AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vissa saker hittar jag inte på mitt Gigabyte B450 AORUS PRO WIFI som ni har tipsat om. Eller så risken större att jag har missat det.

När du säger negativ offset, vad heter det på engelska i bioset? Finns några stycken

Skickades från m.sweclockers.com

Borde finnas under Vcore. Den står som AUTO som default. Ändrar man i den rutan så brukar man få valmöjligheten att sätta ett fast värde eller Offset, väljer man offset så får man välja - eller + och sedan ett värde (i milivolt) som då antingen dras ifrån eller läggs till VID beroende på vad man väljer. Vad har du för moderkort? Kan kolla manualen och leta upp det åt dig om du vill

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att med kraftigt negativ vcore offset så kommer man råka ut för clock stretching, det ser ut som att frekvensen hålls uppe jättebra medans reell prestanda dyker som en sten och man får en slags halvstabil upplevelse som inte riktigt kraschar men heller inte mår speciellt bra, det är i det läget bättre när man vill gå långt under normal vcore att köra ett lägre cTDP eller lägre PPT, då slipper man problem med clock stretching samtidigt som man får en mycket sval cpu med ändå rätt god prestanda.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Angående PBO VS CCD OC, testade lite snabbt med CPU-Z och PBO klarar sig rätt bra där så med mindre tung last skiljer det mindre mellan PBO och manuell CCD OC. Här är CCD OC tagen så långt som jag bekvämt törs göra för lättare laster, jag skulle inte köra tyngre laster under längre perioder på den klockningen, PBO däremot är inga problem då begränsningar fortfarande finns kvar för FIT tabellen.

PBO:
https://valid.x86.fr/7lzy7j

CCD OC:
https://valid.x86.fr/g4h2lw

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonas79:

Asus Prime X570-P , lär bli nya storsäljaren när man såg Hardware Unboxed test på budget moderkort.https://youtu.be/xbyWKufthS4

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102536

Gillar också utseendet på Prime x570-P, enkelt rent och snyggt.
Priset är skapligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vet faktiskt inte vad du menar med "bios läge äldre", vart står det och i vad? Det kan vara så att det kör UEFI med legacy stöd och utan fastboot. Compability support module tror jag det heter, (CSM) går att slå av för det mesta om man inte har instickskort eller annat som inte är UEFI kompatibelt.

Har uppdaterat till nya bios men under systeminformation finns det en rad som det står Bios-läge och där står det äldre för mig.

Samt mitt problem kvarstår att när några kärnor går i dvala vid fel tillfälle får jag lagg...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Verkar som sänkt PLL-voltage har positiv inverkan på RAM-latenser Har inte sett såhär lågt sedan jag hafe min 2700X.

Kan förståss bero på annat med men PLL är det enda jag PiLLat med idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra genomgång av minnesklockning på Zen2.

Man kan med lätthet se just hur mycket prestanda man kan få ut med 1:1 vid 3800MT/s och tweakade timings, lite tråkigt att det inte körde tweakade timings vid 3600-3733 bara, de enda med tweakade timings är det med 1:1 och 2:1 inom parentes

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bra genomgång av minnesklockning på Zen2.
https://youtu.be/9IY_KlkQK1Q

Man kan med lätthet se just hur mycket prestanda man kan få ut med 1:1 vid 3800MT/s och tweakade timings, lite tråkigt att det inte körde tweakade timings vid 3600-3733 bara, de enda med tweakade timings är det med 1:1 och 2:1 inom parentes
https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/ram/ryzen/4_tomb-raider_ryzen-3000-memory-benchmarks.png
https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/ram/ryzen/5_hitman2_ryzen-3000-memory-benchmarks.png

Jag skulle gärna ha sett en 3600 i CL14 eftersom det ändå rimligt med hyfsade b-die.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag skulle gärna ha sett en 3600 i CL14 eftersom det ändå rimligt med hyfsade b-die.

Ja det går att nå, mitt b-die kit är inte bra binnat och det når 3666@ c15 så 3600 c14 torde vara ganska lätt att nå med bra binnat minne, tweakade timings på det kommer prestera bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ja, man ska väl både ha ett bra b-die kit + ett bra moderkort för att verkligen kunna maximera sina minnen, CPUn spelar roll också, gäller att tänka på sådant redan innan sina inköp men att det är viktig del i prestandan är helt klart.

Jag gillar att pilla på inställningar och att tweaka men just minnestweakning kan vara exceptionellt tidsödande och frustrerande. Är man riktigt vass på vad man håller på med går så klart tiden ner eller om man har en bra kombo av minne, cpu och moderkort.

Man konfigurerar och sedan kör man tidsödande minnestester, hittar ett fel, börjar om...

Repeat, repeat, repeat, repeat, repeat........

Just minnestweakingen tycker jag är det mest frustrerande med Ryzen, i övrigt inga större problem.

Nu efter att installerat en 3700X på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord måste jag börja om med allt. Får gå på Taiphoon burner, DRAM calculator och läsa tips från forum igen. Tog först liknande värden som jag hade med 1600X och resultatet blev en CMOS reset (för första gången med detta bord), känns sådär att kortsluta två pinnar med en skruvmejsel men gick ju bra.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att sänka latenserna på mina minnen. Köpte 4000mhz minnen en tid före Ryzen 2 propparna lanserades och kör dem nu i 3766mhz. Har testat att sänka latenserna enligt förslag från Ryzen ram calculator men systemet vögrar boota och jag får göra en cmos återställning. Mitt problem är att jag inte kan hitta någon inställning för boost ram voltage i bios, kan ju vara så att inställningen saknas och att jag isf INTE(?) kan justera boost ram volten och i förlängningen inte justera latencies. Jag kör ett Asus x570 TUF gaming mobo, ville köpa ett Prime Pro men från vad jag förstått är det samma mobo, TUF var rejält rabatterat så slutade iaf med att jag köpte det. Gaming produkter ger mig utslag Cpu är en 3700x och minnen Patriot Viper Steel 4000mhz .

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att sänka latenserna på mina minnen. Köpte 4000mhz minnen en tid före Ryzen 2 propparna lanserades och kör dem nu i 3766mhz. Har testat att sänka latenserna enligt förslag från Ryzen ram calculator men systemet vögrar boota och jag får göra en cmos återställning. Mitt problem är att jag inte kan hitta någon inställning för boost ram voltage i bios, kan ju vara så att inställningen saknas och att jag isf INTE(?) kan justera boost ram volten och i förlängningen inte justera latencies. Jag kör ett Asus x570 TUF gaming mobo, ville köpa ett Prime Pro men från vad jag förstått är det samma mobo, TUF var rejält rabatterat så slutade iaf med att jag köpte det. Gaming produkter ger mig utslag Cpu är en 3700x och minnen Patriot Viper Steel 4000mhz .

Vi kan börja med att inte alla minnen kommer reagera positivt på ökad dram spänning, b-die baserade minnen gör det men andra kan reagera med sämre stabilitet på ökad spänning. Med det sagt så är det alltså bra & kika vilken chiptyp minnena faktiskt har, det kan man se i thaiphoon burner eller på nätet genom olika listor.

Jag kan rekommendera att du läser igenom minnesguiden (länk i signatur) en sväng och speciellt Zen2 sektionen för att hitta spänningsvärden och dess namn som rekommenderas för Zen2. Utan att veta chiptyp på dina minnen blir det knepigt att rekommendera något på rak arm angående timings.

Edit: enligt min googling torde modulerna vara b-die baserade så de borde med andra ord reagera positivt på ökad dram spänning och kunna tweaka timings bra vid lägre frekvens, lägg upp en bild av de timings som dram Calc rekommenderade dig så kan ja kika ifall något sticker ut, du kan börja med att sätta XMP på 3800MT/s och försöka få det stabilt till och börja med med FCLK manuellt satt till 1900MHz och UCLK till 1:1 med memclk. Alternativt 3733/1866 eller 3666/1833 och med det satt knäpp en bild av Ryzen Master så jag kan se om något sätts galet per automatik, många bord sätter nämligen spänningar helt åt skogen just nu med höga FCLK/UCLK/MEMCLK

Edit2: Vi kan med fördel fortsätta diskussionen inne i minnesguide tråden istället sedan då det redan nu börjar bli lite mycket här inne som kanske stör mer i tråden än nödvändigt, fast det kanske inte gör något, det får andra hojta till om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vi kan börja med att inte alla minnen kommer reagera positivt på ökad dram spänning, b-die baserade minnen gör det men andra kan reagera med sämre stabilitet på ökad spänning. Med det sagt så är det alltså bra & kika vilken chiptyp minnena faktiskt har, det kan man se i thaiphoon burner eller på nätet genom olika listor.

Jag kan rekommendera att du läser igenom minnesguiden (länk i signatur) en sväng och speciellt Zen2 sektionen för att hitta spänningsvärden och dess namn som rekommenderas för Zen2. Utan att veta chiptyp på dina minnen blir det knepigt att rekommendera något på rak arm angående timings.

Edit: enligt min googling torde modulerna vara b-die baserade så de borde med andra ord reagera positivt på ökad dram spänning och kunna tweaka timings bra vid lägre frekvens, lägg upp en bild av de timings som dram Calc rekommenderade dig så kan ja kika ifall något sticker ut, du kan börja med att sätta XMP på 3800MT/s och försöka få det stabilt till och börja med med FCLK manuellt satt till 1900MHz och UCLK till 1:1 med memclk. Alternativt 3733/1866 eller 3666/1833 och med det satt knäpp en bild av Ryzen Master så jag kan se om något sätts galet per automatik, många bord sätter nämligen spänningar helt åt skogen just nu med höga FCLK/UCLK/MEMCLK

Edit2: Vi kan med fördel fortsätta diskussionen inne i minnesguide tråden istället sedan då det redan nu börjar bli lite mycket här inne som kanske stör mer i tråden än nödvändigt, fast det kanske inte gör något, det får andra hojta till om.

Skickades från m.sweclockers.com

Minnesdiskussioner får ni gärna ta i den tråden! Lite av en utmaning att följa denna tråden eftersom det går fram och tillbaka vad folk snackar om från dag till dag, haha. Så ett litet initiativ att försöka fokusera diskussionerna uppskattas helt klart även om det är ett bra problem att ha i en tråd förstås

Har äntligen själv köpt en ny Ryzen 3000 burk faktiskt och allt kom idag, ska hämta allt efter jobbet. Tog dessa minnen:

https://www.inet.se/produkt/5300600/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Som vad jag hoppas kommer funka bra. Men att pilla med minnen är helt nytt för mig så kommer ge mig in i den tråden och läsa en hel del innan jag gör något så eventuella nya problem, lösningar och övriga diskussioner kring minnen är ju bara bra om de ligger där

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Borde finnas under Vcore. Den står som AUTO som default. Ändrar man i den rutan så brukar man få valmöjligheten att sätta ett fast värde eller Offset, väljer man offset så får man välja - eller + och sedan ett värde (i milivolt) som då antingen dras ifrån eller läggs till VID beroende på vad man väljer. Vad har du för moderkort? Kan kolla manualen och leta upp det åt dig om du vill

Det är ett B450 I AORUS PRO WIFI som jag har till denna Loque Ghost!

Ska kolla in och se om det står som det du skrev om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har uppdaterat till nya bios men under systeminformation finns det en rad som det står Bios-läge och där står det äldre för mig.

Samt mitt problem kvarstår att när några kärnor går i dvala vid fel tillfälle får jag lagg...

Fast grejen är att kärnor går inte i dvala vid fel tillfälle, om något är AMD drivarn MYCKET aggressiv åt andra hållet och håller kärnor vid liv långt mer än det behövs, det ska dessutom inte orsaka dessa fel som du beskriver dom så du skulle definitivt kika i bios om det är något som satts helt galet per automatik, det finns rätt gott om den varan just nu i en del uefi/biosar. Du kör inte något program som moddat core parking eller annat? Då skulle du kunna prova & nollställa strömplanerna (genom kommandotolk med admin) & installera om chipset drivarn från AMD.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

https://beta.geekbench.com/v5/cpu/4462

Sämst Single-Core prestanda av alla uppladdade 3800X, dock är Multi-Score helt okej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Angående Hardware Unboxed X570 vrm-test där de varnar för MSIs billigare x570-moderkort, såg idag deras nya video om best bang for the buck-bygge, där de valde ett MSI B450 tomahawk med riktigt bra ("same excellent") VRM säger han, och att den klarar 3900x också om man vill uppgradera.

https://youtu.be/peRzJtfItkc?t=204

Hur kommer det sig egentligen? B450 tomahawk och Gaming edge x570 wifi kör ju samma vrm mosfets vad jag förstått det, fastän 450-kortet har en realtek något pwm, medans x570-kortet har en ir35201?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Angående Hardware Unboxed X570 vrm-test där de varnar för MSIs billigare x570-moderkort, såg idag deras nya video om best bang for the buck-bygge, där de valde ett MSI B450 tomahawk med riktigt bra ("same excellent") VRM säger han, och att den klarar 3900x också om man vill uppgradera.

https://youtu.be/peRzJtfItkc?t=204

Hur kommer det sig egentligen? B450 tomahawk och Gaming edge x570 wifi kör ju samma vrm mosfets vad jag förstått det, fastän 450-kortet har en realtek något pwm, medans x570-kortet har en ir35201?.

Det tidiga snacket från HW/Unboxed och BuildZoid var att medans MSI Tomahawk var lika "dålig" VRM som andra B/Z4xx kort, så har MSI bästa kylning / mest plåt på VRMn i 4xx klassen. Så det handlar kanske inte så mycket om VRM utan hur mycket du kan kyla bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det tidiga snacket från HW/Unboxed och BuildZoid var att medans MSI Tomahawk var lika "dålig" VRM som andra B/Z4xx kort, så har MSI bästa kylning / mest plåt på VRMn i 4xx klassen. Så det handlar kanske inte så mycket om VRM utan hur mycket du kan kyla bort.

Därför jag satt dit egna VRM-flänsar på det billiga 450 jag köpte till en extra dator, samt kommer att ha två fläktar i taket på lådan som blåser rakt på VRM.

På mitt Crosshair VII behövs det inte, sitter bastanta flänsar på och det är heatpipe emellan, dessutom är allting utspritt över mycket fler komponenter med overkill 600A i strömstyrka. Den är alltid sval oavsett belastning.

På mitt Prime Pro har jag inte moddat några flänsar, men jag har dubbla 140mm i taket på den lådan som blåser rätt ner. Dessutom är den lådan en låda av mesh-typ som andas väldigt bra. Lådor med mesh-front brukar inte vara så tysta, men eftersom 3700X i den kyls av Dark Rock Pro 4 så är det galet tyst ändå

Risken att det blir dåligt är främst i kompakta datorlådor med dålig genomströmning av luft.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det tidiga snacket från HW/Unboxed och BuildZoid var att medans MSI Tomahawk var lika "dålig" VRM som andra B/Z4xx kort, så har MSI bästa kylning / mest plåt på VRMn i 4xx klassen. Så det handlar kanske inte så mycket om VRM utan hur mycket du kan kyla bort.

Men när jag jämförde kylflänsarna mellan x570 och b450 så såg inte b450 lika bra ut, svårt att se med ögat dock hur bra de fungerar
Men vore kul om man kunde hitta en B450 tomahawk vrm-test och se hur mycket bättre den är isåfall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men när jag jämförde kylflänsarna mellan x570 och b450 så såg inte b450 lika bra ut, svårt att se med ögat dock hur bra de fungerar
Men vore kul om man kunde hitta en B450 tomahawk vrm-test och se hur mycket bättre den är isåfall.

Tänk på att storleken på kylflänsen inte är det viktiga, det viktiga är hur många och tunna fenor den har så att ytan mot luft är så stor som möjligt. Då kan flänsen bli av med värmen den tar emot.

Det absolut sämsta är en fet metallklump, den bara lagrar värme, kanske kyler bra i 10 minuter till den är uppvärmd sen värmer den istället ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast grejen är att kärnor går inte i dvala vid fel tillfälle, om något är AMD drivarn MYCKET aggressiv åt andra hållet och håller kärnor vid liv långt mer än det behövs, det ska dessutom inte orsaka dessa fel som du beskriver dom så du skulle definitivt kika i bios om det är något som satts helt galet per automatik, det finns rätt gott om den varan just nu i en del uefi/biosar. Du kör inte något program som moddat core parking eller annat? Då skulle du kunna prova & nollställa strömplanerna (genom kommandotolk med admin) & installera om chipset drivarn från AMD.

Har tittat i bios men eftersom man inte vet vart man ska titta efter vad som ska ändras eller inte ändras. Samt ser själv i RM när lagget har släppt så har x-kärnor gått i dvala(sleep) eller kickat igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Angående Hardware Unboxed X570 vrm-test där de varnar för MSIs billigare x570-moderkort, såg idag deras nya video om best bang for the buck-bygge, där de valde ett MSI B450 tomahawk med riktigt bra ("same excellent") VRM säger han, och att den klarar 3900x också om man vill uppgradera.

https://youtu.be/peRzJtfItkc?t=204

Hur kommer det sig egentligen? B450 tomahawk och Gaming edge x570 wifi kör ju samma vrm mosfets vad jag förstått det, fastän 450-kortet har en realtek något pwm, medans x570-kortet har en ir35201?.

Det du missar är att MSI bordet jämfört sina konkurrenter i samma prisklass har en faktiskt dålig vrm, det är också det som framhålls om 570 bordet, om det vore ensamt utan bättre konkurrenter skulle det inte vara ett "problem", nu finns dock massvis av bättre bord till priser som är faktiskt bra. MSI plankan klarar en hexa och octa fine och speciellt i stock, en 3900x eller större vill du däremot hålla stock och ändå se upp med temp om du kör mycket all core avx/fma3.

Anledningen till att man inte gnäller över samma vrm design på väldigt mycket billigare bord är att sett till konkurrensen där är det förhållandevis inte lika dålig design, dock kvarstår samma begränsningar. Att du kan köra en stock 3900x på endera om du ser till att ha gott luftflöde är en sak men på ett så dyrt bord som x570 bordet som dessutom ska orka en 3950x är den vrm designen inte OK speciellt inte när alternativ erbjuds som är långt bättre för samma peng.

Dessutom så är budget videon inriktad på en 3600, där spelar vrm ohyggligt liten roll och bäst pang för pengarna med smidigt från början stöd för Zen2 blir tomahawk max

Man måste såklart kika på vad saker kostar, vad de är tänkta till och vilken konkurrens som erbjuder vad som alternativ, finns det långt bättre alternativ för samma peng så kommer den sämre produkten framstå som just sämre. Finns det inget bättre i prisklassen så kommer det för priset framstå som vettigt alternativ, inte svårare än så.

För min del har MSI misslyckats lite med 500 serien bord och även om det bara är några enstaka riktigt dåliga val så framstår resten som lite "meh" sett till Pris och funktioner, finns några som är intressanta men konkurrensen är benhård.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Allt är nu installerat och det gick smärtfritt.

Vilken jämn FPS jag har numera i spel gentemot min 4770k 4,4ghz jag hade tidigare.

Men moderkortet vill mata min 3600 med 1,45V standard..hur lågt är originalspänningen?

#Nöjd!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har tittat i bios men eftersom man inte vet vart man ska titta efter vad som ska ändras eller inte ändras. Samt ser själv i RM när lagget har släppt så har x-kärnor gått i dvala(sleep) eller kickat igång.

Har du provat att köra en clean boot eller en ren installation rakt av på separat disk av win 10 1903? Just så man kan utesluta mjukvaran, ber om ursäkt ifall du skrivit detta redan men det blir lite svårt och hålla isär vem som gjort vad mellan trådar i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Absolut spelar priset roll, men jag kan se de som bara hör att vrm:en på Tomahawk är exceptionellt bra (Det var typ det jag hörde av videon

Var själv på väg att köpa ett Tomahawk B450-kort när jag skulle inhandla min ryzen 2k, ett helt klart trevligt B450-kort, men jag önskar att kanske Hardware unboxed kunde förtydligat (för sådana som mig att det är bra vrm sett till priset. Det kanske var underförstått, men ja det finns risk för missförstånd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Allt är nu installerat och det gick smärtfritt.

Vilken jämn FPS jag har numera i spel gentemot min 4770k 4,4ghz jag hade tidigare.

Men moderkortet vill mata min 3600 med 1,45V standard..hur lågt är originalspänningen?

#Nöjd!

Standard är 1.5V.. men det kan gå lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Allt är nu installerat och det gick smärtfritt.

Vilken jämn FPS jag har numera i spel gentemot min 4770k 4,4ghz jag hade tidigare.

Men moderkortet vill mata min 3600 med 1,45V standard..hur lågt är originalspänningen?

#Nöjd!

Den skall vara så, inget att oroa sig för. Ämnet är redan avhandlat i flera hundra inlägg här. Så fort din processor belastas kommer spänningen att sjunka snabbt. Använd HWINFO64 så ser du live min max average för din spänning(och en massa andra saker)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

@the squonk
@DJ_Datte

Okej, då vet jag Tack!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är inne i bioset på mitt Asus X570-E och kollar lite, men har ingen aning vad jag ska kolla efter.

VDDCR CPU Voltage så står det 1.448V i en ruta till vänster om valknappen som är på Auto.

Det låter högt i mina öron? Är det vcore alltså? Betyder auto då att den väljer 1.448V?

VDDCR SOC Voltage är på 1.100V, den låter bekant att den ska vara på det.

DRAM Voltage 1.35V låter också ok

Sedan är det typ 1.0V SB Voltage osv.. och de står på det namnet säger , så de är nog ok också

VTTDDR Voltage 0.675V
VPP_MEM Voltage 2.5V
VDDP Standby Voltage 0.9V

edit: hittade en till sida, tog ett kort istället

Ser allt rätt ut? eller ska man ändra något?

https://ibb.co/McgvBcH

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz