Inside Bill's Brain: Decoding Bill Gates / Bill Gates: Koden till min hjärna på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag får gissa att det är den satanistiska bibeln då.

Det räcker med att läsa GT för att upptäcka att Gud är en väldigt bestraffande Gud, det är först i NT han beskrivs som kärleksfull, det är just det som står i GT som Lucifer vände sig emot han för, det beskrivs tydligare i judendomen (som har sju Moseböcker istället för kristendomens fem), dessutom så står inte all text från dödahavsrullarna i någon bibel du olika religioner har plockat ut det som passar dem och jobbet med att översätta dem pågår ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om du läser Paul Allens (Grundare av Microsoft) självbiografi så får du ingen ljus bild av Gates kan jag säga.
Paul grundade Microsoft men blev blåst på i princip alla aktieandelar i sitt eget bolag då Bill knuffade ut honom mer och mer, gav bort Pauls aktier till Ballmer. Paul var inte den som tog något argument och lät det hela bara hända, istället för en rättstvist sökte han istället bara ett ärligt svar av Bill varför. Men fick aldrig något sådant.

ehh? Paul Allen hade ju typ 100 milj microsoft aktier när han dog så vart får du det ifrån?
knappast så den gubben dog barskrapad

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Bill Gates TED talk från 2010.
https://www.ted.com/talks/bill_gates/transcript

"The world today has 6.8 billion people. That's headed up to about nine billion. Now, if we do a really great job on new vaccines, health care, reproductive health services, we could lower that by, perhaps, 10 or 15 percent."

Det citatet bör läsas ett par gånger.

Väldigt missförstått citat. Finns en del som tolkar det som att vaccin dödar människor. Typ att det tror Gates vill ha ihjäl människor när han i själva verket vill få ner "birth rate"

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Väldigt missförstått citat. Finns en del som tolkar det som att vaccin dödar människor. Typ att det tror Gates vill ha ihjäl människor när han i själva verket vill få ner "birth rate"

Tror du måste vara antivaxxare för att missförstå det lol.

Har inte hunnit se den än men ska absolut göras, han är en intressant man, både under åren när han va ett svin till den filantrop han är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

ehh? Paul Allen hade ju typ 100 milj microsoft aktier när han dog så vart får du det ifrån?
knappast så den gubben dog barskrapad

Läs boken så förstår du.
https://www.amazon.com/Idea-Man-Memoir-Cofounder-Microsoft/dp...

Ja, han hade enorma mängder, tror det var 6% av aktierna i slutet. Men han hade 100% från början, Bill ville ha lite så de började dela upp. Sedan varje gång det var aktiedelning var det Allens aktieandelar som minskade och Bill fortsatte ha en mycket större del.
Som du säkert känner till var det Bill Gates som blev världens rikaste, och inte Paul Allen. Fast det var Paul som skapade företaget, som skaffade deras första stora affärer och som kodade lösningarna. Bill var en hang around i början.
Bill gjorde en mängd saker senare, men var han då värd att ha 10 gånger fler aktier för det? Och han utnyttjade sin vänskap med Paul för att få dem, enligt Paul.

Edit: Fixade stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Bill Gates TED talk från 2010.
https://www.ted.com/talks/bill_gates/transcript

"The world today has 6.8 billion people. That's headed up to about nine billion. Now, if we do a really great job on new vaccines, health care, reproductive health services, we could lower that by, perhaps, 10 or 15 percent."

Det citatet bör läsas ett par gånger.

Det syftar troligen på en vanlig sociologisk uppfattning om att när ett land har uppnått en låg barnadödlighet så kommer barnaalstrandet att minska. (efter att första ha ökat en del)
Man pekar på att det är vad som hände i Europa, och att därför kommer det att bli så även i andra länder....

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag som började med datorer på 90-talet stöter mig lite på denna dyrkan av Bill Gates som "datorgeni" och "helgon". De som påstår det vet absolut ingenting.

Han skrev lite kod när Microsoft var en handfull personer, på 70-talet och tidiga 80-talet. Efter det var han 100% chef och affärsman tills han slutade. Jag skulle säg att denna missuppfattning härstammar delvis från Microsofts egna marknadsföring. T.ex hade de sitt egen "newspeak", där de kallade varje produkt för en "uppfinning". De ville gärna framstå som nya och nyskapande, men jag tycker att genom att de använde osjyssta metoder för att upprätthålla monopol för OS på IBM PC-marknaden snarare höll tillbaka utvecklingen än ledde den.

När det gäller Gates' Microsofts affärsmetoder inom andra områden, läs på om Embrace, Extend, Extinguish och Fear, Uncertainty, Doubt: två metoder som Microsoft var ökända för.
Bill Gates som chef på Microsoft var känd som en svår person att tas med, och Microsoft som en arbetsplats med ofta dålig stämning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag som började med datorer på 80-talet stöter mig på denna svartmålning av Bill Gates som entreprenör. De som påstår det förstår inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Läs boken så förstår du.
https://www.amazon.com/Idea-Man-Memoir-Cofounder-Microsoft/dp...

Ja, han hade enorma mängder, tror det var 6% av aktierna i slutet. Men han hade 100% från början, Bill ville ha lite så de började dela upp. Sedan varje gång det var aktiedelning var det Allens aktieandelar som minskade och Bill fortsatte ha en mycket större del.
Som du säkert känner till var det Bill Gates som blev världens rikaste, och inte Paul Allen. Fast det var Paul som skapade företaget, som skaffade deras första stora affärer och som kodade lösningarna. Bill var en hang around i början.
Bill gjorde en mängd saker senare, men var han då värd att ha 10 gånger fler aktier för det? Och han utnyttjade sin vänskap med Paul för att få dem, enligt Paul.

Edit: Fixade stavfel.

Det är ju inte riktigt så Paul Allen beskriver det. Snarare att de startade Microsoft tillsammans, jobbade som djur och Bill Gates gick allt mer från att programmera till att styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju inte riktigt så Paul Allen beskriver det. Snarare att de startade Microsoft tillsammans, jobbade som djur och Bill Gates gick allt mer från att programmera till att styra.

I ett senare skede var det tillsammans ja. Men första året var det ju enbart Allen, som flyttade till New Mexico, skaffade dealen med altair osv. och kodade lösningen och jobbade på uppdrag åt altair. Bill pluggade ju under den tiden.
Därefter flyttade Bill ner, och de började bredda företaget en hel del, då var det ju inte bara de 2 heller utan flera andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är man tillräckligt rik kan man köpa sig omtyckt

Jag antar att dokumentären kommer handla om vad som hände efter microsoft?

Tycker de flesta rika misslyckas rätt mycket med detta
Räcker inte donera pengar om man är en skitstövel som person, inte i dagens social media samhälle framförallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tycker de flesta rika misslyckas rätt mycket med detta
Räcker inte donera pengar om man är en skitstövel som person, inte i dagens social media samhälle framförallt.

Jag vet inte det.

Många väldigt smarta människor äger stora delar av gammelmedia t.ex Warren Buffet, och även Jeff bezos som äger hela Washington post...
Säger inte att de är dåliga personer dock väldigt smarta och kanske inte enbart äger dessa typer av företag för att de tror att det är en bra investering ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det räcker med att läsa GT för att upptäcka att Gud är en väldigt bestraffande Gud, det är först i NT han beskrivs som kärleksfull, det är just det som står i GT som Lucifer vände sig emot han för, det beskrivs tydligare i judendomen (som har sju Moseböcker istället för kristendomens fem), dessutom så står inte all text från dödahavsrullarna i någon bibel du olika religioner har plockat ut det som passar dem och jobbet med att översätta dem pågår ännu.

Detta stämmer. Blev lite paff att hitta ett så bra kontextualisering här på sweclocker haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju inte riktigt så Paul Allen beskriver det. Snarare att de startade Microsoft tillsammans, jobbade som djur och Bill Gates gick allt mer från att programmera till att styra.

Tja..det finns nog inte många miljardärer som är renodlade kodare. Snarare smarta inom affärer och att styra företag i rätt riktning, göra rätt (tuffa) beslut osv.

Permalänk
Relik 📜

Något som spanat ännu? Inte hunnit med själv, men tänkte klämma första avsnittet ikväll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Något som spanat ännu? Inte hunnit med själv, men tänkte klämma första avsnittet ikväll.

Jag såg precis första avsnittet och och om jag ska sammanfatta det så handlade det väldigt mycket om skit
Men jag antar att de har valt en lite annan approach på berättandet och kommer till vad jag anser är den intressanta delen i senare avsnitt. Serien verkar dessvärre fokusera på de mjuka värdena för att bli så tillgänglig som möjligt, åtminstone första avsnittet.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Om du läser Paul Allens (Grundare av Microsoft) självbiografi så får du ingen ljus bild av Gates kan jag säga.
Paul grundade Microsoft men blev blåst på i princip alla aktieandelar i sitt eget bolag då Bill knuffade ut honom mer och mer, gav bort Pauls aktier till Ballmer. Paul var inte den som tog något argument och lät det hela bara hända, istället för en rättstvist sökte han istället bara ett ärligt svar av Bill varför. Men fick aldrig något sådant.

Och de båda är sannerligen ingen garageverkstad som Apple var.
Paul och Bill fick gott om pengar och speciellt advokater via hans mor som satt i styrelsen för Boeing.

Bill var rätt känd för att vara wild and crazy där han köpte/bjöd in prostitierade/strippor vid företagsfester osv. Inte alls den där gemytliga snubben han är idag. Finns gott om böcker om hur Microsoft skapades.

Välkommen till verkligheten.

Dog eats dog etc. Hela världen är inte skyddad verksamhet som Sverige .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@emilakered: Bra underhållning hade gärna sett fler avsnitt. Men så knarkade man ju Pirates of Silicon Valley som ung. Som någon skrev det är lite hoppigt hade gärna sett att de kört färdigt ett ämne åt gången.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jag vet inte det.

Många väldigt smarta människor äger stora delar av gammelmedia t.ex Warren Buffet, och även Jeff bezos som äger hela Washington post...
Säger inte att de är dåliga personer dock väldigt smarta och kanske inte enbart äger dessa typer av företag för att de tror att det är en bra investering ekonomiskt.

Just de två är väl knappast kända för att vara filantroper eller nå vidare omtyckta för sin medmänsklighet direkt :). Respekterade för sin näsa för business ja. Likt Bill Gates.
Men om du nu säger att Buffet och Bezos sätter sprätt på pengar för att framstå som godare människor så får jag nog ändå instämma i att de inte alls lyckats i samma utsträckning som Bill gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Näbbdjuret:

Det delades väl bara ut en medalj och den fick Chuck Norris?

Chuck Norris är verkligen ingen bra människa.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag blev positivt överraskad över första avsnittet. Efter jag läst både Steve Jobs biografi och historien om Gates så förväntade jag mig en serie med fakta och hårda värden (som gjorts förr).

Detta var en lite mer personlig inblick i nutiden med små tillbakablickar.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon42512:

Chuck Norris är verkligen ingen bra människa.

Det där lät väldigt intressant! Du får gärna göra en längre utläggning i en egen tråd för nu blev jag nyfiken! Känner till alldeles för lite om herr Norris (förutom tonvis av de vanliga memesen)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Det där lät väldigt intressant! Du får gärna göra en längre utläggning i en egen tråd för nu blev jag nyfiken! Känner till alldeles för lite om herr Norris (förutom tonvis av de vanliga memesen)

Kommer inte ihåg så mycket (mitt minne suger) men t ex är han emot samkönade äktenskap, Trump-supporter och en massa annat konstigt kristet tjafs.

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker serien var bra! Förstår de som förväntade sig "hårda fakta" blev besvikna, men för egen del uppskattade jag fokuset på Bill som person. Tycker det andra stötts och blötts till leda i olika sammanhang.

Förändrar väl dock inte min bild av Gates något speciellt egentligen. Utan att ha träffat karln kan jag ju bara gissa såklart, men står kvar vid uppfattningen att han var något av ett arrogant arsle som yngre vilket sedan gradvis eroderats över åren. Vid det här laget känns det som han antingen menar allvar med det han gör, eller är en utmärkt skådespelare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte serien, men mest pga. snubben som gjorde speakerrösten/intervjuade Bill. Tyckte också att den hoppade väldigt mycket och plötsligt, och att storyberättandet inte riktigt var så kvalitativt som det skulle kunna ha varit.

Är mäkta imponerad av Bill i form av den person han är idag, samt intresserad av honom i form av den han var i sin ungdom och tid på Microsoft. Men i termer av dokumentärserie så gillade jag inte denna.

2/5 poäng.

Visa signatur

---

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gorian:

Jag gillade inte serien, men mest pga. snubben som gjorde speakerrösten/intervjuade Bill. Tyckte också att den hoppade väldigt mycket och plötsligt, och att storyberättandet inte riktigt var så kvalitativt som det skulle kunna ha varit.

Är mäkta imponerad av Bill i form av den person han är idag, samt intresserad av honom i form av den han var i sin ungdom och tid på Microsoft. Men i termer av dokumentärserie så gillade jag inte denna.

2/5 poäng.

Kan hålla med om den biten. Tycker inte skaparen/intervjuaren (Davis Guggenheim) riktigt.. passar?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Försökte titta på den. Men det går inte.
Amerikaner kan inte göra dokumentärer för dem öre. De blir alltid 95% Fast and the Furious explosioner och dramatiska klipp.
En dokumentär skall innehålla information. Det är därför jag tittar på den. Om man istället får en oändlig serie med klipp om hur tufft nånting är utan en droppe information så tappar jag fort intresset. Det är som att det finns en liten Michael Bay som sitter på varje direktörsaxel och kräver fler explosioner och magmuskler varannan minut.

Permalänk
Medlem

Nån som kan inflika om denna serie handlar om företaget han skapade, dvs Microsoft och inte huruvida han vill uppfinna totletter? Jag tog mig nämligen bara igenom ca 75% av första avsnittet.
Trodde det skulle handla uteslutande om hans väg uppåt i karriären.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Mer toaletter än Microsoft.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nån som kan inflika om denna serie handlar om företaget han skapade, dvs Microsoft och inte huruvida han vill uppfinna totletter? Jag tog mig nämligen bara igenom ca 75% av första avsnittet.
Trodde det skulle handla uteslutande om hans väg uppåt i karriären.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla avsnitten handlar om vad han pysslat med vid sidan av och efter microsoft.