Permalänk

Nytt psu -en kabel.

Har skaffat nytt PSU. På det gamla gick det två separata kablar till GPU. På det nya är det en som splittar sig till 2x8. Klarar den att leverera ström eller måste man ha två kabar?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad det är för PSU det handlar om är alltid bra att veta, men är det inte något helt random fabrikat så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

HX1200i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Förväntade mig ett billigt nätaggregat för 400kr.
Nej du behöver inte oroa dig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Då har jag en fråga till. Varför passar inte kablarna från AX1200...? Jävligt drygt att byta varje kabel. 6 och 24 passade men inte 8 pinnars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: BYT ALLA KABLAR!!
Det finns ingen standard på externa kablar på nätaggregat tyvärr.
Så även om några kablar passar så byt dem oavsett. I värsta fall så kan de vara kopplade olika elektriskt, vilket kan totalt bränna all hårdvara kopplat till dem om du har fel kablar.

Permalänk

Även fast det är samma tillverkare och storlek på agg? Det konstiga är ju att i 6 pinnars sitter det bara 5 kablar men det sitter 6 på utgången i agget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Spelar egentligen ingen roll.
Det enda som du kan kolla ifall de råkar vara samma är att kolla på något kabelkit som Corsair säljer. Där står det vilka nätaggregat (serier/modeller/generationer av samma modell) de passar till. Står inte dina båda nätaggregat med i ett sådant kit så skulle jag inte ens våga testa även om kablarna fysiskt passar i varandra.

På vissa modulära nätaggregat så kan det vara så illa att PCI-e och EPS kablarna passar i båda uttagen på nätaggregatssidan men portarna inte är elektriskt kompatibla med varandra, gör man fel så kan man ju bränna moderkoretet, etc.

Så ta inga genvägar är mitt råd oavsett.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Knotvillage: Spelar egentligen ingen roll.
Det enda som du kan kolla ifall de råkar vara samma är att kolla på något kabelkit som Corsair säljer. Där står det vilka nätaggregat (serier/modeller/generationer av samma modell) de passar till. Står inte dina båda nätaggregat med i ett sådant kit så skulle jag inte ens våga testa även om kablarna fysiskt passar i varandra.

På vissa modulära nätaggregat så kan det vara så illa att PCI-e och EPS kablarna passar i båda uttagen på nätaggregatssidan men portarna inte är elektriskt kompatibla med varandra, gör man fel så kan man ju bränna moderkoretet, etc.

Så ta inga genvägar är mitt råd oavsett.

Ok. Tack. Morgondagen räddad. Hade 8 pinnars passat hade jag redan startat igång burken och det hade kunna bli en dyr historia.

Har kollat runt lite och det verkar som AX1200 har ett ganska speciellt kablage. Även fast det är Corsair så kan det vara olika ”tillverkare”. Gör inte Corsair egna prylar. Köper dom bara och märker om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Skönt att du fick ordning på det.
Se det så här, hellre denna tråden med din fråga, än en som du undrar varför hela datorn gick upp i rök med nya nätaggregatet..

Jo det finns ju bara ett antal OEM tillverkare som de flesta köper in ifrån. Vissa tillverkar även egna som de säljer under eget namn (Seasonic, FSP, Super Flower, för att nämna några), andra köper från dem och sätter egna klisterlappar på dem istället (så som Corsair, BeQuiet, EVGA, etc.). I ditt fall så är ditt AX1200 tillverkat av Flextronics, medans ditt HX1200i är ett från CWT.

Visst så kan man ju lägga en kravlista på beställningen hos en OEM, t.ex, vilka kontakter som skall finnas och hur de skall vara utformade, vilken sorts fläkt, prestanda, storlek, kvallitet, etc. Men ju mer krav de lägger på beställningen ju dyrare blir det, vilket i slutändan bestämmer en stor del av priset för oss som slutkunder.

Kan rekommendera denna sidan: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/PSUReviewDatabase...
Där finns de flesta nätaggregat med och där står även vilken OEM som tillverkar respektive nätaggregat, samt att det finns länkar till tester av nätaggregaten om det finns några.

Permalänk

Så då måste det handla om vad som är billigast för dagen. Om dom köper in ett agg från en säljare varför byter man sen. Om jag sålde något som jag vet är bra så skulle jag inte leta efter andra tillverkare på samma produkt för att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Det ligger nog lite i vad du säger.
Dock så är ju fallet så att nätaggregat så är det så lite som skiljer dem åt, man kan ju inte göra så stor skillnad mellan en 650W 80+ guld som något annat, utan det är väl detaljerna som avgör i slutändan.
Men visst OEMer jobbar ju på att göra den bästa plattformen till det bästa priset som går, det är ju så de konkurrerar.
Så Corsair kanske lägger ut ett anbud på flera OEM om en ny serie, sen är det väl det bästa priset de får tillbaka som vinner skulle jag tro.

Och alla nya nätaggregat kommer ju att gå igenom hårda tester oavsett OEM om någon stor säljare får för sig att ta in dem. Så köper du ett av ett känt märke med lite högre specifikationer så är det ju ingen skit du får i alla fall.