Permalänk

Byggde om datorn, nu startar den inte

Halli hallå.
Jag köpte precis lite nya grejer till min dator: nytt moderkort, ram-minne, processor samt grafikkort. Nu sitter jag här och tror jag kopplat in alla kablar. Men datorn startar nu inte alls.

Vad har jag missat för något?

Såhär har jag gjort:

Jag har kopplat in nätaggregatet och på power till den. Då lyser moderkortets ledbelysning upp som nån slags standby-belysning. Så moderkortet får i alla fall ström.
Sen trycker jag trycker på powerknappen händer ingenting. Jag har kollat flera gånger hur jag ska koppla in powersladden på frontpanelen till moderkortet, och jag har vänt uppochned på sladden men ingenting händer när strömmen är påkopplad. Jag är inte helt hundra på hur strömkabeln på frontpanelen ska sitta, men jag har tolkat manualen att den ska sitta horisontalt. Men spelar det nån roll om texten på sladden är uppåt eller neråt?
Bifogad bild från manualen hur sladden från powerknappen på frontpanelen ska sitta.

Jag trodde att jag kopplat in alla kablar men jag måste ha missat något? Bifogar foto på moderkortet så ni kan försöka se vad jag gjort. (Grafikkortet är inte på plats, så ser man hela moderkortet)

Jag tog ett foto på moderkortet. Hjälp mig hitta felet.

Här är manualen till moderkortet så ni kan se alla slots.

Någon som hittar felet?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Minnerna ska sitta i slot 2&4 i alla fall

Permalänk
Inaktiv

Testa med en plattmejsen att med strömmen på nudda power +/- 😊
Hoppar den igång så får du fippla lite till med dina power och restart saker^^

Permalänk
Medlem

Dina minnen sitter inte som rekommenderat, men den borde starta för det tycker jag.
Du kan testa att ta bort kablarna för startknappen och kortsluta pinne tre och fyra på den övre raden, bara en liten dutt med en mejsel, funkar det då är din startknapp kass/dåligt ansluten.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@Semiperfekt:

Power och reset är inte polaritetskänsliga så det ska inte spela någon roll vilket håll de sitter åt, bara de sitter på rätt plats.

Kolla så att alla strömkablar är nedtryckta hela vägen, ibland får man trycka till lite extra.

RAM ska sitta i slot A2 och B2 för att få ut dual-channel.

Vilken CPU har du förresten?
Är det nya Ryzen 3000-serien behöver moderkortet ha uppdaterat BIOS.
Sen behöver du även ett grafikkort för att få bild om du nu inte har en CPU med inbyggd grafikkrets. (t.ex 2400G, 3400G)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

8 pins kontakt

@Semiperfekt: På bilden på ditt moderkort ser det ut som om den gula kabeln längst upp till vänster på 8 pins anslutningen inte sitter i riktigt i kontakten.(Längst upp till vänster)Lite svårt att se men kolla det.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk

Gött att ni hade koll på hur jag ska sätta mina RAM-minnen.

Så när jag ska prova att ta skruvmejsel på pin 3 o 4, vad kommer hända? Jag vill inte paja mitt nya moderkort. Kommer datorn starta om "startkabeln" är paj?

@D-ryd
När du säger "strömkablar" menar du då till powerknappen på fronten?
Det är Ryzen 5 3600, webhallen fixade bios på moderkortet åt mig innan jag hämtade komponenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av M806:

@Semiperfekt: På bilden på ditt moderkort ser det ut som om den gula kabeln längst upp till vänster på 8 pins anslutningen inte sitter i riktigt i kontakten.(Längst upp till vänster)Lite svårt att se men kolla det.

Den satt som berget så den var det inte. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är den _helt_ död när du startar den eller går den igång i någon sekund? börjar fläkten snurra något alls?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

@anon239600 och @frankof :
Jag satte i nätagget och provade med mejseln på pin 3 o 4 men inget hände. Det kan ju inte ha med mejseln att göra? All metall leder ju ström. Nu känns det som att jag är tillbaka på ruta ett igen. Ingen aning vad felet kan vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ragin pig den är stendöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Startar psun om du bryggar 24 pin atx kontakten?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

@kakan86 vadå "bryggar"?
Moderkortet har en rgb-lampa som börjar lysa när strömmen från nätaggregatet är påslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vad är det för svart röd gul kabel som sitter nere till höger?

jag skulle testa att ta ur alla sladdar förutom strömen till moderkortet och cpu, och strömknappen och se om den startar då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

vad är det för bios version / revision på moderkortet? borde stå på en klisterlapp på moderkortet har jag för mig

Permalänk
Medlem

har haft massa byggen där datorn inte velat gå igån där det hjälpt att koppla loss och återkoppla atx alt cpu strömsladdarna - även när dom suttit hårt. Svart magi kanske men jag är nog uppe i 5-6 gånger när det hjälpt. Minns dock inte ifall datorerna varit helt döda.

Utöver det så är det nog dags att koppla bort allt som inte är nödvändigt för uppstart och börja i den änden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

@kakan86 vadå "bryggar"?
Moderkortet har en rgb-lampa som börjar lysa när strömmen från nätaggregatet är påslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Anslut grön kabel mot valfri svart på nätagregatet 24 pin kontakt
Anslut en fläkt eller liknande så du ser att det går igång. Vissa psu gillar ej att startas utan belastning

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

vad är det för svart röd gul kabel som sitter nere till höger?

jag skulle testa att ta ur alla sladdar förutom strömen till moderkortet och cpu, och strömknappen och se om den startar då.

Det är CHA_FAN2, och det borde då vara kabel från en 4-pin-fläkt.

I övrigt ser det väl ut att vara rätt kopplat, tycker det står ungefär POWERSW på kontakten som kommer ifrån frontpanelen. Lägger in bilden här ifall någon annan råkar se nåt fel som ännu inte upptäckts.

Permalänk
Medlem

@Semiperfekt: Kollat att du inte råkat böja något ben på CPUn?

Permalänk

@fax110 Spelar det någon roll för uppstart?

@kakan86 Men hur sķa det där gå till? Då kan jag ju inte koppla i sladden. Vad är det som händer om man gör så?

@abc80piggyback Bra observerat! Ja det är chassifläkt vars sladd inte räckte till en bättre plats på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@abc80piggyback
Vadå skulle ingenting starta i så fall? För 3 pins såg jag satt lite böjt när jag skulle sätta fast cpu:n. Det var hörn-pinsen så det såg symmentriskt ut så jag antog det skulle vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

@fax110 Spelar det någon roll för uppstart?

@kakan86 Men hur sķa det där gå till? Då kan jag ju inte koppla i sladden. Vad är det som händer om man gör så?

@abc80piggyback Bra observerat! Ja det är chassifläkt vars sladd inte räckte till en bättre plats på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara för att se att psun går igång och utesluta att den är trasig

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

@kakan86 men den får ju lampan på moderkortet att lysa. Kan den ändå vara problemet? Vad ska hända om jag kopplar samman svart o grön?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

@abc80piggyback
Vadå skulle ingenting starta i så fall? För 3 pins såg jag satt lite böjt när jag skulle sätta fast cpu:n. Det var hörn-pinsen så det såg symmentriskt ut så jag antog det skulle vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Var alltså 3 st CPU-pinnar lite böjda?
I så fall är det väl värt en minut att lossa på CPUn och titta under den, ta gärna ett foto och posta här.

Permalänk

@abc80piggyback Ja men det såg helt symmeriskt ut och ja det gick ju att sätta fast den. Men är det så att datorn riskerar att inte kunna starta alls om någon pin på CPU:n är skev? Jag vet inte riktigt hur det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

@abc80piggyback Ja men det såg helt symmeriskt ut och ja det gick ju att sätta fast den. Men är det så att datorn riskerar att inte kunna starta alls om någon pin på CPU:n är skev? Jag vet inte riktigt hur det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte exakt, har aldrig hållit i en AMD cpu, vet bara att den har lite ömtåliga pinnar därunder. Jag vet inte hur lätt den bör sjunka ner på plats i sin sockel. Men om det som du nämnde är det enda som du misstänkt så är det väl den enda lilla ledtråd att gå på just nu.

Permalänk
Medlem

Du har Q-Led vänster om minnena, precis nedanför cpu_fan connector. Vilken färg stannar den på ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

@abc80piggyback Ja men det såg helt symmeriskt ut och ja det gick ju att sätta fast den. Men är det så att datorn riskerar att inte kunna starta alls om någon pin på CPU:n är skev? Jag vet inte riktigt hur det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter inte bra nej. Ta det lugnt med pinnarna. Dom är ömtåliga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Abc80piggyback jag tänker att det är avgörande om cpu kan få datorn att inte ens starta fläktarna när man sätter igång den. Vet du om det är så att cpu:n är nödvändig för en uppstart i sig?

@defender en lampa alltså? Det lyser inget annat än den stora Republic of gamers-loggan som bara går mellan olika färger. Borde det lysa nån mer lampa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

Abc80piggyback jag tänker att det är avgörande om cpu kan få datorn att inte ens starta fläktarna när man sätter igång den. Vet du om det är så att cpu:n är nödvändig för en uppstart i sig?

@defender en lampa alltså? Det lyser inget annat än den stora Republic of gamers-loggan som bara går mellan olika färger. Borde det lysa nån mer lampa?

Skickades från m.sweclockers.com