Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX-serien för ett svalare och effektsnålare grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Kan gå i god för att Control är bra för att testa stabilitet
Jag har spelat Witcher 3 samt kört flera Superposition och time spy benchmarks samt Heaven i 30 minuter utan några avvikelser, men efter 10 min i Control så låste sig skärmen, så jag börjar med att kalibrera upp från 0.875mv till 0.883mv (eller vad nästa steg är) för att förhoppningsvis kunna bevara 1950mhz (2070 super)

Testat The Division 2? Samma sak där, dock kraschar spelet väldigt olika, ibland efter några minuter, ibland efter en halvtimme eller mer. Lustigt dock att Control kraschade men inte TimeSpy som enligt mig är mest krävande

Skrivet av Slegve:

@Mocka: Timespy gör ju något annorlunda iaf, klev ner till 1875mhz @ 875mv under GPU Test 2, vilket jag aldrig sett tidigare i något spel.
Testet gick klart iaf och jag märkte inget konstigt utöver det.
Min erfarenhet med Timespy är dock extremt begränsad, så jag har ingen aning om hurvida 12 560p är ett rimligt resultat, eller om GPUn sinkade det på något vis.

Ja, undrar också det.
Vet inte angående resultaten, aldrig kört klart något test på det sättet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nä, tror inte folk har testat timespy och liknande laster.

Jag var 100% stabil i kombustor, metro och unigine heaven men så fort timespy drogs igång dog den illa kvickt.

Min nuvarande klock på 1830@0.825 är stabilt i alla scenarion jag testat än så länge iaf, vilket bådar gott för värmeutvecklingen iaf.

Jag körde timespy och firestrike. Gick fin fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I jakten på reducerad värmeutveckling och effektuttag kan "undervoltning" vara ett kraftfullt verktyg. SweClockers går igenom hur man sänker spänningen på Nvidias Geforce RTX-kort.

Läs hela artikeln här

Hej! Se våra senaste inlägg angående att boostkurvan automatiskt flyttar upp sig när man sätter maxboost. Jag trodde jag löst det med lite fixar som står på internet men nej den hoppar upp automatiskt. Hur gör man för att förhindra detta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Hej! Se våra senaste inlägg angående att boostkurvan automatiskt flyttar upp sig när man sätter maxboost. Jag trodde jag löst det med lite fixar som står på internet men nej den hoppar upp automatiskt. Hur gör man för att förhindra detta??

Jag lyckades inte, så jag ökade volt till en nivå som fixar den ökade spänningen. Blir kanske en aning varmare 9/10 fall, men det funkar iaf.

Permalänk
Medlem

Tack vare denna guide lyckades jag få mitt MSI RTX 2080 Ventus att lira i 1875-1890mhz @ 0.875mv.

Tack Jonas!

66c istället för 73c i ett s340 Elite.

En observation:
När kortet nu sitter vid ca 80% power limit känns det som att spelen flyter exceptionellt bra, en illusion eller kan detta stämma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Tack vare denna guide lyckades jag få mitt MSI RTX 2080 Ventus att lira i 1875-1890mhz @ 0.875mv.

Tack Jonas!

66c istället för 73c i ett s340 Elite.

En observation:
När kortet nu sitter vid ca 80% power limit känns det som att spelen flyter exceptionellt bra, en illusion eller kan detta stämma?

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker det gå över din satta powerlimit så måste det ner och det och det kan säkert uppfattas som stutter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har experimenterat lite med detta de senaste dagarna, och tror jag hittat den optimala lösningen för mig.

Istället för att välja en punkt och platta av allt efter den, så utnyttjar jag scan-funktionen i MSI afterburner. Jag drar igång OC-scanner och låter den hitta en kurva som är snäppet vassare än stock. Därefter testar jag ett par olika punkter enligt guiden, och efter jag hittat typ 3 st, så normaliserar jag kurvan efter detta.

I mitt fall verkar 1830mhz@0.837, 1905@0.900, och 1950@0.962 fungera. Då tar jag och sätter alla punkter efter dessa till samma värde, och sedan gör en "trappa" upp till nästa nivå. Detta verkar ge grafikkortet lite mer utrymme att sätta klockfrekvenser till det optimala för tillfället, istället för att vara "låst". Jag har kombinerat detta med att sätta min powerlimit till 89%, då detta motsvarar dryga 200w vilket mitt system verkar hantera bra. Jag når som högst 74C i timespy med dryga 1800rpm på fläktarna, vilket ger mig en ljudnivå kring 41dBa för hela systemet.

Då jag kör sff så är temperatur och ljudnivå viktigt, men om du har ett system med bättre kylningsförmåga kan du troligen låta powerlimit vara på 100%, eller högre.

I timespy får jag 10840 GPU-poäng och i superposition 1080p extreme får jag 6822p.

Allt som allt är jag nöjd med mitt lilla chassi och vad det kan uppnå!

Permalänk

Control kraschar! =)

Skrivet av lindstroem:

Kan gå i god för att Control är bra för att testa stabilitet
Jag har spelat Witcher 3 samt kört flera Superposition och time spy benchmarks samt Heaven i 30 minuter utan några avvikelser, men efter 10 min i Control så låste sig skärmen, så jag börjar med att kalibrera upp från 0.875mv till 0.883mv (eller vad nästa steg är) för att förhoppningsvis kunna bevara 1950mhz (2070 super)

Tack för ovan inlägg, mitt undervoltade 2070 super funkade kanon i Superposition och i favoritspelet Apex legends. Passade på att ladda hem Control då det ingick i grafikkortsköpet men förbannade sen det dåligt kodade spelet (kraschade hela tiden) .. Tills jag läste ditt inlägg. Ska jobba vidare på rätt nivå för mitt grafikkort
Control funkar bevisligen om jag inte undervoltar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibanezlespaul:

Tack för ovan inlägg, mitt undervoltade 2070 super funkade kanon i Superposition och i favoritspelet Apex legends. Passade på att ladda hem Control då det ingick i grafikkortsköpet men förbannade sen det dåligt kodade spelet (kraschade hela tiden) .. Tills jag läste ditt inlägg. Ska jobba vidare på rätt nivå för mitt grafikkort
Control funkar bevisligen om jag inte undervoltar

Haha härligt! Ja känns som ett riktigt suboptimerat spel, men bra för att testa stabilitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gjorde flera olika test i heaven benchmark under morgonen med olika inställningar.
"curve" är vad jag kom fram till med den här guiden och siffran bakom är vad minnet är satt till i afterburner. I alla test är templimit och powerlimit satt till max.
Lägg märke till hur "curve + 500" och "100+500" ger nästan exakt likadant resultat men skillnaden är att vid längre användning skulle förstnämnda klara att hålla frekvenserna under längre tid och ge en mycket tystare upplevelse, om det är viktigt.

En annan grej som sticker ut är att min fps är så mycket högre på stock+stock.

Edit; Gjorde ett till test med stock+stock och då hamnade min fps på 25.8. Resten var inom felmarginal.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag gjorde flera olika test i heaven benchmark under morgonen med olika inställningar.
"curve" är vad jag kom fram till med den här guiden och siffran bakom är vad minnet är satt till i afterburner. I alla test är templimit och powerlimit satt till max.
Lägg märke till hur "curve + 500" och "100+500" ger nästan exakt likadant resultat men skillnaden är att vid längre användning skulle förstnämnda klara att hålla frekvenserna under längre tid och ge en mycket tystare upplevelse, om det är viktigt.

https://forumbilder.com/images/2019/09/29/klcokb5ef81c16e46661e.jpg

En annan grej som sticker ut är att min fps är så mycket högre på stock+stock.

Edit; Gjorde ett till test med stock+stock och då hamnade min fps på 25.8. Resten var inom felmarginal.

Snyggt! Bra sammanställt! Vad har du för kort?
1) Antar att du kommer köra +800 på minnet givet om det var stabilt?
2) intressant med minfps på stock+stock. Beredd att tro att något blev fel vid det testet om du nu körde om det med 25.8? Kör det några gånger till för att utesluta den avvikelsen annars hade jag befarat att något o boostcurvan blivit lite instabilt om man såg att min-fps dippade, men samtidigt hade du ju samma nivåer på 0 och 100+500 så känns som ett fel vid test bara.

Ja UV är galet bra på många av dessa kort! Jag är manisk med låga ljudnivåer och att få ut högre prestanda och lägre värme/ljud är guld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Snyggt! Bra sammanställt! Vad har du för kort?
1) Antar att du kommer köra +800 på minnet givet om det var stabilt?
2) intressant med minfps på stock+stock. Beredd att tro att något blev fel vid det testet om du nu körde om det med 25.8? Kör det några gånger till för att utesluta den avvikelsen annars hade jag befarat att något o boostcurvan blivit lite instabilt om man såg att min-fps dippade, men samtidigt hade du ju samma nivåer på 0 och 100+500 så känns som ett fel vid test bara.

Ja UV är galet bra på många av dessa kort! Jag är manisk med låga ljudnivåer och att få ut högre prestanda och lägre värme/ljud är guld

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde ett test till nu och det måste fått något tuppjuck i testet som är på bilden. Ja, 800+ kör jag stabilt så det är 11600 MHz jämfört med 10000 MHz stock så det är jag nöjd med. Klockfrekvensen ligger på 2020-2012 MHz i spel men testade bara ett värde när jag läste guiden och hade tur att det fungerade smärtfritt. Använder ett 1080 från Palit.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag ha landat in i min slutgiltiga undervolt-lösning

Kort: Gigabyte RTX 2070 Super
Mhz: 2040mhz där kortet automatiskt väljer att gå ned och stabilisera sig vid 2010-2025mhz vid hög belastning
Volt: 0,95v
Maxtemp: 69C (medvetet val att slappna av fläktkurvan för tyst dator)
Max fläkt-RPM: 1220 RPM

Test:
Superposition
3dmark Firestrike (~15min)
Witcher 3 (~50 min)
F1 Benchmark (~30 min)
Verkar vara stabil. Hade gärna sett att jag kunnat lägga in 2010mhz på kurvan och fått den att hålla den där men det är tydligen inte Turings preferens

Permalänk
Medlem

Någon som testat på en laptop?

Har en Omen med 2070, när jag kört 3DMark verkar det jämna ut sig runt 1500MHz vid ~0,78 volt.
Powerlimit och templimit verkar helt låst, men GPU'n håller sig på max drygt 60 grader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag sätter 1890 från 875 mV och framåt. Trycker på spara ikonen - 1 - apply. Då ändras kurvan från en platt till en stege igen, vad gör jag för fel?

Edit: Satte 1905 istället och nu stannar den platt... konstigt. Asus 2080 dual oc.
Tackar så mycket för guiden, tempen e nere med 5c åtminstone och 25watt, bara provat gpuz testet.
Detta är mycket roligare än överklockning, skönt med lägre ljudnivå!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Jag sätter 1890 från 875 mV och framåt. Trycker på spara ikonen - 1 - apply. Då ändras kurvan från en platt till en stege igen, vad gör jag för fel?

Edit: Satte 1905 istället och nu stannar den platt... konstigt. Asus 2080 dual oc.

Apply först och sedan spara. Är den helt rak så klockar det väl inte ner sig när det inte behövs full kräm?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Apply först funkar bättre ja :p. Jodå den måste vara rak med samma nivå hela vägen så att kortet inte använder högre volt än den du satt. Annan rekommenderade att enabla "force constant voltage", ska testa lite utan o se om systemet e stabilt utan.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Stock MSI Ventus 2070 Super vid Heaven 4,0 i ca 20 min:
GPU clock ca 1875
Temp: 78C
Fan1: 71% = 2430 RPM
Fan2: 80% = 2740 RPM
Board power: 215W
GPU Voltage: 1,031V
--------------------------------------------------
Efter en hel del pillande fick jag följande:
GPU clock 1860
Temp: 71C
Fan1: 1900 RPM
Fan2: 1900 RPM
Board power: 151W
GPU Voltage: 0,868V
Detta present kommer jag använda när jag vill få ut FPS.

För ljudlös nivå har jag även följande:
GPU clock 1635
Temp: 63C
Fan1: 1400 RPM
Fan2: 1400 RPM
Board power: 125W
GPU Voltage: 0,750V

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Oerhört bra artikel!

Har inte ett 2070 själv, men sitter på ett 1070 som jag har fått att landa på 2025Mhz Core med 0.950mV.
Dock är Afterburner lite bråkig och ändrar min curve, när jag gör en cold boot på datorn.

Temperaturskillnaden för mig blev ungefär 10-13c, vilket gör att jag landar på ca 58c vid max load på 55% fan, men jag sitter då på en Accelero Xtreme IV kylare.

Visa signatur

Main: MSI X470 Gaming Plus | Ryzen 5 2600 3.85Ghz | 16GB 3000Mhz | GPU: GTX 1070 @ Core 2101Mhz / Mem 4608Mhz |

Permalänk
Medlem

När ska Sweclockers göra en guide för AMD? Folk har ju undervoltat AMD's grafikkort i flera år.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vars "sweet spot" för Pascal ligger?
Får upp mitt 1080 i 2088Mhz innan det börjar bli artefakter, så jag antar att det är max som det klarar av. Verkar inte spela nån större roll om kortet är 65 eller 75c så.
Detta nåddes runt 1.075-1.093mV, sänkt det till 992mV, sedan har jag 2075 på steget under (jobbade mig upp från 825mv tills Valley slutade få random frysningar)
Trycker jag L för att limitera kurvan så verkar den istället Låsas på det värde jag väljer, snarare än att sätta ett tak, så då åker jag på att ha en "Överklockad Spelklock" och en "Idleklock".
När jag appliear kurvan brukar den dessutom jämnas ut och hoppa upp till 2100 eller ner till 2075, lite märkligt.