AMD svarar på boost-kritiken – ska åtgärdas i kommande firmwareuppdatering

Permalänk
Melding Plague

AMD svarar på boost-kritiken – ska åtgärdas i kommande firmwareuppdatering

De senaste veckorna har AMD mottagit kritik för att företagets Ryzen 3000-processorer inte når angivna boost-frekvenser. Nu meddelar företaget att en åtgärd är på väg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklart inte ett erkännande att dom hade en brainfart, utan skyfflar runt skulden på tillverkare och slutkonsumenter. Det kvittar om man använder AMD eller Intel, dom är lika illa båda två.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Självklart inte ett erkännande att dom hade en brainfart, utan skyfflar runt skulden på tillverkare och slutkonsumenter. Det kvittar om man använder AMD eller Intel, dom är lika illa båda två.

Återstår väl att se, de medgav ju att det var någon typ av brist i nuvarande firmware.

Permalänk
Medlem

Det blir mycket intressant, nästan som en andra launch!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Självklart inte ett erkännande att dom hade en brainfart, utan skyfflar runt skulden på tillverkare och slutkonsumenter. Det kvittar om man använder AMD eller Intel, dom är lika illa båda två.

Hur är det att skylla på tillverkarna när de säger rakt ut att det är fel i deras AGESA?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det att skylla på tillverkarna när de säger rakt ut att det är fel i deras AGESA?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hjälpsam

Detta kommer säkert som en stor sorg, för en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Härligt, detta har jag väntat på 👍💐

Permalänk
Medlem

Bra de erkänner problemet och löser Problemet.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

Jag tror att de menar att ett klent moderkort med dålig VRM i kombination med klen kylare till processorn kan påverka boost negativt, vilket de såklart har rätt i. Finns ju en del färdigbyggda system med billigast möjliga skit och det är klart att det då blir sämre boost. Handlar väl inte om att skylla på någon utan mer konstatera fakta. Men även folk med bra grejer har ju fått dålig boost och i det fallet beror det ju på brister i AGESA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitt lugnt i båten vi får vänta och se finns som AMD säger en del parametrar som kan ställa till det inget ovanligt med de ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur försiktigt uttalandet är skall man nog inte tolka för mycket innan vi har resultat i näven.
"an issue in our firmware that reduces boost frequency in some situations" kan både innebära en generell förbättring för de flesta, eller ingen som helst förändring för de flesta utom den procentandel vars processorer inte boostar inom 300MHz av max, eller ingen som helst förändring för de flesta förutom två personer i Polen som kör en speciell kombination av processor, moderkort, minne och en leylinje rakt genom chipsetet som ställer till det för dem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Skrivet av Ozzed:

Jag tror att de menar att ett klent moderkort med dålig VRM i kombination med klen kylare till processorn kan påverka boost negativt, vilket de såklart har rätt i. Finns ju en del färdigbyggda system med billigast möjliga skit och det är klart att det då blir sämre boost. Handlar väl inte om att skylla på någon utan mer konstatera fakta. Men även folk med bra grejer har ju fått dålig boost och i det fallet beror det ju på brister i AGESA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Positivt! Hoppas men håller inte andan för att få se 4200 på mitt 3600

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag och @Jacob spelade in en diskussionsvideo idag om just klockfrekvenser hos Ryzen 3000. Sen kom det här uttalandet och då blev den helt plötsligt hopplöst utdaterad.

Istället för att slänga den i papperskorgen lägger vi upp den här för den som är intresserad av vår vinkel innan AMD svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr steven:

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Nu tror jag kanske inte att det är single core boost de avser just där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag syftar på system design, and cooling solution, men jag kanske tolkar det avigt. Jag tolkar det som att problemet hänger i användarnas hårdvarukonfiguration och kylning - det vill säga medvetna val. Men hårdvarukonfigurationen kanske syftar mer på Agesa?

We are in the process of preparing a BIOS update for our motherboard partners that addresses that issue and includes additional boost performance optimizations.

De säger att det finns saker runt om som kan påverka boost, men att de har hittat fel i sin AGESA som påverkar boost och kommer att åtgärdas.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

3000 serien har haft sjukt med buggar och problem
2000 serien hade ju iofs också en jäkla massa strul med minne osv.

Permalänk
Medlem

Bra att dom äntligen gör ett uttalande och erkänner att det finns ett problem. Men hur blir det nu med det personen som jobbar hos ASUS sa? Jag har svårt att se hur en officiell person från ett stort företag som ASUS kan dra något sånt ur arslet utan att det blir någon form av repressalie även om det var han som person och inte företaget i sig. "Mer info i nästa veckas nagelbitande avsnitt av: AMD och jakten på den försvunna boosten"!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

[Ang videon] Jag håller inte med riktigt att allt över base är bonus, om så var fallet så skulle 9900k vara långsammare än min prolle från 2012. Max boost bör vara maximal boost som kan nås under specifika omständigheter, om än bara 1 sekund när en kärna belastas, likaväl som kärnorna har en lägre boost specad när flera kärnor används (man måste kunna förvänta sig någon prestanda när man inhandlar något). Det är klart att Intel räknar in boosten i priset, annat vore tokigt, det är också med boost de går ut med benchmarks de jämför mot AMD (annars borde de låsa frekvensen på 3.6).

Visst, har man riktigt kass kylning eller sitter med underspecat moderkort/nätagg mot vad Intel rekommenderar så kanske inte.

Blir intressant att se AMDs lösning på detta elände, kan tänka mig att de kanske omfördelar krämen eller ökar den under några millisekunder så det registreras av avläsningsprogram, för att sedan återgå till det vanliga. Det lägre frekvenserna är nog inte en bugg heller, verkar ju som de själva var tveksamma mot boostspänningen och värmen den utvecklade.

Dock vill jag ha en 3950X så får hoppas att det är en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på 1.0.0.3 BETA BIOS från 1/7 med mitt MSI X370 SLI PLUS. Funkar ju dock men vore inte fel att få vad som faktiskt lovades. Om nu MSi orkar uppdatera vill säga...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Här kommer valet av tillverkare verkligen en viktig roll, speciellt med tanke på hur viktig denna BIOS kommer att vara för många personer. Personligen sitter jag fortfarande på AB medan rätt många sitter på ABB. MSI är förvisso bra på att lösa buggar i sin BIOS men snabba på att uppdatera AGESA vilket är tråkigt och nog kommer att påverka mitt val av moderkort i framtiden. De har trots allt fokuserat på att utveckla MAX versioner av sina moderkort.

Skrivet av Mr steven:

Konstigt om det ska krävas High end moderkort för att boosta en kärna till 4,6 GHz ändå!

Nu finns det faktiskt ett rätt så enormt spann gällande VRM/komponent mellan de absolut billigaste och absolut dyraste korten och gissningsvis menade @Ozzed just de billigaste.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det blir mycket intressant, nästan som en andra launch!

FineWine TM i ny tappning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Här kommer valet av tillverkare verkligen en viktig roll, speciellt med tanke på hur viktig denna BIOS kommer att vara för många personer. Personligen sitter jag fortfarande på AB medan rätt många sitter på ABB. MSI är förvisso bra på att lösa buggar i sin BIOS men snabba på att uppdatera AGESA vilket är tråkigt och nog kommer att påverka mitt val av moderkort i framtiden. De har trots allt fokuserat på att utveckla MAX versioner av sina moderkort.

Nu finns det faktiskt ett rätt så enormt spann gällande VRM/komponent mellan de absolut billigaste och absolut dyraste korten och gissningsvis menade @Ozzed just de billigaste.

Ja precis. Man får tänka på att Ryzen 3000 stöds av b350-brädor och en del av dessa har 3-fasers VRM UTAN KYLFLÄNS. Klart att det är självklart att boosten blir lidande när VRM tempthrottlar på dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Hoppa det löser sig! Prollarna verkar toppen annars! En sak kvarstår innan man går på tåget, x570 fläktlöst. Usch för 40mm fläkt vilket alla x570 kräver!
Ryzen 4000 kanske kommer kräver kompressor och -20grader celcius för att äns posta.. blä på dålig design!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Hoppa det löser sig! Prollarna verkar toppen annars! En sak kvarstår innan man går på tåget, x570 fläktlöst. Usch för 40mm fläkt vilket alla x570 kräver!
Ryzen 4000 kanske kommer kräver kompressor och -20grader celcius för att äns posta.. blä på dålig design!

Det finns något dyrt moderkort från Gigabyte som har passiv kylning men priset kanske inte gör det till det mest använda moderkortet direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja precis. Man får tänka på att Ryzen 3000 stöds av b350-brädor och en del av dessa har 3-fasers VRM UTAN KYLFLÄNS. Klart att det är självklart att boosten blir lidande när VRM tempthrottlar på dem.

Vi får väl se snart om det är VRM som är flaskhalsen på B350 eller om det är Agesa. Men du vet ju redan att vissa B350 inte grejar det?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Hoppa det löser sig! Prollarna verkar toppen annars! En sak kvarstår innan man går på tåget, x570 fläktlöst. Usch för 40mm fläkt vilket alla x570 kräver!
Ryzen 4000 kanske kommer kräver kompressor och -20grader celcius för att äns posta.. blä på dålig design!

Jag har absolut inget problem med fläkten på mitt Aorus Master. Man väljer bara "silent" profilen i BIOS sen kommer fläkten vara avstängd när temperaturen är under 60 grader och det är den hela tiden, även efter långa spelsessioner. Jag var också skeptisk i början.

Permalänk
Medlem

Känns skönt att det är något som faktiskt går att fixa. måste kännas lite surt för alla Intel fanboys som har firat hårt sen nyheten kom ut.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vi får väl se snart om det är VRM som är flaskhalsen på B350 eller om det är Agesa. Men du vet ju redan att vissa B350 inte grejar det?

Ja, även med världens bästa AGESA så går det inte komma runt att VRM (förhoppningsvis!) temp-throttlar när den når 120c, och vissa knäckebrödsbrädor i B350-serien har som sagt få faser med kass kapacitet och saknar helt kylfläns. Möjligen kan de fixa det om man riggar en fläkt som blåser som fan direkt på VRM så den inte throttlar, men vem vill använda det systemet dagligen.

Med det sagt, de brädorna som hat bra VRM, parat med en bra CPU-kylare skall absolut klara högre boost. Jag menade mer att det som de avser när de pratar om "många faktorer" är när processorn och dess AGESA i sig inte är den begränsande faktorn för boosten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.