Permalänk
Relik 📜

Lenovo Smart Clock

Morrn!

När Lenovo visade upp Smart Clock i samband med CES 2019 blev det lite snack. Ett mindre och billigare alternativ till Google Home Nest Hub? Absolut intressant, tyckte många!

Nu är modellen lanserad, dock än så länge inte i Sverige. Jag var dock på jakt efter en ny klockradio, så plockade upp en i samband med E3 2019-resan till Los Angeles. Kort om det, inga tekniska problem och adaptern äter 220/230 V rakt av. Endast passiv konvertering behövs. Stöd för svenska finns!

I alla fall, superkort recension är att den gör precis vad som kan förväntas. Det är en Nest Hub, fast (betydligt) mindre och avskalad. Den kan inte spela upp video via Cast och har nedskalade menyer för till exempel väder eller smarta hemmet. Ljudet är på nivå klockradio, duger för assistenten men knappast njutbart för musik.

Skärmen är en IPS-panel som aldrig kan bli helt svart och samtidigt visa klockan. Däremot är det nära nog helt ärligt, det går att se en svag upplyst ruta bakom siffrorna men verkligen inget som stör nattsömnen. Kunde varit enormt mycket värre!

Har ni några frågor, så shoot! Enklare så än att jag skriver en roman.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad använder du den till?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av frong:

Vad använder du den till?

Klocka, alarm på morgonen, lite röststyrning. Även kört ljudbok en del innan, får se om det blir av här också. I perioder använder jag "God morgon"-funktionen som summerar dagen, men det är lite komplicerat att få in all relevant data med G Suite-konton. Ovan med Nest Hub då ska sägas, som använts innan. Den är dock för stor att ha brevid sängen, tycker jag.

Såklart det är en "onödig pryl", men i ärlighetens namn är vi på SweClockers där betydligt mer meningslösa grejer har shoppats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@emilakered köpte på sig flera Lenovo Smart Clock var han snäll nog att låta mig förvärva ett exemplar. Jag var på jakt efter en nätt och diskret lösning till sovrummet som både kan fungera som en "dum" klockradio för väckning och tidsvisning, men även Google Assistant, och för det ändamålet tycker jag den fungerar riktig bra!

Jag ville komma bort från att använda mobilen som primär väckarklocka (och därmed slippa mötas av en massa notifikationer som första grej när man vaknar på morgonen) och samtidigt undvika att få hornhinnan bortbränd när jag vaknar mitt i natten och vill se vad klockan är. Smart Clock har en väl fungerande automatisk dimmningsfunktion för skärmen, vilket gör att den syns tydligt i mörker utan att den för den delen lyser upp rummet när man ska sova.

Som väckarklocka fungerar den väldigt bra. Lätt att ställa in direkt på skärmen eller att helt enkelt be Google sätta larmet åt en. Finns även möjligheter att få stegrande belysning på skärmen under den sista halvtimmen tills man ska gå upp samtidigt som klockan visar hur många minuter till man kan sova när man börjar närma sig klockslaget för det inställda larmet. Trevligt också att ha diskret väderinformation direkt på klockan i realtid.

Permalänk
Medlem

Intressant pryl!

Kul pryl! Funderar också på att ta hem ett när jag åker över vattnet nästa gång.

- du nämnde passiv konvertering - kör du med reseadapter eller något hemmasnickrat?
- finns det nåt backup-batteri för strömdippar eller är den som ”vanliga” klockradior som blinkar 00:00 efter strömavbrott? Eller bootar den upp med senaste inställningar och alarm via cloud-backup?
- Finns det några buggar med att köra svenska som språk?

Några fler rekommendationer? bör en vänta eller bör en köpa med sig en från landet i väst? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av TBort:

Kul pryl! Funderar också på att ta hem ett när jag åker över vattnet nästa gång.

- du nämnde passiv konvertering - kör du med reseadapter eller något hemmasnickrat?
- finns det nåt backup-batteri för strömdippar eller är den som ”vanliga” klockradior som blinkar 00:00 efter strömavbrott? Eller bootar den upp med senaste inställningar och alarm via cloud-backup?
- Finns det några buggar med att köra svenska som språk?

Några fler rekommendationer? bör en vänta eller bör en köpa med sig en från landet i väst? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

* Reseadapter! Vanlig enkel från typ Kjell.
* Inget batteri. Bootar med inställningar från molnet, dock.
* Inga buggar vad jag märkt!

Nöjd med min i alla fall. Väcker mig på morgonen nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Morrn!

När Lenovo visade upp Smart Clock i samband med CES 2019 blev det lite snack. Ett mindre och billigare alternativ till Google Home Nest Hub? Absolut intressant, tyckte många!

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/72387?key=e23b74f546e54f969915f1d6e81c52e5
Nu är modellen lanserad, dock än så länge inte i Sverige. Jag var dock på jakt efter en ny klockradio, så plockade upp en i samband med E3 2019-resan till Los Angeles. Kort om det, inga tekniska problem och adaptern äter 220/230 V rakt av. Endast passiv konvertering behövs. Stöd för svenska finns!

I alla fall, superkort recension är att den gör precis vad som kan förväntas. Det är en Nest Hub, fast (betydligt) mindre och avskalad. Den kan inte spela upp video via Cast och har nedskalade menyer för till exempel väder eller smarta hemmet. Ljudet är på nivå klockradio, duger för assistenten men knappast njutbart för musik.

Skärmen är en IPS-panel som aldrig kan bli helt svart och samtidigt visa klockan. Däremot är det nära nog helt ärligt, det går att se en svag upplyst ruta bakom siffrorna men verkligen inget som stör nattsömnen. Kunde varit enormt mycket värre!

Har ni några frågor, så shoot! Enklare så än att jag skriver en roman.

Tjena.
Du skriver " Skärmen är en IPS-panel som aldrig kan bli helt svart och samtidigt visa klockan " då undrar jag om man kan stänga av den helt " Svart skärm " och att den sen tänds när larmet går igång?
Jag vill ha det helt mörk i sovrummet , är super känslig eller löjlig om du frågar min fru
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Du skriver " Skärmen är en IPS-panel som aldrig kan bli helt svart och samtidigt visa klockan " då undrar jag om man kan stänga av den helt " Svart skärm " och att den sen tänds när larmet går igång?
Jag vill ha det helt mörk i sovrummet , är super känslig eller löjlig om du frågar min fru
Mvh / Mangee

Jag har faktiskt ingen aning. Ska kolla på inställningarna när jag är i närheten av klockan! @JonasT kanske vet på rak arm annars?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Du skriver " Skärmen är en IPS-panel som aldrig kan bli helt svart och samtidigt visa klockan " då undrar jag om man kan stänga av den helt " Svart skärm " och att den sen tänds när larmet går igång?
Jag vill ha det helt mörk i sovrummet , är super känslig eller löjlig om du frågar min fru
Mvh / Mangee

Skrivet av emilakered:

Jag har faktiskt ingen aning. Ska kolla på inställningarna när jag är i närheten av klockan! @JonasT kanske vet på rak arm annars?

Den går inte att släcka ner helt dessvärre. Dock ska det sägas att den vid det svagaste nattläget är nästintill släckt, men det kanske inte riktigt räcker om man vill att det ska vara helt kolmörkt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har faktiskt ingen aning. Ska kolla på inställningarna när jag är i närheten av klockan! @JonasT kanske vet på rak arm annars?

Skrivet av JonasT:

Den går inte att släcka ner helt dessvärre. Dock ska det sägas att den vid det svagaste nattläget är nästintill släckt, men det kanske inte riktigt räcker om man vill att det ska vara helt kolmörkt i rummet.

Okej , tack för svaret.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Äntligen någon som tar upp det här,
Jag har varit intresserad på den här ända sen sekunden den kom ut som idé. Men jag har än så länge inte vågat chansa med att köpa den då jag inte visste hur det fungera med språk och ström mm.
tänkte dock fråga nu om någon här vet vilket som är det lättaste sättet att få tag på en Lenovo smart clock, utan risk för tull eller dålig kvalite

Permalänk
Medlem
Skrivet av hej12345:

@emilakered:
Äntligen någon som tar upp det här,
Jag har varit intresserad på den här ända sen sekunden den kom ut som idé. Men jag har än så länge inte vågat chansa med att köpa den då jag inte visste hur det fungera med språk och ström mm.
tänkte dock fråga nu om någon här vet vilket som är det lättaste sättet att få tag på en Lenovo smart clock, utan risk för tull eller dålig kvalite

Jag skulle beställa den från Tyskland, antingen från något företag som skickar direkt hit eller via någon forwardningtjänst som t.ex. mailboxde.com.
"prisjakt" för Tyskland, om du vill jaga fynd: https://www.idealo.de/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hej12345:

@emilakered:
Äntligen någon som tar upp det här,
Jag har varit intresserad på den här ända sen sekunden den kom ut som idé. Men jag har än så länge inte vågat chansa med att köpa den då jag inte visste hur det fungera med språk och ström mm.
tänkte dock fråga nu om någon här vet vilket som är det lättaste sättet att få tag på en Lenovo smart clock, utan risk för tull eller dålig kvalite

Skrivet av keyser:

Jag skulle beställa den från Tyskland, antingen från något företag som skickar direkt hit eller via någon forwardningtjänst som t.ex. mailboxde.com.
"prisjakt" för Tyskland, om du vill jaga fynd: https://www.idealo.de/

Ledsen för sent svar! Ja, som ovan, klockan säljs bland annat på tyska Mediamarkt. Annars, passa på när någon bekant är i USA och kasta en beställning den vägen! Finns på varenda Best Buy mer eller mindre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu kan man beställa dem från Conrad.se 😃👍 min kommer på onsdag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av TBort:

Nu kan man beställa dem från Conrad.se 😃👍 min kommer på onsdag!

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt! Inte helt fel pris heller, kunde varit mycket värre. Ska man vara på andra sidan myntet kostar ju Nest Hub samma dock, så gäller verkligen man vill ha det lilla formatet i det läget.

Länk för den som letar: https://www.conrad.se/p/lenovo-smart-clock-roststyrd-assisten...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu finns den (snart) på Proshop också för 999:- i skrivande stund.

https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Lenovo-Smart-Clock-with-Google-Assitant/2802303?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Jag är egentligen bara ute efter en klocka med tid som alltid syns, alltid går rätt samt gärna ett smart alarm. Denna är ju lite overkill för detta men den verkar ju vara den mest intressanta hitills IMHO.

(Den har ingen batteribackup antar jag?)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Snygg och funktionell! Nån som vet om den kan väcka med en radiokanal, typ P1, istället för alarm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Nu finns den i Lenovos egen butik, märkte jag. Plus, Black Friday-rea på det.
https://www.lenovo.com/se/sv/smart-clock

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu finns den i Lenovos egen butik, märkte jag. Plus, Black Friday-rea på det.
https://www.lenovo.com/se/sv/smart-clock

Och jag som nyligen bestämt mig för att den är onödig
Skall ju bara använda mig av klockan (med alltid rätt tid) och alarm...
(Har alltid surfplattan vid sängen på helgerna.)

UPDATE: Har beställt en från Lenovo direkt nu - tipstack till @emilakered

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dragnet:

Och jag som nyligen bestämt mig för att den är onödig
Skall ju bara använda mig av klockan (med alltid rätt tid) och alarm...
(Har alltid surfplattan vid sängen på helgerna.)

UPDATE: Har beställt en från Lenovo direkt nu - tipstack till @emilakered

Bjuder på den! Kommer faktiskt en video när jag och @JonasT snackar Lenovo-klockan. Spelade in för ett par veckor sedan, tror vi försöker rulla ut den imorgon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Snusfri

Älskar dessa lite kortare videos med tittar och småtester av diverse prylar från Sweclockers.
Riktigt roligt att ni börjat göra betydligt fler än tidigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nu finns den i Lenovos egen butik, märkte jag. Plus, Black Friday-rea på det.
https://www.lenovo.com/se/sv/smart-clock

Tack. Nu föreställer jag mig inte att du jobbar på Lenovos kundsupport, men får jag ändå kort fråga var du egentligen hittade köplänken och vad klockan kostar? Trots idogt letande på sidan du länkar till hittar jag varken någon köp-/beställningsknapp, omnämnande om någon Black Friday-kampanj eller några som helst prisuppgifter.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av First Ninja:

Tack. Nu föreställer jag mig inte att du jobbar på Lenovos kundsupport, men får jag ändå kort fråga var du egentligen hittade köplänken och vad klockan kostar? Trots idogt letande på sidan du länkar till hittar jag varken någon köp-/beställningsknapp, omnämnande om någon Black Friday-kampanj eller några som helst prisuppgifter.

Du har rätt, den verkar vara borta nu. Fanns köpknapp längst ned innan, @Dragnet är vittne!

Däremot verkar Proshop ha för samma pris!
https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Lenovo-Smart-Clock-with-Goo...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@First Ninja:

Kan bekräfta att den fanns att köpa på Lenovos hemsida.
Köpte den för 599 kr inklusive frakt i tisdags, levereras idag från Holland!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att släcka skärmen eller om den har proximity sensor ?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Vill själv köpa en och koppla ihop den med hue för att få väckning via ljus. Dessutom äger jag ingen spion-enhet ännu (vad jag vet) så är dags att skaffa en!

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du har rätt, den verkar vara borta nu. Fanns köpknapp längst ned innan, @Dragnet är vittne!

Däremot verkar Proshop ha för samma pris!
https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Lenovo-Smart-Clock-with-Goo...

Skrivet av Antze:

@First Ninja:

Kan bekräfta att den fanns att köpa på Lenovos hemsida.
Köpte den för 599 kr inklusive frakt i tisdags, levereras idag från Holland!

Helt rätt @emilakered, min är beställd direkt från Lenovo och har också fått ett UPS-spårningsnummer

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Permalänk

Får min på Måndag, köpt direkt från Lenovo för 599kr Inkl UPS hemleverans

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Marcsod:

Någon som vet om det går att släcka skärmen eller om den har proximity sensor ?

Som @JonasT säger en bit upp, den går inte att släcka helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S