Fundering kring uppställning av NAS i hallrum

Permalänk
Medlem

Fundering kring uppställning av NAS i hallrum

Setup

1 - Hall:
- Uttag för fiber från leverantör
- Uttag för vidarekoppling av nätverk till vardagsrum (A1)

2 - Vardagsrum:
- Uttag för nätverk från hallen (A2)
- Linksys WRT3200ACM
- Dator
- Apple TV

Idag är internetuppkopplingen kopplad till Linksys-routern i vardagsrummet via vidarekopplingen (A1-A2). Har planer på att ställa in en NAS i hallen men vill inte flytta på routern som står i vardagsrummet.

Behöver jag skaffa en switch och ställa i hallen? Nått att tänka på? Viktigt är att lösningen klarar av 10GBe.

Permalänk
Medlem

Inte säkert att det räcker med en switch eftersom man oftast bara får ett IP från leverantören. Då behöver du en router i hallen.

Om dessutom all övrig utrustning är inkopplad på andra sidan av din befintliga router så kommer NAS:en hamna på ett annat nätverk och blir svårare att komma åt. Så bäst är att sätta din befintliga router i hallen och en switch i vardagsrummet.

Hur hade du tänkt att helheten skulle fungera när din nuvarande router inte klarar 10GBit?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ha en RJ45 splitter på ledningen mellan hallen och vardagsrummet. Då kan Du leda signalen tillbaka från routern till NAS:en i hallen. Nödlösning. Bättre att ha routern i hallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Du skulle kunna ha en RJ45 splitter på ledningen mellan hallen och vardagsrummet. Då kan Du leda signalen tillbaka från routern till NAS:en i hallen. Nödlösning. Bättre att ha routern i hallen.

Då får man väl max 100MBit eftersom man bara använder 4 av de 8 ledarna i kabeln?

Permalänk
Medlem

100Mb

@Pake: Där har Du säkert rätt. Men har man mekaniska hårddiskar borde det räcka med 100Mb. Inget jag funderat över så jag kan ha fel. Själv tar jag backup till en disk i frun:s dator. Det stör mej inte om det tar tid. Fördelen med backup till en annan dator är att det fordras nätverksuppkoppling med lösenord. Detta sköter en bat-fil om. Hoppas att inte krypteringsviruset hanterar lösenord.