Spekulationer och tankar - Vad blir nästa material efter kisel (Silicon)?

Permalänk
Medlem

Spekulationer och tankar - Vad blir nästa material efter kisel (Silicon)?

Äntligen har vi nått 7nm och 5nm är inte långt bort det heller. Men i takt med att tillverkningstekniken blir mindre och mer energieffektiv, blir också kostnaderna högre för varje tillverkningsteknik. Höjningen i prestand blir inte heller lika stor som tidigare. Då man redan med Skylake kunde få ut 5Ghz, verkar detta också vara gränsen innan värme utveckligen blir allt för stor.

Nu vill jag inte påstå att kisel är boven till allt, men jag vill påstå att det måste komma en ersättare inom 10år (helst tidigare). Annars kommer utveckligen på CPU och GPU inte vara speciellt upphetsande. Under mina efter forskningar (två sökningar på google) har jag endast hittat ett material, grafen (Graphene) som skulle kunna bli en nästa regent. Men grafen är långt borta från att kunna ersätta dagen kisel i färdig produkt.

Nu blev det mycket prata om annat än material men vill bara få igång en diskussion. Så vad blir nästa material? när kommer det? kan det ha RGB? blir det ens ett nytt material?

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

O'boy

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Haha jag förstår din reaktion kanske känns som en lite väl oklar sak att diskuter 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

KTH har gjort en accelerometer i graf'en. Så det kanske inte är så långt borta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Sedan jag hörde talas om grafen och även sökte upp mycket info ang. det för ett projekt när jag pluggade på högskolan så har jag spontant svårt att se en bättre ersättare än just grafen.

Men det är ju knepigt som fan att framställa på ett bra sätt och minst lika knepigt att arbeta med när man väl har det. Det är ju bara grafen vid ett enda atomlager, annars är det tekniskt sett grafit som inte alls har samma fina egenskaper, där kruxet ligger.

Spontant tror jag att grafen kan användas ihop med kisel för att ev ge någon vinst. Som någon film/substrat typ. Men rent grafen som full ersättare vet jag inte. Just pga det måste vara så tunt blir det knepigt liksom. Iofs kan man kanske blanda grafen och grafit, styra tjockleken på något vis som ren ersättare till kisel.

Återstår att se vad som händer helt enkelt, men som sagt. Vi börjar ju närma oss en gräns. Iofs kanske man kan förfina teknikerna och bygga större kretsar med bättre och bättre yield som en slags allra sista anhalt. Aja det är spännande iaf. Var några år sedan nu jag kollade hur utvecklingen kring grafen gått faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Nu spekulerar jag ju hejvilt, men LEDar är ju också baserade på halvledarteknik, så det är inte helt otänkbart att kisel ersätts av organiska transistorer. Själv höll jag på med organiska solceller under studietiden och flera andra i gruppen höll på med just organiska transistorer.

Fast som sagt, detta är bara spekulationer. Jag har ingen aning om organiska transistorer är passande för processorer och andra datorkomponenter (fast vad annars använder man transistorer till?). De har ju sina för- och nackdelar, och i dagens läge är väl nackdelarna ännu ganska stora.

Nog finns det väl redan andra material med bättre egenskaper än kisel på alla sätt och vis, men de är dyra. Å andra sidan var litiumjonbatterier dyra för 20 år sedan men nu sitter alla med sådana i sina telefoner. Aluminiumfälgar var också dyra men nuförtiden har så gott som alla aluminiumfälgar på nya bilar. Antagligen kommer det nya inte att vara något rent grundämne utan någon kemisk förening (organisk eller ej).

Folk har pratat om grafen här och det börjar nästan så småningom höra till samma kategori som fusionsenergi. Det har pratats om grafen i tiotals år men än så länge har vi inget massproducerat eller kommersialiserat med grafen. Men jag är definitivt ingen expert på grafen och jag vet inte exakt var forskningen och utvecklingen kring grafen står. Kanske vi får grafenprocessorer någon gång i framtiden, men jag tror att vi kommer att hinna med andra material innan dess.