Intel ger "Ice Lake" stöd för pixelskalning med ny drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Intel ger "Ice Lake" stöd för pixelskalning med ny drivrutin

Efter att Nvidia lade till stöd för heltalsskalning, eller pixelskalning som det också kallas, lanserar Intel stöd för tekniken med grafikarkitekturen Gen11 i processorfamiljen Ice Lake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blir alltid lika förvånad då de säger att mjukvaru implementation är så prestandakrävande då det redan finns ett antal program som gör just detta utan några problem, Tex. Windows 10 magnifying glass, lossless scaling och IntegerScaler

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Kristers bensin: Intel och Nvidia har inte gått in i detalj på hur dessa algoritmer skiljer sig från de mjukvarubaserade lösningarna du nämner, men med tanke på att de kräver modern grafikhårdvara skulle jag gissa att det är arkitekturernas enheter för AI och maskininlärning som ger dessa möjlighet att avlasta beräkningarna effektivt.

Förstoringsglaset i Windows är en ganska "dum" funktion som vara blåser upp pixlar runt muspekaren, det skiljer sig ganska mycket från att skala upp pixelgrafik i olika upplösningar och bildförhållanden i realtid i spel där grafiken rör på sig. Det skulle också förklara varför AMD inte stöder funktionen än, eftersom deras nuvarande arkitekturer inte har dedikerad hårdvara för AI/maskininlärning. Det skulle vara intressant att höra med dem om exakt vad det är som gör att de nya arkitekturerna krävs.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Kristers bensin: Intel och Nvidia har inte gått in i detalj på hur dessa algoritmer skiljer sig från de mjukvarubaserade lösningarna du nämner, men med tanke på att de kräver modern grafikhårdvara skulle jag gissa att det är arkitekturernas enheter för AI och maskininlärning som ger dessa möjlighet att avlasta beräkningarna effektivt.

Förstoringsglaset i Windows är en ganska "dum" funktion som vara blåser upp pixlar runt muspekaren, det skiljer sig ganska mycket från att skala upp pixelgrafik i olika upplösningar och bildförhållanden i realtid i spel där grafiken rör på sig. Det skulle också förklara varför AMD inte stöder funktionen än, eftersom deras nuvarande arkitekturer inte har dedikerad hårdvara för AI/maskininlärning. Det skulle vara intressant att höra med dem om exakt vad det är som gör att de nya arkitekturerna krävs.

Nvidia förklarar att de använder deras nya hardware-accelerated programmable scaling filter för att ge Turing möjlighet till integer scaling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristers bensin:

Blir alltid lika förvånad då de säger att mjukvaru implementation är så prestandakrävande då det redan finns ett antal program som gör just detta utan några problem, Tex. Windows 10 magnifying glass, lossless scaling och IntegerScaler

Har aldrig använt det innan, men klarar de nuvarande applikationerna att skala upp moderna spel då "utan problem"?

Dvs från 1080p till 4K om man har en sådan skärm.

Annars kan det ju vara där skon klämmer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad över vad som skiljer detta och nvidias lösning gentemot ren nearest neighbor som är busenkelt att implementera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Nearest neighbour? Aliasing galore! Jag vill ha någon av dessa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pixel-art_scaling_algorithms
Där flera av dem även kan adapteras för att fungera bra till innehåll som inte är pixel-art, till skillnad från NN.

Borde vara gångbart för äldre spel, där prestanda inte är så kritisk 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är lite förvirrad över vad som skiljer detta och nvidias lösning gentemot ren nearest neighbor som är busenkelt att implementera.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Att skala pixelperfekt är ju ohyggligt enkelt, och kan inte kräva mer än ett uns av processorkraft.

1920x1080 till 3840x2160.

Steg 1: Flytta pixel per rad n*2 steg, där n är positionen från vänster. Första pixeln (0) flyttas inte, pixel 1 flyttas 2 steg, pixel 2 flyttas 4 steg, osv ända till pixel på plats 1919, som då flyttas till plats 3838.

Steg 2: Flytta pixelrader till plats n*2 ner, där n är positionen från toppen av skärmen. 0 = 0, 1 = 2, ... 1079 = 2158.

Steg 3: Kopiera varje pixel på plats n (enbart jämna tal) till plats n+1 längs varannan rad, från pixel 0 till 3838.

Steg 4: Kopiera varje rad n till rad n+1 på varannan rad från rad 0 till rad 2158.

Klart!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare

@t0t4l str3: väldigt informativ länk, måste ju precis vara något sådant man menar här och inte bara enkel närmaste-granne-uppskalaning.

För de som inte läst igenom den länken, här är ett smakprov på hur pass bra man kan skala upp låg grafik om man har lite kontext (i detta fall typ "skala upp gamla 8/16-bit spel")

Detta är närmaste granne, ser ju inte så kul ut...

En lite roligare, men betydligt mer beräkningsintensiv uppskalning (hq3x i detta fall)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tack för att ni tog upp det! Naturligt är inte ett ord som jag tycker bör användas här. Det är helt enkelt fel i sammanhanget. Mer korrektbild (mer lik originalet alltså). Skulle ialf stämma med (s)nes spel och andra som är gjorda för en låg upplösning.
Integer=heltal. Alltså heltalsskalning bör det heta. Vet ingen (förutom en annan svensk datorhårdvarusida) som skriver pixelskalning. Heltalsskalning är förklararde, korrekt(!) samt begripligt. All form av skalning i den digitala världen använder pixlar. Så pixelskalning blir lätt bara "skalning" och virse versa. Lägg även gärna till när det lämpar sig bättre att använda heltalsskalning än annan teknik. 😊

Bör inte det här vara kalaslätt att gör beräkningsmässigt? Så att en kan t.ex spela i 1080p på en 4k skärm utan att skärmen då ska skala( och lägga på inputlag) för att få ut en bra mycket högre framerate? Det är precis det här jag (tror..)har saknat! Heltalsskalning ftw! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Nvidia förklarar att de använder deras nya hardware-accelerated programmable scaling filter för att ge Turing möjlighet till integer scaling.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det låter ju inte som marknadsföringsmumbojumbo alls :P... OM de hade velat så är jag helt säker på att de kunde lägga till stöd för äldre kort utan att prestandan hade kraschat. Men Nvidia brukar göra såhär, lägga till någon "ny feature" som uppenbarligen går att lösa i mjukvara (eller redan gör det) och sedan säga att "det fungerar bara på våra senate kort". När ansel släpptes och "krävde" deras 7-serien kort (om jag minns rätt) var ju löjligt tex.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis. Att skala pixelperfekt är ju ohyggligt enkelt, och kan inte kräva mer än ett uns av processorkraft.

1920x1080 till 3840x2160.

[sjuuuukt ineffektiv algoritm]

Jag låg sömnlös inatt och funderade på om du trollade eller inte. Uppenbarligen klarar ju datorn av att skala om bilder till alla möjliga storlekar och vinklar och dessutom interpolera fram jämna övergångar mellan pixlar, annars skulle vi inte kunna ha texturer på 3D-modeller. Att slippa interpolera borde ju leda till färre beräkningar, inte fler. Med din (trolliga?) algoritm som utgångspunkt skulle datorn, för att skala upp en bild på ett icke-pixelperfekt sätt, behöva följa din algoritm fram till steg 3, och sedan bilinjärfiltrera fram resten av pixlarna, och det klarar den ju uppenbarligen av alldeles galant, åtminstone sen glQuake-tiden eller så.

@Yoshman kan säkert rätta mig på den här punkten, men jag har för mig att GPU:er har rätt kass heltalsberäkningsprestanda generellt, däremot utmärkt hårdvarustöd för just bilinjärfiltrering. Jag förstår fortfarande inte hur den skulle kunna vara så dålig att den inte klarar av att göra en full-HD-bild dubbelt så stor 60 gånger per sekund... Så jag måste helt ha missförstått vad det är nyheten egentligen vill berätta om.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Så, skulle detta kunna hjälpa till i spel som Doom?
Har kört original Doom 1 och köttar igenom original Doom 2 nu, men det är ju tyvär så extremt pixelerat då det körs i så väldigt låg upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så, skulle detta kunna hjälpa till i spel som Doom?
Har kört original Doom 1 och köttar igenom original Doom 2 nu, men det är ju tyvär så extremt pixelerat då det körs i så väldigt låg upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen med detta är att behålla det pixelerat, så tror inte det hjälper.

Hur spelar du det? Du kan ju köra med GZDoom eller liknande och på så sätt få tillgång till rätt många grafiska valmöjligheter, och t ex texturepacks osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Poängen med detta är att behålla det pixelerat, så tror inte det hjälper.

Hur spelar du det? Du kan ju köra med GZDoom eller liknande och på så sätt få tillgång till rätt många grafiska valmöjligheter, och t ex texturepacks osv.

Ah, ok. Förstod det som att det skulle ge bättre kvalitvé, alltså precis som att man kör med texturer med en högre upplösning. Doom är ju inte blurrigt som en del spel kan bli, utan det är ju bara att det är väldigt stora "pixlar".

Kör helt original (gog version) då jag vill ha vanilla feel första gången jag brassar igenom. Men kommer köra Brutal Doom någon gång längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag låg sömnlös inatt och funderade på om du trollade eller inte. Uppenbarligen klarar ju datorn av att skala om bilder till alla möjliga storlekar och vinklar och dessutom interpolera fram jämna övergångar mellan pixlar, annars skulle vi inte kunna ha texturer på 3D-modeller. Att slippa interpolera borde ju leda till färre beräkningar, inte fler. Med din (trolliga?) algoritm som utgångspunkt skulle datorn, för att skala upp en bild på ett icke-pixelperfekt sätt, behöva följa din algoritm fram till steg 3, och sedan bilinjärfiltrera fram resten av pixlarna, och det klarar den ju uppenbarligen av alldeles galant, åtminstone sen glQuake-tiden eller så.

Vad menar du med att jag skulle trolla?

Jag bara beskrev hur jag ser på saken. Att den typen av skalning är superbanal. Allt som krävs är att kopiera värden enligt ett visst mönster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad menar du med att jag skulle trolla?

Jag bara beskrev hur jag ser på saken. Att den typen av skalning är superbanal. Allt som krävs är att kopiera värden enligt ett visst mönster.

Ah, så det var en pik riktad mot intel. Då förstår jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Ah, så det var en pik riktad mot intel. Då förstår jag

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Vad yrar du om...?

I den mån det är en pik, så är den väl riktad mot alla grafikkrets- och skärmtillverkare, som inte har den här extremt simpla uppskalningsmetoden som förstahandsalternativ (eller alternativ alls!). För mig är det den helt självklara uppskalningsmetoden för hela multipler, som från 1920x1080 till 3840x2160, eller 1280x720 till 2560x1440. Jag övervägde ett tag en 4K-skärm, och utgick då från att det skulle gå att skala pixelperfekt. Nu blev det ingen sån, så jag undersökte det inte vidare. Först nu när nyheten om NVidias "lösning" kom fick jag veta att det självklara tidigare inte fanns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Va? Vad yrar du om...?

I den mån det är en pik, så är den väl riktad mot alla grafikkrets- och skärmtillverkare, som inte har den här extremt simpla uppskalningsmetoden som förstahandsalternativ (eller alternativ alls!). För mig är det den helt självklara uppskalningsmetoden för hela multipler, som från 1920x1080 till 3840x2160, eller 1280x720 till 2560x1440. Jag övervägde ett tag en 4K-skärm, och utgick då från att det skulle gå att skala pixelperfekt. Nu blev det ingen sån, så jag undersökte det inte vidare. Först nu när nyheten om NVidias "lösning" kom fick jag veta att det självklara tidigare inte fanns.

Visst, håller med. Jag har en 1200p-skärm, trodde i min enfald att man skulle kunna koppla in en xbox i den (har ingen bra TV) men eländet skalar upp insignalen från 1080p till 1200p och det går inte att stänga av. Man kan ju tycka att det borde vara enklare att bara slänga på svarta kanter på bilden om insignalen har fel upplösning, men nej... är typ allergisk mot aspect ratio-fel så nåt mer xbox med den skärmen blir det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12