Permalänk
Medlem

@Skee^:

Jobbar du som besiktningsingenjör åt typ Kiwa Inspecta eller åt någon maskintillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@Oliver91:

Kartongmaskinförare då, brukets rockstjärnor

Nop, wellpappmaskin

otroligt dåligt klippt video men den visar hela processen jag sysslar med iallafall, identisk maskin fast någon annanstans i världen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nop, wellpappmaskin

https://www.youtube.com/watch?v=XioGV1ifmU0

otroligt dåligt klippt video men den visar hela processen jag sysslar med iallafall, identisk maskin fast någon annanstans i världen.

Bara jag som Googlade skillnaden mellan Wellpapp och kartong...och redan glömt vad det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bara jag som Googlade skillnaden mellan Wellpapp och kartong...och redan glömt vad det var?

Enkel well slår du in paket i

Wellpapp gör du lådor av

Kartong är oftast bara 2 limmade pappersark

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som it-konsult på en liten firma. Är just nu uthyrd till ett stort företag som unixtekniker/admin. Bara 3 års erfarenhet yrkesmässigt men har använt unix/linux i snart 20 år hemma. Inga universitetsstudier.

Jag tjänar 48k. 40h, ingen övertid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Blir så missvisande när folk väntar hela året på att få deras stora övertids + semester + retroaktivlön utbetalning och sen passar på att skriva
"60K I MÅNADEN, JOBBAR 4 TIMMAR I VECKAN SOM SYSTEMARKITEKT"
Skriv vad ni har en helt vanlig månad istället så kanske vi kan hjälpa varandra att hamna rätt lönemässigt.

31000kr innan skatt som IT-Tekniker på ett medelstort retailbolag i västsverige. Gratis mobil, dator och väldigt anpassningsbar arbetstid. 29 år.

Hur länge har du jobbat som IT-Tekniker? Verkar som att lönerna inom IT-branschen varierar otroligt mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Hur länge har du jobbat som IT-Tekniker? Verkar som att lönerna inom IT-branschen varierar otroligt mycket..

Förmodligen för att jobben, kunskaperna och erfarenheten också varierar rätt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbar 50% som personlig assistent .får ut 10 efter skatten. Vart tänkt att jobba med det under studietid men studietiden har tyvärr blivit uppskjuten till vårterminen nu så... Om jag får ett jobb jag sökt där dom har 12 timmars skift lördag - söndag så får jag ut kanske dubbelt. Klarar mig hel fint endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förmodligen för att jobben, kunskaperna och erfarenheten också varierar rätt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det förstår jag, borde ju iofs inte förmoda att du hade en lång erfarenhet.. Får man fråga dock hur länge du har jobbat inom IT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Jo det förstår jag, borde ju iofs inte förmoda att du hade en lång erfarenhet.. Får man fråga dock hur länge du har jobbat inom IT?

Tror kanske du blandar ihop mig med @isbjoern här men själv har jag jobbat i IT branschen sen innan den hette IT-branschen fast inte nog länge för att ha tvingats umgås med stordatorer annat än högst tillfälligt

Permalänk

Sommarjobbat som vikarierande underläkare med lön på 25 500:- i månaden, detta med ett års studier kvar på programmet.

Jobbade på en medicinsk avdelning på ett medelstort sjukhus i södra Sverige. Utöver detta så fick man mer i jourkomp när man jobbar helg och är ledig på fredagen samma vecka. Stora nackdelen att man inte hade någon form av "paus" i arbetet på morgon eller eftermiddag som jag är van vid sedan tidigare, man fick ta en kaffe och jobba vidare helt enkelt.

Enda egentliga förmånerna var flex arbetstid både på morgon och kväll, däremot p.g.a. man var ny så blev det ofta att man fick stanna en stund längre på dagarna. Gratis kaffe också!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Gör värnplikten just nu så man får ut ca 5000kr. Inte mycket men bättre än förr iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror kanske du blandar ihop mig med @isbjoern här men själv har jag jobbat i IT branschen sen innan den hette IT-branschen fast inte nog länge för att ha tvingats umgås med stordatorer annat än högst tillfälligt

äh ja insåg det inte... men då vet jag att du har jobbat länge

Permalänk
Medlem

07-16 jobb
30700kr/mån
Industri

Vill byta till fastighetsskötare senare i livet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jobbar som bergarbetare i Garpenberg.
Vi har med OB1, OB2, underjordstillägg, skifttillägg och diverse andra tillägg ca 45k/mån+- före skatt.
Lönen varierar från månad till månad beroende på hur nattveckorna ser ut.
Jobbar 7 dagar, ledig 7 dagar och det skiftar från dag / natt varannan vecka.
Dag: 06:00 - 16:00 , Natt: 18:00 - 02:18.

9 månaders utbildning på Yh.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jobbar som bergarbetare i Garpenberg.
Vi har med OB1, OB2, underjordstillägg, skifttillägg och diverse andra tillägg ca 45k/mån+- före skatt.
Lönen varierar från månad till månad beroende på hur nattveckorna ser ut.
Jobbar 7 dagar, ledig 7 dagar och det skiftar från dag / natt varannan vecka.
Dag: 06:00 - 16:00 , Natt: 18:00 - 02:18.

9 månaders utbildning på Yh.

Vad har du i grund lön då och vad var din årsinkomst förra året?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Restaurangchef och jag får ut ca 19k efter skatt om jag skulle jobba 160 timmar i månaden

Permalänk
Medlem

Till er som har beredskap, vad har ni för ersättning på en vecka? Bara undrar då det har kommit förslag hos oss om att börja med beredskap och jag tycker det verkar vara en låg ersättning för att vara tillgänglig. Jobbet är i Norge och beredskap från 17-08 nästa arbetsdag och 17-08 fredag till måndag, ca 125 timmar beredskap under veckan.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veegas:

Restaurangchef och jag får ut ca 19k efter skatt om jag skulle jobba 160 timmar i månaden

Återigen så är det inte summan efter skatt som efterfrågas här utan din brutto lön, dvs före skatt. Detta på grund av att skattesatsen varierar beroende på vilken kommun man bor i och om man är döpt/med i kyrkan eller andra samfund osv.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stensth:

Till er som har beredskap, vad har ni för ersättning på en vecka? Bara undrar då det har kommit förslag hos oss om att börja med beredskap och jag tycker det verkar vara en låg ersättning för att vara tillgänglig. Jobbet är i Norge och beredskap från 17-08 nästa arbetsdag och 17-08 fredag till måndag, ca 125 timmar beredskap under veckan.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/beredskap-och-beredskapse...

På mitt jobb har vi beredskap en vecka i taget (alla dagar utanför arbetstid 06:00-24:00) och vi får ca 7,5% extra per beredskapsvecka (mer vid högtidsveckor). Om man faktiskt blir uppringd så får vi övertidsersättning för den tiden vi jobbar (minst två timmar).

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Återigen så är det inte summan efter skatt som efterfrågas här utan din brutto lön, dvs före skatt. Detta på grund av att skattesatsen varierar beroende på vilken kommun man bor i och om man är döpt/med i kyrkan eller andra samfund osv.

28800 brutto blir det. Tack för att du påpekade detta

Permalänk
Medlem

35500 före skatt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Mattecoach

@Gratzner: Bra info!

Permalänk
Medlem

38000 före skatt, jobbar som projektledare inom elnätsbranschen. Slutade min Civ.Ing inom Energiteknik till sommaren 2017 och gick in på mitt första jobb hösten 2017 på 32000

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stensth:

Till er som har beredskap, vad har ni för ersättning på en vecka? Bara undrar då det har kommit förslag hos oss om att börja med beredskap och jag tycker det verkar vara en låg ersättning för att vara tillgänglig. Jobbet är i Norge och beredskap från 17-08 nästa arbetsdag och 17-08 fredag till måndag, ca 125 timmar beredskap under veckan.

Hos oss gäller:

Beredskap vardag mån kl. 07 - fre kl. 19: grundlön/1400

Beredskap helg fre kl. 19 - mån kl. 07: grundlön/700

Beredskap storhelg kl 19. vardag närmast före - kl 07 vardag närmast efter: grundlön/350

Har du 35k/ månad blir det 25, 50 resp 100 kr/h i beredskapsersättning. Vi har det reglerat i lokala avtalet.

I ditt exempel är det 63 h BERH och 60 h BERV vilket med vår ersättning skulle ge 4 650 kr för hela veckan med 35k i grundlön som jämförelse.

Jag upplever generellt att det är rätt dåligt betalt för att hålla sig max 45 minuter från jobbet dygnet runt en hel kalendervecka, men det verkar inte vara bättre i andra branscher vad jag hört. Möjligen att en del IT-folk kan jobba hemifrån och slipper den geografiska instängdheten under beredskapen på samma sätt.

Permalänk

Har samma som ovan fast lördag är 7 timmar /900
Sen /600 fram till månd.

Är inom it och haft beredskap typ tio år. Behövt åka in typ 3 ggr. Annars kör man hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

Hos oss gäller:

Beredskap vardag mån kl. 07 - fre kl. 19: grundlön/1400

Beredskap helg fre kl. 19 - mån kl. 07: grundlön/700

Beredskap storhelg kl 19. vardag närmast före - kl 07 vardag närmast efter: grundlön/350

Har du 35k/ månad blir det 25, 50 resp 100 kr/h i beredskapsersättning. Vi har det reglerat i lokala avtalet.

I ditt exempel är det 63 h BERH och 60 h BERV vilket med vår ersättning skulle ge 4 650 kr för hela veckan med 35k i grundlön som jämförelse.

Jag upplever generellt att det är rätt dåligt betalt för att hålla sig max 45 minuter från jobbet dygnet runt en hel kalendervecka, men det verkar inte vara bättre i andra branscher vad jag hört. Möjligen att en del IT-folk kan jobba hemifrån och slipper den geografiska instängdheten under beredskapen på samma sätt.

Är det då varje vecka eller en vecka i månaden, varannan månad eller?

På mitt gamla jobb började det snackas om jour/beredskap. Men att vara bunden till hemmet var tredje vecka (vi var tre gubbar) för liknande betalt tyckte jag inte var intressant. Ärligt talat var det mycket mindre betalt om jag inte minns fel. Så det var blankt nej för mig. Även mer nej för kollegan vars fru jobbade inom vården i skift runt hela dygnet, kombinerat med två kids.. det hade aldrig gått.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Är det då varje vecka eller en vecka i månaden, varannan månad eller?

På mitt gamla jobb började det snackas om jour/beredskap. Men att vara bunden till hemmet var tredje vecka (vi var tre gubbar) för liknande betalt tyckte jag inte var intressant. Ärligt talat var det mycket mindre betalt om jag inte minns fel. Så det var blankt nej för mig. Även mer nej för kollegan vars fru jobbade inom vården i skift runt hela dygnet, kombinerat med två kids.. det hade aldrig gått.

Man kan ha beredskap olika lång tid. Minimitid är 8h, max är 11 dagar eftersom du inte får arbeta fler dagar i följd.
Driftorganisationen på min arbetsplats har inte beredskap längre förutom under semestertiden då de inte har folk nog att bemanna såpass nattetid att beredskap inte behövs. Jag ryckte in och hade beredskap två 2-dygnsperioder under sommaren t ex. När de hade beredskap på schemat tills för ca 1,5 år sedan var det var sjätte vecka.

De på Underhållsavdelningen har fortfarande beredskap tors-tors var åttonde vecka.

På mitt förra jobb hade jag var "femte" vecka. Vecka 1 var det mån-tors, Vecka 2 tor-mån sedan ledigt tors em-tis fm som veckovila och kompensation, Vecka 3-5 ingen beredskap, repetera i oändlig loop oavsett storhelger m.m. På vintern i regel minst en utryckning per natt, oftast fler. Det var jobbigt och en stor anledning till att jag bytte efter fem år.

På det gamla jobbet och där det är beredskap på min nuvarande arbetsplats står det skrivet i tjänsten. Vill eller kan man inte av olika anledningar får man tacka nej till tjänsten. Det var hänt att kollegor som inte klarade att ha beredskap av olika anledningar fått byta tjänst.

Det står i mitt anställningskontrakt att skiftgång och beredskap kan förekomma trots att jag är dagtidsanställd. Samt har övertidsskyldighet vid behov. Då vet man det, och då får man lösa det när behovet uppstår. Hittills har det dock alltid varit frivilligt, jag har fått frågan om jag kunnat jobba skift eller beredskap kortare perioder när det verkligen behövts. Men man kan tvinga mig

Permalänk
Avstängd

IT
880k år 2018 ink. allt. (beredskap, bonus etc)

prognos 2019 ytterligare 80-100k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Username checks out

Tänk så pinsamt det blir när han inser att detta inte är SweCockers och att den hårdvara vi fokuserar på här är något helt annat