Permalänk

3e parts lasertoner? Funkar de alls?

Tja!

Jag har alltid fått höra att man enbart skall handla originaltoners till sin laserskrivare. Visst jag köper det men jag ser ju 3e parts toners som webbutikerna skall vara "kompatibla". De är ju överallt och de hade ju kunnat säljas om de inte fungerade. Eller?

Som i mitt fall har jag fått en skrivare (några år äldre utan garanti) och snart är den svarta tonern slut och skillnaden på original och 3e parts toner är ju ganska stor.

Nån med mer insikt i området som har lust o uttala sej i frågan?

/Dave

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet: Blanda helst inte orginaltoners med tredjepartstoners, då brukar det strula och man får fippla på inställningarna eller söka efter tutorials.

Så länge alla toners är av samma ursprung brukar det gå bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daspunner:

Tja!

Jag har alltid fått höra att man enbart skall handla originaltoners till sin laserskrivare. Visst jag köper det men jag ser ju 3e parts toners som webbutikerna skall vara "kompatibla". De är ju överallt och de hade ju kunnat säljas om de inte fungerade. Eller?

Som i mitt fall har jag fått en skrivare (några år äldre utan garanti) och snart är den svarta tonern slut och skillnaden på original och 3e parts toner är ju ganska stor.

Nån med mer insikt i området som har lust o uttala sej i frågan?

/Dave

Har den bara en svart kassett så kan du kanske även fylla på med svart "tonerpulver" i din befintliga kassett, pulvret i sig kostar inte många kronor typ 200 kr för ½ kilo på Ebay/Amazon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb är vi noga med att bara köra med Original då det kan bli strul med 3e parts, och det kostar då mer i längden istället, så ett säkert kort är att köra på Original

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

På mitt jobb är vi noga med att bara köra med Original då det kan bli strul med 3e parts, och det kostar då mer i längden istället, så ett säkert kort är att köra på Original

Skillnad på jobb & privat, imo.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM-Mods:

På mitt jobb är vi noga med att bara köra med Original då det kan bli strul med 3e parts, och det kostar då mer i längden istället, så ett säkert kort är att köra på Original

Det är ju också väldigt vanligt att man har serviceavtal eller garantier så man inte gör nått annat än det som stipulerats av de avtalen.
Toner brukar dessutom bli billigare ju större skrivaren är, jag menar inte att kassetterna blir billigare i kronor men priset per sida brukar sjunka dramatiskt för torskpanetterna blir ofta väldigt stora och är endast tonerkasetter, enkla "plastflaskor" utan någon komplicerad form eller påhängd elektronik och så rymmer de stora mängder toner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har den bara en svart kassett så kan du kanske även fylla på med svart "tonerpulver" i din befintliga kassett, pulvret i sig kostar inte många kronor typ 200 kr för ½ kilo på Ebay/Amazon.

Kört på det i alla år, brukar vara relativt enkelt. På tonerkassetterna till min nuvarande skrivare räcker det med att skruva loss en täckgavel och dra ur en plastplugg. Samma sak gäller för tömning av waste containern, plastplugg även där.

Det brukar aldrig vara något problem att googla rätt på instruktioner för hur man återfyller specifika kassetter om man inte vill labba loss själv.

Jag brukar dock köpa mindre flaskor, är väl 3 deciliter eller nåt sånt i dem. Kostade några tior senast, dock var ju det från Kina innan Postnord införde sina pålagor.

Edit: kanske borde tillägga att jag inte ser någon kvalitetsskillnad på originaltoner och den man fyllt på själv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt 3:partskassetter, dock har jag köpt påfyllda originalkassetter (från Amazon.de) till en Xerox Phaser. De har fungerat utan problem i ett år nu.

Permalänk
Hjälpsam

Köpte en Xerox 6510DN i våras för 1000 kr, vill inte köpa en toner för mer än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan nämna att tillverkare har blivit jobbigare och jobbigare genom att sätta in chip m.m. i toner och bläckpatroner som räknar hur mycket man skriver ut och slutar fungera efter X utskrifter eller någon annan inställning (typ om den signalerar låg eller tom så kan den statusen inte höjas även om man fyller på toner/bläck), och saknas chipet anser skrivaren att det inte finns något toner.

Gissar att det är vanligare med nyare skrivare, och alla kanske inte har det, men min brothers bläckstråle skrivare från typ 2014 är ett helvete att göra något annat än att köpa dyrt bläck till, och en polares laser gjorde honom så förbannad att vi använde den på en svensexa för att återskapa en scen från Office Space (ja, omgivningen var förvirrad av vad vi höll på med)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Kan nämna att tillverkare har blivit jobbigare och jobbigare genom att sätta in chip m.m. i toner och bläckpatroner som räknar hur mycket man skriver ut och slutar fungera efter X utskrifter eller någon annan inställning (typ om den signalerar låg eller tom så kan den statusen inte höjas även om man fyller på toner/bläck), och saknas chipet anser skrivaren att det inte finns något toner.

Gissar att det är vanligare med nyare skrivare, och alla kanske inte har det, men min brothers bläckstråle skrivare från typ 2014 är ett helvete att göra något annat än att köpa dyrt bläck till, och en polares laser gjorde honom så förbannad att vi använde den på en svensexa för att återskapa en scen från Office Space (ja, omgivningen var förvirrad av vad vi höll på med)

PC LOAD LETTER

On topic:
Hemma har jag använt tredjeparts toner till min printer, en Xerox någonting, och det har fungerat. Problemet med den printern är mer att den säger att tonern är slut och 400 utskrifter senare börjar man märka liiiite uppljusning av utskriften men fullt dugligt till allt utom foton som ska sparas. Att ta ut tonern, skaka om den, och sen stoppa tillbaka är också ett beprövat knep.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD