Skicka epost från program som körs i schemaläggaren?

Permalänk
Medlem

Skicka epost från program som körs i schemaläggaren?

Hej!

Har, på jobbet, ett program skrivet i c# som körs på vår server varje natt. I slutet av körningen ska programmet, förutsatt att den upptäckt något tokigt, skicka ett mail. Detta görs aldrig, har undersökts med hjälp av eventloggar. Hela körningen funkar bra, förutom själva epostandet.

Kör jag samma program lokalt på min dator, fungerar det utan problem.
Kör jag samma program på servern, fast startar den manuellt utan schemaläggaren, så fungerar det utan problem.

Jag får inga runtime-fel heller utan den skickar bara inte mailet.
Mailet skickas via SMTP.gmail om det nu spelar någon roll.

Vad kan vara fel?

Tack på förhand.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att användaren som det är inställt på inte får köra smtp-grejer genom brandväggen på servern/någonstans. Programmet körs, men mailet blockeras (tänker jag).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Tänkte samma, men jag har provat köra med min användare både i schemaläggaren och när jag kör filen utanför schemaläggaren på servern. Då det bara fungerar utanför schemaläggaren(men fortfarande på servern) så lär det väl vara något annat?

edit:
Hittade på felet!

När ett mail skickas läses en template in, men när schemaläggaren kör programmet så hittar den inte filen pga relativa sökvägar. Tvungen att sätta parametern "run from" i schemaläggaren för att den skulle köras från rätt katalog.

tack för hjälpen

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte säga att när man kör saker schemalagt brukar det bli andra rättigheter, miljövariabler inte finns eller sökvägar inte blir rätt.

Bra att du berättar lösningen