AMD svarar på boost-kritiken – ska åtgärdas i kommande firmwareuppdatering

AMD svarar på boost-kritiken – ska åtgärdas i kommande firmwareuppdatering

De senaste veckorna har AMD mottagit kritik för att företagets Ryzen 3000-processorer inte når angivna boost-frekvenser. Nu meddelar företaget att en åtgärd är på väg.

Läs hela artikeln här

Självklart inte ett erkännande att dom hade en brainfart, utan skyfflar runt skulden på tillverkare och slutkonsumenter. Det kvittar om man använder AMD eller Intel, dom är lika illa båda två.

Skrivet av iBurningMan:

Självklart inte ett erkännande att dom hade en brainfart, utan skyfflar runt skulden på tillverkare och slutkonsumenter. Det kvittar om man använder AMD eller Intel, dom är lika illa båda två.

Återstår väl att se, de medgav ju att det var någon typ av brist i nuvarande firmware.

Det blir mycket intressant, nästan som en andra launch!

Skrivet av iBurningMan:

Hur är det att skylla på tillverkarna när de säger rakt ut att det är fel i deras AGESA?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ozzed:

Hur är det att skylla på tillverkarna när de säger rakt ut att det är fel i deras AGESA?

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

Detta kommer säkert som en stor sorg, för en del.

Härligt, detta har jag väntat på 👍💐

Bra de erkänner problemet och löser Problemet.

Skrivet av iBurningMan:

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

Jag tror att de menar att ett klent moderkort med dålig VRM i kombination med klen kylare till processorn kan påverka boost negativt, vilket de såklart har rätt i. Finns ju en del färdigbyggda system med billigast möjliga skit och det är klart att det då blir sämre boost. Handlar väl inte om att skylla på någon utan mer konstatera fakta. Men även folk med bra grejer har ju fått dålig boost och i det fallet beror det ju på brister i AGESA

Sitt lugnt i båten vi får vänta och se finns som AMD säger en del parametrar som kan ställa till det inget ovanligt med de ...

Med tanke på hur försiktigt uttalandet är skall man nog inte tolka för mycket innan vi har resultat i näven.
"an issue in our firmware that reduces boost frequency in some situations" kan både innebära en generell förbättring för de flesta, eller ingen som helst förändring för de flesta utom den procentandel vars processorer inte boostar inom 300MHz av max, eller ingen som helst förändring för de flesta förutom två personer i Polen som kör en speciell kombination av processor, moderkort, minne och en leylinje rakt genom chipsetet som ställer till det för dem.

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Skrivet av Ozzed:

Jag tror att de menar att ett klent moderkort med dålig VRM i kombination med klen kylare till processorn kan påverka boost negativt, vilket de såklart har rätt i. Finns ju en del färdigbyggda system med billigast möjliga skit och det är klart att det då blir sämre boost. Handlar väl inte om att skylla på någon utan mer konstatera fakta. Men även folk med bra grejer har ju fått dålig boost och i det fallet beror det ju på brister i AGESA

Positivt! Hoppas men håller inte andan för att få se 4200 på mitt 3600

Jag och @Jacob spelade in en diskussionsvideo idag om just klockfrekvenser hos Ryzen 3000. Sen kom det här uttalandet och då blev den helt plötsligt hopplöst utdaterad.

Istället för att slänga den i papperskorgen lägger vi upp den här för den som är intresserad av vår vinkel innan AMD svarade.

Skrivet av Mr steven:

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Nu tror jag kanske inte att det är single core boost de avser just där.

Skrivet av iBurningMan:

We are in the process of preparing a BIOS update for our motherboard partners that addresses that issue and includes additional boost performance optimizations.

De säger att det finns saker runt om som kan påverka boost, men att de har hittat fel i sin AGESA som påverkar boost och kommer att åtgärdas.

3000 serien har haft sjukt med buggar och problem
2000 serien hade ju iofs också en jäkla massa strul med minne osv.

Bra att dom äntligen gör ett uttalande och erkänner att det finns ett problem. Men hur blir det nu med det personen som jobbar hos ASUS sa? Jag har svårt att se hur en officiell person från ett stort företag som ASUS kan dra något sånt ur arslet utan att det blir någon form av repressalie även om det var han som person och inte företaget i sig. "Mer info i nästa veckas nagelbitande avsnitt av: AMD och jakten på den försvunna boosten"!

[Ang videon] Jag håller inte med riktigt att allt över base är bonus, om så var fallet så skulle 9900k vara långsammare än min prolle från 2012. Max boost bör vara maximal boost som kan nås under specifika omständigheter, om än bara 1 sekund när en kärna belastas, likaväl som kärnorna har en lägre boost specad när flera kärnor används (man måste kunna förvänta sig någon prestanda när man inhandlar något). Det är klart att Intel räknar in boosten i priset, annat vore tokigt, det är också med boost de går ut med benchmarks de jämför mot AMD (annars borde de låsa frekvensen på 3.6).

Visst, har man riktigt kass kylning eller sitter med underspecat moderkort/nätagg mot vad Intel rekommenderar så kanske inte.

Blir intressant att se AMDs lösning på detta elände, kan tänka mig att de kanske omfördelar krämen eller ökar den under några millisekunder så det registreras av avläsningsprogram, för att sedan återgå till det vanliga. Det lägre frekvenserna är nog inte en bugg heller, verkar ju som de själva var tveksamma mot boostspänningen och värmen den utvecklade.

Dock vill jag ha en 3950X så får hoppas att det är en bra lösning.

Senast redigerat 2019-09-03 19:25

Sitter fortfarande på 1.0.0.3 BETA BIOS från 1/7 med mitt MSI X370 SLI PLUS. Funkar ju dock men vore inte fel att få vad som faktiskt lovades. Om nu MSi orkar uppdatera vill säga...

Här kommer valet av tillverkare verkligen en viktig roll, speciellt med tanke på hur viktig denna BIOS kommer att vara för många personer. Personligen sitter jag fortfarande på AB medan rätt många sitter på ABB. MSI är förvisso bra på att lösa buggar i sin BIOS men snabba på att uppdatera AGESA vilket är tråkigt och nog kommer att påverka mitt val av moderkort i framtiden. De har trots allt fokuserat på att utveckla MAX versioner av sina moderkort.

Skrivet av Mr steven:

Nu finns det faktiskt ett rätt så enormt spann gällande VRM/komponent mellan de absolut billigaste och absolut dyraste korten och gissningsvis menade @Ozzed just de billigaste.

Skrivet av the squonk:

Det blir mycket intressant, nästan som en andra launch!

FineWine TM i ny tappning...

Skrivet av Mocka:

Här kommer valet av tillverkare verkligen en viktig roll, speciellt med tanke på hur viktig denna BIOS kommer att vara för många personer. Personligen sitter jag fortfarande på AB medan rätt många sitter på ABB. MSI är förvisso bra på att lösa buggar i sin BIOS men snabba på att uppdatera AGESA vilket är tråkigt och nog kommer att påverka mitt val av moderkort i framtiden. De har trots allt fokuserat på att utveckla MAX versioner av sina moderkort.

Nu finns det faktiskt ett rätt så enormt spann gällande VRM/komponent mellan de absolut billigaste och absolut dyraste korten och gissningsvis menade @Ozzed just de billigaste.

Ja precis. Man får tänka på att Ryzen 3000 stöds av b350-brädor och en del av dessa har 3-fasers VRM UTAN KYLFLÄNS. Klart att det är självklart att boosten blir lidande när VRM tempthrottlar på dem.

Hoppa det löser sig! Prollarna verkar toppen annars! En sak kvarstår innan man går på tåget, x570 fläktlöst. Usch för 40mm fläkt vilket alla x570 kräver!
Ryzen 4000 kanske kommer kräver kompressor och -20grader celcius för att äns posta.. blä på dålig design!

Skrivet av _anka_:

Hoppa det löser sig! Prollarna verkar toppen annars! En sak kvarstår innan man går på tåget, x570 fläktlöst. Usch för 40mm fläkt vilket alla x570 kräver!
Ryzen 4000 kanske kommer kräver kompressor och -20grader celcius för att äns posta.. blä på dålig design!

Det finns något dyrt moderkort från Gigabyte som har passiv kylning men priset kanske inte gör det till det mest använda moderkortet direkt.

Skrivet av Ozzed:

Ja precis. Man får tänka på att Ryzen 3000 stöds av b350-brädor och en del av dessa har 3-fasers VRM UTAN KYLFLÄNS. Klart att det är självklart att boosten blir lidande när VRM tempthrottlar på dem.

Vi får väl se snart om det är VRM som är flaskhalsen på B350 eller om det är Agesa. Men du vet ju redan att vissa B350 inte grejar det?

Skrivet av _anka_:

Jag har absolut inget problem med fläkten på mitt Aorus Master. Man väljer bara "silent" profilen i BIOS sen kommer fläkten vara avstängd när temperaturen är under 60 grader och det är den hela tiden, även efter långa spelsessioner. Jag var också skeptisk i början.

Känns skönt att det är något som faktiskt går att fixa. måste kännas lite surt för alla Intel fanboys som har firat hårt sen nyheten kom ut.

Skrivet av marcusOCZ:

Vi får väl se snart om det är VRM som är flaskhalsen på B350 eller om det är Agesa. Men du vet ju redan att vissa B350 inte grejar det?

Ja, även med världens bästa AGESA så går det inte komma runt att VRM (förhoppningsvis!) temp-throttlar när den når 120c, och vissa knäckebrödsbrädor i B350-serien har som sagt få faser med kass kapacitet och saknar helt kylfläns. Möjligen kan de fixa det om man riggar en fläkt som blåser som fan direkt på VRM så den inte throttlar, men vem vill använda det systemet dagligen.

Med det sagt, de brädorna som hat bra VRM, parat med en bra CPU-kylare skall absolut klara högre boost. Jag menade mer att det som de avser när de pratar om "många faktorer" är när processorn och dess AGESA i sig inte är den begränsande faktorn för boosten.