Ny hdd kräver lösenord ?

Permalänk
Medlem

Ny hdd kräver lösenord ?

Hej på er,

Köpte igår en ny hdd "wd 6tb" och formaterade om min dator dock när ominstallation va klar så krävde min hdd ett lösenord ? Nu kan jag ej använda den och efter 3 försök blir jag "locked out" någon hjälp tack ?

Pst, har även försökt i disk manager utan framgång. Den har hittat hddn men det går inte att initiera ?....

Permalänk
Medlem

@Wippe20: Jag misstänker att innan du kan få adekvat hjälp behöver vi veta exakt vilken hårddisk du har.
Vilket OS har du?

Bara ös på med information.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det låter som att någon har krabbat med Bitlocker på den och den är inte alls ny, eller så har du åkt på ransomware. Testa formatera den igen grundligt om du orkar, annars reklamera den.

Vill du krabba mer, gå till produktens hemsida och se om du kan ladda ner någon firmware, kolla även om du har de senaste SATA-drivrutinerna(m det är en SATA disk) till ditt moderkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Jag har Windows 10 home.

Och hårddisken "WD Black Desktop 6TB 7200rpm 256MB"

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan:

Problemet när jag gör en ominstallation är att jag inte får upp den i själva formateringen får bara fram min ssd som jag lägger in os på...

HDDn kräver hela tiden ett lösenord. Går det inte att ta bort den i själva windows eller liknande?

Permalänk
Medlem

Bild

Detta får jag upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wippe20:

@SCORPIUS:

Jag har Windows 10 home.

Och hårddisken "WD Black Desktop 6TB 7200rpm 256MB"

Gick in och googlade sönder, men det finns noll information att hitta om något lösenord mer än att det finns diskar att köpa där man får med mjukvara för att sätta lösenord.

I ditt fall så vet jag inte riktigt vad man skall hitta på.

Men några saker att testa som jag på rak arm kommer på är:

1: Lägg in senaste programvaran.
2: Radera partitionen.
3: Testa att installera Windows på disken.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wippe20:

@Fenrisulvfan:

Problemet när jag gör en ominstallation är att jag inte får upp den i själva formateringen får bara fram min ssd som jag lägger in os på...

HDDn kräver hela tiden ett lösenord. Går det inte att ta bort den i själva windows eller liknande?

Du har OS på en SSD och det är på den du gör en ominstallation, är det uppfattat rätt?
Om det är så så koppla bort din SSD och installera win på denna nya hårddisken en gång och se om det går.
Bara att formatera den sen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Det stämmer att os är på ssd, dock får jag ej fram min hdd när jag ska installera windows... Den hittar ej hddn. Antagligen för att hddn kräver ett lösenord och sedan efter tre försök blir blockerad...

Permalänk
Medlem

@Wippe20: Lösenordet är på diskens firmware. Reklamera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det där verkar vara ett BIOS HDD lösenord... har du varit i bios och lagt in ett lösenord?
Är datorn ett eget bygge eller köpt maskin, tex en Dell, HP etc?
Var HD plomberat eller var det öppen?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Sjävla windowset hittar ej min hdd när jag försöker och göra en ominstallation den hittar bara min ssd. Troligen för att min hdd bli blockerad efter 3 försök? Ibland hittar den hddn i själva disk manager men då går det ej att initiera den???

Jag har även försökt med disk manager men den hittar inte hårddisken även ifall den gör det så kan jag inte initiera den...

Permalänk
Medlem

@Wippe20: Lämna tillbaka skiten. Det är inte värt besväret.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@AxxT:

Har absolut inget bios lösenord? Hade en samma hårddisk av samma slag fast i 1tb inga problem med den...

Datorn byggdes för ca 2 år sedan.

Troligen så var den plomberad, själva påsen var ej öppen.

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Går det inte att göra något åt detta? Och varför skulle den vara det?

Permalänk
Medlem

Kolla snabbt med WDs support, annars reklamera, reklamera, reklmara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag har nu reklamerat den... Orkar ej hålla på inget hjälper.

Permalänk

Felaktig från fabrik, eller troligare ett återlämnat exemplar nån dabbat sig med, vart köptes den?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory:

Köptes på Inet

Permalänk
Medlem

Låter som att det skulle kunna vara något i den här stilen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#HDD_passwords_and_...

Men om det kom med det påslaget så är det något som inte är normalt så reklamation var nog bästa sättet att hantera det.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wippe20:

@Dockland:

Går det inte att göra något åt detta? Och varför skulle den vara det?

Den är använd eller något fel från fabrik (långsökt). Går att komma runt, men då behöver du skicka in den till WD. Så reklamation är smidigast. Bara dra in till butiken och byta över disk (no pun intended) skulle jag tro.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wippe20:

Jag har nu reklamerat den... Orkar ej hålla på inget hjälper.

Du gör helt rätt tycker jag, för den där disken kommer bara att få dig att slita dig flintskallig.

Skulle tro att disken har varit ute hos en tidigare kund och denne klåpare har gjort detta, efter det så har du fått skiten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara låst med ATA Password.

Har för mig att det går att komma runt om man kör en ATA Secure Erase, vilken kan utföras med diverse verktyg men normalt bäst "offline" t.ex. med lämplig Linux Live-distro (Parted Magic är en, dock ej gratis).

Men ja, är den helt ny från fabrik så ska den absolut inte vara låst, så något är inte som det ska.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed:

Kan det vara så att inet har gett mig en gammal hdd som använts tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wippe20:

@backfeed:

Kan det vara så att inet har gett mig en gammal hdd som använts tidigare?

Kan vara en retur från någon kund som testat den, kanske.

Om du kan läsa av SMART-värden så kan du se hur länge den använts, men jag vet inte om det går att göra det på en låst disk.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed:

Tack, ska försöka med crystal disk. Återkommer om det funkar

Permalänk
Medlem

@backfeed:

Bild

Jag fick bara fram okänt. Går nog inte och se.

Permalänk
Medlem

Är det ATA-passord satt på högsta nivå (och du inte själv har satt den) så kan du inget göra - reklamera då du uppenbarligen fått en disk som har varit ute hos annan kund och dess dators BIOS har satt passordet. - en sådan disk och förutom kännedom om använda passordet måste låsas upp på exakt samma exemplar av moderkort som en gång låste disken.

tyvärr är det lite yxigt gjort att det inte finns något läge i högsta säkerhetsklassen där man kan få disken användbar igen efter att disken har raderat all data som finns, utan den är verkligen toklåst! och försöker man i det läget med olika passord för många gånger i rad så kommer disken att bricka sig själv...

Diskräddningsföretag med speciella interface-kort (läs PC-3000) kan ta bort sådant med viss besvär (och man inte försökt för många gånger...) - men det är inget du skall engagera dig i med för en 'ny' disk från inet utan det är garanti/felleverans och nu en defekt produkt.

Permalänk
Skrivet av Wippe20:

@backfeed:

Bild

Jag fick bara fram okänt. Går nog inte och se.

Har du fått den utbytt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har du fått den utbytt?

Ajjamän nya funkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com