 3:an duktigt på min sambos maskin, som ändå är en stationär med Ryzen 1800X + GTX 1080.

Som jag sa så är det väldigt stor skillnad på last beroende på storlek av värld enligt min erfarenhet. Syrran sitter å spelar 4an på en 10 år gammal AMD Phenom II 955 och det fungerar strålande ett tag innan världen hunnit bli så stor.

Låter konstigt att en 1800X ska ha problem med det dock..

Skrivet av trollhattan:

Jag tror att den där fungerar bra, lite klen på grafiksidan möjligtvis men hon får väl dra ner reglagen lite. CPUn bör hänga med även när hon spelat ett tag i samma värld.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte bara flika in i diskussionen att det är stor skillnad på Sims 3 och 4. Sims 3 är riktigt dåligt optimerat och är känt för sina långa laddningstider, lagg och buggar (än idag). Sims 4 har däremot till och med ett laptop-läge och rullar på betydligt bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle säga precis tvärtom, Sims är extremt tungdrivet. Exempelvis hackar både 2:an och 3:an duktigt på min sambos maskin, som ändå är en stationär med Ryzen 1800X + GTX 1080.

Jag lirar sims4 på en 4690k och ett 1050ti i 1080p utan problem, kör inte med vsync eller så heller. Kan det vara något galet med sambons dator? Min 1700x betedde sig lite märkligt i spel när den var hårt overklockad, men ändå hade tempsen in check.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Jag lirar sims4 på en 4690k och ett 1050ti i 1080p utan problem, kör inte med vsync eller så heller. Kan det vara något galet med sambons dator? Min 1700x betedde sig lite märkligt i spel när den var hårt overklockad, men ändå hade tempsen in check.

Sims 4 kan möjligen fungera bättre, det är just 2:an och 3:an jag vet fungerar dåligt. Tidigare körde hon med en i7 3770K och ett GTX 980 Ti, och det hackade med den riggen också. Min gissning är att (åtminstone de gamla) motor(erna) inte är anpassad(e) för realtidsrendering i spel, utan består av någon sorts bastardiserad CAD? 2:an körs väl dessutom 100% singlethreaded.

Visa signatur

5950X, 3090