Permalänk
Medlem

Ebay Refund fråga

Hoj!

Beställde en grej på Ebay.

Saken kom fram i 50 delar typ för att antagligen vem det nu var som frakta den har använt den som
en slagpåse eller något.

Säljaren gav tillbaka pengarna för själva produkten.

Men frakten då? är det han som ska betala igen den eller är det ebay?
eller får jag helt enkelt bita i det sura äpplet att man inte kan få en Refund för shipping.

testat googlat lite men verkar inte få klar sak på det hela samt så verkar det bara gå att kontakta ebay via telefon?
eller är det något jag gör via paypal?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Hoj!

Beställde en grej på Ebay.

Saken kom fram i 50 delar typ för att antagligen vem det nu var som frakta den har använt den som
en slagpåse eller något.

Säljaren gav tillbaka pengarna för själva produkten.

Men frakten då? är det han som ska betala igen den eller är det ebay?
eller får jag helt enkelt bita i det sura äpplet att man inte kan få en Refund för shipping.

testat googlat lite men verkar inte få klar sak på det hela samt så verkar det bara gå att kontakta ebay via telefon?
eller är det något jag gör via paypal?

Tror att du måste göra en reklamation (dispute) via eBay för att få ut även för frakten. De har ju sin egna garanti. Nu Har du redan fått ersättning för varan och accepterat det av det jag förstår. Säljaren lär aldrig gå med på att du även får ersättning för frakten i och med att varan redan är skickad (dock trasig vilket inte är säljarens ansvar). Du får det nog svårt och få tillbaka även för frakten. Du skulle ju aldrig få ersättning för frakten av en säljare här i Sverige utan då är det fraktbolaget som skulle ersätta den i så fall kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tror att du måste göra en reklamation (dispute) via eBay för att få ut även för frakten. De har ju sin egna garanti. Nu Har du redan fått ersättning för varan och accepterat det av det jag förstår. Säljaren lär aldrig gå med på att du även får ersättning för frakten i och med att varan redan är skickad (dock trasig vilket inte är säljarens ansvar). Du får det nog svårt och få tillbaka även för frakten. Du skulle ju aldrig få ersättning för frakten av en säljare här i Sverige utan då är det fraktbolaget som skulle ersätta den i så fall kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast å andra sidan så är det säljaren som beställt frakten, och det är därmed endast säljaren som kan reklamera skadan till fraktbolaget. Köparen har ingen laglig rätt att kräva fraktbolaget på pengar. Man kan fråga sig varför säljaren skulle ge tillbaks pengar för varan, men inte för frakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tror att du måste göra en reklamation (dispute) via eBay för att få ut även för frakten. De har ju sin egna garanti. Nu Har du redan fått ersättning för varan och accepterat det av det jag förstår. Säljaren lär aldrig gå med på att du även får ersättning för frakten i och med att varan redan är skickad (dock trasig vilket inte är säljarens ansvar). Du får det nog svårt och få tillbaka även för frakten. Du skulle ju aldrig få ersättning för frakten av en säljare här i Sverige utan då är det fraktbolaget som skulle ersätta den i så fall kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde en reklamation till EBAY innan jag skrev till han, men han har ju redan skickat över pengarna
Men dock inte för frakten.

Vet inte riktigt heller om jag kan skylla på frakt bolaget.... hur han packa datorn är under all kritik vet inte vad han tänkte på..
Vem lägger en All in one dator i en plast låda? utan någon fyllning i ingen skumplast eller något dylikt.

Skrivet av Blomman90:

Fast å andra sidan så är det säljaren som beställt frakten, och det är därmed endast säljaren som kan reklamera skadan till fraktbolaget. Köparen har ingen laglig rätt att kräva fraktbolaget på pengar. Man kan fråga sig varför säljaren skulle ge tillbaks pengar för varan, men inte för frakten?

Ska ta å skriva till han angående frakten å se.

Edit*

Å för dom som är nyfikna å ser hur mästerverket hade packats!

https://imgur.com/a/eZ6cRz0

en aning komedi!

Känns lite som att det är snarare han som är skyldig till att det är trasigt än fraktbolaget.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Fast å andra sidan så är det säljaren som beställt frakten, och det är därmed endast säljaren som kan reklamera skadan till fraktbolaget. Köparen har ingen laglig rätt att kräva fraktbolaget på pengar. Man kan fråga sig varför säljaren skulle ge tillbaks pengar för varan, men inte för frakten?

Du har eventuellt rätt. Här i Sverige är det i alla fall säljaren som ska reklamera. Vad som gäller utanför landets gräns har jag ingen koll på. Dock så skulle trådskaparen kunnat gjort upp med säljaren att denna även skulle stå för frakten. I och med att han nu redan accepterar ersättning endast för varan så tror jag att det är omöjligt att dra igång en ”dispute” via eBay. Om han däremot hade låtit bli att acceptera direkt så kunde han via eBay ha fått tillbaka allting om reklamationen hade gått igenom via dem. Det är ju inte svårare än att fråga säljaren om han även kan ersätta frakten. Om han nu inte gör det så är det bara att testa att öppna ett ärende via eBay för att se hur det går. Jag tror inte att fraktkostnaden kommer ersättas, men man ska aldrig säga aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Gjorde en reklamation till EBAY innan jag skrev till han, men han har ju redan skickat över pengarna
Men dock inte för frakten.

Vet inte riktigt heller om jag kan skylla på frakt bolaget.... hur han packa datorn är under all kritik vet inte vad han tänkte på..
Vem lägger en All in one dator i en plast låda? utan någon fyllning i ingen skumplast eller något dylikt.

Ska ta å skriva till han angående frakten å se.

Å för dom som är nyfikna å ser hur mästerverket hade packats!

https://imgur.com/a/eZ6cRz0

en aning komedi!

Missade ditt inlägg innan jag svarade på ett annat. Är ärendet avslutat hos eBay i och med att du fick ersättning? Som du skrev. Gå på säljaren igen och kolla. Och inte var det vidare bra packat. Helt otroligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Missade ditt inlägg innan jag svarade på ett annat. Är ärendet avslutat hos eBay i och med att du fick ersättning? Som du skrev. Gå på säljaren igen och kolla. Och inte var det vidare bra packat. Helt otroligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Fick detta email från ebay nu precis.

The seller accepted your return of All In One PC Perfect Condition and initiated a refund through PayPal as an eCheck. The refund should clear by Sep 10, 2019. If not, you can open an eBay Money Back Guarantee case.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Fick detta email från ebay nu precis.

The seller accepted your return of All In One PC Perfect Condition and initiated a refund through PayPal as an eCheck. The refund should clear by Sep 10, 2019. If not, you can open an eBay Money Back Guarantee case.

Ska du skicka tillbaka den? Då lär du få stå för returfrakten. Detta har väl 99% av säljarna som krav i sina avtal oavsett vilket skälet än är. Om du inte behöver skicka den så är det väl bara kolla om han även ersätter frakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

löste sig.

Företaget som ansvara för frakten gav mig refund för shipping!

gick förvånansvärt fort.

Tack för alla svaren dock!

**Problem löst**

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator