Windows 95 och startmenyn fyller 24 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag måste medge att Windows 10 är min favorit. Det startar snabbt, känns väldigt stabilt på mina maskiner och det ser snyggt och prydligt ut.

Det enda som jag tycker är lite dåligt är att de gjort en massa extra gränssnitt för inställningar som gör samma sak som andra i kontrollpanelen. Och dessa finns fortfarande kvar. Det är som om de inte riktigt blev klara med att göra en overhaul på den fronten och bara släppte det som det var.

Har alltid känt samma men i grunden tror jag att Microsoft är rädda för att ta bort kontrollpanelen direkt utan vill istället långsamt implementera den "nya" panelen efter feedback från användarna. Att ta bort kontrollpanelen helt skulle kunna bli lika känsligt som Microsoft åtgärd mot startmenyn i Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Att folk har så svårt att använda win + sök + Enter, fungerar ju helt kalas, minns inte när jag senast var inne och _scrollade_ i startmenyn. Måste varit flera år sen.

Använder sällan startmenyen själv, men windows + sök + enter har jag aldig användt eftersom mitt tangentbord saknar en dedikerad windows tangent. kände förövrigt inte till kommandot

så om man ser på det som jag gör det så är det väldigt förstårligt att folk inte till det kommandot. (dom flesta modärna tangentborden har väl win knapp nu dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har alltid känt samma men i grunden tror jag att Microsoft är rädda för att ta bort kontrollpanelen direkt utan vill istället långsamt implementera den "nya" panelen efter feedback från användarna. Att ta bort kontrollpanelen helt skulle kunna bli lika känsligt som Microsoft åtgärd mot startmenyn i Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det kan jag förstå. Jag gillar den som den är. Känns faktiskt som att det nya gränsnittet för inställningar mest är tänkt för touch.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Använder sällan startmenyen själv, men windows + sök + enter har jag aldig användt eftersom mitt tangentbord saknar en dedikerad windows tangent. kände förövrigt inte till kommandot

så om man ser på det som jag gör det så är det väldigt förstårligt att folk inte till det kommandot. (dom flesta modärna tangentborden har väl win knapp nu dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappen kom väl 1994 så den är ganska standard nu, ja. Har man ingen sådan så kommer man åt samma funktion med Ctrl + Esc.

Permalänk
Medlem

Använder sök funktionen extremt sällan då den oftast visar nåt helt annat, sämre skräp får man leta efter men har annars det mesta ganska organiserat.
Gillar 10an skarpt förutom det, flyter på bra även på svagare maskiner som knappt orkar med win 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tramset i tråden skulle försvinna om man som jag gör ett enkelt byte, det första efter nyinstallation av W10, med detta underverk.

W 10 är i min mening det bästa op från Windows hittills, tom med en urgammal leksak som en EeePC med Atom N2600 @1.60 Hz och1 GiB(fastlöddat mög) ram rullar W10 på i en förvånansvärt snabbt och stabilt.

länk
Permalänk
Medlem

En annan viktig nyhet med Win94 var ju högerklicks-menyn som hade olika innehåll beroende på vad man klickade på.
Högerklick på datorikonen( 💻) blev en genväg till "Kontrollpanelen > System" till exempel.

Startmenyn blev ju ett sätt att snabbt få en överblick vilka program som var tillgängliga på just den datorn. Hur får man fram det utan att drunkna i resultat med Windows sök? 😉
Annars så användes Startmenyn oftast för att nå de genvägar man hade lagt till där.

Sedan var det riktigt nice att man kunde redigera och byta teman på gränssnittet. Färger, storlek på olika element av gränssnittet var enkelt att skräddarsy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Vilka minnen! Min personliga resa kring det hela är rätt fantastisk när man ser tillbaka på det hela... Startmenyn är en del av Windows - En del av min vardag, en del av mitt liv. När de försökte ta bort den så skrev jag säkert 800-1200 inlägg om dagen i olika forum, skapada memes osv för att bilda opinion emot detta hemska "startskärmen" skitet... Och känslan när de tog tillbaka startmenyn i Windows 10, den dopaminkicken... Går knappt beskriva. Så härligt.

Jaja "det finns classic shell".... Jo, men... Startmenyn är en sådan grundfunktion för mig att jag kräver att det som följer med operativet faktiskt är bra. Startskärmen var mycket dålig och usel, totalt oacceptabelt beteende av Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu när Microsoft har förlorat hela mobiltelefonracet och Windows Phone är nerlagt, kanske vi trogna användare av tangentbord och mus kan få tillbaka en startmeny, såsom den var på Win 7, snälla?

(det är sinnesrubbat att man skall behöva använda en tredjepartstillverkare för att få ett gränssnitt som är vettigt)

Bort med alla stora rutor och allt onödigt fluff/tomrum i menyer.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilka minnen! Min personliga resa kring det hela är rätt fantastisk när man ser tillbaka på det hela... Startmenyn är en del av Windows - En del av min vardag, en del av mitt liv. När de försökte ta bort den så skrev jag säkert 800-1200 inlägg om dagen i olika forum, skapada memes osv för att bilda opinion emot detta hemska "startskärmen" skitet... Och känslan när de tog tillbaka startmenyn i Windows 10, den dopaminkicken... Går knappt beskriva. Så härligt.

Jaja "det finns classic shell".... Jo, men... Startmenyn är en sådan grundfunktion för mig att jag kräver att det som följer med operativet faktiskt är bra. Startskärmen var mycket dålig och usel, totalt oacceptabelt beteende av Microsoft.

Det som medföljer Windows 10 är faktiskt OK, men det som gör det till en dealbreaker är att det inte verkar gå att skapa mapp i mapp.

Jag vill t.ex. ha mappen "Ordbehandlingssviter" med mapparna Office 365 och Foxit innuti. Detta ger inte samma resultat som med t.ex. Startisback. Men det är en personlig preferens som jag förstår att inte alla delar, men det är den "stora svagheten" i Windows egna startmeny.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Filmklippet de visade för att visa hur bra video såg ut på windows 95 var inte direkt snyggt i dag. En 240p video på Youtube ser bättre ut.

Men jag minns hur mycket lättare windows 95 var mot 3.1. Jag använde det inte fören 1997 och det var verkligen skillnad. Men 98 var bättre.

Startmenyn använder jag inte längre sen Vista och 7 men det var riktigt bra då mot 3.1.

Windows 10 fungerar så länge man bara startar webläsaren och sådant men annars känns det bökigt mot 7 och det innehåller alldeles för mycket skräp som inte verkar gå att avinstallera som Skype och annat. Föredrar Linux kör det på 2 av 3 datorer hemma men måste ha windows 10 på speldatorn så man kan spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Modellen som var från Win95 t.o.m XP var väldigt frustrerande. Råkade man klicka fel efter att ha klickat sig igenom x antal undermenyer stängdes hela skiten och man fick börja om igen...Vista och 7 hade ett smartare system där allt öppnades i samma fönster istället för att sprida ut sig över skärmen i utfällda undermenyer, och man kunde fälla ut flera mappar i startmenyn på samma gång utan att de stängdes. Windows 10 har ju i mångt och mycket samma system, även om jag önskar att listan vore lite tätare så man såg flera saker samtidigt.

Sen är det som andra säger, numera är det extremt sällan man klickar sig fram i Startmenyn för att hitta det man söker. Det är bara att skriva första bokstäverna på det man söker efter och sen trycka enter. Lite ironiskt att detta mer liknar MS-DOS än Windows. Cirkeln är sluten, vi har gått från tangentbordsfokus till mus-drivna gränssnitt till gränssnitt optimerat för pekskärmar och nu tillbaks till tangentbord...

Jag tycker nog att det inte är så mycket att vi är tillbaka till var de började utan kommit till ett stadium där vi använder alla tre. Medan man med fördel söker i startmenyn så är det fortfarande en del klickande som gäller i diverse inställningsmenyer, och medan Kontrollpanelen är designat för mus är de nya inställningarna en hybrid mellan mus och touch.

Det är väl också den rätta vägen att gå, om det går att hitta sätt att använda fler än en metod utan att det känns osammanhängande, då alla har sina fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

det innehåller alldeles för mycket skräp som inte verkar gå att avinstallera som Skype och annat.

Vilken version har du kört då? Nu har jag nästan bara kört Professional de senaste åren, men mina laptops med dåtida Home på gick det att avinstallera all bloat under Inställningar/Appar (Windows Store) eller Kontrollpanelen/Lägg till och ta bort program (övriga från tillverkaren).

Permalänk
Medlem

Till Windows 3.1 fanns ett program som hette ”Dashboard”. Man kanske kan säga att det var lite av en föregångare till Startknappen i Windows 95. Härifrån kunde man bland annat starta lite olika program och växla mellan skrivbord. Om jag minns rätt kunde man även förändra utseendet på den i viss mån

Här finns en beskrivning och lite bilder för den som aldrig hann uppleva det:
https://winworldpc.com/product/dashboard/10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

MSN var Microsofts misslyckade försök att konkurera med internet och AOL

Misslyckade ? I vilken värld då ? xD

MSN blev gigantiskt. Det må ha varit en betaltjänst i början så kanske plånboken tyckte det va dåligt men siten lade grund för ett gigantiskt varumärke med bl.a Messenger och senare Hotmail och Live vilken var en stor anledning varför Microsoft blev större än störst.

MSN kommer alltid vara Messenger för mig. Under XP tiden var det så man pratade vänner emellan. I iallafall för oss som bodde i våra datorer. xD

Personligen gillade jag dock ICQ mer. Det var annorlunda. Coolare. Miranda ICQ var så nice med hur man kunde ändra både utseende och funktionalitet. Jag började intressera mig av programmering när jag och en vän försökte förstå oss på Commadore 64 och dess operativsystem av typen BASIC så program med stöd för plugins och mods va alltid ett plus.

Kommer aldrig glömma under högstadie tiden då jag tog med en bunt disketter till min flickvän för att ladda ner massa idol bilder på Britney Spears. XD Hennes pappa va IT snubbe så dem hade 56k modem snabbt. 3.5 tums diskett och 56 000 bits per sekund, man fick sitta och vänta på bilderna att rendera, rulla tummarna och titta i taket och väggarna. O.o Hos flickvänen fanns även ICQ. Eller ja, det började finnas där när dottern tog ihop det med med mig. :>

Och inte nog långsam nedladdning. Webbläsarna renderade bilderna ofta progressivt vilket betyder att dess pixlar uppenbarade sig en rad åt gången. Detta i kombination med otroligt långsamma processorer (50-100MHz i 486orna) gjorde att dem liksom rann nedför skärmen.

Jo och på tal om ICQ. Det lät också ballt att säga det sakta: Aaaaj Seeee kJuuuu \o/ Konsonant ljudet i Q gled ihop med C :et och likt en pollett från klar himmel gav dem orden en djupare förståelse om universum: I seek u ❤

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rågren:

Till Windows 3.1 fanns ett program som hette ”Dashboard”. Man kanske kan säga att det var lite av en föregångare till Startknappen i Windows 95. Härifrån kunde man bland annat starta lite olika program och växla mellan skrivbord. Om jag minns rätt kunde man även förändra utseendet på den i viss mån

Här finns en beskrivning och lite bilder för den som aldrig hann uppleva det:
https://winworldpc.com/product/dashboard/10

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det fanns lite olika sådana applikationer för att underlätta användning av desktops på den tiden. Själv minns jag At Ease på Mac väldigt väl.

Skrivet av NiQ:

Misslyckade ? I vilken värld då ? xD

MSN blev gigantiskt. Det må ha varit en betaltjänst i början så kanske plånboken tyckte det va dåligt men siten lade grund för ett gigantiskt varumärke med bl.a Messenger och senare Hotmail och Live vilken var en stor anledning varför Microsoft blev större än störst.

MSN kommer alltid vara Messenger för mig. Under XP tiden var det så man pratade vänner emellan. I iallafall för oss som bodde i våra datorer. xD

Fast det var ju vad MSN blev sen, från början var det ett helt separat alternativ till internet helt från Microsoft med egna modempoler osv. Det blev ingen hit alls. MSN messenger hade inte mycket med det första MSN att göra och Hotmail var ett senare inköp efter att de hade gett upp tanken på att konkurrera ut internet.

Citat:

Personligen gillade jag dock ICQ mer. Det var annorlunda. Coolare. Miranda ICQ var så nice med hur man kunde ändra både utseende och funktionalitet.

Jo ICQ var trevligt. Jag hittade en klient på nittiotalet någon gång, Pidgin, där man fick ICQ, MSN Messenger och AOL IM (som inte var så poppis här precis) i samma program. Sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

Misslyckade ? I vilken värld då ? xD

Skickades från m.sweclockers.com

Det ursprungliga MSN, där Microsoft försökte konkurera med internet, AOL, BBSer m.m. misslyckades totalt och Microsoft stängde ner systemet ifråga 1998.
https://en.wikipedia.org/wiki/MSN_Dial-up#The_Microsoft_Netwo...

Permalänk
Medlem

Minns ni Ram-doubler? Den fantastiska mjukvaran som dubblerade minnet, lol!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Har känt mig allmänt gammal och deppig på sistone. Såklart att ni postar en artikel om Windows 95 också. Kommer snart behöva medicinera för den här skiten!

Kommer nog något om Win 3.11 snart skall du se

Permalänk
Medlem

Bodde på övervåningen hos mormor och morfar, där jag nu själv bor.
Det jag minns mest var den animerade trumman, kan det ha varit vid installationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon52343: Var istället glad att du levt länge. En del blir inte gamla. Missade själv Windows 95 och började med Windows 98. Saknar när man skapade en startdiskett för att fixa något, mest blev det F-disk och rensa MBR när man trilskat med en dual boot med Linux.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Den dagen mins jag!

wow...24 år sedan! Tiden går snabbt!
Jag jobbade på Åhlens city elektronik avdelningen då, sålde massa ram minnen för dyra pengar.
Och hela avdelningen skulle smyckas om med Windows 95!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Personligen tycker jag startmenyn alltid vart usel, och försökt undvika den så mycket som möjligt, genvägar på skrivbordet, pinnande i taskbar. Att klicka omkring sig i startmenyn har alltid känts bökigt.

Nu används den inte alls, allt som inte är pinnat öppnas via win+”söka” enter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med.

Visa signatur

It’s more fun to compute.