AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är inne i bioset på mitt Asus X570-E och kollar lite, men har ingen aning vad jag ska kolla efter.

VDDCR CPU Voltage så står det 1.448V i en ruta till vänster om valknappen som är på Auto.

Det låter högt i mina öron? Är det vcore alltså? Betyder auto då att den väljer 1.448V?

VDDCR SOC Voltage är på 1.100V, den låter bekant att den ska vara på det.

DRAM Voltage 1.35V låter också ok

Sedan är det typ 1.0V SB Voltage osv.. och de står på det namnet säger , så de är nog ok också

VTTDDR Voltage 0.675V
VPP_MEM Voltage 2.5V
VDDP Standby Voltage 0.9V

edit: hittade en till sida, tog ett kort istället

Ser allt rätt ut? eller ska man ändra något?

https://ibb.co/McgvBcH

Det där fungerar, men man kan ändra loadline calibration till lvl 2 så blir det lite svalare, skall man benchmarka kanske man vill höja till 3-4.

CPU current och SOC current kan man höja till 140%
Switching frequency CPU+SOC kan man sätta till manual och 500
CPU + SOC Power Phase kan man sätta till Extreme
Detta ger lite snabbare respons från processorn, men kräver att man har ok ventilerad låda.

Dom två övriga kan du låta vara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det är ett B450 I AORUS PRO WIFI som jag har till denna Loque Ghost!

Ska kolla in och se om det står som det du skrev om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har dragit ner manualen nu och den lämnar mycket att önska får man väl säga. Men vad jag förstod det som skall spänningsinställningar finnas under M.I.T och "advanced voltage control". Tyvärr beskrivs inte undermenyn i detalj så svårt att veta exakt vilka inställningsmöjligheter som finns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag såg nu att jag har gjort fel med biosuppdateringen..

Enligt Gigabyte så ska man ta F40 sen gå uppåt till senaste..men jag tog den senaste bios direkt. Datorn fungerar och inga problem med biosen..

Kan jag ignorera detta eller ska jag ta och flasha om till F40 sen gå uppåt som de rekommenderar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag såg nu att jag har gjort fel med biosuppdateringen..

Enligt Gigabyte så ska man ta F40 sen gå uppåt till senaste..men jag tog den senaste bios direkt. Datorn fungerar och inga problem med biosen..

Kan jag ignorera detta eller ska jag ta och flasha om till F40 sen gå uppåt som de rekommenderar?

Det där kan ställa till en del grejer faktiskt om de har en bridge bios med firmware update för något annat onboard som behöver uppdateras, nackdelen med bridge bios är att en del av dom kan vara inkompatibla med Zen2 så man får se upp lite vad man flashar in, mindre problem om bordet har flashback dock. Huruvida du kan ignorera det bör du fråga gigabyte om eller prova & flasha om, inte säkert du kan gå bakåt enkelt heller, det varierar.

Det är alltid en god ide att läsa på föregående bios info om det står något om speciell ordning man bör flasha i.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hmm, 1usmus påstår att AMD har jobbat med den kommande firmware uppdateringen under två månader som ska fixa boost problem, det var lite intressant faktiskt. Vet inte hur mycket jag tror på det dock, kanske menas mer att just det versions nummer som fixen släps med har varit under utveckling i två månader & fixen läggs in i den.

Helt osannolikt är det iofs inte då jag genom ASRock skickade in ett flertal bugrapporter på felande boost i ett flertal beta uefi/agesa varianter och det är ett bra tag sen nu, nu kan ASRock såklart dragit en vals men de talade rätt bra klartext om att det hade framkommit samma problem internt hos dom och de skulle/redan hade eskalerat det direkt till AMD firmware sektionen. Första samtalet jag hade med dom om detta var väl den 20-21a juli tror jag.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har dragit ner manualen nu och den lämnar mycket att önska får man väl säga. Men vad jag förstod det som skall spänningsinställningar finnas under M.I.T och "advanced voltage control". Tyvärr beskrivs inte undermenyn i detalj så svårt att veta exakt vilka inställningsmöjligheter som finns.

Okej uppskattar att du tog dig tiden att göra det, ska ta mig an det imorgon, kanske tar en bild med mobilen om jag är helt förvirrad!

Edit: Tog en bild https://imgur.com/vAFC4Pr @Ozzed

CPU Vcore låg var satt på Normal, förmodligen är det jag som har lyckats ändra på det så hedde det på Auto. Får se om den går svalare eller ej.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Det där kan ställa till en del grejer faktiskt om de har en bridge bios med firmware update för något annat onboard som behöver uppdateras, nackdelen med bridge bios är att en del av dom kan vara inkompatibla med Zen2 så man får se upp lite vad man flashar in, mindre problem om bordet har flashback dock. Huruvida du kan ignorera det bör du fråga gigabyte om eller prova & flasha om, inte säkert du kan gå bakåt enkelt heller, det varierar.

Det är alltid en god ide att läsa på föregående bios info om det står något om speciell ordning man bör flasha i.

Jag följde ditt råd och gjorde som man ska enligt guiden.

Biosen blev bättre faktiskt, jag fick mer alternativ och fläktarna lyder mjukvaran.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, 1usmus påstår att AMD har jobbat med den kommande firmware uppdateringen under två månader som ska fixa boost problem, det var lite intressant faktiskt. Vet inte hur mycket jag tror på det dock, kanske menas mer att just det versions nummer som fixen släps med har varit under utveckling i två månader & fixen läggs in i den.

Helt osannolikt är det iofs inte då jag genom ASRock skickade in ett flertal bugrapporter på felande boost i ett flertal beta uefi/agesa varianter och det är ett bra tag sen nu, nu kan ASRock såklart dragit en vals men de talade rätt bra klartext om att det hade framkommit samma problem internt hos dom och de skulle/redan hade eskalerat det direkt till AMD firmware sektionen. Första samtalet jag hade med dom om detta var väl den 20-21a juli tror jag.

https://youtu.be/v1FfxHAuwiM

Kanske sant, kanske inte. Låter ju lite som damage control, men samtidigt kan det vara så att de varit tysta om det för att det behövts mer data och dels för att det inte är PR-mässigt smart att gå ut med att det är fel på boosten direkt vid release. Högst sannorlikt dock att de känt sig tvingade att eskalera åtminstonne uttalandet om det nu med allt ståhej som varit.

Cirkus lär det bli oavsett. Förutser en aggrostorm när folk inte får sina 25% i ökad prestanda trots fixad boost.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag följde ditt råd och gjorde som man ska enligt guiden.

Biosen blev bättre faktiskt, jag fick mer alternativ och fläktarna lyder mjukvaran.

Tyder på att någon onboard komponent fick sin mjukvara uppdaterad med bridge biosen då, det är det som kan vara lurigt med UEFI för det är bara en samling av separata firmwares egentligen och tillverkare väljer lite fritt vad de uppdaterar och inte, att uppdatera små delar på korten tar dock plats i UEFI paketen så därför kör man bridge bios istället för att slänga med updaten i alla efterföljande uefi versioner/paket.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Okej uppskattar att du tog dig tiden att göra det, ska ta mig an det imorgon, kanske tar en bild med mobilen om jag är helt förvirrad!

Edit: Tog en bild https://imgur.com/vAFC4Pr @Ozzed

CPU Vcore låg var satt på Normal, förmodligen är det jag som har lyckats ändra på det så hedde det på Auto. Får se om den går svalare eller ej.

Ser ut som offset är "Dynamic Vcore" i ditt UEFI. Står på +0 nu så ingen skillnad mot auto, du får ändra den till - och sedan peta in ett värde om du vill ha negativ offset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske sant, kanske inte. Låter ju lite som damage control, men samtidigt kan det vara så att de varit tysta om det för att det behövts mer data och dels för att det inte är PR-mässigt smart att gå ut med att det är fel på boosten direkt vid release. Högst sannorlikt dock att de känt sig tvingade att eskalera åtminstonne uttalandet om det nu med allt ståhej som varit.

Cirkus lär det bli oavsett. Förutser en aggrostorm när folk inte får sina 25% i ökad prestanda trots fixad boost.

Ja, en del verkar uppenbarligen vara under villfarelsen att max boost kommer ske oavsett belastning och att den inte skulle variera med varken temp eller ström, har också sett en del som slagit av sleep states, manuellt fipplat med corepark, och satt en fast vcore eller en massiv offset & sen gnällt över att boost inte funkar. Andra kör med program igång som man vet buggar ur AMD drivarn så det låser processorn till max all core.

Många av dessa problem kommer en fix från amd inte lösa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja, en del verkar uppenbarligen vara under villfarelsen att max boost kommer ske oavsett belastning och att den inte skulle variera med varken temp eller ström, har också sett en del som slagit av sleep states, manuellt fipplat med corepark, och satt en fast vcore eller en massiv offset & sen gnällt över att boost inte funkar. Anda kör med program igång som man vet buggar ur AMD drivarn så det låser processorn till max all core.

Många av dessa problem kommer en fix från amd inte lösa.

Har också sett mycket sådant. "Min boost är trasig för den ligger inte klistrad på Max-boost ens i cb med EN KÄRNA!!!!" Och har man den förväntningen på upplevelsen i stock så blir man besviken hur än AMD gör för det går inte. Att vräka in så mycket värme på några kvadratmilimeters yta är bara galet. Möjligen kan man nå dit med hög scalar och kanonfin kylning men inte i stock, inte en chans.

Däremot kanske den "fixade" boosten beter sig så att den boostar sålänge TDP, temperatur med mera är OK och sedan klockar ner. Alltså att den "studsar" mer, och då får ju folk se maxboost då och då åtminstonne. Skall bli intressant att se vad de valt för lösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ser ut som offset är "Dynamic Vcore" i ditt UEFI. Står på +0 nu så ingen skillnad mot auto, du får ändra den till - och sedan peta in ett värde om du vill ha negativ offset.

Tack, ska genast ta mig an det! I detta Loque Ghost ligger maxtemperaturen på mitt RX 570 som jag har klockat ner och undervoltat en aning när jag spelar World of Warchips samt Apex runt 68-71" typ. Min Ryzen 3600 ligger 81-84" på max. Använder mig av HWiNFO64.

Edit: Första steget på minus är -0.13750V och håller jag in plus så är det minsta -0.00625V. Vilket ska jag börja med? @Ozzed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Tack, ska genast ta mig an det! I detta Loque Ghost ligger maxtemperaturen på mitt RX 570 som jag har klockat ner och undervoltat en aning när jag spelar World of Warchips samt Apex runt 68-71" typ. Min Ryzen 3600 ligger 81-84" på max. Använder mig av HWiNFO64.

Edit: Första steget på minus är -0.13750V och håller jag in plus så är det minsta -0.00625V. Vilket ska jag börja med? @Ozzed

Skickades från m.sweclockers.com

Ta det i så små steg som möjligt, så -0.00625V. Testa sedan temperatur och prestanda och skriv gärna ner skillnaden, gå sen till nästa steg och gör om processen tills du hittar en balans du är nöjd med. Dina temps är inte farliga i sig men om fläktarna går bananas så är det ju värt att prova med en sänkning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ta det i så små steg som möjligt, så -0.00625V. Testa sedan temperatur och prestanda och skriv gärna ner skillnaden, gå sen till nästa steg och gör om processen tills du hittar en balans du är nöjd med. Dina temps är inte farliga i sig men om fläktarna går bananas så är det ju värt att prova med en sänkning.

Got it, testar imorgon! Tack för hjälpen!

Ska varva ner med lite Harvey Birdman innan sömn

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Testade Geekbench då jag såg att några andra gjort det.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/64335

Prollen låst till 1.3v så jag antar att det är ett bra resultat.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du provat att köra en clean boot eller en ren installation rakt av på separat disk av win 10 1903? Just så man kan utesluta mjukvaran, ber om ursäkt ifall du skrivit detta redan men det blir lite svårt och hålla isär vem som gjort vad mellan trådar i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag installerade CPU så körde jag clean boot/formaterade alla hårddiskar och installerade om Win 10 1903 för att vara säker på att inget gammalt skulle ligga i bakgrunden och störa.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ta det i så små steg som möjligt, så -0.00625V. Testa sedan temperatur och prestanda och skriv gärna ner skillnaden, gå sen till nästa steg och gör om processen tills du hittar en balans du är nöjd med. Dina temps är inte farliga i sig men om fläktarna går bananas så är det ju värt att prova med en sänkning.

Är det inte bättre att sänka PPT en smula istället för att fippla med vcore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Är det inte bättre att sänka PPT en smula istället för att fippla med vcore?

Precis så, även AMD har gått ut och sagt detta då negativ vcore offset i större kvantitet kommer ge clockstretching med rätt underligt beteende som följd. Man kan också sätta ett lägre cTDP värde vilket ger samma effekt rent praktiskt som att sätta ett lägre PPT men då behöver man inte ha PBO igång heller utan kan köra ren stock med lägre TDP, en del bord har den här:

längst upp i bild, även package power limit kan sänkas för samma typ av resultat

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Är det inte bättre att sänka PPT en smula istället för att fippla med vcore?

Beror på. många UEFI-versioner just nu verkar sätta en drös spänningar helt åt fanders, och om processorn blir varm för att Vcore ligger över VID så är det bra att sänka Vcore. Om däremot VID och Vcore matchar så kan det vara idé att kolla på annat. Jag upplever dock att Vcore är en lättare inställning att hitta och förstå sig på då PBO och dess alternativ kan vara ganska gömda beroende på vilket UEFI man har, men det är säkert bättre om man hittar inställningen och den fungerar som tänkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kan någon med en 3600 svara på om tempen hoppar lika mycket fram och tillbaka som på exvis en 1600 (körs i 3.8). Med standardfläktinställningarna i bios så går fläkten (CPU) upp och ner hela tiden som en följd av detta. Måste sätta manuellt hela tiden. Är detta förbättrat i 3000-serien, ja och specifikt 3600 då det är den jag nog kommer köpa framöver..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beror på. många UEFI-versioner just nu verkar sätta en drös spänningar helt åt fanders, och om processorn blir varm för att Vcore ligger över VID så är det bra att sänka Vcore. Om däremot VID och Vcore matchar så kan det vara idé att kolla på annat. Jag upplever dock att Vcore är en lättare inställning att hitta och förstå sig på då PBO och dess alternativ kan vara ganska gömda beroende på vilket UEFI man har, men det är säkert bättre om man hittar inställningen och den fungerar som tänkt.

Ja en negativ eller positiv offset är helt OK så länge man matchar högsta VID värdet med svi2 vcore, exempelvis ska enkärne maxboost ha 1.5V och maxar svi2 ut vid 1.4V så bör man lägga på en positiv offset tills man når 1.5 under maxboost en kärna, på samma sätt ifall svi2 maxar på 1.6V då lär man ta en negativ offset så man når 1.5V, sen kan man prova och undervolta lite lite för och se ifall processorn behåller stabilitet även under enkärne maxboost men normalt får man problem med clockstretch rätt fort och det är vanligt förekommande att ett snäpp negativ offset är max man kan köra om inte bordet övervoltar som fasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Är det inte bättre att sänka PPT en smula istället för att fippla med vcore?

Beror på om PPT funkar... på mitt ASUS C7H med bios 2703 så visar PPT nånstans mellan 8 och 11W till synes oberoende av belastning. Sätter man så lågt att den begränsar hamnar man på ~500 MHz max.

Permalänk
Medlem

Fråga 1 - Fick bort iCUE då appen inte lät min CPU idla med lägre spänningar. Nu några veckor senare märker jag att jag återigen idlar på 1,488v konstant. Slängde på AMD Cool n Quiet men det sänker egentligen bara multipliern (går upp och ner som en jojo). Är det BIOS som bråkar? iCUE kanske var oskyldigt?

Fråga 2 - Finns det något sätt att förhindra att GPU fläktarna går upp på maxfart när man sätter på datorn? Mitt f.d. Intel mobo hade inte det problemet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kan någon med en 3600 svara på om tempen hoppar lika mycket fram och tillbaka som på exvis en 1600 (körs i 3.8). Med standardfläktinställningarna i bios så går fläkten (CPU) upp och ner hela tiden som en följd av detta. Måste sätta manuellt hela tiden. Är detta förbättrat i 3000-serien, ja och specifikt 3600 då det är den jag nog kommer köpa framöver..

Har inte haft exakt de modellerna men upplever samma sak så jag skulle säga nej. Det man kan göra är att ställa in "Fan smooth up/down time" "fan hysteresis" eller vad det kan heta i ens UEFI. Det är en funktion som gör att fläktarna reagerar utifrån ett medelvärde över ett satt tidsspann istälet för att svara direkt, så även om fläkten fortfarande kommer gå upp och ner så blir det en jämnare nivå. Dock inte alla moderkort som har den funktionen.

Själva fenomenet i sig är svårt att komma ifrån då snabba temperatrförändringar är en följd av en mycket reaktiv boost. Intel speedshift fungerar på liknande sätt, och om en kärna går från vinteride till 100-meterssprint på någon tiondels sekund så krävs en del kräm så det är naturligt att det blir varmt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fråga 1 - Fick bort iCUE då appen inte lät min CPU idla med lägre spänningar. Nu några veckor senare märker jag att jag återigen idlar på 1,488v konstant. Slängde på AMD Cool n Quiet men det sänker egentligen bara multipliern (går upp och ner som en jojo). Är det BIOS som bråkar? iCUE kanske var oskyldigt?

Fråga 2 - Finns det något sätt att förhindra att GPU fläktarna går upp på maxfart när man sätter på datorn? Mitt f.d. Intel mobo hade inte det problemet.

För mig var det Bios som bråkade på hög Idle Voltage.

F3j på Gigabyte med 1.0.0.3ab som lösningen först kom för mig med mitt moderkort.

Sedan alla beta Bios och även F4 stabila ej beta inga problem med hög Idle Voltage.

Väntar på 10 september Agesa för egen del innan jag uppdaterar Bios.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

För mig var det Bios som bråkade på hög Idle Voltage.

F3j på Gigabyte med 1.0.0.3ab som lösningen först kom för mig med mitt moderkort.

Sedan alla beta Bios och även F4 stabila ej beta inga problem med hög Idle Voltage.

Väntar på 10 september Agesa för egen del innan jag uppdaterar Bios.

Hoppas att det löser sig med BIOS uppdatering som du säger, jag ligger fortfarande på AB.

Trevlig max boost btw

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Ozzed: Bra info! Har faktiskt lekt lite med den funktionen, men inte riktigt vetat vad man "vågar" sätta den på. Men jag förmodar att om det blir för varmt, så drar fläktarna på ändå....

Vågar man sätta på hela 15 sekunder? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Ozzed: Bra info! Har faktiskt lekt lite med den funktionen, men inte riktigt vetat vad man "vågar" sätta den på. Men jag förmodar att om det blir för varmt, så drar fläktarna på ändå....

Vågar man sätta på hela 15 sekunder? =P

Fläktstyrningen är rätt korkad och går bara på temperatur, så det som troligen händer om det blir för varmt är att processorn istället temp-throttlar, så det handlar väl snarare om att hitta en balans mellan högsta temp man är bekväm med till lägsta möjliga ljudnivå.

Jag skulle nog prova med ett snäpp i taget och se hur det blir.

Risken är annars att det blir för varmt, och säg att du har 15 sekunder, då kommer fläktarna att köra i 15 sekunder som om det vore masugn fast processorn nu är sval. Jag tror tanken med det hela bara är att få en behagligare upp/nedvarning då det inte upplevs lika störigt som om fläktarna går från "knäpptyst" till "skördetröska" på 1 sekund.

Sen tror jag också att det är ofördelaktivt att ha på för lång smooth-time om man har luftkylare. De är ju mer beroende av att kunna kyla av snabbt då enda metoden är att öka fläkthastigheten.

Har man en "dum" AIO vars fläktar styrs av moderkortet så spelar det inte lika stor rill då du fortfarande har en pump som driver runt vattnet och viss kylkapacitet finns även om du kör helt "passivt" eftersom vattnet kommer kylas av av radiatorn även om fläktarna är helt stilla (Japp, har hänt mig att fläktarna inte snurrat alls).

Så på luft skulle jag säga att 3-5sek är max, men man får testa sig fram.

Fan vad detta blev svamligt då. Det viktiga jag försöker få fram här är att nej, jag tror inte det finns något panikläge utan det som händer är att processorn kommer throttla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.