liquid metal direkt mellan cpu'n och kylaren?

Permalänk
Medlem

liquid metal direkt mellan cpu'n och kylaren?

Hejsan, jag har hört att liquid metal direkt mellan cpui'n och kylaren kan skada dem efter ett tag. Men eftersom jag förmodligen endån ska uppgradera allt inom 1-2 år så undrar jag om det är OK att ha liquid metal mellan cpu'n (i7-8700k) och kylaren (kraken x62) i ungefär 1-2 år?

Använder thermal-grizzly-kryonaut just nu.
Jag gillar att 'leka' med min dator så sålänge temperaturen inte blir sämre med liquid metal till skillnad från thermal-grizzly-kryonaut så är jag Ok med att det kanske inte gör så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för material på plattan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Aluminium/Koppar, men lyckades inte hitta materialet för specifikt det som har kontakt med cpu:n men tror det är coppar.
Kraken x62 undersida

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@frong: Aluminium/Koppar, men lyckades inte hitta materialet för specifikt det som har kontakt med cpu:n men tror det är coppar.
Kraken x62 undersida

Koppar är OK men inte aluminium.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Okej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@mambans: nu vet jag inte hur fästet är på just den kylaren men det är rätt så lätt att göra sönder cpun om du skruvar fast kylaren direkt på. EKWB har ju till exempel specialsatser för att montera block direkt på die.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

Dehär flytande metall-kylpastorna innehåller gallium.
Gallium har en... intressant effekt på aluminium.
Även kvicksilver reagerar på intressant sätt med aluminium - men detta har man såklart inte i kylpasta då det är väldans giftigt för oss.

Ska man hålla på med det här (vilket jag själv gjort lite) så är det bra att ha lite förståelse för att kylpasta inte får komma i kontakt med aluminiumet. Så här kommer en liten video för den intresserade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En potentiell risk skulle vara om skruvarna på undersidan är av aluminium. Oftast är skruvar gjorda av stål men det är inte helt sällsynt med aluminium.

En annan sak att tänka på är att den flytande metallen sugs in i kopparn efter ett tag. Du behöver därför lägga på ny flytande metall lite då och då.

Permalänk
Medlem

@TMG: Ah okej, vet du hur ofta ungefär? Varje tredje månad?

Permalänk
Medlem

@mambans: Vet inte exakt. Har läst rapporter om att temperaturerna har gått upp några grader efter omkring ett år. Skulle tro att varje 3-6 månader är en bra idé.

Permalänk
Medlem

@TMG: Ah okej, då är det lungt