AMD svarar på boost-kritiken – ska åtgärdas i kommande firmwareuppdatering

Permalänk
Medlem

Folk som har experimenterat med att inkludera SMU firmware från tidigare BIOS-versioner i mer moderna sådana har ju bekräftat att det leder till högre boost så känns som att de åtminstone uppdaterar den.

Lagom när jag dubbelkollade en sak innan jag skulle posta detta inlägg såg jag att 1usmus släppt lite mer information om ändringarna.

https://twitter.com/1usmus/status/1168911500586749959?s=20

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

Kylningen kommer alltid att påverka boosten i tung Belastning, jag får en blandning av 4175 och 4200 under dom första 5-7 sekunderna i cb r20, sen lägger den sig på 4175 på alla kärnor och stannar där när jag kommer upp i runt 70c och uppåt (går max upp i 78c). Max all core på 3700x är 4200MHz i tung last vad jag vet så jag ligger som det ska där. I spel får jag 4300MHz på alla kärnor som jobbar ibland ramlar enstaka kärnor ner i 4275MHz.

Sen om jag bara surfar mm så går två av kärnorna upp i max 4.4 GHz. Precis som det ska alltså då 4.4 absolut inte är utlovat i all core boost.
Jag hat en Noctua kylare och kryonat pasta, med stock kylaren skulle jag aldrig ligga kvar på dom MHz jag gör i tung last idag.

Dock så har jag fått pula en hel del med PBO för att komma upp i dom utlovade hastigheterna.
Jag har vetat hela tiden att detta är en agesa miss då 3000 serierna boostade som utlovat på tidigare agesa.

Det har ju såklart inte hindrat en massa domedags utropare från att fylla diverse forum om att det är fel på 3000 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaurus:

Jag har absolut inget problem med fläkten på mitt Aorus Master. Man väljer bara "silent" profilen i BIOS sen kommer fläkten vara avstängd när temperaturen är under 60 grader och det är den hela tiden, även efter långa spelsessioner. Jag var också skeptisk i början.

Det låter som ett optimalt scenario, när det fungerar så fungerar det, min fläkt på ett ABiT IC7-G gick sönder och vart meckigt att byta nordbryggans kylare! Dock lärde jag mig massor om datorer då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Detta kommer säkert som en stor sorg, för en del.

Skrivet av robbankentor:

Känns skönt att det är något som faktiskt går att fixa. måste kännas lite surt för alla Intel fanboys som har firat hårt sen nyheten kom ut.

Ni gör ett riktigt bra jobb själva att dämpa fanboyismen.

Bra att AMD tar åt sig av kritiken och gör ngt. Synd bara det först måste uppdagas av communityt. De var väl påväg åt helt andra hållet med smygsänkingar av frekvenserna ännu mer?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

Va? Nej, det säger de ju inte alls. De säger att hur processorn boostar beror på mycket saker och där spelar systemdesign och kylning in. Detta har de sagt sedan start angående hur deras boost-rutiner fungerar. Så har någon en tight minipc så kan det självklart påverka deras boost. Men det är inte detsamma som "we have reviewed the consumer feedback and believe that this is caused by low airflow and bad cooling". Istället säger de att de identifierat ett issue i fw så för folk som vet att de har bra luftflöde, bra kylning men ändå ser lägre boost så tror de sig identifierat varför.

Skrivet av Mr steven:

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Mellan billigaste crap och highend så finns det nog ett spann

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Mellan billigaste crap och highend så finns det nog ett spann

Framförallt pålitlighet, har varit en del Youtube-tester på ultra-billiga B350/A320-brädor och prestandan verkar det inte ha varit något fel på. Samma eller bättre prestanda än high end brädor. Skillnaden är att man regelbundet råkat ut för thermal shutdown vid mer utdragna tester, men för en som bara spelar och aldrig kommer att köra Blender skulle i princip en A320-bräda duga bra förutom färre finesser då.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Känns skönt att det är något som faktiskt går att fixa. måste kännas lite surt för alla Intel fanboys som har firat hårt sen nyheten kom ut.

Varför ska det kännas surt för intelfanboys. Finns mer amd fanboys och ryzen ligger fortfarande efter. De har problem hela tiden med denna serie och föregående när den släpptes. Kul att se hur lång tid det kommer att ta innan allt rullar på då kommer nog nya cpus ut lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Jag tror skillnaden kommer bli minimalt bättre. Lus läser man deras text så säger dom bara att man får sämre prestanda i vissa lägen. Någon generell ökning av boost kommer vi nog inte se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför ska det kännas surt för intelfanboys. Finns mer amd fanboys och ryzen ligger fortfarande efter. De har problem hela tiden med denna serie och föregående när den släpptes. Kul att se hur lång tid det kommer att ta innan allt rullar på då kommer nog nya cpus ut lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har dock inte varit några avgörande buggar, mer små irriterande buggar. Ryzen 3000 är superstabil, bland det mest stabila jag varit med om, när saker är helt felinställda kraschar det inte rakt av utan Windows beter sig bara lite excentriskt Och även om die är varm för att den är så liten, så drar det lite ström. Är väldigt nöjd med båda mina proppar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det har dock inte varit några avgörande buggar, mer små irriterande buggar. Ryzen 3000 är superstabil, bland det mest stabila jag varit med om, när saker är helt felinställda kraschar det inte rakt av utan Windows beter sig bara lite excentriskt Och även om die är varm för att den är så liten, så drar det lite ström. Är väldigt nöjd med båda mina proppar

Kan bara hålla med här, sällan den kraschar, saker bara börjar fungera lite konstigt, testade ett spel som började gå i sisådär 3 fps när jag undervoltade den för mkt.
så stabil är den, riktigt stabil till och med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet än så länge; Har en 3900X och Körde länge med Default/PBO-läge i UEFI/AMD Ryzen Master. Vid alla kärnor så låg frekvensen endast runt 4.0-4.1 GHz. En kärna ca 4.3 GHz. Men tänkte inte så mycket på det. Märkte dock att EDC slog i taket (100%), kanske därför den inte körde högre frekvens tänkte jag. Har nu kört manuell justering. Ligger nu istället på 4.3 GHz på alla kärnor rakt över. På 1.35 V. 83% EDC. Har inte laborerat så mycket på singeltråd. Testade 4.4 GHz på alla kärnor och det gick väl bra på Benchmark i CPU-Z men inte Cinebench R20 vilket kraschade, höjde till 1.4625 V och då gick även 4.4 GHz men föredrar lite lägre strömförbrukning/värmeutveckling så kör 4.3 GHz all cores.

Någon som har bra tips på att konfigurera enkeltråd? När jag typ väljer t.ex. högre frekvens på en kärna (den bästa enligt Ryzen Master) så får jag helt klart sämre multi-core prestanda.

Överlag, var nöjd innan. Är än mer nöjd när jag kör 4.3 GHz med lätthet på alla kärnor. Kommer från en Intel 7700K och bestämde att är denna CPU snabbare än den på både enkel och flertrådigalaster så uppgraderar jag, vilket jag också gjorde. Dock hade jag rätt stora problem med minneskompatibilitet när jag körde 4 SIMMar, men det är fixat nu. Kör som sagt 4 st billiga Corsair Vengeance 3000 MHz minnen i 3200 MHz.

Kan tilllägga att jag har ett Gigabyte X470 AORUS ULTRA GAMING moderkort, väldigt nöjd med det också. Flera uppdateringar efter launch, inga konstiga buggar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför ska det kännas surt för intelfanboys. Finns mer amd fanboys och ryzen ligger fortfarande efter. De har problem hela tiden med denna serie och föregående när den släpptes. Kul att se hur lång tid det kommer att ta innan allt rullar på då kommer nog nya cpus ut lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad var problemen med den föregående, fick intrycket att den var rätt stabil?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad var problemen med den föregående, fick intrycket att den var rätt stabil?

Det enda jag kan komma på är väl att IMC'n fortfarande inte matchade intel's. Men 3466Mhz gick oftast komma upp i. Har dock sett folk som sitter och raljerar över hur kass AMD's IMC är för Inte'l klarar minsann 4400Mhz... Och så sitter de själva med 2666Mhz i sina Intel-system.

3200Mhz som de flesta fortfarande kör har ju dock funkat redan på Zen, efter några AGESA-uppdateringar, så att Zen+ skulle haft "Problem"? Nej, det skulle jag inte säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns märkligt ifall det är så att boosten sjönk med varje ny Agesa, och AMD helt plötsligt nu efter der8auers video försöker släcka branden som uppstod med att säga att de precis hittade en bugg i sin firmware.

I mina öron låter det lite "jo tjena!".

c:\rename "agesa 1.0.0.2" "agesa 1.0.0.4"

"Så, nu har jag vi fixat buggen".

Angående Ryzen 3000 så har den varit jättelångt ifrån stabil ifrån min sida. Många konstiga saker som hänt.
Däremot min Ryzen 2700 har fungerat hur bra som helst.

Till exempel datorn bootar om så fort man belastar den. Byter bios - fixar den buggen.
Kör Stresstest, Ryzen Master börjar rapportera processorns temperatur som 0 grader
Och nu senast att 3 kärnor låste sig på runt 500MHz

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skönt med mer prestanda åt folket!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför ska det kännas surt för intelfanboys. Finns mer amd fanboys och ryzen ligger fortfarande efter. De har problem hela tiden med denna serie och föregående när den släpptes. Kul att se hur lång tid det kommer att ta innan allt rullar på då kommer nog nya cpus ut lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det funnits mer/fler AMD fanboys så hade de nog haft en större del av marknaden redan. Jag vet inte hur många forum jag varit inne i där man typ säger "Kommer alltid köpa Intel för de är bäst". Eller folk som, när AMD var snabbare sa "Men performance/watt är tokviktigt så Intel är bättre" som idag istället säger "Performance/watt spelar ingen roll utan att Intel har processorn med högst klockfrekvens är det enda viktiga så Intel är bäst".

Jag har ägt en uppsjö Intelsystem och har ne massa system som kör Intel hemma idag. Men det går inte blunda för att Intel verkligen stått och stampat i en massa år. AMD's framsteg med Ryzen och mellan deras generationer av Ryzen är vad man brukade förvänta sig av Intel. Intel har tydligt visat att utan ordentlig konkurrens så anstränger de sig inte direkt och tack vare det hoppas jag verkligen det blir en mer jämt fördelad marknad.

Intel idag med sin 9:e (eller 10:e) generation av sin arkitektur har krämat ur vad de kan och ja de når högre klockfrekvenser. Men AMD är på gen 2... och har redan bättre IPC i många laster och hamnar på en per-core prestanda som är kanske en generation efter Intel vilket vi för något år sedan tyckte var galen single-core prestanda. Multi-core springer de sedan cirklar kring Intel och drar mindre ström. Ovanpå deta så erbjuder de bra mycket mer prestanda per krona. Det är rätt bra för ett bolag man räknade ut för ett par år sedan. I princip det enda som håller Intel "relevant" i toppen är att de kan pressa ur lite högre klockfrekvenser. Och iaf för mig så är inte det tillräckligt upphettsande för att bortse från Intels historik de senaste åren. Jag hade då hellre gärna hellre tagit "nästan" samma single-core prestanda, mycket högre multi-core prestanda med lägre förbrukning och för lägre kostnad i förhoppningen att vi får en jämnare marknad med tiden. Jag skulle heller aldrig slänga ut 14000kr på ett 2080ti heller för jag tycker Nvidia helt tappat konsumentperpektivet med den lineupen så skillnaden i fps skulle vara obetydlig. Jag får kanske ett par få fps mindre i Apex i regioner som i princip är placebo och i typ csgo så presterar AMD lika bra eller till och med bättre. Så att hitta ett fåtal spel där AMD ger 200fps och Intel 230fps blir, för mig, bara löjligt att väga in i mitt val av system.

De "launchproblem" som foilk upplevt med 3000-serien är tex för de flesta att allt funkar som det skall men man har kanske 50-100MHz mindre hastighet. Det är ju inte så att systemet inte går att starta. Är det "surt"? Ja, för de som drabbas självklart. Men om man tittar på denna launch och tror det är något unikt och pga hur denna sett ut tycker Intel är bättre så blundar man ju helt för den historik Intel haft i sina launches. Processorer där virtualization varit paj, buggar i operationer, SATA-portar som inte funkar, USB strul för att bara nämna några.

Så det är knappast unikt att allt inte lirar 100% när en ny generation släpps.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tycker detta borde upptäckts vid deras egna tester, hoppas de testar nästa generation mer ingående.
Men bra att det erkänner och vill åtgärda probelemet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tycker detta borde upptäckts vid deras egna tester, hoppas de testar nästa generation mer ingående.
Men bra att det erkänner och vill åtgärda probelemet.

Om dom har gjort det eller inte, vet vi inget om.

Helt säker på att det inte är en Youtubers undersökning som har fått AMD att agera...

Men givetvis skulle en mer öppen dialog vara till AMD's fördel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Bra att de försöker fixa det, tyvärr kan det leda till ännu mer gnäll om någon sen sitter med kass chassi/kylning och ändå inte når upp till maxfrekvenserna eller att frekvensen börjar svaja hårdare med klocken och orsaka andra problem.

Sen att extra boosten inte kommer göra någon skillnad i verkligheten är en annan femma men sånt bryr sig ingen om nuförtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Bra att de försöker fixa det, tyvärr kan det leda till ännu mer gnäll om någon sen sitter med kass chassi/kylning och ändå inte når upp till maxfrekvenserna eller att frekvensen börjar svaja hårdare med klocken och orsaka andra problem.

Sen att extra boosten inte kommer göra någon skillnad i verkligheten är en annan femma men sånt bryr sig ingen om nuförtiden...

Ännu mer gnäll kan jag tänka mig att det blir om det numera kommer vara massa skuttande i frekvenser som ger en oschysst upplevelse men om någon är begränsad av dålig kylning i chassit är det något man får räkna med. Man kan ju tycka att den medföljande kylaren borde fungera för att uppnå specifikationerna som står på hemsidan och så jäkla dålig är väl inte kylaren så att den inte orkar köra upp till maxfrekvens en liten stund?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Angående Ryzen 3000 så har den varit jättelångt ifrån stabil ifrån min sida. Många konstiga saker som hänt.
Däremot min Ryzen 2700 har fungerat hur bra som helst.

Till exempel datorn bootar om så fort man belastar den. Byter bios - fixar den buggen.
Kör Stresstest, Ryzen Master börjar rapportera processorns temperatur som 0 grader
Och nu senast att 3 kärnor låste sig på runt 500MHz

Har du testat dina ram minnen med memtest86? När det är såna där märkliga fel är det oftast minnena eller ett av dom som är trasigt eller för högt överklockat, eller för högt överklockat med för lite spänning.
Om du inte sagt att bios löste rebooten vid belastning så hade jag genast misstänkt ditt nätaggregat.

Jag skulle testa ram minnena om du inte gjort det ,kolla att du har senaste chipdrivers ,win uppdatering och om du helt säkert kan utesluta nätagget så reklamera processorn, det är ju klart att det måste bli fel på nått antal av alla cpue,r som dom spottar ur sig om inte annat vid installation, kan ju räcka att man nuddar två pins eller fler samtidigt för att den statiska elektriciteten ska kunna ställa till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ännu mer gnäll kan jag tänka mig att det blir om det numera kommer vara massa skuttande i frekvenser som ger en oschysst upplevelse men om någon är begränsad av dålig kylning i chassit är det något man får räkna med. Man kan ju tycka att den medföljande kylaren borde fungera för att uppnå specifikationerna som står på hemsidan och så jäkla dålig är väl inte kylaren så att den inte orkar köra upp till maxfrekvens en liten stund?

Det känns som att kylningen är väldigt viktig för Ryzen.

Jag körde med den som kom med någon vecka och det fungerade bra. Efter bytet till vatten har jag lite högre boost och den orkar hålla boosten längre. Givetvis blev det tystare oxå. Osäker på om det förändrade spelupplevelsen...

Med en Intel cpu försvinner en del av problemet i och med att alla måste köpa en kylare. Kan vara så att AMD's val att lägga med en ok men inte bra kylare gör att många tror att dom ska få högre prestanda.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Känns skönt att det är något som faktiskt går att fixa. måste kännas lite surt för alla Intel fanboys som har firat hårt sen nyheten kom ut.

Jag ser inte meningen med att fira, men det är sånna här saker med amd som gjort att jag aldrig köpt 3900x, jag har ingen lust att betala premium för en produkt som inte håller måttet, jag har alltid blivit besviken med amd produkter och jag håller mig hellre ifrån det numera. Jag tänkte helt klart köpa ryzen 3000 tills priset på en uppgradering är orimligt för en amd produkt, de har gått ifrån prisvärda byggen. Folk klagade massor på dyr 9900 och att priset var oskäligt, men nu när 3900x ligger högre i pris så säger inget något överhuvudtaget. Finns 0 mening för mainstream konsumenten att betala premium för beräkningskraft de aldrig drar nytta av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag ser inte meningen med att fira, men det är sånna här saker med amd som gjort att jag aldrig köpt 3900x, jag har ingen lust att betala premium för en produkt som inte håller måttet, jag har alltid blivit besviken med amd produkter och jag håller mig hellre ifrån det numera. Jag tänkte helt klart köpa ryzen 3000 tills priset på en uppgradering är orimligt för en amd produkt, de har gått ifrån prisvärda byggen. Folk klagade massor på dyr 9900 och att priset var oskäligt, men nu när 3900x ligger högre i pris så säger inget något överhuvudtaget. Finns 0 mening för mainstream konsumenten att betala premium för beräkningskraft de aldrig drar nytta av...

Nej givetvis finns det inget att fira!! Tyvärr finns det många på forumet som blir väldigt lyckliga varje gång Intel gör något som är lite bättre än sist, och väldigt olyckliga varje gång det kommer något bra från AMD. Det är samma visa när det gäller grafikkort men då med Nvidia i favör.

9900K och 3900X är dyra CPUer som man bara ska köpa om man behöver den kraften. för dom flesta är en R5 3600 gott nog.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag ser inte meningen med att fira, men det är sånna här saker med amd som gjort att jag aldrig köpt 3900x, jag har ingen lust att betala premium för en produkt som inte håller måttet, jag har alltid blivit besviken med amd produkter och jag håller mig hellre ifrån det numera. Jag tänkte helt klart köpa ryzen 3000 tills priset på en uppgradering är orimligt för en amd produkt, de har gått ifrån prisvärda byggen. Folk klagade massor på dyr 9900 och att priset var oskäligt, men nu när 3900x ligger högre i pris så säger inget något överhuvudtaget. Finns 0 mening för mainstream konsumenten att betala premium för beräkningskraft de aldrig drar nytta av...

Fast 3900x är ju 12 cores för samma pris som 9900k vilket är 8 cores? Ska du jämföra 8 cores i pris tycker jag du ska titta på 3700x som ligger en bra bit under 9900k. Kylare på köpet med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag ser inte meningen med att fira, men det är sånna här saker med amd som gjort att jag aldrig köpt 3900x, jag har ingen lust att betala premium för en produkt som inte håller måttet, jag har alltid blivit besviken med amd produkter och jag håller mig hellre ifrån det numera. Jag tänkte helt klart köpa ryzen 3000 tills priset på en uppgradering är orimligt för en amd produkt, de har gått ifrån prisvärda byggen. Folk klagade massor på dyr 9900 och att priset var oskäligt, men nu när 3900x ligger högre i pris så säger inget något överhuvudtaget. Finns 0 mening för mainstream konsumenten att betala premium för beräkningskraft de aldrig drar nytta av...

Mainstreamkonsumenten kanske inte behöver 12 kärnor dock och då finns det ju andra allternativ att titta på. 3700X, ett moderkort ur 400-serien osv är nog mer passande mainstream (kanske fortfarande i överkant).

Då har 3700X 8 kärnor, 16 trådar och kostar ca 3890:-. 9700K har 8 kärnor, 8 trådar och kostar ca 4500:-. Fårtrådat så ligger AMD då lite efter men för en mainstreamkonsument som knappast köper ett 2080ti så kommer det inte handla om många fps skillnad och utan en fpsräknare på skärmen så hade man nog haft svårt att ens se skillnaden. Och i multitrådat kommer AMD sedan vara bra mycket snabbare och kosta mindre pengar. Så njae... känns lite svårt att tycka det är dyrt kontra Intel.

Exempel på 9700K vs 3700X i spelprestanda (multitrådat springer sedan 3700X cirklar kring 9700K)

Är man sedan ute efter mer kraft för man göra tyngre arbeten så ökar ofta behovet av fler kärnor och då fortsätter ju AMD erbjuda fenomenal multitrådad prestanda.

Är man ute efter "prisvärda" byggen så är ju ett 2700X-system eller liknande otroligt svårt att slå. Men många säger "prisvärda" och sedan börjar de ändå prata 9900K eller 3950X... då blandar man nog ihop begreppen lite

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tycker det känns märkligt ifall det är så att boosten sjönk med varje ny Agesa, och AMD helt plötsligt nu efter der8auers video försöker släcka branden som uppstod med att säga att de precis hittade en bugg i sin firmware.

I mina öron låter det lite "jo tjena!".

c:\rename "agesa 1.0.0.2" "agesa 1.0.0.4"

"Så, nu har jag vi fixat buggen".

Angående Ryzen 3000 så har den varit jättelångt ifrån stabil ifrån min sida. Många konstiga saker som hänt.
Däremot min Ryzen 2700 har fungerat hur bra som helst.

Till exempel datorn bootar om så fort man belastar den. Byter bios - fixar den buggen.
Kör Stresstest, Ryzen Master börjar rapportera processorns temperatur som 0 grader
Och nu senast att 3 kärnor låste sig på runt 500MHz

Jag är ändå försiktigt optimistikt. En sak som inte funkat för så många är ju de där +200Mhz auto OC man skulle kunna få om man fått ett bra chip. Jag har som mest kommit upp i 4675Mhz med min 3900X och det var på AGESA 1.0.0.2 så jag hoppas att även den funktionen blir mer upplåst och tillgänglig. Dock är det ju inga garantier utan den funktionen "ska" vara mer som GPU boost och det är verkligen "upp till" som gäller, så mitt chip kanske toppar vid 4675, Återstår att se.

Sen är det märkligt att folk är negativa när AMD är tysta och negativa när de uttalar sig. Vad vill folk? En helt ny arkitektur på en helt ny nod kommer såklart ha barnsjukdomar. Om man tycker att de stressat bara för att kunna lansera 7/7, ja, det är befogat... Men tycker man inte om det lanseringsdatumet är det väl bara att vänta med köp tills barnsjukdomarna är borta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att dem äntligen har hittat felet, jag misstänker att det är en algoritm som ger alldeles för defensiva resultat, jag kan dock förstå varför de hellre släpper en lite för defensiv algoritm först istället för att släppa en mer aggressiv så det kan leda till skadade processorer som behöver ersättas.

Detta borde såklart ha testats innan släpp vilket säkert gjordes, men AMD är ju inte dem som tillverkar moderkorten och moderkorten kanske byggdes på ett sätt som AMD inte hade räknat med och behöver då justerar koden för att den ska spela bättre med hårdvaran.
AMD's egna medföljande kylare bör dock kunna nå specs, om 3:e partskylare inte får bättre resultat än stockkylaren är ju inget AMD kan rå för, då dessa kylare och AMD's termometrar kanske inte talar samma språk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är ändå försiktigt optimistikt. En sak som inte funkat för så många är ju de där +200Mhz auto OC man skulle kunna få om man fått ett bra chip. Jag har som mest kommit upp i 4675Mhz med min 3900X och det var på AGESA 1.0.0.2 så jag hoppas att även den funktionen blir mer upplåst och tillgänglig. Dock är det ju inga garantier utan den funktionen "ska" vara mer som GPU boost och det är verkligen "upp till" som gäller, så mitt chip kanske toppar vid 4675, Återstår att se.

Sen är det märkligt att folk är negativa när AMD är tysta och negativa när de uttalar sig. Vad vill folk? En helt ny arkitektur på en helt ny nod kommer såklart ha barnsjukdomar. Om man tycker att de stressat bara för att kunna lansera 7/7, ja, det är befogat... Men tycker man inte om det lanseringsdatumet är det väl bara att vänta med köp tills barnsjukdomarna är borta.

Nja, det är inte verkligen upp till på grafikkort. Mitt kort är speccat till 1734 MHz på boost men ger 1885 MHz utan att något är ändrat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nja, det är inte verkligen upp till på grafikkort. Mitt kort är speccat till 1734 MHz på boost men ger 1885 MHz utan att något är ändrat.

Ja, men det är inget som är "garanterat". Det jag menar är att med ny AGESA så kan t. ex 3900X nå 4600Mhz med adekvat kylning, godtagbar VRM yada yada yada, men de 200 extra megaherzen får man om man har ett bra chip (om man har aktiverat det förståss)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.