Intel: "Cascade Lake-X hälften så dyr som Skylake-X – slår AMD Ryzen Threadripper"

Permalänk
Medlem

Undrar om den här nyheten håller när/om AMD släpper nästa Threadripper

Lite nyfiken på hur dom har åstadkommit 100% prestanda per $ med i stort sett samma produkt. 100% fler cores eller en prissänkning på 50% eller vilken kombo det nu är.

Hur som helst är all konkurrens bra för konsumenten.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

The AMD effect!

Hur tror ni att den står sig mot AMDs kommande TR?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag tror intel bara vill få ut så mycket de kan från nuvarande nod och bryr sig inte så mycket om marginaler. Prestandasiffrorna de tänker visa är säkert quick sync-relaterade. Men 10+ kärnor i 5Ghz kan vara lockande för vissa målgrupper ifall priset ligger lägre än Threadripper.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

De måste ju vara rädda om de gör detta. Anser att AMD är ett riktigt stort hot...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam

Medan för entusiaster kommer förmodligen 3950X med PCI-E 4.0 springa i cirklar i både pris och prestanda trots att det är på en konsumentplattform.

Det är väldigt grumligt vatten med vad som är consumer och HEDT nu känns det som.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om prissänkningen bara gäller CPU, eller om X299 också går ner i pris.
I värsta fall sänker de priset på CPU och kompenserar inkomstbortfallet med dyrare moderkort...

Skrivet av norrby89:

Dom har en process som skulle skulle vart klar för hela deras produktutbud mer eller mindre under 2016, men på grund av problem så har det tagit tills nu tre år senare...

Exakt. Arkitekturen att ersätta Skylake var klar för produktion på 10nm hösten 2016.
Att bara skala upp den till 14nm är inget alternativ och det tar ungefär fem år att utveckla en ny arkitektur. Även om de satsat på att utveckla en ny arkitektur för 14nm när de insåg att 10nm skulle bli mycket försenad skulle den arkitekturen knappt finnas tillgänglig ännu på ett par år.

Skrivet av robbankentor:

Undrar om den här nyheten håller när/om AMD släpper nästa Threadripper.

Det lär nog hålla hela vägen tills AMD får ut nya Threadripper i butik, vilket knappast blir före december.
Undrar hur fort Intel kan få ut Cascade Lake-X till butik...?

Permalänk
Medlem

Det pratar en del om det och vad det förmodligen betyder här

Rätt intressant är ju att ha i bakhuvudet att Intel har nog valt orden väldigt väl.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej bara AMD som spelar CB.

Japp Intel spelar väl Edge

Spannet 1.74-2.09 var ju intressant. Är det beroende på processor eller användningsområde.
Lite lär de väl hunnit finslipa på sedan senast så iallafall högre clock. Bra med lite press så får vi konsumenter det klart bättre.

Hoppas dock att de inte löser det genom att höja priset på de gamla cpuerna innan lansering

Permalänk
Medlem

Detta påstående imponerar inte speciellt mycket på mig.
Intel uttalade tidigare att de ska möta hotet AMD utgör på marknaden med mjukvara som vi nyligen såg i "Core 9000-serien snabbare än AMD i relevanta tester", där min favorit var speltesterna.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28063-intel-core-9000-serie...
Jag förväntar mig att detta är samma typ av PR där någon applikation i ett specifikt test ger detta resultat men inte att det stämmer i övrigt.
Jag är inte säker på att Intel dumpar priser utan möjligtvis en anpassning enligt rådande marknadsläge, om det varit revolutionerande i pris eller prestanda så hade vi fått se betydligt mer information än detta.
https://medium.com/performance-at-intel/real-world-performanc...

Permalänk
Medlem

För Intels skull hoppas jag verkligen att de fått upp prestandan och inte bara ner priset. Det känns inte lovande.

Permalänk
Medlem

Se, konkurrans är bra för konsumenten!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Vart hittar du dom halverar priset?

Dubblerar prestandan per krona. Hur tolkar du det på annat vis? En 'ny' produkt fast egentligen inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att Ryan Shrout hade hoppat till Intel. Innan jag tröttnade på You Tube så kollade jag ofta på PC Perspective med nöje men det var ett par år sedan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo men du har ju ingen aning va dom testar för något

Nä, och jag är rädd att detta är det som är närmast sanningen. 50% snabbare i ett visst scenario och sedan lite prissänkning på det. I verkligheten inte i närheten av dubbla prestanda/krona om man jämför ett snitt av tester. Att vara lite oförsiktig med siffror är ju knappast något som de stora tre drar sig för...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon56869:

Dubblerar prestandan per krona. Hur tolkar du det på annat vis? En 'ny' produkt fast egentligen inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Cherry pick där Intel är totalt överlägset bäst typ avx 512??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Som andra säger så får vi se, senaste handlade ju om verklighetsbaserade program som notepad, office och annat skräp ingen märker någon skilnad i.

Blir intressant att se vad för program de har valt den här gången.

Permalänk
Medlem

Moe I formen av Intel kastar ut barny i formen av threadripper 2000 serien.
Barney I formen av threadripper 3000 kommer up bakom Moe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens! Känns som att det börjar bli roligt igen med hårdvara! Hoppas bara att Intel kan hjälpa till att röra om i grafikkorts-marknaden.

Permalänk
Medlem

Yes! Priskrig! Det här har jag längtat efter. Det har ju inte varit så mycket priskrig innan alls att tala om, men nu går Intel ut och säger att de ska sänka priserna för att möta AMD, och AMD kommer förhoppningsvis att svara med egna prissänkningar också. Kanon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Cherry pick där Intel är totalt överlägset bäst typ avx 512??

Fast det står att det är "upp till", och att det är mot föregående generation (inte mot amd) som också har avx512 stöd. Så isåfall måste de testa något med de nya VNNI intruktionerna för avx512.

Annars bör det vara liknande skillnad som det är för Cascade Lake-SP, alltså högre boost frekvenser och högre minnesstandard. Kombinera det med en rejäl prissänkning så ökar man på prestanda/kr rätt rejält utan att förlita sig på nått med VNNI (är inte ens säkert att dessa modeller får det tillägget).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det står att det är "upp till", och att det är mot föregående generation (inte mot amd). Så isåfall måste de testa något med de nya VNNI intruktionerna för avx512.

Annars bör det vara liknande skillnad som det är för Cascade Lake-SP, alltså högre boost frekvenser och högre minnesstandard. Kombinera det med en rejäl prissänkning så ökar man på prestanda/kr rätt rejält utan att förlita sig på nått med VNNI (är inte ens säkert att dessa modeller får det tillägget).

Ja asså jag undrar ju därav jag väntar bara, slipper gissa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intel: Vi är inte rädda för AMD!

Också Intel: Fort! Kapa alla priser!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Intel: Vi är inte rädda för AMD!

Också Intel: Fort! Kapa alla priser!

Länge leve konkurrensen

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Sen kommer thredripper med zen 2 och med 8-34 fler kärnor och bara förnedrar intel i alla prisklasser ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Se där, Intel börjar redan bry sig om prispress. Konkurrens är det som funkar. Bra för konsumenterna.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Intel klarar uppenbarligen att fånga folks intresse fortfarande med Kaskadsjökrysset.

Att det är en binnad Xeon W med fler kryss i namnet känns inte som en högoddsare.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

M-men det är ju 14 nm ++++++!

Ja. Den är bäst. Jag kan sitta gärna 10 år till med den mest fixade noden i historien.
Skulle gärna ha 5,5Ghz på 14nm +++++++++^100

Skrivet av Niczo:

Jag tror intel bara vill få ut så mycket de kan från nuvarande nod och bryr sig inte så mycket om marginaler. Prestandasiffrorna de tänker visa är säkert quick sync-relaterade. Men 10+ kärnor i 5Ghz kan vara lockande för vissa målgrupper ifall priset ligger lägre än Threadripper.

Ja. Trading och speciellt de som satsar på högfrekvens trading vill ha bara intel. Jag tror att 5GHz 28core chiller gick just till en sån firma. Antar att den har redan betalat av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Ja. Den är bäst. Jag kan sitta gärna 10 år till med den mest fixade noden i historien.
Skulle gärna ha 5,5Ghz på 14nm +++++++++^100

Spelar processnoden objektivt någon roll om de slår alla andra med den?

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Intel: Vi är inte rädda för AMD!

Också Intel: Fort! Kapa alla priser!

fort? Intels Coffe Lake är ju den dyraste i historien och hände när intel hade 100% kapacitet på sina fabriker. Många är dessutom besvikna på prissänkningen som skulle komma efter ZEN2 utsläppet.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Spelar processnoden objektivt någon roll om de slår alla andra med den?

Det är ju det jag menar