AMD svarar på boost-kritiken – ska åtgärdas i kommande firmwareuppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men det är inget som är "garanterat". Det jag menar är att med ny AGESA så kan t. ex 3900X nå 4600Mhz med adekvat kylning, godtagbar VRM yada yada yada, men de 200 extra megaherzen får man om man har ett bra chip (om man har aktiverat det förståss)

Jo. I den där videon där han pratar om +200 så är han noga med att påpeka att det handlar om om hur det resterande systemet ser ut också iirc.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja, men det är inget som är "garanterat". Det jag menar är att med ny AGESA så kan t. ex 3900X nå 4600Mhz med adekvat kylning, godtagbar VRM yada yada yada, men de 200 extra megaherzen får man om man har ett bra chip (om man har aktiverat det förståss)

Man borde rimligen aldrig kunna se högre än 4650 MHz på en 3900X då det är den maximal frekvens som är inkodad i CPU (Level 1 Techs nämner bl.a. det värdet i denna video). Om nu man nu inte tar bort den gränsen via överklockning.

I Linux kan man läsa ut den informationen så här

$ sudo dmidecode --type 4 ... Max Speed: 4650 MHz ...

Så endera har andra modeller en högre gräns över sin marknadsförda maximala boost, eller så plockar PBO bort gränsen för att kunna nå de "upp till 200 MHz extra" som nämnts.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Min erfarenhet än så länge; Har en 3900X och Körde länge med Default/PBO-läge i UEFI/AMD Ryzen Master. Vid alla kärnor så låg frekvensen endast runt 4.0-4.1 GHz. En kärna ca 4.3 GHz. Men tänkte inte så mycket på det. Märkte dock att EDC slog i taket (100%), kanske därför den inte körde högre frekvens tänkte jag. Har nu kört manuell justering. Ligger nu istället på 4.3 GHz på alla kärnor rakt över. På 1.35 V. 83% EDC. Har inte laborerat så mycket på singeltråd. Testade 4.4 GHz på alla kärnor och det gick väl bra på Benchmark i CPU-Z men inte Cinebench R20 vilket kraschade, höjde till 1.4625 V och då gick även 4.4 GHz men föredrar lite lägre strömförbrukning/värmeutveckling så kör 4.3 GHz all cores.

Någon som har bra tips på att konfigurera enkeltråd? När jag typ väljer t.ex. högre frekvens på en kärna (den bästa enligt Ryzen Master) så får jag helt klart sämre multi-core prestanda.

Överlag, var nöjd innan. Är än mer nöjd när jag kör 4.3 GHz med lätthet på alla kärnor. Kommer från en Intel 7700K och bestämde att är denna CPU snabbare än den på både enkel och flertrådigalaster så uppgraderar jag, vilket jag också gjorde. Dock hade jag rätt stora problem med minneskompatibilitet när jag körde 4 SIMMar, men det är fixat nu. Kör som sagt 4 st billiga Corsair Vengeance 3000 MHz minnen i 3200 MHz.

Kan tilllägga att jag har ett Gigabyte X470 AORUS ULTRA GAMING moderkort, väldigt nöjd med det också. Flera uppdateringar efter launch, inga konstiga buggar direkt.

Ååå så skönt att höra att du är nöjd med Gigabyte X470 AORUS ULTRA GAMING har ett nytt liggandes i hyllan i väntan på att byggas in i ett system med R5-3600.
Om man ändå kunde få lite tid över.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man borde rimligen aldrig kunna se högre än 4650 MHz på en 3900X då det är den maximal frekvens som är inkodad i CPU (Level 1 Techs nämner bl.a. det värdet i denna video). Om nu man nu inte tar bort den gränsen via överklockning.

I Linux kan man läsa ut den informationen så här

$ sudo dmidecode --type 4 ... Max Speed: 4650 MHz ...

Så endera har andra modeller en högre gräns över sin marknadsförda maximala boost, eller så plockar PBO bort gränsen för att kunna nå de "upp till 200 MHz extra" som nämnts.

Slår man på Override +200 med Auto Overclock ändras gränsen till 4850Mz på båda chipleten. Syns också i Ryzen Master.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Slår man på Override +200 med Auto Overclock ändras gränsen till 4850Mz på båda chipleten. Syns också i Ryzen Master.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, på det viset!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man borde rimligen aldrig kunna se högre än 4650 MHz på en 3900X då det är den maximal frekvens som är inkodad i CPU (Level 1 Techs nämner bl.a. det värdet i denna video). Om nu man nu inte tar bort den gränsen via överklockning.

I Linux kan man läsa ut den informationen så här

$ sudo dmidecode --type 4 ... Max Speed: 4650 MHz ...

Så endera har andra modeller en högre gräns över sin marknadsförda maximala boost, eller så plockar PBO bort gränsen för att kunna nå de "upp till 200 MHz extra" som nämnts.

Jag har +200Mhz aktiverat. Tar jag bort den gränsen så ser jag 4600Mhz som mest.

Det intressanta för mig är att den alls går över 4600Mhz. När jag körde AGESA 1.0.0.2 såg jag 4675Mhz som max, men nu med moddat ABB så är det 4650 som är max. Min förhoppning är såklart att nya SMU'n låser upp de där sista 125 megahertzen. Dock handlar det ju om PBO+ Auto OC som du säger. I ren stock så vore det bra skumt om den någonsin gick över 4600Mhz

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr steven:

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Varför exakt vore det konstigt? Det ligger väl precis på gränsen för vad dessa processorer klarar av under normala förhållanden.
Visst att moderkort generellt är bättre idag, särskilt de billigare, än de vara för tio år sedan; men det har väl ändå alltid varit så att du behöver ett väl designat moderkort med bra komponenter för att kunna räkna med att få bästa prestandan ur din CPU.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför ska det kännas surt för intelfanboys. Finns mer amd fanboys och ryzen ligger fortfarande efter. De har problem hela tiden med denna serie och föregående när den släpptes. Kul att se hur lång tid det kommer att ta innan allt rullar på då kommer nog nya cpus ut lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om jag tror på det är fler AMD fanboys. Logiskt sett skulle det kunna stämma då de har både CPU och GPU's, men känner att förutom en högljudd minoritet på nätet så har de flesta varit mer intresserade av intel och nvidia de senaste åren vilket är fullt normalt då AMD inte varit i superbra form på PC-marknaden under några år och haft en liten installbase jämfört med sina konkurrenter.

Skrivet av the squonk:

Det har dock inte varit några avgörande buggar, mer små irriterande buggar. Ryzen 3000 är superstabil, bland det mest stabila jag varit med om, när saker är helt felinställda kraschar det inte rakt av utan Windows beter sig bara lite excentriskt Och även om die är varm för att den är så liten, så drar det lite ström. Är väldigt nöjd med båda mina proppar

Jag får den känslan med men undrar hur mycket av det som är naturlig stabilitet och hur mycket som är att de bara byggt in ett antal funktioner som avgör när användarens idiotiska inställningar ska ignoreras helt..
Samma känsla jag fick med Vega tidigt efter det släpptes, de fixade snabbt stabila fina drivrutiner där du kan ställa in allt möjligt men lite händer faktiskt, men om du kör compute-driver betan och faktiskt ändrar saker så är det plötsligt en hel del trial and error att få kortet att lira alls. Jag har dock inte satt någon fast volt på min 3900x utan enbart offset, vill inte riktigt ge mig in på att forcera en överdrivet låg fast volt bara för att se vad som händer

Skrivet av robbankentor:

Om dom har gjort det eller inte, vet vi inget om.

Helt säker på att det inte är en Youtubers undersökning som har fått AMD att agera...

Men givetvis skulle en mer öppen dialog vara till AMD's fördel.

Det blir ju svårt att veta när han gick ut så hårt med det hela. Vad man kan hoppas är att AMD redan var på gång.
Worst case så sökte han kontakt och feedback men fick som svar att allt är perfekt, håll käften. Men tvivlar på det.
Mer sannolikt låter att han sökte feedback på sina observationer, enbart fick tag i någon som var för långt ner i kedjan för att kunna ge honom några riktiga svar, och baserat på det så drar han upp en massa drama precis in AMD var redo.

Oavsett gjorde han rätt sak, om han med sin erfarenhet och expertis känner att något känns fel och att han kan göra något åt det så är det vettigt att försöka. Såvidare AMD löser det hela och / eller är ärliga om vad som pågår så blir det nog bra.
Dock tycker jag att hela terminologin runt boost är korkat och anser att enda situationen där man kan förvänta sig 4.6ghz exakt är om AMD hade sagt "4.6ghz+ boost guaranteed" eller något sådant, men vet att ingen håller med mig

Skrivet av ClintBeastwood:

Ännu mer gnäll kan jag tänka mig att det blir om det numera kommer vara massa skuttande i frekvenser som ger en oschysst upplevelse men om någon är begränsad av dålig kylning i chassit är det något man får räkna med. Man kan ju tycka att den medföljande kylaren borde fungera för att uppnå specifikationerna som står på hemsidan och så jäkla dålig är väl inte kylaren så att den inte orkar köra upp till maxfrekvens en liten stund?

Av ren nyfikenhet, är intels inkluderade kylare kapabla att låta processorn hålla boost på till exempel en 8700k eller 9900k?
När jag köpte min Ryzen 2600 förra året så använde jag faktiskt stock coolern i någon vecka, bytte ifrån den snabbt på grund av att fläkten var hörbar vilket jag inte gillade. Den gick varm med 4.25 all core men inte farligt varm. Med 3900x testade jag aldrig den inkluderade Wraith, antog liksom bara att den inte var tillräcklig för att få bästa prestanda, vilket jag alltid antagit sedan Core 2 Duo tiden typ.

Jag menar inte att intel eller amd skulle vara dåliga eller snåla för den sakens skull, tycker att den gratis inkluderade kylaren bör vara bra nog för mer vardagligt användande och för att hålla processorn vid liv när man spelar eller vid andra tyngre laster, men om den skulle vara byggd för att vara en high-end kylare så skulle det väl reflekteras i priset och då föredrar jag att få processorn utan kylare så jag kan sätta en high-end kylare efter min egen smak.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam

Som jag skrev i en annan tgråd 100 MHz hit eller dit i boostfrekvens, påverkar inte prestandan märkbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som jag skrev i en annan tgråd 100 MHz hit eller dit i boostfrekvens, påverkar inte prestandan märkbart.

Viktigt i syntetiska single core benchmarks tydligen

Avundsjuk på ditt Vega 64 SUPER, mitt är bara ett vanligt Vega 64

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Av ren nyfikenhet, är intels inkluderade kylare kapabla att låta processorn hålla boost på till exempel en 8700k eller 9900k?
När jag köpte min Ryzen 2600 förra året så använde jag faktiskt stock coolern i någon vecka, bytte ifrån den snabbt på grund av att fläkten var hörbar vilket jag inte gillade. Den gick varm med 4.25 all core men inte farligt varm. Med 3900x testade jag aldrig den inkluderade Wraith, antog liksom bara att den inte var tillräcklig för att få bästa prestanda, vilket jag alltid antagit sedan Core 2 Duo tiden typ.

Jag menar inte att intel eller amd skulle vara dåliga eller snåla för den sakens skull, tycker att den gratis inkluderade kylaren bör vara bra nog för mer vardagligt användande och för att hålla processorn vid liv när man spelar eller vid andra tyngre laster, men om den skulle vara byggd för att vara en high-end kylare så skulle det väl reflekteras i priset och då föredrar jag att få processorn utan kylare så jag kan sätta en high-end kylare efter min egen smak.

Intel skickar inte med någon kylare till varken 8700k eller 9900k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... 3-fasers VRM UTAN KYLFLÄNS. Klart att det är självklart att boosten blir lidande när VRM tempthrottlar på dem.

Det blir inga temperaturproblem innan VRM blivit varmt. Vid kallstart borde det ta ett tag innan temperaturen blir ett problem.

Jag undrar hur mycket begränsningen av boost bara gäller generation 3 av Ryzen...
Testade min R5 1600 (nominellt 3,2 GHz bas, 3,6 GHz max boost) på samma sätt som rekommenderat: HwInfo för att kolla hastigheten, Cinebench R15 enkeltrådat test.
Kunde se att processorn tillfälligt varit uppe och vänt på 3,7 GHz men satt under hela testet klistrad vid 3,4 GHz.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Viktigt i syntetiska single core benchmarks tydligen

Avundsjuk på ditt Vega 64 SUPER, mitt är bara ett vanligt Vega 64

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Intel skickar inte med någon kylare till varken 8700k eller 9900k.

Ah, misstog mig nog på grund av en massa memes vid lanseringen isåfall

Tycker det är helt vettigt med en processor som är uppe runt 200w vid full prestanda.
Att skicka med något annat än en high-end kylare för det vore nästan lite vårdslöst, bättre att låta användare bestyra bra kylning själv isåfall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Detta kommer säkert som en stor sorg, för en del.

Megahertzmyten [se länken i min signatur] lever starkt än idag. Som påpekas i SweC-videon så hade "problemet" aldrig existerat med lite mer konservativa siffror på kartongen.

Jag tror ingen kan neka till att prestandan på Ryzen i allmänhet och 3000-serien i synnerhet är väldigt imponerande, framförallt sett till hur mörkt det såg ut för AMD på Bulldozer-tiden. Missunnsamma människor finns alltid, men som Intelofil så gläder det mig att se AMD på banan igen. Det här är en storm i ett vattenglas imo.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Hade det funnits mer/fler AMD fanboys så hade de nog haft en större del av marknaden redan. Jag vet inte hur många forum jag varit inne i där man typ säger "Kommer alltid köpa Intel för de är bäst". Eller folk som, när AMD var snabbare sa "Men performance/watt är tokviktigt så Intel är bättre" som idag istället säger "Performance/watt spelar ingen roll utan att Intel har processorn med högst klockfrekvens är det enda viktiga så Intel är bäst".

Jag har ägt en uppsjö Intelsystem och har ne massa system som kör Intel hemma idag. Men det går inte blunda för att Intel verkligen stått och stampat i en massa år. AMD's framsteg med Ryzen och mellan deras generationer av Ryzen är vad man brukade förvänta sig av Intel. Intel har tydligt visat att utan ordentlig konkurrens så anstränger de sig inte direkt och tack vare det hoppas jag verkligen det blir en mer jämt fördelad marknad.

Intel idag med sin 9:e (eller 10:e) generation av sin arkitektur har krämat ur vad de kan och ja de når högre klockfrekvenser. Men AMD är på gen 2... och har redan bättre IPC i många laster och hamnar på en per-core prestanda som är kanske en generation efter Intel vilket vi för något år sedan tyckte var galen single-core prestanda. Multi-core springer de sedan cirklar kring Intel och drar mindre ström. Ovanpå deta så erbjuder de bra mycket mer prestanda per krona. Det är rätt bra för ett bolag man räknade ut för ett par år sedan. I princip det enda som håller Intel "relevant" i toppen är att de kan pressa ur lite högre klockfrekvenser. Och iaf för mig så är inte det tillräckligt upphettsande för att bortse från Intels historik de senaste åren. Jag hade då hellre gärna hellre tagit "nästan" samma single-core prestanda, mycket högre multi-core prestanda med lägre förbrukning och för lägre kostnad i förhoppningen att vi får en jämnare marknad med tiden. Jag skulle heller aldrig slänga ut 14000kr på ett 2080ti heller för jag tycker Nvidia helt tappat konsumentperpektivet med den lineupen så skillnaden i fps skulle vara obetydlig. Jag får kanske ett par få fps mindre i Apex i regioner som i princip är placebo och i typ csgo så presterar AMD lika bra eller till och med bättre. Så att hitta ett fåtal spel där AMD ger 200fps och Intel 230fps blir, för mig, bara löjligt att väga in i mitt val av system.

De "launchproblem" som foilk upplevt med 3000-serien är tex för de flesta att allt funkar som det skall men man har kanske 50-100MHz mindre hastighet. Det är ju inte så att systemet inte går att starta. Är det "surt"? Ja, för de som drabbas självklart. Men om man tittar på denna launch och tror det är något unikt och pga hur denna sett ut tycker Intel är bättre så blundar man ju helt för den historik Intel haft i sina launches. Processorer där virtualization varit paj, buggar i operationer, SATA-portar som inte funkar, USB strul för att bara nämna några.

Så det är knappast unikt att allt inte lirar 100% när en ny generation släpps.

Håller med om mycket men inte allt. Amd har nog fler fans här på swec just nu. Tittar du på datorbyggen så sätter budgeten stopp för ett intel system för de flesta och de blir tvungna att köra på ryzen. Många klappar sig själva på ryggen och vill så gärna tro att de har byggt en bra gaming dator men det har de inte men de vill tro det.
Att ryzen är billigare visst men det skiljer intw mycker pengar där inte. Tex 3900x med ett 590 mobo och 3600mhz som är optimalt för ryzen sen så behövs kylare för att den ska boosta verkar det som för orginal räcker inte till ja ryz3n är dyrare helt enkelt.
Ska man bygga gaming dator så är intel det man ska ha. Ska man bygga all around dator och göra mycket annat med, ryzen.
De flesta btw har redan en intwldator som tuttar på rätt bra och de är aldrig inne på swec längre förens det dyker upp problem el om de ska bygga nytt. Nu när ryzen 3000 har kommit så märks det att amd folket är flera pga deras nya problematiska cpuer. Börjar de tutta på felfritt framöver så försvinner de också så småningom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har +200Mhz aktiverat. Tar jag bort den gränsen så ser jag 4600Mhz som mest.

Det intressanta för mig är att den alls går över 4600Mhz. När jag körde AGESA 1.0.0.2 såg jag 4675Mhz som max, men nu med moddat ABB så är det 4650 som är max. Min förhoppning är såklart att nya SMU'n låser upp de där sista 125 megahertzen. Dock handlar det ju om PBO+ Auto OC som du säger. I ren stock så vore det bra skumt om den någonsin gick över 4600Mhz

Skulle vara kul o testa min prolle i din preconfig system se om den boostar samma. Min system går som mest up till 4.5 i nån milisec i spel aldrig över 4225 fast jag kan ha den prime stabklt i 4.4ghz på 1.3vcore all core manuelt med 74c som max temp så nåt är fel med boost på mim bräda definitivt. Spelar ingen roll med pbo aktiverat eller offset boostar alltid bara till 4225 med load 70% load drar ner den toll 4.175

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Skulle vara kul o testa min prolle i din preconfig system se om den boostar samma. Min system går som mest up till 4.5 i nån milisec i spel aldrig över 4225 fast jag kan ha den prime stabklt i 4.4ghz på 1.3vcore all core manuelt med 74c som max temp så nåt är fel med boost på mim bräda definitivt. Spelar ingen roll med pbo aktiverat eller offset boostar alltid bara till 4225 med load 70% load drar ner den toll 4.175

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att 0002+ modden finns till din bräda också, men vill man inte köra moddat så är det ju rätt surt just nu. SMU'n i AGESA ABB lämnar mycket att önska.

En sak du kan testa är att gå in i DIGI+ VRM i UEFI och ställa allt på EXTREME. Hjälpte min boost och stabilitet, och VRM är helt klart kapabel att leverera, så för min del känns det som att har man så extremt overkill VRM så kan den fan få jobba lite. VRM blir 1-2c varmare men det är ju fortfarande hur lugnt som helst med tanke på kylningen. Det man får när man kör Extreme är att alla faser jobbar hela tiden så det blir bättre svar på begärt strömuttag från CPU, lägre rippel och stabilare spänning, så det kan hjälpa processorn att snabbt nå upp i boost. Har man på "AUTO" eller "Optimized" så svarar inte VRM lika snabbt på förändringar. Jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall, för det är ju en sak du kan göra även med stock UEFI, och som sagt. Synd att inte låta en förstklassig VRM sträcka på benen lite

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har för mig att 0002+ modden finns till din bräda också, men vill man inte köra moddat så är det ju rätt surt just nu. SMU'n i AGESA ABB lämnar mycket att önska.

En sak du kan testa är att gå in i DIGI+ VRM i UEFI och ställa allt på EXTREME. Hjälpte min boost och stabilitet, och VRM är helt klart kapabel att leverera, så för min del känns det som att har man så extremt overkill VRM så kan den fan få jobba lite. VRM blir 1-2c varmare men det är ju fortfarande hur lugnt som helst med tanke på kylningen. Det man får när man kör Extreme är att alla faser jobbar hela tiden så det blir bättre svar på begärt strömuttag från CPU, lägre rippel och stabilare spänning, så det kan hjälpa processorn att snabbt nå upp i boost. Har man på "AUTO" eller "Optimized" så svarar inte VRM lika snabbt på förändringar. Jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall, för det är ju en sak du kan göra även med stock UEFI, och som sagt. Synd att inte låta en förstklassig VRM sträcka på benen lite

Jag har också höjt switching frequency till 500 på alla tre, default är 400.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Apropå klockning, 1usmus är särdeles förtjust i BCLK-klockning, 102.465 BCLK är tydligen the-shit, har inte provat ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har också höjt switching frequency till 500 på alla tre, default är 400.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, switching frequency med. "Allt" på max. Någon watt mer blir det säkert då VRM tappar i effektivitet ju högre switchfrekvens de har men när nu Ryzen är som den är och kräver snabbt svar för att boost skall fungera optimalt så är det värt.

Skrivet av the squonk:

Apropå klockning, 1usmus är särdeles förtjust i BCLK-klockning, 102.465 BCLK är tydligen the-shit, har inte provat ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Undrar om det finns BCLK-"hål"? Jag har bara testat med 101Mhz men då låstes frekvenserna till 3800Mhz, alltså base, så det var inte poppis. Men menar alltså ifall vissa värden går förbi den grejen.

Edit: Antar att det är detta du syftar på. https://twitter.com/1usmus/status/1168916593281253376 Det han säger är 102Mhz. Numret efter är frekvensen han uppnår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Där tycker vi olika😉

Skrivet av Shiprat:

Varför exakt vore det konstigt? Det ligger väl precis på gränsen för vad dessa processorer klarar av under normala förhållanden.
Visst att moderkort generellt är bättre idag, särskilt de billigare, än de vara för tio år sedan; men det har väl ändå alltid varit så att du behöver ett väl designat moderkort med bra komponenter för att kunna räkna med att få bästa prestandan ur din CPU.

Jag vet inte om jag tror på det är fler AMD fanboys. Logiskt sett skulle det kunna stämma då de har både CPU och GPU's, men känner att förutom en högljudd minoritet på nätet så har de flesta varit mer intresserade av intel och nvidia de senaste åren vilket är fullt normalt då AMD inte varit i superbra form på PC-marknaden under några år och haft en liten installbase jämfört med sina konkurrenter.

Jag får den känslan med men undrar hur mycket av det som är naturlig stabilitet och hur mycket som är att de bara byggt in ett antal funktioner som avgör när användarens idiotiska inställningar ska ignoreras helt..
Samma känsla jag fick med Vega tidigt efter det släpptes, de fixade snabbt stabila fina drivrutiner där du kan ställa in allt möjligt men lite händer faktiskt, men om du kör compute-driver betan och faktiskt ändrar saker så är det plötsligt en hel del trial and error att få kortet att lira alls. Jag har dock inte satt någon fast volt på min 3900x utan enbart offset, vill inte riktigt ge mig in på att forcera en överdrivet låg fast volt bara för att se vad som händer

Det blir ju svårt att veta när han gick ut så hårt med det hela. Vad man kan hoppas är att AMD redan var på gång.
Worst case så sökte han kontakt och feedback men fick som svar att allt är perfekt, håll käften. Men tvivlar på det.
Mer sannolikt låter att han sökte feedback på sina observationer, enbart fick tag i någon som var för långt ner i kedjan för att kunna ge honom några riktiga svar, och baserat på det så drar han upp en massa drama precis in AMD var redo.

Oavsett gjorde han rätt sak, om han med sin erfarenhet och expertis känner att något känns fel och att han kan göra något åt det så är det vettigt att försöka. Såvidare AMD löser det hela och / eller är ärliga om vad som pågår så blir det nog bra.
Dock tycker jag att hela terminologin runt boost är korkat och anser att enda situationen där man kan förvänta sig 4.6ghz exakt är om AMD hade sagt "4.6ghz+ boost guaranteed" eller något sådant, men vet att ingen håller med mig

Av ren nyfikenhet, är intels inkluderade kylare kapabla att låta processorn hålla boost på till exempel en 8700k eller 9900k?
När jag köpte min Ryzen 2600 förra året så använde jag faktiskt stock coolern i någon vecka, bytte ifrån den snabbt på grund av att fläkten var hörbar vilket jag inte gillade. Den gick varm med 4.25 all core men inte farligt varm. Med 3900x testade jag aldrig den inkluderade Wraith, antog liksom bara att den inte var tillräcklig för att få bästa prestanda, vilket jag alltid antagit sedan Core 2 Duo tiden typ.

Jag menar inte att intel eller amd skulle vara dåliga eller snåla för den sakens skull, tycker att den gratis inkluderade kylaren bör vara bra nog för mer vardagligt användande och för att hålla processorn vid liv när man spelar eller vid andra tyngre laster, men om den skulle vara byggd för att vara en high-end kylare så skulle det väl reflekteras i priset och då föredrar jag att få processorn utan kylare så jag kan sätta en high-end kylare efter min egen smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Apropå klockning, 1usmus är särdeles förtjust i BCLK-klockning, 102.465 BCLK är tydligen the-shit, har inte provat ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man enbart jagar rekord eller poäng i benchmarks, för 24/7 användning är det spektakulärt meningslöst med de problem som medföljer, att separat klocka FCLK om man har slöa minnen är en långt bättre idé tillsammans med CCD/CCX OC eller PBO & +200MHz

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom inte hade en egen åsikt och väntade med lansering eller sänkte boosten när de testade processorerna själva. Det är väl ganska uppenbart att dom över hela linupen har satt för hög boost.

Nu blev det jobbigt när bluffen uppmärksammades och dom faktiskt var tvungen att göra något åt det. Varför ens försöka...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Konstigt att dom inte hade en egen åsikt och väntade med lansering eller sänkte boosten när de testade processorerna själva. Det är väl ganska uppenbart att dom över hela linupen har satt för hög boost.

Nu blev det jobbigt när bluffen uppmärksammades och dom faktiskt var tvungen att göra något åt det. Varför ens försöka...

Svaret är enkelt, AMD har och har alltid haft världens sämsta PR-avdelning. Jag tycker synd om deras ingenjörer som gör ett fantastiskt jobb!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edit: Antar att det är detta du syftar på. https://twitter.com/1usmus/status/1168916593281253376 Det han säger är 102Mhz. Numret efter är frekvensen han uppnår.

Haha, jag ögnade lite fort Ja, 102 kommer att testas vid något tillfälle, dock ingen brådska med det. För tillfället är jag nöjd som det är och inväntar med glädje dom nya biosen som kommer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har för mig att 0002+ modden finns till din bräda också, men vill man inte köra moddat så är det ju rätt surt just nu. SMU'n i AGESA ABB lämnar mycket att önska.

En sak du kan testa är att gå in i DIGI+ VRM i UEFI och ställa allt på EXTREME. Hjälpte min boost och stabilitet, och VRM är helt klart kapabel att leverera, så för min del känns det som att har man så extremt overkill VRM så kan den fan få jobba lite. VRM blir 1-2c varmare men det är ju fortfarande hur lugnt som helst med tanke på kylningen. Det man får när man kör Extreme är att alla faser jobbar hela tiden så det blir bättre svar på begärt strömuttag från CPU, lägre rippel och stabilare spänning, så det kan hjälpa processorn att snabbt nå upp i boost. Har man på "AUTO" eller "Optimized" så svarar inte VRM lika snabbt på förändringar. Jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall, för det är ju en sak du kan göra även med stock UEFI, och som sagt. Synd att inte låta en förstklassig VRM sträcka på benen lite

DIGI+ VRM på extreme boostar samma med mindre poäng i i cinebench. skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

DIGI+ VRM på extreme boostar samma med mindre poäng i i cinebench. skumt.

För mig blev det lite fler poäng. Har du även maxat switching frequency och sådant? Enda jag har på auto är llc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: yep allt på 500 Load Line är på auto resten extreme

när jag fick brädan från fabrik boostade den till 4650 även de dåliga cores gick till 4.4-4.5ghz
Nu är min single core score 495 i CB20 första biosen gav 518 som kom med brädan multi är bra på båda ca 7350 på båda bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Haha, jag ögnade lite fort Ja, 102 kommer att testas vid något tillfälle, dock ingen brådska med det. För tillfället är jag nöjd som det är och inväntar med glädje dom nya biosen som kommer.

Testade nu med 102 och det blev tvärstopp. Fick köra hård reset några gånger innan Crashfree BIOS eller vad det heter kickade in. Alltså inte ens POST. Ja ja, jag får roa mig med att fortsätta se hur lågt jag kan gå med PLL innan det tar stopp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Håller med om mycket men inte allt. Amd har nog fler fans här på swec just nu. Tittar du på datorbyggen så sätter budgeten stopp för ett intel system för de flesta och de blir tvungna att köra på ryzen. Många klappar sig själva på ryggen och vill så gärna tro att de har byggt en bra gaming dator men det har de inte men de vill tro det.
Att ryzen är billigare visst men det skiljer intw mycker pengar där inte. Tex 3900x med ett 590 mobo och 3600mhz som är optimalt för ryzen sen så behövs kylare för att den ska boosta verkar det som för orginal räcker inte till ja ryz3n är dyrare helt enkelt.
Ska man bygga gaming dator så är intel det man ska ha. Ska man bygga all around dator och göra mycket annat med, ryzen.
De flesta btw har redan en intwldator som tuttar på rätt bra och de är aldrig inne på swec längre förens det dyker upp problem el om de ska bygga nytt. Nu när ryzen 3000 har kommit så märks det att amd folket är flera pga deras nya problematiska cpuer. Börjar de tutta på felfritt framöver så försvinner de också så småningom.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kan tänka sig ett Intel-system så betyder det per automatik att man inte BEHÖVER PCIe4 och således behöver man inte ett av de dyraste 590 moderkort. Ett moderkort i 400-serien fungerar utmärkt.

Så ett 3700X kontra ett 9700K system skulle kunna vara

9700K 4479
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING 2049
HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB 989
Cooler Master Hyper 212X CPU Kylare 500
=========================================
8017

3700X (ink kylare) 3889
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 1389
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz 16GB 1089
=================================================
6367

Sedan tillkommer andra saker som kan vara lika mellan systemen som case, grafikkort etc. I detta skikt betvivlar jag också att folk köper ett 2080ti. Så visst är det skillnad i pris mellan de två systemen. Över 25% dyrare är Intelsystemet. För de som har CPU:er som boostar korrekt redan nu så har de upplevt detta även på den inkluderade kylaren så den fungerar fint. Men även om man lägger på för en kylare så är skillnaden i pris fortfarande påtaglig (utan problem fortfarande över 20%).

Det som tested i videon jag postade innan visar då är att spelprestandan mellan dessa två system är otroligt likt, i princip identiskt. 9700K snabbare någonstans med ett par få fps och 3700X snabbare någon annanstans med ett par få fps. När det sedan handlar om multitrådat så är 3700X långt före.

Så mellan dessa två system så hade jag haft extremt svårt att rekommendera 9700K-systemet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P