USB 4 spikas – bandbredd på upp till 40 Gbps

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det kommer USB4 l.

Strecket i slutet är ett litet L och står för Limited; en budgetimplementering av kretsarna som inte stödjer alla standarder hos USB4. Kanske funkar grejerna ihop, kanske inte...

Permalänk
Medlem

Hoppas för guds skull att det blir direkt på usb 5 nästa uppgradering då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Eftersom maximal kabellängd minskat från 5 meter med USB 2.0 till 1 meter med USB 3.1 så kan man fråga sig hur det blir med maximal kabellängd på USB 4?

10 Gbps över koppar går uppåt 100 meter i CAT6a-kabel, så det känns lite konstigt om en ny USB-standard inte skulle orka med mer än några decimeter kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaha, mina forumfränder … Vad tror ni de döper om den till när den har funnits i ett par år? Utlovar ett styck prima USB 3.2 Gen 2×2-minne till den som träffar rätt. Min kvalificerade gissning är "USB 4 Gen 1".

Tävlingen pågår till och med 2019-12-31.

Gissar på USB 4.0

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom maximal kabellängd minskat från 5 meter med USB 2.0 till 1 meter med USB 3.1 så kan man fråga sig hur det blir med maximal kabellängd på USB 4?

20 cm för USB4, 4 cm för USB5, 2 mm för USB7... nej, den trenden får vi hoppas inte forsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så jävla gött kommer fixa alla problem med dockor och annat

Äntligen !!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom maximal kabellängd minskat från 5 meter med USB 2.0 till 1 meter med USB 3.1 så kan man fråga sig hur det blir med maximal kabellängd på USB 4?

10 Gbps över koppar går uppåt 100 meter i CAT6a-kabel, så det känns lite konstigt om en ny USB-standard inte skulle orka med mer än några decimeter kabel.

Det kan ju också bero på strömkraven, kabeln skulle nog bli väldigt otymplig om den designades för att klara effekten över 100m.
Jag tycker att man borde bryta bakåtkompatibiliteten helt, det är dags för en modern optisk lösning, Optical Serial Bus som även klarar nätverk, möjligen kan man packa in koppar för strömförsörjning parallellt med fibern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju också bero på strömkraven, kabeln skulle nog bli väldigt otymplig om den designades för att klara effekten över 100m.

Det är absolut en aspekt, men jag tänker att flertalet enheter primärt använder USB just för kommunikationen och inte för att ladda. Det kanske skulle gå att integrera någon slags handskakning precis som man redan gör med hastighet på något enkelt och billigt sätt?

Den äldsta PoE-standarden från år 2003 medger ändå drygt 500 mA (@ 24V) över betydligt längre avstånd med en "vanlig" ethernet-kabel, och även om det är önskvärt med en tunnare kabel till USB så kanske det åtminstone skulle gå att ge t.ex. 100 mA över en något längre USB-kabel? Redan 1 meter är absurt kort vid en stationär dator.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att man borde bryta bakåtkompatibiliteten helt, det är dags för en modern optisk lösning, Optical Serial Bus som även klarar nätverk, möjligen kan man packa in koppar för strömförsörjning parallellt med fibern.

Optiska kablar är dock mycket ömtåligare än kopparkabel, annars håller jag med. Bakåtkompatibilitet kostar alltid någonting. Att blanda laddkabel och kommunikation blir kasst när kommunikationen får stryka på foten p.g.a. laddningen, särskilt nu när fristående laddare är billigare och tillgängligare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom maximal kabellängd minskat från 5 meter med USB 2.0 till 1 meter med USB 3.1 så kan man fråga sig hur det blir med maximal kabellängd på USB 4?

Skrivet av deltascu:

20 cm för USB4, 4 cm för USB5, 2 mm för USB7... nej, den trenden får vi hoppas inte forsätter

Vi är snart tillbaka till instickskort till själva modermodemet. Det kanske det som är det nya sladdlöst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Vi är snart tillbaka till instickskort till själva modermodemet. Det kanske det som är det nya sladdlöst.

Du tänker interna eller externa expansionsportar på datorn...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kul med framsteg. Själv håller jag dock inte ens koll på om det är usb2 eller usb3 eller om det är 3.1 uttaget jag använder på min dator. 60megabyte per sekund duger liksom fint även det de få gångerna jag behöver överföra en fil till en usbsticka eller överföra lite bilder. Vet inte om mina minneskort ens klarar av de hastigheterna.

Men visst, det öppnar väl upp för nya saker t.ex docka som klarar 4k upplösning som någon skrev så blir väl främst laptops och framtida mobiler/pads som används linkas till en skärm får någon glädje av detta. DEX kan bli riktigt fräsigt om några generationer om de gör rätt. Kanske dags för intels x86 processorer att göra en comeback till mobilvärlden snart om de får de strömeffektiva nog. Hade varit fräsigt med en bärbar x86 dator i fickan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@L'ombra: När det gäller de olika USB 3-varianterna, USB Type-C och Thunderbolt 3 har det varit en hel del förvirring och oklarhet runt vad som faktiskt stöds. En dator med en USB Type-C-port kan exempelvis ha stöd för USB-data och bildöverföring via USB-porten, men det behöver inte stöda Thunderbolt 3. En USB Type-C-anslutning kan också stöda snabbladdning via USB-PD, men det är inte säkert att den gör det.

I och med att USB 4 använder Type-C som standard och inkluderar stöd för samtliga USB-versioner samt protokollen i Thunderbolt 3 ska den förvirringen förhoppningsvis försvinna. Om du köper en dator, skärm eller annan typ av konsumentprodukt med USB 4 vet du att den stöder alla de där funktionerna. Det ska bli skönt när det är den rådande standarden, men det kommer ju dröja innan alla prylarna i vår vardag är bestyckade med USB 4.

Absolut. Synd på ett sätt att de inte bytte kontakt igen, det hade hjälpt mot förvirringen. Nu kommer man ju kunna ha enheter med en usb-c-kontakt som stöder bara usb 2, usb 2 och 3 eller usb 2, 3 och 4 (?). Alltså måste man se till att de enheter man köper har stöd genom att läsa specar typ, det räcker fortfarande inte att kolla på kontakten.

TB har ju alltid haft det här problemet. TB1 och 2 körde på mini-DP och kan (i alla fall TB2) överföra bild precis som en vanlig mini-DP men de är ändå inte helt kompatibla med varandra. Jag har en skärm med TB2-kontakt (och vanlig DP bland annat). Testade att koppla mitt grafikkorts mini-DP direkt till TB-ingången på skärmen med en mini-DP-kabel och även med en TB-kabel men det fungerade inte alls. Samma med en DP-miniDP-kabel.

På jobbet har vi TB3-dockor (dock inte jag än) och dockorna kan ladda telefoner snabbt, även sådana som bara stöder USB 2 via USB-C-kontakt och ibland får man telefonens bild på skärmen och ibland inte. Däremot brukar det funka att exempelvis använda mus och tangentbord på telefonen oavsett om man får bild eller ej.

Men men, ytterligare en standard med återanvänd kontakt kan väl inte slå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@L'ombra: När det gäller de olika USB 3-varianterna, USB Type-C och Thunderbolt 3 har det varit en hel del förvirring och oklarhet runt vad som faktiskt stöds. En dator med en USB Type-C-port kan exempelvis ha stöd för USB-data och bildöverföring via USB-porten, men det behöver inte stöda Thunderbolt 3. En USB Type-C-anslutning kan också stöda snabbladdning via USB-PD, men det är inte säkert att den gör det.

I och med att USB 4 använder Type-C som standard och inkluderar stöd för samtliga USB-versioner samt protokollen i Thunderbolt 3 ska den förvirringen förhoppningsvis försvinna. Om du köper en dator, skärm eller annan typ av konsumentprodukt med USB 4 vet du att den stöder alla de där funktionerna. Det ska bli skönt när det är den rådande standarden, men det kommer ju dröja innan alla prylarna i vår vardag är bestyckade med USB 4.

Så alla USB4-portar kommer att stöda allt? Är det ens möjligt, hur ska alla moderkort kunna leverera både bildsignal och 100W genom alla sina USB4-portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Är de bara jag som tycker att de redan är trångt och snålt med bandbredd på dagens kretsar och så skall man smaska USB 4 som kan sluka upp till 5GB/s per port...

Så om du kopplar in något som kräver bandbredd och skapar en flaskhals, så skyller du på tillverkarna att de ger dig möjligheten till att göra så?

Permalänk
Medlem

Tror säkerligen att USB 4 kommer sitta på nästa Playstation och Xbox.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaha, mina forumfränder … Vad tror ni de döper om den till när den har funnits i ett par år? Utlovar ett styck prima USB 3.2 Gen 2×2-minne till den som träffar rätt. Min kvalificerade gissning är "USB 4 Gen 1".

Tävlingen pågår till och med 2019-12-31.

Jag tror snarare de tar bort de otroligt förvirrande versionsnamnen och istället bara kallar den LowHighFullSuperSpeed+ för att göra det mer förståligt...

För sådär 5 år sen så försökte vi fortfarande certifiera våra USB drivers vi har på jobbet hos USB-IF men efter USB2.0 var det ju ingen idé att försöka ens.

Permalänk
Medlem

Finns det något idag som skulle kunna nyttja högre bandbredd än vad USB 3.0 medger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

USB4 lär bli rätt dyrt att implementera, dock. USB 3.x lär leva kvar bra många år till för allt som inte kräver mängder med bandbredd -- till och med USB 2.0 (om inte rent av 1.x?) används ju fortfarande till saker som inte kräver hög bandbredd, såsom ljudkort, tangentbord, möss, joysticks m.m. På värd-sidan så skeppas väl fortfarande moderkort med USB 2.0-portar?
Isåfall lär vi nog snart se moderkort med minst 2, antagligen 3 eller flera av USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1, USB 3.2 och USB4.

Ja, då till och med USB 2 lever kvar. Om 20 år kanske vi är på denna som standard.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipos:

Finns det något idag som skulle kunna nyttja högre bandbredd än vad USB 3.0 medger?

Exempelvis SSD-lagringsenheter passerade den teoretiska överföringshastigheten 5 Gbps (625 MB/s) som USB 3.0 erbjuder, för ett flertal år sedan. Högre överföringshastigheter kommer behövas för överskådlig framtid, däremot är det väl frågan hur vettigt det är att försöka lansera USB som någon slags universell laddkabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Tänk dock på att vi nu börjar få PCIe 4.0 med dubbel bandbredd per kanal, och det lär ju vara standard på de burkar som även blir utrustade med USB 4 när det nu kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag har redan räknat på de. Om man jämför bandbredden på X570 mot vad en USB 4 port skulle kunna ta så använder man 5GB/s av kretsens 7,88GB/s bandbredd. Nu har jag lite svårt att se att X570 skulle bli uppdaterad med denna standard. Men tittar man på Intel som har ännu mindre bandbredd på sina kretsar så kan man också anta att när dom väl kliver över till PCI-E 4 på sin DMI buss så kommer kretsen troligtvis fortfarande bara ha fyra kanaler att köra allting på. Titta bara på Z370/Z390 som internt på kretsen har 24 kanaler om jag minns rätt, men bara fyra mellan den och processorn. Jag kan se flera scenarion där man redan med dagens teknik kan få brist på bandbredd.

Skrivet av ajp_anton:

Så om du kopplar in något som kräver bandbredd och skapar en flaskhals, så skyller du på tillverkarna att de ger dig möjligheten till att göra så?

Skyllde inte på någon. Jag gillar att utvecklingen går framåt. Men de går ändå inte att undvika att se hur USB 4 skulle kunna skapa flaskhalsar om man utnyttjar dess bandbredd fullt ut. Inte direkt troligt egentligen, men ändå. Men jag har sedan ett antal år tillbaka upplevt att bandbredden som finns tillgängligt på moderkort inte alltid räcker till. Iaf inte på konsumentplattformarna. Detta problem finns ju inte hos HEDT plattformarna, men deras nytta på marknaden idag minskar drastiskt med att åren går. Ryzens lansering 2017 påverkade den marknaden ganska hårt eftersom nischen med många kärnor spred sig till konsumentklassen. Dock ligger just tillgänglighet till mycke bandbredd ännu väldigt långt efter HEDT plattformarna.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

...däremot är det väl frågan hur vettigt det är att försöka lansera USB som någon slags universell laddkabel.

Försöka lansera? Jag skulle säga att det varit de facto standard på mobiltelefoner senaste 10 åren åtminstone. Det vi pratar nu är stöd för högre effekt, vilket i så fall skulle möjliggöra ännu snabbare laddning. Jag håller dock med tidigare inlägg som inte vill se ännu fler jobbigt korta sladdar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tror säkerligen att USB 4 kommer sitta på nästa Playstation och Xbox.

På kontrollerna snarare än konsollerna.

Möjligen kommer PS5 ha en USB4 vid sidan av tre fullstora USB3, innan den försvinner helt på nästa modellrevision. När de kommer fram till att ingen eller inget kommer använda den ändå.

Ungefär som den där Firewire-porten på PS2.

Sen så blir det antagligen också en kostnadsfråga om att alls inkludera Thunderbolt i USB3, precis som det säkert också bidrog till att Firewire-porten var dyr att sätta dit.

På kontrollerna däremot är fullt protokollstöd hyfsat meningslöst ändå, men där kan ju USBC-porten ha en fullgod funktion ändå.

Den planerade PSVR2-mojängen skulle iof kunna vara en anledning att ha den. Men det beror ju på hur de tänkt sig övergångsstöd för förra versionen då den ändå hade en egen port. (antagligen USB3-baserad men med unik kontakt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag tror dock att även om versions-numret stödjer mer, så undkommer man inte adaptrar och dockor. Jag har t.ex. en XPS 13 (9380) laptop, som endast har USB-C ingångar, vill jag då använda min trådlösa mus, som har en blåtands adapter a'la USB 1,2 och 3.1, så sitter man i klistret. Denna kan ju inte anslutas, utan det krävs en adapter. (Har försökt kringgå detta genom datorn interna blåtand, utan att lyckas)

Vill man vidare ansluta laptopen till en TV, där HDMI-standarden är de facto kung, så måste man köra adapter till det med. Finns ju givetvis kablar med USB-C till HDMI exempelvis, men då avståndet är såpass långt mellan laptop och TV, så är utbudet såpass begränsat av det jag sett, att det knappt existerar, såvida laptopen inte befinner sig ca 2m från TV'n, vilket min inte gör. Ca 5m i mitt fall.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det vi pratar nu är stöd för högre effekt, vilket i så fall skulle möjliggöra ännu snabbare laddning. Jag håller dock med tidigare inlägg som inte vill se ännu fler jobbigt korta sladdar

Jag formulerade mig lite slarvigt, men det är detta jag syftar på. Ström går att ta var som helst, men USB-anslutningen kan du bara få från datorn du vill vara uppkopplad emot. 100W-kablage leder till artificiellt korta kablar med minimal nytta. med tanke på att det går att driva en hel laptop på 15W idag så känns det som att den som fick idén att dra 100W via USB mentalt lever kvar på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Ska man drömma så hade det ju varit smidigt om de äntligen hade fått till likadana kontakter i båda ändarna på kablarna. Precis som det inte är något konstigt på nätverkskablar eller HDMI. Man hade sluppit att den stora Type-A kontakten tog upp massa utrymme på hosten och istället haft något smidigare.

Då hade man t.ex. kunnat föra över filer snabbt mellan mobiltelefoner med en standard USB-kabel utan adaptrar, eller kunnat koppla in ett vanligt tangentbord till surfplattan osv.

Historiskt så har ju A-kontakten funnits för att low-tech rent mekaniskt veta vilken sida som har strömmatning, men det är ju inget som inte går att fixa med en handskakningsprocedur på dagens moderna enheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag formulerade mig lite slarvigt, men det är detta jag syftar på. Ström går att ta var som helst, men USB-anslutningen kan du bara få från datorn du vill vara uppkopplad emot. 100W-kablage leder till artificiellt korta kablar med minimal nytta. med tanke på att det går att driva en hel laptop på 15W idag så känns det som att den som fick idén att dra 100W via USB mentalt lever kvar på 90-talet.

Och så kommer "spel Olle" med sin spellaptop som drar 200W att klaga på at den inte fungerar och inte hellre kan laddas på 5 minuter via usb.

Skrivet av Frux:

Ska man drömma så hade det ju varit smidigt om de äntligen hade fått till likadana kontakter i båda ändarna på kablarna. Precis som det inte är något konstigt på nätverkskablar eller HDMI. Man hade sluppit att den stora Type-A kontakten tog upp massa utrymme på hosten och istället haft något smidigare.

Då hade man t.ex. kunnat föra över filer snabbt mellan mobiltelefoner med en standard USB-kabel utan adaptrar, eller kunnat koppla in ett vanligt tangentbord till surfplattan osv.

Historiskt så har ju A-kontakten funnits för att low-tech rent mekaniskt veta vilken sida som har strömmatning, men det är ju inget som inte går att fixa med en handskakningsprocedur på dagens moderna enheter.

Jag vet inte vad som är tekniskt möjligt med en så liten kontakt som usb c men nog borde det kunna bli problem just pga att den är liten och ska användas till strömförsörjning så att ha en minikontakt i båda ändar är nog inte heller en bra lösning med tanke på kontaktresistans och liknande egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Ska man drömma så hade det ju varit smidigt om de äntligen hade fått till likadana kontakter i båda ändarna på kablarna. Precis som det inte är något konstigt på nätverkskablar eller HDMI. Man hade sluppit att den stora Type-A kontakten tog upp massa utrymme på hosten och istället haft något smidigare.

Då hade man t.ex. kunnat föra över filer snabbt mellan mobiltelefoner med en standard USB-kabel utan adaptrar, eller kunnat koppla in ett vanligt tangentbord till surfplattan osv.

Historiskt så har ju A-kontakten funnits för att low-tech rent mekaniskt veta vilken sida som har strömmatning, men det är ju inget som inte går att fixa med en handskakningsprocedur på dagens moderna enheter.

Vad jag förstår så stöder inte usb4 a-kontakten alls utan bara (?) c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så stöder inte usb4 a-kontakten alls utan bara (?) c.

Type-A är alltså den stora kontakten som man pluggar in i t.ex. datorn. Den tar plats och måste kopplas in på rätt håll vilket lite skämtsamt brukar sägas ta 3 försök att plugga in, först provar man fel håll, vänder och provar fel håll, vänder igen och då går kontakten i.

Jag hade velat ha en standard med vändbara kontakter i båda ändar. Minimalt kabelkrångel när det ska kopplas, plats för fler uttag osv. Det finns redan sådana här kablar och lösningar på marknaden men det är ingen universell standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så stöder inte usb4 a-kontakten alls utan bara (?) c.

Låter som det här kommer bli svårt att sälja in.

"OBS Den här telefonen är utrustad med framtidsstandarden USB4, ej kompatibel med någonting du kommer springa på frekvent i det vilda de närmaste tio åren"

Adaptrar kommer finnas vara sig det är tänkt eller ej såklart. Men..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fan, ska det inte finnas någon typ A-kontakt för denna standarden? Typ C fungerar bra som ersättare till MikroUSB men är usel för dem användningsområden som typ A har.